יעקב מרגליות
מכת הרכבים הדו גלגליים, בעיקר הקורקינט החשמלי, גובה למרבה הצער מחירים כבדים: תאונות דרכים או ‘כמעט’ תאונות, פציעות ונפילות של רוכבי הקורקינט ומשתמשי הדרך שחשופים לפגיעתם המסוכנת.
גם בעירנו נפוצה לאחרונה התופעה של שימוש בקורקינט חשמלי, והדבר מצריך לחדד את הכללים להימנעות ממצב סכנה, הן להולכי הרגל על המדרכות והן לרוכבי הקורקינט עצמם.
השימוש בקורקינט החשמלי הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות. החל מתחליף לאופניים בקרב צעירים ובני נוער וכלה במבוגרים שעושים בו שימוש כרכב לכל דבר. מדובר בכלי תחבורה זול משמעותית מרכב פרטי, שאין צורך לשלם על הנסיעה בו, אבל כגודל הזמינות שלו כך המסוכנות שבו.
כאשר נוסעים בו בכבישים ראשיים הסכנה כפולה ומכופלת בשל ההתחככות עם רכבים גדולים, במיוחד כאשר הנוסע לא חובש קסדה, אבל גם בכבישים קטנים ואף בנסיעה במדרכות, דבר שאסור על פי חוק, הקורקינט החשמלי הוא כלי מסוכן, בעיקר להולכי הרגל – נשים ילדים וקשישים. תאונות קשות מתרחשות כאשר נוסעים בקורקינט החשמלי בירידות, מה שמקשה על עצירה פתאומית במקרי חרום.
הנסיעה בקורקינט חשמלי מאתגרת במיוחד בשל העובדה שלקורקינט אין מראה שמאפשרת לנוסע בו לראות מה קורה מאחוריו, כאשר גם סיבוב הראש מסוכן בשל הסכנה לאובדן שליטה על הקורקינט. בעיר כמו ביתר עילית המבורכת בילדים רבים כ”י שמסתובבים בחופשיות במדרכות ואף חוצים כבישים לבדם, הסכנה מפגיעה של קורקינט חשמלי כפולה ומכופלת.
רק לבעלי רישיון
כדאי לדעת שעל פי החוק נסיעה על קורקינט חשמלי מותרת רק למי שברשותו רישיון נהיגה או למי שעבר בהצלחה מבחן תיאוריה רגיל או בחינה ייעודית לרכיבה, ובכל מקרה היא מותרת רק מגיל 16 ומעלה.
“הורים רבים רוכשים לילדיהם קורקינט חשמלי בלי לדעת שמדובר בכלי רכב לכל דבר”, מתריעים מומחי בטיחות. “על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתרחשות ברחבי הארץ מאות תאונות מידי שנה עם מעורבות של קורקינט חשמלי. הכלל הבסיסי ביותר הוא אסור לרכוב על הכלי הזה ללא קסדה ובלי להכיר אותו היטב ולנהוג במשנה זהירות.
ישנם כאלו שרוכבים על הקורקינט החשמלי במהירות גבוהה, תוך כדי שיחה בטלפון נייד, או מרכיבים עליו חברים. חלק ניכר מהתאונות נגרמות כאשר הרוכב מאבד שליטה כתוצאה מנסיעה מהירה, או עליה על מדרגה בזווית חדה. נסיעה כזו עלולה להסתיים בתאונת דרכים ובפציעות מורכבות כמו חבלות ראש, שברים, פריקת כתף , קרע בשריר ועוד.
סכנת הסוללה
סכנה נוספת בקורקינטים החשמליים הוא הסוללה. כידוע, מדובר בסוללת ליתיום שלרוב משווקת ללא אישור של מכוני תקינה. טעינה מעבר לסף העליון של הסוללה בקרבת חומרים דליקים עלולה לגרום לפיצוץ הסוללה ולשריפה.
אם אתם בכל זאת בוחרים לנסוע על קורקינט חשמלי, אל תשתמשו בו בשום פנים ואופן בכביש בינעירוני, ועדיף כמה שפחות בכבישים סואנים ועמוסים. יש לשים לב לשינויים בתוואי הכביש, במיוחד כאשר מתקרבים לצומת או לאזור לא מוכר ולהימנע מתנועות חדות.
חובה לשמור על חוקי התנועה, לא לחצות באור אדום, לתת זכות קדימה לרכבים גדולים יותר ולהאט בקרבת מעבר חצייה. זכרו שאסור לנסוע בקורקינט חשמלי על מדרכות, ובעיקר לנסוע לאט ולנהוג משנה זהירות, ללא דיבור בנייד או שמיעת מוזיקה באוזניות.