ביתר 24 - כל מה שקורה בביתר עלית
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • עיתון שערים
  • מתכונים
שבת, י״ט באייר ה׳תשפ״ה
No Result
View All Result
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • עיתון שערים
  • מתכונים
No Result
View All Result
ביתר 24 - כל מה שקורה בביתר עלית
No Result
View All Result
ראשי כללי

עושים סדר

לנהל סדר פירושו במובנים רבים לנהל מרחב לימודי מגוון ועתיר באתגרים שלא לומר מכשולים, וכל זאת בלי הכשרה מראש. זו יכולה להיראות משימה לא פשוטה כלל ועיקר. אז איך נוכל לקיים בהידור את מצוות "והגדת לבנך" לערוך סדר מרומם וחווייתי ולהישאר בסוף עם טעם טוב של עוד? אוסף עצות וטיפים מעשיים לליל הסדר - במאמר שלפניכם.

י״ד בניסן ה׳תשפ״ד
| כללי
0 0
עושים סדר

ב”ה

הרב משה יאיר וינשטוק

בליל הסדר נעטה כולנו את הבגד המיוחד, אם זה ה’קיטל’ הלבן או הגלימה המסורתית, ונסב אל השולחן הערוך ברוב פאר והדר. ולראשנו, מלבד השטריימל, המגבעת, הספודיק או המצפנת, נחבוש עוד כובע אחד נוסף – כובע המחנך. או ליתר דיוק – כובע המלמד. 

גם אלו מביננו שביומיום אין להם זיקה לעולם הדידקטי, ושאת המלמדים נוהגים לפגוש באסיפת ההורים לכל היותר, הרי בליל הסדר שומה עליהם להיכנס ראשם ורובם לנושא ההוראה, כי בלילה הזה כולנו מנהלים כיתות לימוד. 

בתורה הקדושה מצווים אנו “והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה’ לי בצאתי ממצרים”, ציווי שחוזר על עצמו כמה פעמים, וכבר בהגדה מופיעים דברי חכמינו ז”ל המשייכים את המצווה לליל הסדר, דרך המילים “בעבור זה” – בשעה שמצה ומרור מונחים לפניך.

וכך אכן פסק הרמב”ם “מצוה להודיע לבנים ואפילו לא שאלו, שנאמר ‘והגדת לבנך’. ולפי דעתו של בן אביו מלמדו”.

מצוות ‘והגדת לבנך’ היא מהמצוות העיקריות בליל הסדר, ואולי העיקרית שבהן, וחובה עלינו אפוא לשים ליבנו לכך, ולרכוש כלים על מנת לקיים את המצווה בצורה מיטבית.

בליל הסדר כאמור, אנו מנהלים כיתת לימוד, אולם דומה שאין כיתה הטרוגנית כמותה במערכות החינוך כולן. מסבים בה לצד בני תשחורת מתבגרים – בחורי ישיבה בעלי השגות, גם פעוטות שאך בקושי מצרפים שברי מילים שבאים להרכיב את נוסח “מה נשתנה”, כשביניהם גילאי ביניים לרוב, בנים וגם בנות, ולעתים גם אורחים מבוגרים ובני משפחה מקרוב ומרחוק.

אכן אתגר.

במאמרנו זה ניתן כלים שווים לכל נפש, על מנת לנהל את ליל הסדר ביד רמה ובזרוע נטויה, אולם לא במורא גדול, כי אם במענה רך, במאור פנים ובשמחה פנימית. 

נחלק את התייחסותנו לארבע נקודות זמן: ההכנה לליל הסדר, פתיחת הלילה, מהלך הלילה וסיומו. 

והכינו את אשר יביאו

ההכנה למצווה תפסה מקום של חשיבות במקורותינו, מבחינות מסויימות כמו המצווה עצמה. בנוגע לעריכת הסדר חשיבותה של ההכנה גדולה היא ועצומה לאין שיעור, ועל כגון דא ודאי נאמר “מי שטרח בערב שבת – יאכל בשבת”. 

