שְׂמֵחִים בְּבִנְיַן עִירֶךָ# | ביום שנחצה את ה־100,00 תושבים: כל התוכניות של העיר וסביבותיה לעשור הקרוב. #מפגש מרתק עם האנשים שמשרטטים חזון לביתר# עתידה ביתר שתתרחב.
העיר ביתר עילית הולכת וגדלה ב”ה בצעדי ענק, כאשר בשנים הקרובות צפויה העיר להמשיך ולגדול מבחינת מספר הנפשות בלעה”ר >>> #כיצד נערכים בעיר לקראת היום שבו יתגוררו כאן יותר מ־100,000 תושבים?# כדי להבין זאת – יצאנו לפגוש את ראשי החברה לפיתוח הכלכלי של ביתר עילית, ושמענו על חזון ההרחבה בעיר לשלוש גבעותיה, סלילת הכבישים החדשים לירושלים, לבית שמש ולגוש עציון, והיום שבו נסיעה למערת המכפלה תארך 25 דקות >>> #ראיון שכולו חזון#
@שמעון כהן
כשהוקמה העיר ביתר עילית לפני כשלושים וחמש שנה, מי שהיה מדבר אז על עיר בת למעלה מעשרת אלפים יחידות דיור ושישים וחמישה אלף תושבים – היה נחשב כהוזה בהקיץ וכמדומיין חסר תקנה. מסתבר כי המציאות חזקה יותר מהדמיון. העיר ביתר עילית מעולם לא עצרה, לא עמדה מלכת. תנופת ההתפתחות העצומה לא מפסיקה לרגע, ותכניות העתיד הופכות למציאות בהווה המתחדש כל הזמן.
בתחקיר עומק מיוחד, ערך ‘שערים’ מסע אל העתיד, אל השנים הבאות בחייה של ביתר עילית – מסע רצוף גילויים, חידושים ויוזמות מהפכניות. אמרנו ‘מסע אל העתיד’, אבל לא להרבה זמן, כי לאור ההתנהלות עד כה, במהירות הבזק תהפוכנה אותן תכניות מגירה למציאות בשטח. הכירו את מטרופולין ביתר – העיר שכל הדרכים מובילות אליה.
חִגרו חגורות, אנחנו ממריאים.
מה הוא החזון לעוד עשר שנים? זוהי השאלה אותה הצבנו לפני גורמים בכירים בעירייה ובחברה לפיתוח ביתר עילית. ניתן לומר כי כל הנשאלים כולם דיברו בסגנון אחד, כשהם משרטטים עתיד אופטימי שלא לומר אופטימאלי, לעיר שהפתיעה אפילו את עצמה, בכל הנוגע להתפתחות ובכל רובד שהוא.
בעוד עשר שנים אוכלוסיית העיר תגיע בסייעתא דשמיא ואם ירצה השם לכמאה אלף נפש. כך אומרת התחזית. היא תהיה מהערים החרדיות הבודדות החרדיות שבה לא ייראה אף קראוון לשימוש ציבורי, כל צרכי העיר יסופקו בתוך מסגרת העיר, בכללם צרכי המסחר, צרכי הדת, צרכי החינוך, התעסוקה, וגם צרכי הפנאי. הנגישות לעיר תהיה מהטובות שיש בארץ, הן לכיוון ירושלים הן לכיוון גוש עציון והן לכיוון בית שמש, כשהדרך גם לאזור המרכז והדרום תקוצר באופן משמעותי.
עתודות הבנייה של העיר תגדלנה והגבולות יתרחבו, מערכת רכבות בשני צירים במקביל תיתן מענה תחבורתי זמין, קל ונוח, אזור תעשייה יוקם בעיר, תחנת דלק גם, וכמובן – קול התורה יהדהד בה והיא תהיה עיר ואם בישראל לכל מבקש ה’ וממנה תצא תורה והלכה לעולם כולו.
חוברה לה יחדיו
ביריעה שלפניכם, נסקור את התכניות הגרנדיוזיות שמקדמת העירייה בכל הנוגע להקמת תשתיות תחבורה עצומות אל העיר וממנה, מה שישנה את פני העיר מן הקצה אל הקצה והשלכותיה תורגשנה בעיר בכל התחומים.
