לאחר שתקציב המדינה אושר בשבוע שעבר (ליל שישי) במליאת הכנסת – תקציב הכולל שורה ארוכה ומחרידה של גזירות והעלאות מיסים – בעירנו ביתר עילית חוששים מפני גל כללי של התייקרויות שיחל לתת את אותותיו ברשתות השיווק בעיר בעקבות גזירות התקציב.
כידוע, התקציב החדש לשנים 2021-2022 למספרם, מחיל העלאת מיסים דרקונית על שני ענפי צריכה מובילים עבור המשפחות החרדיות בשיעור של עשרות אחוזים: האחד הוא המס שנכנס לתוקף על כלי הפלסטיק החד-פעמיים (כחלק מטרנד עולמי ירוק, ובטענה ל”דאגה מפני ההתחממות הגלובלית”), והשנייה היא המס על השתייה הממותקת, שייכנס לתוקף בקרוב. במשפחות חרדיות רבות מאוד נפוץ השימוש בכלים חד פעמיים, עקב הקושי לשטוף כלים עבור מספר גבוה של סועדים בסעודות שבת וכדומה, וכן השתייה הממותקת אותה צורכים בסעודות שבת ובאירועים קהילתיים.
לפי הצו החדש, המס על הכלים החד פעמיים עלה ל-11 שקלים עבור כל קילוגרם של כלים חד פעמיים, ובהם: כוס, צלחת, צלחת הגשה, קערה, מזלג, סכין וכף.
כמו כן, על משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל-5 גרם ל-100 מ”ל משקה – יוטל בקרוב מס בסכום של 1 ש”ח לליטר. על משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו נמוך מ-5 גרם ל-100 מ”ל משקה, וכן מיץ פירות ששיעור הסוכר שבו גבוה מ-5 גרם ל-100 מ”ל משקה – יוטל מס בסכום של 0.7 ש”ח לליטר (כאן נחשפת שערורייה נוספת, בדמות העלאת מס על מיץ ענבים, מוצר שהשימוש היחיד בו הוא לקידוש ולהבדלה בלבד. כלומר, מס מיוחד נגד יהודים שומרי מצוות המבקשים לערוך קידוש והבדלה).
שיטת המס חלה כבר על חלק מחומרי הגלם המיובאים, המשמשים את החברה בייצור המשקאות המתוקים. על חומר הגלם יוטל מס שישולם כבר בהעברתו לידי החברה עם הגעתו ארצה. המשמעות היא שחלק מהמס יהיה מס כפול, שישולם גם בהגעתו ארצה כחומר גלם וגם כמוצר מוגבר בחנות. לפי הערכת חברות המשקאות, הטלת המס תשפיע לרעה באופן מהותי על מכירותיהן. חברת קרור, המחזיקה בחברת המשקאות ‘יפאורה’ (טמפו), דיווחה למשקיעים כי היא צופה שהטלת המס תשפיע לרעה באופן משמעותי על מצבה, וייתכן שישנו אף חשש לפיטורי עובדים וצמצום קווי ייצור.
תופסים טרמפ
אלא שלצד עליית המיסים – החליטו הרשתות לעשות דין לעצמם ו’לתפוס טרמפ’ על עליית המס, כדי להקפיץ את המחירים בעוד עשרות אחוזים, הרבה יותר מאשר שיעור המס שגדל – העלאה שנעשתה לכאורה ללא הסבר והיגיון.
במהלך השבוע הופצה בבתי הכנסיות בעיר מודעה שהכינו תושבים אכפתיים, שקובלים על התופעה שאין בה צדק והיגיון. תחת הכותרת “עושק הרשתות” – נכתב במודעה: “יותר ממה שגזרה עלינו מלכות הרשעה – גוזרות עלינו רשתות השיווק. בעוד שהמס שנערי האוצר והצר העומד עליהם (הכוונה לשר האוצר איווט ליברמן. י”מ) קבעו שיעמוד על סך 11 שקלים לקילוגרם חד פעמי – מצאו בעלי הרשתות הזדמנות לעשור את הציבור ולהפקיע שערים במחירי החד פעמי בצורה שערורייתית.