  1. רוממוהו: עצם ההכנה, התכונה והשיח המקדים לפני החג בנוגע לתוכן של ליל הסדר, מייקר ומרומם את חשיבותו של הלילה כלפי בני המשפחה וגם כלפיכם אתם. 
  2. הכנה למצווה: הכינו מראש את הדברים ואת הנקודות ואפילו את הניגונים שברצונכם להעביר ולמסור במהלך ליל הסדר ואמירת ההגדה. יש בכך שני היבטים: האחד – מסירת תכנים ספונטנית, ככל שהיא תהיה טובה, עדיין תהיה טובה פחות מאשר כשאנחנו מוכנים. והשני – כשאנחנו מוכנים מראש, השיח שלנו רהוט ובוטח יותר, ההנהגה שלנו מורגשת יותר ובני הספינה שאותה אנו מנווטים, קרי – בני המשפחה שלנו, ירגישו נתונים בידיים טובות, וממילא ישתפו פעולה יותר ואף יהיו קשובים יותר.
  3. גדול הַמְעַשֶה: עודדו את הילדים להתכונן גם הם מראש, ולהכין את הדברים שברצונם לומר/לשתף/לספר בליל הסדר. גם אם הם קיבלו חוברת פירושים מהת”ת – כוונו אותם לעבור על הדברים בימים שלפני החג, ולסדר אותם היטב בפיהם.
  4. וגם ראיתי את הלחץ: ערבי פסחים בבתי ישראל מאופיינים בהרבה לחץ. מטבע הדברים לחץ בבית גורר תחושות של מועקה. הבה נשים אל ליבנו באותו זמן שבו אנו משליכים את החמץ לשריפה – להניח ללהבות לכלות גם את הלחץ ואת המטען הרגשי, להגיע הביתה בפנים חדשות, ולדבר בפה עם בני המשפחה על הציפייה ללילה הגדול, על החג הקדוש שהנה מגיע, ועל הזכות הגדולה שלנו להסב לשולחן הסדר ולקיים את מצוות החג.
  5. בשלום יחדיו אשכבה ואישן: לסדר מראש את הזמן כך שיהיה לכם את הפנאי לנוח ולהגיע לליל הסדר רעננים. כמו כן לדאוג גם שהילדים ינוחו, כי ילד עייף אינו קשוב ואינו משתף פעולה. פעמים רבות אנחנו מבקשים שהילד ינוח אולם הוא מעורר קשיים ואז מתעוררים כעסים וכדו’. עלינו לזכור כי השינה מגיעה לאדם כשהוא רגוע, ואילו הכעס והלחץ הינם אבני נגף בדרכו של האדם המבקש להירדם. לפיכך, למרות הכול – עלינו להתאזר בכל הסבלנות ולהגיב לילדים גם בסיטואציה כזו באורך רוח, בסבלנות ובשפה נעימה, כי אחרת – אנחנו מכניסים אותם במו פינו לסיטואציה רגשית שמחבלת בסיכוי שלהם להירדם.
  6. והיטיבו לבכם: כשם שאדם עייף הוא משתף פעולה פחות ואף פחות קשוב, הוא הדין גם אדם בשעה שהוא רעב. הכינו מראש אוכל לערב החג, על מנת שכל בני המשפחה ייטיבו ליבם קודם היכנס החג במאכל ובמשתה, כדי שסדר אמירת ההגדה ייעשה ברוגע, באורך רוח ובשמחה.
  7. משחק הכסאות: בליל סדר עתיר באורחים, ישנה מכשלה מובנית בתחילתו, והוא נושא המקומות שעלול להיות פרובלמטי ולקלקל את נקודת הזינוק שאין כמוה כדי לעצב את אופיו של הלילה. נכון ומומלץ לתכנן את נושא המקומות קודם. ניתן אפילו להכין מראש כרטיסים מהודרים ועליהם רשומים שמות בני המשפחה ולהניח לכל אחד את הכרטיס שם שמו על המקום שלו. זה גם מונע בעיות, חיכוכים ומתחים מיותרים, וגם מכבד ומייקר.

את פתח לו

נקודת הזינוק היא מעצבת בעיקר את ההמשך, היא זו שיוצרת את היחס ואת הרצינות, היא נקודת הזמן שעלינו למקסם את השפעתה לטובה. לפיכך עלינו להשקיע בפתיחת הסדר על מנת שההמשך יהיה בעזרת ה’ מוצלח ופורה. וכמו שהיה מי שאמר “תתחיל מהמקום הכי גבוה שלך, ומשם לאט-לאט תעלה…”.