- כביש 60 החדש – פרוייקט המנהרות
מכירים את הפקקים בכביש המנהרות? בשעות הבוקר לכיוון ירושלים, בשעות אחר הצהרים לכיוון ביתר עילית? אותו צוואר בקבוק מפורסם ששואב לתוכו מאות כלי רכב בו זמנית ואינו עומד בעומס, אותה מלחמת הישרדות יומיומית בנתיבי ההשתלבות אל נתיב הבודד בואכה המנהרה? במשך שנים נראית הייתה מציאות זאת כבלתי ניתנת לשינוי. חוות דעת מקצועיות ומהוקצעות, מנוסחות כדבעי, הסבירו לנו כי “אין ברירה”, וכי אין את ההיתכנות הקונסטרוקטיבית להרחבת המנהרה הקיימת או לחפירת מנהרה נוספת במקביל.
אלא שהיה מי שלא הלך שבי אחר חוות הדעת מרפות הידיים, ודחף בכל הכוח למציאת פתרון לבעיה האקוטית שהציקה לאלפי אנשים מדי יום. בנושא זה חברו להם יחדיו עיריית ביתר עילית והחברה לפיתוח ביתר עילית לקידום תוכניות מול הרשויות, והפלא ופלא – הפתרון נמצא, והוא כבר בשלבי ביצוע מתקדמים, חלומם הגדול של תושבי ביתר קורם עור וגידים למול עיניהם בדמות מנהרה עצומה וגשר גרנדיוזי, שישברו מסורת של שנים ארוכות, יושיעו אלפים מעמידה מייגעת בפקקים ויוכיחו קבל עם ועולם (כל כך – בכתבה נפרדת), כי אין דבר שאין לו פתרון, וכשהעקשנות חוברת לה למסירות, אין כוח שיעמוד בפניהם.
“אי אפשר להקל ראש במורכבות של הפרויקט”, מספרים לנו במשרדי המנהלה הממוקמים בתווך שבין תחנת הדלק ‘פז – המנהרות’ למנהרה הראשונה הנכרית ומתקדמת בצעדי ענק. דברי המומחים ששללו היתכנות של הרחבת הכביש – אינם משוללים יסוד, והיגיון רב טמון בהם. זאת משום שהשטח שהוקצה מלכתחילה, דהיינו לפני יותר משלושים שנה לפרויקט המנהרות, הוא ברוחב של כשלושים מטרים בסך הכול, כשהמנהרה הקיימת נכרתה איפשהו באמצע.
מה שאומר, שעל מנת לחרוג מהתוואי הקיים דרוש אישור תב”ע חדש, ואין לתאר את הקושי להניע ולצלוח תהליך שכזה בפרט לאור הנתונים הקיימים של שטחי יו”ש והפקעת קרקעות פלסטיניות, שכל אירוע כזה הופך במהירות האור לנושא בינלאומי. כך או כך, מדובר בהליך של עשרות שנים! הפתרון המוצע שהוא גם מיושם בימים אלו בפועל, הוא של כריית מנהרי בצמוד ממש לזו הקיימת. מדובר בתהליך הנדסי מורכב במיוחד, עם קושי לוגיסטי לא מבוטל, שמלכתחילה המומחים כלל לא העלו בדעתם.
לצורך העניין נציין, כי בחלק גדול לאורך המנהרה הנכרית, נמצאת היא במרחק של כשלוש מטרים בסך הכול מזו הקיימת כשבקטעים מסוימים אף נוצר חיבור בין המנהרות. אולם אנחנו עומדים ב”ה באתגר, והמומחים המלווים את הפרויקט, חלקם כאלו בעלי ניסיון בינלאומי, מביטים בהשתאות לנוכח העבודות, ואינם מסתירים את התפעלותם.
איך זה יעבוד?
ובכן, בסוף התהליך יעמוד לרשותם של אנשי ביתר עילית והבאים בשעריה, כמו גם אנשי גוש עציון והסביבה, כביש של חמישה נתיבים לכל אורכו, החל מצומת אל-חאד’ר ועד ההשתלבות לכביש בגין. החלוקה תתבצע כך: הכביש הנוכחי על מנהרותיו הוותיקות והגשר הקיים על שני נתיביו – ישמש את העולים ירושלימה, מערכת המנהרות השנייה והגשר החדש שהולכים ונבנים, יהיו בעלי שלושה נתיבים, שניים מהם ישמשו את כלל כלי הרכב לכיוון ביתר עילית וגוש עציון, ונתיב אחד יהיה נתיב לתחבורה ציבורית וישמש לנסיעת תחבורה ציבורית, כשכיוון הנסיעה ישתנה בהתאם לעומס בכבישים, דהיינו – בשעות הבוקר ישמש הנתיב תחבורה ציבורית הנוסעת לכיוון ירושלים, ובשעות אחר הצהרים – מירושלים לכיוון ביתר עילית. מדובר על נתיב ראשון מסוגו בארץ, המספק פתרון יצירתי ופרקטי לעיר אשר מרבית תושביה מסתמכים על התחבורה הציבורית.