“בבדיקה פשוטה”, נכתב במודעה, “חבילת כוסות חד פעמי פשוטות, ששוקלת כ-130 גרם, דהיינו התייקרות של פחות מסך 1.5 שקלים – התייקרה בפועל בכ-5 שקלים; צלחות גדולות (50 צלחות) ששוקלות כ-350 גרם – המחיר התייקר מכ-5 שקלים ליחידה ל-16 שקלים, דהיינו התייקרות של מעל 10 שקלים לחבילה. אל תתנו ידכם לעושק הציבור”.
גל עליות המחירים אינו מסתיים במוצרים החד פעמיים. עלותם של חומרי גלם רבים, כמו תירס וסויה, זינקה משמעותית. מספר חברות כבר הודיעו על התייקרות צפויה, וביניהן ‘מי עדן’ שעדכנה כי מ-1 בדצמבר למספרם היא צפויה לייקר את מחירי מוצריה לקמעונאים בשיעור של בין 1.7% ל-5%. החברה נימקה לקמעונאים כי “מזה תקופה ארוכה שהחברה ספגה התייקרויות של עשרות אחוזים בעלויות הייצור עקב התייקרות חומרי גלם, עלויות ההובלה ועלויות הספקים המקומיים”.
גל ההתייקרויות צפוי לכלול מזון מקטגוריות שונות בהם פסטה, מוצרי נייר, בשר ודגים ועוד. מנכ”ל רשת ‘ויקטורי’ הארצית, איילד רביד, כתב לפני מפר ימים: “ימים קשים לפנינו. אפשר להגיד שלפנינו צונאמי של עליית מחירים”. רביד מנה את התייקרות מחירי הדלק, את המס על הכלים החד-פעמיים ואת המס על המשקאות הממותקים. אלה רק חלק מהגורמים שיכבידו על הכיס של כולנו, ואם זה לא מספיק, גם הקורונה וההשפעות שלה עוד כאן”. בנוסף, שיתף כי הספקים כבר הודיעו על עליית מחירים בשל הזינוק במחירי הובלת הסחורות.
עוד צפויים לעלות בתחילת שנת הכספים 2022 – תעריפי הארנונה בשיעור של כ-2%, וגם תעריפי החשמל.
קמפיין למהדרין
וכמו בכל דבר במדינה, כאשר מורגשת מצוקה – הציבור החרדי הוא הראשון לחטוף.
וכך, אל גל עליות המחירים הכללי במשק – מצטרף עליהום שהתפרץ בשבוע שעבר בכלי התקשורת במדינת ישראל – נגד המחירים המוזלים שרשת ‘שופרסל’ וסניפיה ‘יש חסד’, לצד שירות המשלוחים ‘ישיר למהדרין’, מציעים לציבור החרדי. מדובר במתקפה מתוזמנת ומרושעת, שאינה דורשת הורדת מחירים לציבור הכללי (דרישה שיש בה היגיון), אלא קובלת על המחירים הזולים לציבור החרדי – הידוע כאחד מהכוחות הצרכניים המרכזיים במשק הישראלי, בבחינת “גם לי גם לך לא יהיה”.
הציבור החרדי, העני ביותר במדינה, שמקבל מחירים הוגנים יותר בזכות היותו כוח קנייה מאורגן, בזכות שיטת הקנייה הנבונה ובזכות עלויות התפעול הנמוכות ביחס לסניפים המושקעים בציבור הכללי – הוא זה שהוצג כ”אשם” ביוקר המחייה, ובמסגרת זאת החל ג’יהאד נגד הרשת.
לרשת ‘שופרסל’ נדרשו שעות בודדות כדי להיכנע. המתקפה הביאה להתקפלות חלקית של הרשת, כאשר כעבור כמה שעות הודיעו בשופרסל על סגירת ‘ישיר למהדרין’.
מדובר בהפסד גדול עבור אלפי צרכנים חרדיים רבים. שירות מכירות המזון של ‘שופרסל’ – ‘ישיר למהדרין’, שנסגר עקב המתקפה, התבסס בפועל על סניף ‘יש חסד’ בארות יצחק שהינו סניף מהדרין, וביצע משלוחים לערים החרדיות ביתר עילית, פתח תקווה, בני ברק, אלעד ואשדוד. הכל בעקבות תחקיר באחד הערוצים שבדק ומצא הפרשי מחירים בין המחירים ב’ישיר למהדרין’ למחירים בסניפי שופרסל האחרים.