  1. כשולחן הערוך: כדי שיתעורר ליבו של האדם לדבר מצווה, כדי שיהיה מחובר, עליו להבין את מה שהוא עושה ולא לעשות את המצוות כמצוות אנשים מלומדה. לפיכך כדאי ומומלץ מאוד שנקדים הקדמה קצרה של שתיים-שלוש דקות לכל היותר לפני שנתחיל את הסדר, ובמהלכה נסקור את מצוות הלילה מדאורייתא ומדרבנן, את הטעמים העיקרים שלהם, את הכוונה הרצויה בשעה שעושים אותן (וגם את הכוונה הנכונה בזמן הברכות, שהיא נצרכת מבחינה הלכתית). וכפי שרש”י מביא בתחילת פרשת משפטים כי הדרך ללמד תורה היא “אשר תשים לפניהם – כשולחן הערוך ומוכן לפני האורחים”.
  2. להיערך למלחמה: להקדים עוד כמה מילים בפתיחה, ולשוחח בקצרה על גדולתו וקדושתו של הלילה, ועל העובדה שדווקא לפום קדושתו הרבה, מנסה היצר הרע בכל מאודו לשבש אותו ואת השפעותיו הטובות ולזרוע מחלוקת, כעס, מצה(…) ומריבה. עלינו אפוא להתגבר למולו ולהתאזר במידת ההבלגה, השמחה, הסבלנות, הסובלנות ומאור פנים. וגם אם אנחנו מזהים ניסיון כזה או אחר לגרור אותנו לידי כעס – נזהה את הסכנה ונעמוד בפרץ, על מנת שנוכל בכוחות משותפים להפיק את המרב מלילה קדוש זה.
  3. וגם ראיתי את הלחץ: את הלחץ של הזהירות המופלגת ממשהו חמץ של ערב הפסח, מחליף לעתים הלחץ של חג הפסח עתיר החומרות, ההידורים, המנהגים וההקפדות. עליכם לזכור כי הלחץ הוא האמצעי המשמעותי ביותר לשבש את שיתוף הפעולה של הסובבים אתכם והוא הינו הפרעת הקשב הגדולה ביותר שקיימת. וכיון שמרכיב הלחץ הוא האויב שלנו, הבה נותיר אותו מחוץ לשולחן הסדר.
  4. תהיינה אזניך קשובות: החשוב מכול – עלינו להיות קשובים לסביבה. לעתים תכננתם היטב את הכול, קבעתם יעדים ומטרות אבל המציאות בשטח יש לה את המשתנים שלה. עליכם להיות קשובים ולדעת לשנות תכניות בהתאם לבני המשפחה הסובבים אתכם – לסבלנות, לאורך הרוח ולמידת הרעב או העייפות שלהם. לא לשעבד אותם לתכניות שלכם, הם בחג החירות כולנו מצויים. לא יקרה כלום אם חלק מדברי התורה והרעיונות שתכננתם למהלך הסדר – יעברו לשולחן עורך או לסעודת היום.

מגיד

הקדמה: כשאנו באים לקיים מצוות “והגדת לבנך” איננו זקוקים רק לשיתוף הפעולה שלו, אלא לרצון הפנימי שלו שיתעורר. כשילד אינו משתף פעולה במהלך הסדר או אפילו מפריע – אם נגער בו ונבקר אותו, אולי נדכא את ההפרעה אולם לא נהפוך אותו לקשוב יותר ודאי שלא נעצים את המוטיבציה שלו. כי לא די לנו בכך שלא יפריע – את ליבו אנחנו מבקשים.

לכן, עלינו לזהות את מנועי הדחף שלו – את הגורמים שמניעים אותו לפעולה בכל תחומי החיים, ולהשתמש בהם. וכשנדע לנגוע בנקודות הנכונות, ניווכח כי הן זמינות ונגישות ועומדות לרשותנו. נמנה כמה ממנועי הדף ועצות לשימוש נבון בהם, אולם נרחיב ראשית בכמה מילים על מנוע הדחף אולי העוצמתי ביותר, והוא – הסקרנות. 

בשולחן ערוך הרב (תע”ב סעיף ל”א) כתוב כך: מצוה לחלק לתינוקות קליות ואגוזים בליל פסח קודם עשיית הסדר כדי שיראו שינוי וישאלו ‘מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות’ ואף על פי שעל שאלה זו אין לנו מה להשיב להם מכל מקום על ידי שיראו שינוי זה ויתעוררו לשאול עליו, יתעוררו גם כן לשאול על שינויים אחרים, דהיינו שאוכלין מצה ומרור ויושבין בהסיבה וישיבו להם עבדים היינו וכו'”.

דברים אלו שופכים לנו אור על המשאב הטבעי העוצמתי ביותר שעומד לרשותנו בבואנו לקיים את מצוות והגדת לבנך – משאב הסקרנות. הסקרנות, כמו כל תכונה בטבע האנושי – היא מיומנות נרכשת, ומתפתחת ככל שמשתמשים בה יותר. לפיכך כשנעודד את ילדינו לשאול שאלות, לגלות סקרנות אפילו שלא ממין העניין – אנחנו מפתחים אצלם את הסקרנות, ואז יתעניינו כבר מצד עצמם גם בעיקרו של הלילה ויטו אוזניהם לשמוע את שבפינו. (רעיון זה מובא גם בתוספות מסכת פסחים קט”ו: ד”ה “כדי” עיינו שם)