אולם זה עוד לא הכול. כל מי שנוסע בקביעות בציר זה, יכול לספר אגב טרוניה, כי אם לא די בעומסים הרגילים הקיימים בכביש 60 – המנהרות, הרי שמתווסף אליהם העומס שנוצר מכלי רכב המגיעים מכיוון וואלג’ה, שהם משתלבים בתנועה לכיוון המנהרות רק על מנת לעשות בהם פניית פרסה ולהגיע לצומת אל-חאדר. דבר זה מקשה ומעמיס עוד יותר על הנתיבים העמוסים בלאו הכי של כביש 60 בואכה המנהרות, ומהווים לעתים קטסטרופה מוחלטת לאלו המגיעים מכיוון וואלג’ה ומבקשים להגיע לביתר עילית. גם כאן הבשורה אינה רחוקה, ואין צורך להפליג לעתיד הרחוק בשבילה. כבר בימים אלו נבנה מחלף מיוחד וכביש המשך מכיוון וולאג’ה יעבור מתחת כביש 60, כשהוא משתלב ישירות עם כביש 375 החדש.
עקיפה חווייתית
- כביש 375 (עוקף חוסאן) החדש
כביש 375 (עוקף חוסאן) במקטע המתחבר אל כביש 60 היה בשורה של ממש לתושבי ביתר עילית שלפני שלושה עשורים. כביש מודרני לכיוון ירושלים שבא להחליף את הנסיעה המפותלת דרך מורדות עין כרם, או לחילופין בתוככי הכפר חוסאן ואל-חאדר.
אלא שמאז הוכפלה אוכלוסיית העיר באלפי אחוזים, וכיום הכביש בן שני המסלולים שוב אינו נותן מענה להיקפי התנועה, ואף מהווה סכנה בטיחותית לנהגים. במישור הפרקטי – כולם מכירים את העומסים שיש בזמני לחץ במעלה כביש עוקף חוסאן, אותה עלייה חדה ומוכרת, שאם נוסעת בה משאית איטית אחת – נוצר פקק של מאות מטרים מאחוריה, ואם וכאשר סוטה היא לשולי הדרך, כביכול כדי לתת אפשרות לעקיפה – מדובר בהליך מסוכן, בהתחשב ברכבים שממול המגיעים מהעיקול במהירות גבוהה אגב ירידה תלולה.
ובכן, אנשי בשורה אנחנו. לא עוד! תתרגלו לרעיון של כביש בן ארבעה מסלולים, החל מצומת אל-חאד’ר בחיבור לכביש 60, ועד למחסום שלפני צור הדסה, שישים קץ לפקקים ולעומס, יהווה בשורה של ממש בנושא הבטיחות בדרכים וישתלב נהדר יחד עם פרויקט המנהרות, ליצירת רצף תחבורתי מהיר לנוסעים מביתר עילית לכיוון ירושלים ומירושלים לכיוונה.
איך זה יעבוד?
בתקופת חול המועד סוכות האחרון, ודאי שמתם לב לחפירות בשולי כביש 375, מן הסתם גם שאלתם את עצמכם מה פשרם ומה מטרתם. ובכן, מדובר היה בקידוחי ניסיון שנעשו על מנת לבדוק את טיב הקרקע, שהם ייתנו אינדיקציה לשאלה האם ישנה היתכנות להרחיב את הכביש בתוואי הקיים על ידי חפירה בשוליים.