עורכי התחקיר כתבו כך: “מדוע הלקוחות ברשת הגדולה בישראל צריכים לשלם יותר? בשנתיים האחרונות, משלוחי האונליין מהסופרים זינקו בשיעורים גבוהים במיוחד, והרבה מאוד ישראלים הסבו את הקנייה השבועית שלהם למשלוח עד הבית – במקום הסיבוב המוכר בסופר. בשירות זה, המונגש לקהל הדתי והחרדי, מופיעים לעתים קרובות אותם מוצרים בהבדל אחד עיקרי – המחיר.
בתום הכתבה הובאה תגובתו של יו”ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח”כ מיכאל ביטון מכחול לבן, שהתייחס לפערים הגדולים ואמר: “נידרש לפקח גם על רשתות המזון ועל המניפולציות שנעשות בתוך רשתות המזון על המחירים לצרכן. אין סיבה שאדם שאוכל כשרות, ישלם 30%-40% פחות מכשרות אחרת”. בנוסף צוטטה הילה קניסטר, מומחית צרכנות במועדון “שלך”, שמסרה: “אם רשת מסוימת יכולה למכור בזול לקהל מסוים ועדיין להרוויח, אין כל סיבה שלא נמכור לכל הציבור באותו המחיר הרי. אז מדוע המחיר הוא שונה?”
בתחילה ניסו בחברת ‘שופרסל’ לא להתרגש יתר על המידה, ומסרו בתגובה, כי “ישיר למהדרין הינו פורמט ייעודי לאוכלוסיות הצורכות כשרויות מהדרין. לשופרסל מספר פורמטים קמעונאיים שונים, המאופיינים במגוון מוצרים שונה ומיקודים מבצעיים שונים, כך שאין מקום להשוואת פריט זה או אחר בין אתרים אלו ובין הפורמטים השונים”. אלא שעם חלוף הזמן הוגשו שתי בקשות לתביעות ייצוגיות, כל אחת מהן על מאות מיליוני שקלים, בטענה לאפליה לטובת הציבור החרדי ושומרי הכשרות, ובחברה החליטו להיכנע.
יש חסד – יש עליהום
ועם האוכל – תרתי משמע – בא התיאבון.
אתמול (יום א’) פרסם אחד העיתונים הגדולים במדינה, תחקיר נוסף, הפעם על המחירים המוזלים בסניפי ‘יש חסד’ (שמפעילה סניף גדול ברחוב פנים מאירים בעיר).
הכותרת ה’מפלילה’ במוסף ‘ממון’ הייתה: “לא רק אונליין, גם בסניפים – הרשת החרדית של שופרסל זולה יותר”. בכתבה נסרקו מוצרים שבהם הוצגו פערי מחירים לטובת סניפי המהדרין. הידיעה ‘חשפה’, כי “פערי המחירים לטובת הלקוחות החרדים נשמרים גם בסניפים. לשופרסל יש תת רשת, ‘יש חסד’, שמיועדת למגזר החרדי. תת הרשת מונה 18 סניפים ואפשר למצוא את סניפיה בירושלים, בית שמש, ביתר עילית, בני ברק, טבריה, גבעת שאול, הר נוף, רמת שלמה, מודיעין עילית, פתח תקווה ובעוד ריכוזי אוכלוסייה חרדית. יצאנו לבדוק כמה עולה סל מוצרים בסיסי באחד מסניפי יש חסד”.
בידיעה נכתב, כי “לפחות בשמונה מוצרים נמצאו פערים של עשרות אחוזים לטובת המחיר בחנות לחרדים”. לצד זאת, הכתבה הוצגה מפר מוצרים שנמצאו זולים יותר דווקא ב’שופרסל דיל’ הלא חרדי. אולם הכותרת עשתה את שלה, והעליהום נגד החברה שמשווקת את חלק ממוצריה לצרכן החרדי, בעל הרגלי הצריכה השונים בתכלית, במחירים מוזלים יותר – המשיך לפרוח במלוא העוצמה.