  1. למען תספר: במידת האפשר ובגבולות הטעם הטוב, כדאי ומומלץ לשלב תוכן סיפורי ברעיונות שאותם אנחנו משמיעים בשולחן הסדר. הסיפור מחבר את כולם – קטנים כגדולים, וכדאי לנו להשתמש בכוחו זה.
  2. נקודות ממשק: לקשר עד כמה שניתן בין התכנים שאתם משמיעים – לעולם שלנו, לחפש את נקודות הממשק לחיים שלנו ובכך להפוך את התוכן לשייך וליישומי. אדם מתעניין בדרך כלל בתכנים שרלוונטיים עבורו, ומתרחק מדיבורים תיאורטיים שאין בהם ממד של שייכות.
  3. שיודע לשאול: לעודד את הילדים לשאול שאלות. עלינו להבין כי שאלות של ילדים הינן אוצר של ממש, נכס שאסור לנו שיחמוק מתחת ידינו. ולפיכך עלינו לעודד אותן, ודאי שלא להגיב לשאלות של ילדים בקוצר רוח ולפטור אותן במחי יד. גם בסיטואציה שילד מכביר בשאלות והן הופכות למטרד, ניתן להפעיל שיקול דעת ובמידת הצורך לומר משהו בסגנון “מאוד מעניינת אותי השאלה שלך, כעת אנחנו חייבים להתקדם אולם בזמן הסעודה אבקש לשמוע, אנא אל תשכח אותה” ובזמן הסעודה אכן נפנה אל הילד ונבקש לשמוע ממנו את השאלה
  4. ותמורתו יהיה קודש: כדאי להעניק מתת כלשהי, אפילו קטנה וסמלית, על שאלות, על כל שאלה שהיא, ובכך להפוך את הילדים לשואלים, כי כך תהיה הסקרנות הטבעית שלהם מתעוררת.
  5. קנאת סופרים: ליצור אווירה של תחרותיות נעימה בין הילדים. למשל צבירה של נקודות (ניתן להשתמש לשם כך באגוזים ובשקדים) שיזכו את הילדים בפרסים וכדו’. כי תחרותיות היא אחד ממנועי הדחף האנושיים הגדולים ביותר.
  6. כוחה של מחמאה: הענקת מחמאות – כוחה עצום ברתימה של ילדים ושל מבוגרים כאחת. העניקו מחמאות ביד רחבה והעמידו סביבכם צבא של משתפי פעולה. כי כך הוא טבע האדם – ביקורת הוא הודף אפילו אם היא מוצדקת, בעוד שמחמאה יקבל בשתי ידיים (וכן, גם אם היא לא ממש מוצדקת…).
  7. שטח פרטי: ילד שאומר את דברו – יש לכבד את מרחב הביטוי שלו. גם אם הוא קצת מאריך בדברים – לא להיות קצרי רוח, לא לדחוק בו לסיים וגם לא “לעזור” לו. להקשיב לדבריו ברוב קשב. זה אולי יארך עוד כמה רגעים אולם התרומה שהוא יקבל מכך תהיה עצומה לאין שיעור, גם בתפקוד שלו במהלך הסדר וגם לדימוי העצמי שלו ולתחושת הביטחון. מומלץ גם לחזור במילים ספורות על שאמר הילד באוזני הנוכחים כולם, גם כדי לייקר את הדברים וגם כדי לחבר אותם לנאמר, כי פעמים רבות קשה לכולם לשמור על רצף של הקשבה לדיבורים של ילד בפרט אם הוא מדבר בשקט ובצורה לא ברורה.
  8. מרחב פעיל: סדר דינמי שמתרחשים בו דברים, הינו סדר עירני ומלא חיים ולא ישנוני ומנומנם. מצאו דרכים לעודד פעילות, כמו חלוקת אגוזים, לבקש מילד פלוני ולאחר מכן אלמוני להתחיל ניגון וכדו’ כיד הדמיון הטובה עליכם ובלבד שיתרחשו דברים בשולחן הסדר. מאוד כדאי למנות ילדים לתפקידים מסוכמים מראש, כמו ילד שתפקידו הוא אספקת היין לשולחן וכדו’
  9. בתנועה מתמדת: כהשלמה לנקודה הקודמת – מומלץ “תוך כדי תנועה” במהלך הסדר לציין את תפקידו של חלק ממרכיבי הסדר בתוך המבנה הכללי. השאלות, סדר התשובה שאנחנו מתחילים ב”עבדים היינו” והלאה. כך הנוכחים כולם יבינו ראשית את המבנה הנכון של ההגדה ויבינו מה הם אומרים ומדוע, ושנית – ירגישו שהסדר אינו קופא על השמרים אלא נמצא בהתקדמות מתמדת.
  10. דברי חכמים בנחת נשמעים: דיבורכם יהיה בנחת ולא בחיפזון (אם כי לא באיטיות מייגעת), מוטב לוותר על תכנים כאלה ואחרים, ובלבד שמה שייאמר – יהיה בנחת. על מנת שיהיו הדברים נשמעים, וגם כדי שאותו יישוב הדעת יקרין וישפיע על כולם.