בשיחה עם אנשי החברה לפיתוח ביתר עילית נאמר לנו, כי ההיצמדות לתוואי הקיים היא הפתרון הפרקטי והמהיר ביותר. ברור, כך אומרים לנו, שעדיף היה לסלול כביש ישר ולא מפותל, אלא שבראייה מפוכחת הבנו, כי השקעת הכוחות והאנרגיה על מנת להשיג אישור תוואי חדש שכרוך בהפקעת אדמות פלסטיניות, יגיע לשנים ארוכות והצלחתו מוטלת בספק, בעוד הרחבת התוואי הקיים הוא פתרון זמין וריאלי יותר בטווח של העתיד הקרוב, לפיכך השקענו בכיוון הזה.
וההשקעה אכן נשאה פירות. היתרי הבנייה כבר אושרו, ומשרד השיכון אף הקצה תקציב של 128 מיליון שקלים להרחבת הכביש. האם זה מספיק? לדעת אנשי החברה לפיתוח זה לא מספיק, אולם ניתן לומר בוודאות די מוחלטת, מתוך חשיבת ריאלית ומפוכחת, כי אם המדינה תקצבה 128 מיליון ₪, ודאי שהיא תיתן גם את היתרה ככל שיידרש. בנוגע ללוחות הזמנים, מעדיפים בחברה לפיתוח לא ליצור ציפיות, אולם גורמים יודעי דבר מדברים על כך שהרחבת כביש 375 עשויה להסתיים עוד לפני סיום פרויקט המנהרות שעתיד להיות מושלם במהלך שנת תשפ”ה (2025 למניינם).
הדרך למערת המכפלה
- כביש 3742 ביתר עילית – גוש עציון
כמה זמן אורכת נסיעה מביתר עילית למערת המכפלה? כיום מדובר בנסיעה של כארבעים וחמש דקות, בסדר גודל דומה לנסיעה מביתר עילית למודיעין עילית או לקריית גת בערך. אז זהו, תתכננו את סדר יומכם מחדש, כי סלילת כביש 3742 תקצר לכם את הנסיעה לפחות בכעשרים דקות. בעוד לא הרבה זמן תארך אפוא נסיעה למערת המכפלה כעשרים וחמש דקות לכל היותר, סדר גודל דומה למשך הנסיעה לקבר רחל.
וזה לא הכול. הבשורות העצומות הטמונות בכביש זה שנצא בהליכי תכנון מתקדמים, הינן רבות ומגוונות, וכוללות מלבד בשורה תחבורתית, גם בשורה מוניציפאלית עצומה, תנופה כלכלית לבעלי העסקים בעיר, והפיכת ביתר עילית למטרופולין של ממש, תוך העמדת פתרון אמתי למצוקת הדיור.
במה מדובר?
תחילתו של הכביש המדובר יהיה באזור תחנת הדלק סונול שליד המחסום, משם הוא יתחבר מצד מערב לגבעה C וימשיך הלאה לגבעה B מצד מערב. משם תהיינה פניו של הכביש החדש מועדות הלאה לכיוון היישוב ‘גבעות’ שבגוש עציון שיתחבר לביתר עילית במרחק נסיעה של דקות ספורות.
את מעלותיו של הכביש הזה מונים לנו בחברה לפיתוח ביתר עילית בזה אחר זה, ואנו יושבים פעורי עיניים לשמע התכניות הגרנדיוזיות, שכאן מתייחסים אליהם כפרויקט ממשי ומוחשי שעומד לקראת ביצוע. מדובר בהחלט בבשורה מהפכנית שתשנה את פני העיר ביתר עילית מן הקצה אל הקצה, כמעט בכל רובד אפשרי.
ובכן, ראשית מדובר על כניסה נוספת לביתר עילית, וישירות לגבעה C ולגבעה B. אולם זוהי הבשורה הקטנה יחסית. מדובר בכביש שיהווה תחליף תחבורתי ראשון לכביש 60 בחיבור שבין ביתר עילית לגוש עציון, על כל המשתמע מכך, וגם קצר משמעותית. לצורך המחשה נציין, כי הנסיעה בו תקצר בכחמש עשרה דקות לערך את הנסיעה לצומת גוש עציון, למערת המכפלה וכן לערי הדרום – קריית גת ובאר שבע. הנסיעה מגוש עציון לביתר עילית תהיה קלה, זמינה ונוחה, מה שיהפוך את ביתר עילית לעורק כלכלי אסטרטגי, כשבעלי העסקים בעיר יזכו בבת אחת לתוספת של עשרות אלפי לקוחות פוטנציאליים. בנוסף, שוק התעסוקה הביתרי ירוויח מזה. הדרישה לעבודה בגוש עציון בעיקר בתחומי החינוך ומעונות היום היא עצומה, וכשהתחבורה תהייה זמינה וקלה כל כך – מאות ואלפי מקומות עבודה יהפכו באחת לרלוונטיים עבור תושבי ביתר עילית.