הטענות נתקלו גם בהסברים – אך אלה לא הועילו: כך למשל, גמליאל מ’, בעל רשת קמעונאית בעצמו, הסביר: “הפירות והירקות בשופרסל הם בתג איכות יותר מאלו שמגיעים לפורמט יש חסד. שופרסל אקסטרה דיל בסגולה הוא ברמה אחרת משכנו הקרוב יחסית, יש חסד בארות יצחק. אבל קקאו בשקית עולה בשופרסל כמעט כפול מיש חסד, ובכל זאת אין שום טענות לאף אחד, כי רואים את ההבדל במבחר, באיכות ועוד. זו גם שיטת קניינות שונה. אריזות גדולות, מגוון יצרנים אחר. למשל: כשיש עימות בין ספקים לשופרסל, זה בדרך כלל לא רלוונטי לפורמט יש חסד.
“מה שמגוחך בטענות”, הוסיף גמליאל, “כי עורכי ההשוואות לא בדקו, למשל, למה העוף זול יותר משמעותית בשופרסל, או הבשר, כולל הטחון האיכותי-יותר שנמכר בשופרסל. נטלו מהקפואים את אחד ממותגי הדגים, ואיתו יצרו שערורייה. אני לא רואה פה מקום לטענות, זה פורמט אחר, ולא ברור ממה בדיוק נלחצו בהנהלת שופרסל. אלא אם יש להם כוונות אחרות במהלך, והתחקיר נפל להם בטיימינג מושלם, מבחינתם”.
אחד הצרכנים החרדים, תושב בני ברק בשם ישראל כהן, הגיב: “שופרסל יכלה להודיע שהיא מתקנת ומורידה מחירים גם במגזר הכללי, אבל במקום זאת היא פעלה מתוך לחץ וחרדה ובחרה להעניש את החרדים”.
שוברים את הקופה
מה שהפך את התחקיר לבעייתי, זו העובדה שבמקום להפנות את תשומת לב הצרכנים לכך שקיימות עבורם אפשרויות נוספות, בחרו למסגר את זה כאילו המכירה לקהל החרדי מביאה להעלאת המחיר לקהל החילוני. “לתמחר את מחיריה לשאר הצרכנים בפערים כל כך משמעותיים, זה כבר מריח פחות טוב”, נאמר בתחקיר. בעקבות כך, התעוררה סערה גדולה. תחושת חוסר הצדק שנבעה מהשילוב בין נושא יוקר המחיה הרגיש לבין חשדנות כלפי חרדים – הביאה לגל של הצהרות על הפסקת קניה בשופרסל, ומכאן לסגירת מיזם “ישיר מהדרין” תוך מספר שעות.
פרשן כלכלי בשם עידן ארץ הסביר: “בשופרסל מנסים למכור במחיר זול יותר לציבור החרדי כי הם (סטטיסטית) עניים יותר, ומוכנים להתפשר על מגוון המוצרים כל עוד המחיר זול ככל הניתן. זו תופעה שכלכלנים טעו כשקראו לה “אפליית מחירים” ואני מציע לקרוא לה “תמחור פרוגרסיבי”. מוכרים לעניים במחיר זול יותר, כי אין ברירה, ומהעשירים גובים יותר. זאת בדומה לחברות תעופה, שמציעות מעט יותר נוחות עבור מחיר גבוה בהרבה, במטרה לפתות עשירים יותר לשלם יותר כסף על כרטיס. כך העניים נהנים ממוצרים שאי אפשר להשיג אחרת”.
כשופר של התושבים, ‘שערים’ מביע תקווה כי הנהלת ‘שופרסל’ ותת הרשת שלה ‘יש חסד’ לא ייכנעו לעליהום התקשורתי, וימשיכו למכור לציבור החרדי – ובכלל זה ללקוחות הסניף בביתר עילית – במחירים הוגנים התואמים את היכולות, הרגלי הקנייה ואורח החיים החרדי, ללא קשר להתנהלות מול הציבור הכללי.
בשבועות הקרובים מתכוון ‘שערים’ לצאת בבדיקת עומק ותחקיר ברשתות השיווק, בניסיון לסקור את מצב המחירים הכללי בכל אחת מהרשתות ולהבין את ההיגיון שעומד מאחורי העלייה. כמובן שהדבר ייעשה בהוגנות ותוך מתן פתחון-פה לרשתות, אך תוך עמידה על זכויות הצרכנים לקבל את המחירים הטובים ביותר.