חסל סידור פסח

“הכול הולך אחר החתום” כך אמרו חכמינו ז”ל. והן אמת הדבר, שהטעם הנותר לבסוף – הוא אשר נצרב בזיכרון הארוך, והוא אשר מעצב בעיקר את התפיסה של האדם בנוגע למאורע/לחוויה/למעמד שבו השתתף. הרבה מקומות אירוח מקפידים שהארוחה האחרונה שתוגש לפני האורחים תהיה עשירה יותר, בדיוק מחמת הטעם זה. וכך גם בהלכות הפסח מצינו ש”אין מפטירים אחר הפסח אפיקומן” כדי לשמר את טעמו.

זו המשימה שלנו – שבפי ילדינו (ולא רק) יישאר טעם טוב מהסדר, שאקורד הסיום יהיה מוצלח, חווייתי ושמח.

  1. כולנו כאחד יחד: לדאוג לשתף את כולם בסוף הסדר בחוויה משותפת ומקרבת, כמו שירה שכולם יתחברו אליה, אולי אפילו ריקוד קטן, ובלבד שכולם ירגישו חוויה וחיבור.
  2. מתנה טובה: להעניק לילד מתת כלשהי בסיום. יש לא מעט כאלו שרוכשים מראש מתנות לילדים לאפיקומן. ניתן בהחלט להעניק לילד את המתנה בסוף הסדר (או על כל פנים בשעה שהוא מסיים את הסדר, אם הוא הולך לישון קודם) זה יוצר  אצלו תחושת ציפייה ומשאיר אותו עם טעם טוב בפה.
  3. מילים טובות: בסיום הסדר – לשבח ולהחמיא. לתת קרדיט לילדים ולכל המסובים על הסדר המרומם שלו היו שותפים כולם, ולהדגיש את התרומה של כל אחד ואחד לכך שהסדר היה כה מיוחד. במידת האפשר רצוי להקדיש לכל אחד כמה מילים מעצימות.

ואחר כל העצות, אין כמו להעתיר שיח ולהתפלל כי חפץ ה’ בידינו יצליח, וכל ההכנות, הטרחות וההוצאות המרובות שהשקענו בלילה קדוש זה, ישיגו את מטרתם ושנשכיל להעביר לבנינו את טעמו של לילה קדוש זה ולקיים בהידור רב את מצוות “והגדת לבנך”, שיש מפרשים שעיקרה להחדיר את האמונה ואת הציפייה לגאולה, ובזכותה נזכה אי”ה לגאולה השלמה בב”א.

עוד בנושא

פירותכם מתוקים

פירותכם מתוקים

מערכת ביתר 24
כ״ט בשבט ה׳תשפ״ה
0

לכבוד ראש השנה לאילנות נערך מעמד מרומם בכולל 'טובי העיר' בהם הוגים ותיקי העיר וזקניה בתורה הקדושה >>> במעמד השתתף כ"ק האדמו"ר ממאטערסדורף, בעל האכסניה שכל הכולל, שנשא דברים תוך...

עטרת תפארת 

עטרת תפארת 

מערכת ביתר 24
כ״ב בשבט ה׳תשפ״ה
0

בתוך ארבע שנים בלבד הפכה ישיבת 'עטרת ראובן' בביתר עילית לאחת הישיבות המבוקשות ביותר, המשלבת בהצלחה מופלאה עבודת ד' טהורה עם גדלות בתורה • בראיון מקיף ל'שערים' פורש ראש הישיבה...

חבוקה ודבוקה בך // סיפור לחול המועד

מערכת ביתר 24
י״ז בתשרי ה׳תשפ״ה
0

משה יאיר וינשטוק  דבר לא הכין אותו לקראת אותו רגע. הם עמדו בתור ארוך, צפוף אך ישר להפליא, מאחוריהם הרציף, קדימה באופק מיתמר עמוד עשן מארובה גבוהה ולפניהם על הרמפה...

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו לקבוצת ה-WhatsApp
רוצה לפרסם בחינם?

רוצים להשאר מעודכנים?

לערוץ הטלגרם
לעדכונים ב-Whatsapp
לערוץ היוטיוב
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר

יש לכם דיווחים או פניות למערכת?

טלפון למערכת ביתר 24 בלבד:

 

כתובת מייל:

Be**********@gm***.com

Ⓒ כל הזכויות שמורות לביתר 24

Welcome Back!