אלא שבזאת לא סיימנו. העיר ביתר עילית, שכאמור התפתחה בצורה מעוררת השתאות בשנים האחרונות, תגיע בשלב כלשהו לרוויה. אין לה שטחים עד אינסוף, ובעירייה ובחברה לפיתוח ביתר עילית מחפשים כל העת פתרונות ארוכי טווח להגדלת שטחי הבינוי בעיר. כחלק מהמאמצים הבלתי נלאים הללו, אנו רואים תנופת בנייה בשיפולי גבעה A (ראה מסגרת) ועוד.
ובכן, הכביש המדובר נותן מענה פנטסטי למצוקת הדיור, תוספת של אלפי יחידות דיור שקיימת היתכנות מעשית לאשרם כתוספת ליישוב גבעות שהופכת להיות רלוונטית עבור תושבי ביתר עילית. בשעה שיש כביש של דקות בודדות של נסיעה. מדובר על עיבוי העיר בשכונות נוספות בנות אלפי יחידות דיור שתסופחנה כך לביתר, כשהן נשענות למעשה על עתודות בנייה של גוש עציון. אגב, במהלכי התכנון היה דין ודברים עם מועצת גוש עציון בנושא ואף ישנן הסכמות עקרוניות על המתווה.
נס על ההרים
- כביש 39 ביתר עילית – בית שמש – גוש עציון.
מכירים את כביש 375 מהמחסום לכיוון בית שמש? מי אינו מכיר את הכביש המפותל והתלול הזה בן שני המסלולים, שמהווה את הנתיב הכמעט בלעדי לנוסעים לכיוון בית שמש, ערי הדרום וגם לערי המרכז, כשכל קווי התחבורה הציבורים לאזור המרכז בכללם העיר בני ברק, נוסעים דרך הכביש הזה. אותו כביש מיושן ורווי בעיקולים מסוכנים מהווה אתגר בפני כל נהג ואף גורם לכאבי ראש ולסחרחורות לנוסעים. ואם איתרע מזלך ונתקעת בו בעלייה לכיוון ביתר כשאתה נוסע מאחורי משאית בעלת מטען כבד – מובטח לך כי לא תשכח את הנסיעה הזאת לזמן ממושך. כך או כך, מדובר בכביש מאתגר, מסורבל ומסוכן.
ובכן – לא עוד. הכירו את כביש 39 החדש.
כביש 39 אמור לחבר בין אזור צור הדסה לבין נתיב הל”ה – כביש 38 לכיוון צומת האלה. הכביש החדש שייבנה כמובן בסטנדרטים מודרניים, יחסוך את הנסיעה המפותלת בכביש 375 הנוכחי, ויחבר באופן מהיר יותר, בטוח יותר וקל יותר, את ביתר עילית עם בית שמש, ערי הדרום והמרכז, ואף יהווה עורק תחבורתי ישיר נוסף לכיוון גוש עציון.
גורמים בעירייה מספרים לנו, כי למעשה, הפרויקט של כביש 39 ארוך יותר והוא מחולק לשתיים. החלק שאליו התייחסנו עד כה הוא החלק הראשן, בעוד שהחלק הסופי של כביש 39 אמור לעבור דרך מערכת מסועפת של מנהרות וגשרים בקו ישיר למלחה, דרך האזור הנופי המוכר. דא עקא, שהעלויות של ביצוע החלק הסופי הזה הינן מאוד יקרות, כשעל פי האומדן, העלויות של הקטע הזה בלבד הינן כשמונה מיליארד שקלים מכיוון שכולו גשרים ומנהרות. לכן העדיפות אותה אנחנו ראינו, ואף השקענו בכך כוחות ומשאבים שאכן נשאו פירות הייתה להפריד בין שני החלקים של התכנית, ולבצע כשלב א’ את הקטע הנ”ל בין צור הדסה לכביש 38. תמונת המצב נכון לעכשיו היא, שהתכנית מקודמת באינטנסיביות רבה, ואף אושר לה תקציב ממשלתי להסרת חסמים.