Sign In with Facebook
Sign In with Google
OR

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

נגישות

מצבי נגישות

מצב בטוח לאפילפסיה
מבהיר צבע ומבטל היבהובים
מצב זה מאפשר לאנשים עם אפילפסיה להשתמש באתר בבטחה על ידיחיסול הסיכון להתקפים הנגרמים על ידי אנימציות מהבהבות או מהבהבותושילובי צבעים מסוכנים.
מצב לקוי ראייה
משפר את הוויזואליה של האתר
מצב זה מתאים את האתר לנוחיותם של משתמשים עם ליקויי ראייהכגון ראייה לקויה, ראיית מנהרה, קטרקט, גלאוקומה ועוד
מצב מוגבלות קוגניטיבית
עוזר להתמקד בתוכן ספציפי
מצב זה מספק אפשרויות עזרה שונות כדי לעזור למשתמשים הסובלים מ:לקויות קוגניטיביות כגון דיסלקציה, אוטיזם, CVA וכו', להתמקד בפריטים.הליבה של האתר נגישה יותר בקלות.
מצב ידידותי להפרעת קשב וריכוז
מפחית הסחות דעת ומשפר את המיקוד
מצב זה עוזר למשתמשים עם ADHD והפרעות נוירו-התפתחותיות בקריאה,הפונקציה מאפשרת גלישה והתמקדות באלמנטים מרכזיים באתר.כך קל להם יותר לגשת למידע באתר עם הרבה פחות הסחות דעת.
מצב ליקוי ראיה
מאפשר שימוש באתר עם קורא המסך שלך
מצב זה מגדיר את האתר כך שיהיה תואם לקוראי מסך כגוןJAWS, NVDA, VoiceOver ו-TalkBack קורא מסך הוא תוכנה למשתמשים עיוורים.עיוורים אשר מותקן קורא מסך במחשב ובסמארטפון שלהם, זקוקים לאתרי אינטרנטשתואמים ומאפשרים שימוש בקוראי מסך"

מילון מקוון

    חווית קריאה

    קנה מידה של תוכן
    ברירת מחדל
    זכוכית מגדלת לטקסט
    גופן קריא
    ידידותי לדיסלקציה
    הדגש כותרות
    הדגש קישורים
    גודל גופן
    ברירת מחדל
    גובה קו
    ברירת מחדל
    ריווח אותיות
    ברירת מחדל
    ישור לשמאל
    מיושר למרכז
    ישור לימין

    חוויה חזותית נעימה

    ניגודיות כהה
    ניגודיות אור
    מונוכרום
    ניגודיות גבוה
    רוויה גבוהה
    רוויה נמוכה
    התאם את צבעי הטקסט
    התאם את צבעי הכותרת
    התאם את צבעי הרקע

    התמצאות קלה

    השתקת צלילים
    הסתר תמונות
    מקלדת וירטואלית
    מדריך קריאה
    עצור אנימציות
    מסכת קריאה
    הדגש את הרחף
    הדגש פוקוס
    סמן שחור וגדול
    סמן גדול ומואר
    קריאה קוגניטיבית
    מקשי ניווט
    ניווט קולי

    ביתר 24 - כל מה שקורה בביתר עלית

    הצהרת נגישות - Accessibility Statement

    beitar24.co.il

    18/02/2022

    סטטוס תאימות

    אנו מאמינים שהאינטרנט צריך להיות זמין ונגיש לכל אחד, ולספק אתר אינטרנט נגיש לקהל הרחב ביותר האפשרי, ללא קשר לנסיבות וליכולת.

    כדי למלא זאת, אנו שואפים לדבוק בקפדנות ככל האפשר להנחיות נגישות תוכן האינטרנט של World Wide Web Consortium (W3C) 2.1 (WCAG 2.1) ברמת AA. הנחיות אלו מסבירות כיצד להנגיש תוכן אינטרנט לאנשים עם מגוון רחב של מוגבלויות. עמידה בהנחיות אלו עוזרת לנו להבטיח שהאתר יהיה נגיש לכל האנשים: עיוורים, אנשים עם לקות מוטורית, לקות ראייה, לקויות קוגניטיביות ועוד.

    אתר זה משתמש בטכנולוגיות שונות שנועדו להפוך אותו לנגיש ככל האפשר בכל עת. אנו משתמשים בממשק נגישות המאפשר לאנשים עם מוגבלויות ספציפיות להתאים את ממשק המשתמש של האתר ולעצב אותו לצרכיהם האישיים.

    בנוסף, האתר משתמש באפליקציה מבוססת בינה מלאכותית שפועלת ברקע ומייעל את רמת הנגישות שלו ללא הרף. יישום זה מתקן את ה-HTML של האתר, מתאים את הפונקציונליות וההתנהגות שלו לקוראי מסך המשמשים את המשתמשים העיוורים, ולפונקציות המקלדת המשמשות אנשים עם ליקויים מוטוריים.