בהקשר הזה נוסיף ונציין, כי כביש 38 שבחלקו נסלל מחדש בשנים האחרונות יהפוך לכל אורכו, דהיינו גם מצומת האלה ודרומה – לכביש מהיר – אוטוסטרדה, ויקרב בצורה משמעותית את ערי הדרום לביתר עילית.
כשאנו צופים לאור נתונים אלו את פני העתיד בחשיבה ריאלית, נגיע למסקנה המתבקשת שהעיר ביתר עילית תהפוך לאטרקטיבית יותר באופן משמעותי וממילא גם ליקרה יותר בטווח הארוך. במשרד התחבורה רואים בסלילת כביש 39 בשורה אסטרטגית עבור תושבי בית שמש, כזאת שתאפשר להם גישה נוחה לירושלים, וממילא ניתן לעשות את ההיקש המתבקש, כי ביתר עילית שנחשבת קרובה יותר לירושלים בצורה משמעותית, כשהיא גם מחוברת ליישובי גוש עציון ולה עורקי תחבורה ותחבורה ציבורית ראשיים, ועל זה נוכל עוד להוסיף גם את האקלים המצוין השורר בה, בוודאי ביחס לבית שמש לצורך ההשוואה, כמו גם המרקם האנושי המועדף על רבים בתוספת המענה הקהילתי המיוחד שאין במקומות אחרים לאוכלוסייה החרדית – וקבלו עיר אטרקטיבית בכל קנה מידה.
חלום אנגלי
- אזור התעשייה היער האנגלי
במקביל להתרחבותה הטריטוריאלית של העיר וגידול האוכלוסייה שבה – עמלים זה שנים במסדרונות העירייה להקמת אזור תעשייה דרומית לעיר, באזור תחת הדלק ‘סונול’, שתזניק את כלכלת העיר בצורה ניכרת, כאשר מלבד ההכנסות הגדולות מארנונה ומיסים, יספק הוא מקומות עבודה רבים לעיר וייתן מענה צרכני זמין במגוון תחומי התעשייה לתושבי העיר.
אנחנו מתעניינים אצל הגורמים הרלוונטיים בעירייה מה מתקדם עם היוזמה הזאת, ומסתבר כי למרות השנים שחלפו – הפרויקט נמצא כל העת בהתקדמות מתמדת, וכי ככל שעובר הזמן מוסרים עוד ועוד חסמים בירוקרטיים ומשפטיים, ובהחלט ניתן לבשר כי המיזם העצום הזה קורם עוד וגידים, וכי הוא יקבל פנים מציאותיות ברובד המעשי בשנים הקרובות בעז”ה
מאז שהופקדה התכנית, מספרים לנו בעירייה, היו עליה התנגדויות כמעט מכל גורם אפשרי, החל במועצה של צור הדסה שהצביעה על קשיים בטיחותיים לדעתה, וכלה בארגוני ירוקים שהלינו על קטיעת מסדרון אקולוגי בין דרום לצפון, ובגופים בינלאומיים כמו ‘אקופיס’ שטענו כי התכנית נוגדת את אמנת האו”ם בעניין אתרי שימור מוכרזים מטעם אונסק”ו ועוד.
ומה הצפי? אנחנו מתעניינים, ובעירייה משיבים, כי בשלב זה ההתנגדויות כבר נידונו, וכי צוות גדול של עורכי דין ויועצים ששכרה העירייה מעניק אופטימיות רבה לכך שההתנגדויות תדחנה על ידי וועדת התכנון. אנו תקווה, הם אומרים, שלא תוגשנה עתירות לבג”ץ בעניין זה, למרות שגם את תוגשנה עתירות – מרבית הסיכויים הם שנצליח להתמודד עימן אולם זה יגרור עיכוב מיותר.
למעשה, כבר התקבל תקציב לתכנון והוא מתבצע במלוא הקיטור, ותכנית אב הכוללת תשתיות, כבישים, חשמל, ניקוזים ועוד, מתוכננת בימים אלו. בשולי הדברים נציין, כי עצם העובדה שהממשלה אישרה תקציב לתכנון, מעידה על כך שגם גורמי הממשלה מבינים ומכירים בכך שהתכנית אכן תצא אל הפועל חרף ההתנגדויות, ואנו מקווים שכמה שיותר מהר.