    אם מצאתם תקלה או יש לכם רעיונות לשיפור, נשמח לשמוע מכם. תוכל ליצור קשר עם מפעילי האתר באמצעות המייל הבא

    קורא מסך ומקלדת ניווט

    האתר שלנו מיישם את טכניקת ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications), לצד שינויים התנהגותיים שונים, כדי להבטיח שמשתמשים עיוורים המבקרים עם קוראי מסך יוכלו לקרוא, להבין וליהנות מהפונקציות של האתר. ברגע שמשתמש עם קורא מסך נכנס לאתר, הוא מקבל מיד הנחיה להיכנס לפרופיל קורא המסך כדי שיוכל לגלוש ולתפעל את האתר ביעילות. כך האתר שלנו מכסה כמה מהדרישות החשובות ביותר לקורא מסך, לצד צילומי מסך של קונסולה של דוגמאות קוד:

    אופטימיזציה של קוראי מסך: אנו מפעילים תהליך רקע שלומד את מרכיבי האתר מלמעלה למטה, כדי להבטיח תאימות מתמשכת גם בעת עדכון האתר. בתהליך זה, אנו מספקים לקוראי מסך נתונים משמעותיים באמצעות ערכת התכונות של ARIA. לדוגמה, אנו מספקים תוויות טפסים מדויקות; תיאורים של אייקונים מניעים לפעולה (סמלים של מדיה חברתית, סמלי חיפוש, סמלי עגלה וכו'); הנחיות אימות עבור קלט טפסים; תפקידי אלמנטים כגון לחצנים, תפריטים, דיאלוגים מודאליים (חלונות קופצים) ואחרים. בנוסף, תהליך הרקע סורק את כל תמונות האתר ומספק תיאור מדויק ומשמעותי המבוסס על זיהוי תמונה-אובייקט כתגית ALT (טקסט חלופי) לתמונות שאינן מתוארות. זה גם יחלץ טקסטים המוטמעים בתוך התמונה, באמצעות טכנולוגיית OCR (זיהוי תווים אופטי). כדי להפעיל התאמות של קורא מסך בכל עת, המשתמשים צריכים רק ללחוץ על שילוב המקלדת Alt+1. משתמשי קורא מסך מקבלים גם הודעות אוטומטיות להפעיל את מצב קורא מסך ברגע שהם נכנסים לאתר.

    התאמות אלו תואמות לכל קוראי המסך הפופולריים, כולל JAWS ו-NVDA.

    אופטימיזציה של ניווט מקלדת: תהליך הרקע גם מתאים את ה-HTML של האתר, ומוסיף התנהגויות שונות באמצעות קוד JavaScript כדי להפוך את האתר להפעלה באמצעות המקלדת. זה כולל את היכולת לנווט באתר באמצעות מקשי Tab ו-Shift+Tab, להפעיל תפריטים נפתחים עם מקשי החצים, לסגור אותם עם Esc, לחצני הפעלה וקישורים באמצעות מקש Enter, לנווט בין רכיבי רדיו ותיבת סימון באמצעות מקשי החצים, וכן מלא אותם עם מקש הרווח או Enter. בנוסף, משתמשי המקלדת ימצאו תפריטי ניווט מהיר ודילוג על תוכן, הזמינים בכל עת על ידי לחיצה על Alt+1, או כרכיבים הראשונים של האתר בזמן ניווט עם המקלדת. תהליך הרקע מטפל גם בחלונות קופצים שהופעלו על ידי הזזת הפוקוס של המקלדת לעברם ברגע שהם מופיעים, ולא מאפשר להיסחף הפוקוס מחוצה לו.

    משתמשים יכולים גם להשתמש בקיצורי דרך כגון "M" (תפריטים), "H" (כותרות), "F" (טפסים), "B" (לחצנים) ו-"G" (גרפיקה) כדי לקפוץ לאלמנטים ספציפיים.

    פרופילי מוגבלות נתמכים באתר האינטרנט שלנו

    מצב בטוח לאפילפסיה: פרופיל זה מאפשר לאנשים עם אפילפסיה להשתמש באתר בבטחה על ידי ביטול הסיכון להתקפים הנובעים מהנפשות מהבהבות או מהבהבות ושילובי צבעים מסוכנים.

    מצב לקוי ראייה: מצב זה מתאים את האתר לנוחיותם של משתמשים עם ליקויי ראייה כגון ראייה משפילה, ראיית מנהרה, קטרקט, גלאוקומה ועוד.

    מצב מוגבלות קוגניטיבית: מצב זה מספק אפשרויות מסייעות שונות כדי לעזור למשתמשים עם ליקויים קוגניטיביים כגון דיסלקציה, אוטיזם, CVA ואחרים, להתמקד במרכיבים החיוניים של האתר ביתר קלות.

    מצב ידידותי ל-ADHD: מצב זה עוזר למשתמשים עם הפרעות קשב וריכוז והפרעות נוירו-התפתחותיות לקרוא, לגלוש ולהתמקד במרכיבי האתר הראשיים ביתר קלות תוך הפחתת הסחות דעת באופן משמעותי.