גם אנו מצטרפים לתקווה כמובן.
נוע תנוע הרכבת
- תחנת צור הדסה – רכבת ישראל
כל כך הרבה שמענו על רכבת ישראל בשנים האחרונות ששינתה את פניה לטובה, לפני כמה שנים כבר קראנו והשתוממנו על החזון של הרכבת שתקצר את הדרך מירושלים לתל אביב לכחצי שעה בלבד, וזה אכן התממש. נשמע חלום, נשמע פנטסטי. שמענו במקביל גם על תוספת מסילות ושדרוג המערכות הקיימות על מנת לספק מענה תחבורתי מהיר, זמין, קל ומועדף. אולם לא מצאנו בבשורות אלו את הקשר אלינו – תושבי ביתר.
ובכן, זה אכן קשור אלינו. רכבת ישראל מגיעה אלינו, עם כל התועלות הנזכרות, וכאלו שעוד תבאנה בעקבותיהן. תכנית עצומה שמקודמת כבר שנים ושותפים לה עיריית ביתר עילית והחברה לפתוח, מדברת על הארכת מסילת הרכבת, הסטת המסלול הקיים בין בית שמש למלחה ויצירת תחנה גדולה באזור צור הדסה, שתשרת את תושבי האזור ובכללם תושבי ביתר עילית.
בחברה לפיתוח מספרים לנו, כי הציר בו תנוע הרכבת המתוכננת, יהיה בחלקו לכיוון ירושלים, באותו תוואי של כביש 39 החדש האמור לעיל, אלא שבניגוד אליו – הרי שתהליכי התכנון של תוואי הרכבת נמצאים כבר בשלבים מתקדמים ביותר, ועל אף שאי אפשר נכון לעכשיו לנקוב במועד בו היא תנוע, עם זאת לנוכח הליכי התכנון המואצים, ניתן בהחלט לומר כי מדובר בטווח עתידי הנראה לעיניים - הרכבת הקלה קו ירושלים – צומת גוש עציון
כחלק ממערך התחבורה הציבורית שייתן מענה לתושבי ביתר עילית, מתוכננת הנחת מסילות רכבת שתשתלבנה בתשתיות הרכבת הקלה בירושלים, ותיצור קו רכבת ייעודי שתנוע לאורך כבביש המנהרות ותחבר בין ירושלים לצומת גוש עציון. בעירייה, ששותפה כמובן בפרויקט הזה, ואף מקדמת אותו בכל הערוצים, ראו חשיבות רבה כי תתוכנן תחנה גדולה באזור הצומת של כביש 375 עם כביש 60 , כך שיינתן מענה תחבורתי קל ונח לתושבי ביתר עילית, הן בהגעה לירושלים והם בהגעה לצומת גוש עציון. וכמובן המבקשים להגיע לביתר עילית.
גם כאן עלו המאמצים יפה, ובמסגרת התכנית מתוכננת תחנה גדולה כזאת, שתצטרף כעוד חוליה בשרשרת הבשורות אשר מנגישות את העיר ביתר עילית לירושלים ולגוש עציון.
שיר חנוכת הבית
כשנושאים מבט אל העתיד ושואבים השראה מהתחזיות האופטימיות בכל בנוגע להתפתחות העיר מבחינת תשתיות ותחבורה – נבקש גם לסקור את הנושא הקריטי ביותר שלנו, תושבי העיר, והוא נושא החינוך בעיר, תלמודי התורה, בתי הספר, הסמינרים וכמובן גם הישיבות. ובכן, לא נוכל להתעלם מהמצב כיום, שהוא בהחלט משביע רצון, וכמובן שאיננו סבורים שהוא הגיע בחלל ריק, כי כל הישג הוא פרי עמל ותכנון. ועדיין נרשה לעצמנו לשאת מבט אל העתיד ולגלות כי גם כאן ישנם תכניות מגירה שמתממשות בזו אחר זו, ולחשוף את השאיפות, הרצונות והתכניות, שחלקן בביצוע וחלקן בדרך.