    מצב עיוורון: מצב זה מגדיר את האתר כך שיהיה תואם לקוראי מסך כגון JAWS, NVDA, VoiceOver ו-TalkBack. קורא מסך הוא תוכנה למשתמשים עיוורים המותקנת במחשב ובסמארטפון, ואתרי אינטרנט חייבים להיות תואמים לה.

    פרופיל ניווט במקלדת (לקויי מוטורי): פרופיל זה מאפשר לאנשים בעלי מוגבלויות מוטוריות להפעיל את האתר באמצעות Tab, Shift+Tab ומקשי Enter. משתמשים יכולים גם להשתמש בקיצורי דרך כגון "M" (תפריטים), "H" (כותרות), "F" (טפסים), "B" (לחצנים) ו-"G" (גרפיקה) כדי לקפוץ לאלמנטים ספציפיים.

    התאמות נוספות של ממשק משתמש, עיצוב וקריאות

    התאמות גופנים - משתמשים יכולים להגדיל ולהקטין את גודלו, לשנות את משפחתו (סוגו), להתאים את המרווחים, היישור, גובה הקו ועוד.

    התאמות צבע - המשתמשים יכולים לבחור פרופילי ניגודיות צבע שונים כגון בהיר, כהה, הפוך ומונוכרום. בנוסף, משתמשים יכולים להחליף ערכות צבעים של כותרות, טקסטים ורקעים, עם למעלה מ-7 אפשרויות צביעה שונות.

    אנימציות - משתמשים אפילפטיים יכולים להפסיק את כל האנימציות הפועלות בלחיצת כפתור. אנימציות הנשלטות על ידי הממשק כוללות סרטונים, קובצי GIF ומעברי CSS מהבהבים.

    הדגשת תוכן - משתמשים יכולים לבחור להדגיש אלמנטים חשובים כמו קישורים וכותרות. הם יכולים גם לבחור להדגיש רק אלמנטים ממוקדים או מרחפים.

    השתקת אודיו - משתמשים עם מכשירי שמיעה עשויים לחוות כאבי ראש או בעיות אחרות עקב השמעת אודיו אוטומטית. אפשרות זו מאפשרת למשתמשים להשתיק את כל האתר באופן מיידי.

    הפרעות קוגניטיביות - אנו משתמשים במנוע חיפוש המקושר לוויקיפדיה ולוויקימילון, המאפשר לאנשים עם הפרעות קוגניטיביות לפענח משמעויות של ביטויים, ראשי תיבות, סלנג ואחרים.

    פונקציות נוספות - אנו מספקים למשתמשים את האפשרות לשנות את צבע וגודל הסמן, להשתמש במצב הדפסה, להפעיל מקלדת וירטואלית ופונקציות רבות אחרות.

    תאימות לדפדפן וטכנולוגיה מסייעת

    אנו שואפים לתמוך במגוון הרחב ביותר של דפדפנים וטכנולוגיות מסייעות ככל האפשר, כך שהמשתמשים שלנו יוכלו לבחור את הכלים המתאימים ביותר עבורם, עם כמה שפחות הגבלות. לכן, עבדנו קשה מאוד כדי להיות מסוגלים לתמוך בכל המערכות העיקריות המהוות למעלה מ-95% מנתח השוק של המשתמשים כולל Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera ו-Microsoft Edge, JAWS ו-NVDA (קוראי מסך), שניהם עבור Windows ועבור משתמשי MAC.

    הערות, הערות ומשוב

    למרות מאמצינו הטובים ביותר לאפשר לכל אחד להתאים את האתר לצרכיו, עדיין עשויים להיות דפים או חלקים שאינם נגישים במלואם, נמצאים בתהליך של נגישות, או שחסר להם פתרון טכנולוגי הולם כדי להנגיש אותם. ובכל זאת, אנו משפרים ללא הרף את הנגישות שלנו, מוסיפים, מעדכנים ומשפרים את האפשרויות והתכונות שלה, ומפתחים ומאמצים טכנולוגיות חדשות. כל זה נועד להגיע לרמת הנגישות האופטימלית, בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית. לכל עזרה, אנא פנה אלינו 

     

    Accessibility Statement

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to

    No Result
    View All Result
    • נדל”ן
    • דרושים
    • אירועים
    • עסקים
    • חדשות
    • עיתון שערים
    • מתכונים
    • תקנון ופרטיות

    created by: digital boutique

    רוצה לפרסם תוכן באתר?

    מלא את הטופס בצורה קלה ומהירה ואנו נפרסם עבורך!

    כתבה חדשותית
    נדל"ן למכירה / השכרה
    אירוע
    הוספת / עדכון עסק

    צ׳אט עדכונים וחדשות

    -
    00:00
    00:00

    Queue

    Update Required Flash plugin
    -
    00:00
    00:00