- בתי ספר ותלמודי תורה
עובדה מדהימה ומעוררת סקרנות, היא הקצאת המשאבים לטובת בניית בתי ספר וכיתות לימוד. בשנתיים האחרונות ביתר עילית קיבלה מתקציבי ממשלה פי ארבע ואפילו חמש יותר מאשר רשויות עירוניות מקבילות לציבור החרדי, בכללם אלעד, מודיעין-עילית ובית שמש. כשאנו מתוודעים לנתונים המספריים המוכיחים זאת, איננו יכולים לכלוא את סקרנותנו ואנו מבקשים לדעת מה עומד מאחורי הנתונים, על מה ולמה נשאה העיר ביתר חן וחסד, עד שהקצאת המשאבים לטובת מבני החינוך בה היא כה גדולה.
“התשובה היא פשוטה”, מסבר את אוזננו בכיר בעירייה, מהאחראיים על העמידה מול משרדי הממשלה בנושא הקצאת המשאבים. “גורמי הממשלה נוטים להעניק תקציבים למי שעושה שימוש מושכל בתקציבים שנותנים לו. כשמשרד משלתי נותן תקציב לעיר, הוא מצפה שינצלו אותו, שישתמשו בו. לפיכך עירייה שמשכילה לנצל את התקציב הניתן לה עד תום, היא זו שגם תזכה לתקציבים נוספים.
לעומת זאת, עירייה שאינה מנצלת את המשאבים שמקצים לטובתה, גורמי הממשל שאמונים על חלוקת המשאבים כביכול אומרים “נצלו את מה שקיבלתם עד עתה, לפני שתבקשו עוד”. זו התובנה שאנו רואים כל העת במציאות בשטח. אנחנו עושים עבודה יסודית ומושכלת לניצול משאבים בצורה המקסימלית תוך חלוקה הגיונית, כשאנו נערכים מבעוד מועד עם תכניות מוכנות לשם כך, עד שניתן בהחלט לומר, כי תקציב שניתן לנו – מנוצל עד תום. זו היא בדיוק הסיבה לכך שאנו מקבלים יותר, אין כאן נשיאת חן וחסד, יש כאן תכנון נכון ונבון”.
האם מספר כיתת הלימוד בעיר מספיק, האם יש צורך בהעמדת עוד כיתות?
“נחלק את תשובתנו לשניים. ראשית – הצבנו לעצמנו מטרה – להוציא משימוש את כל הקרוונים המשמשים מוסדות ציבור, עשינו כברת דרך ארוכה מאוד, אולם יש לנו עדיין הרבה עבודה. אי”ה נוכל לצפות שבשנתיים הקרובות ייעלמו כל הקרוונים מהמרחב החינוכי בעז”ה.
“שנית – קצב הגידול באוכלוסיית הילדים הוא גבוה בלי עין הרע. ישנה מחלוקת בינינו לבין משרד החינוך. הם עובדים עם פרוגרמה שלהם, הצופה את קצב גידול הילדים לעומת האוכלוסייה. לפי הנתונים והצפי שבידיהם, אזי שאנו מגיעים כבר כמעט לרוויה ואין צורך בהעמדת כיתות נוספות. אנו סבורים לגמרי אחרת, כי סטטיסטיקות ממשלתיות אין כוחן יפה לעיר כמו ביתר, שבה קצב גידול האוכלוסייה הוא גבוה. ולפי ההערכה שלנו מדובר בקצב גידול שדורש העמדת כיתות נוספות בכמות גדולה. בסופו של דבר אנו משוכנעים, כי יועמד מספר הכיתות הנדרש וילדי ביתר לא יידעו מחסור בעז”ה.
האם יש בכלל מקום לבניית מבני חינוך נוספים? כי לאחרונה אנו עדים לבנייה לגובה של מוסדות חינוך?
“אכן, שטחי הציבור בעיר כבר אינם פנויים כל כך, מה שמאלץ אותנו לבנות גבוה יותר וצפוף יותר, ולמצוא פתרונות. כך מוצאים אנו את עצמנו בונים מעל גני ילדים ומעונות יום, מייעדים גגות של בתי ספר לחצרות משחקים וכדומה, ומנסים להתכנס ככל האפשר. אבל מטרת העל היא שתהיינה די כיתות לכלל התלמידים, ושהתנאים במבני החינוך יהיו נאותים וטובים”.
עיר הישיבות
- ישיבות
הפריחה העצומה של בתי הספר ותלמודי התורה ניכרת היטב ברחבי העיר, ומה בדבר ישיבות קטנות וגדולות ואף סמינרים לבנות? פנינו לברר, וגילינו כי תנופה עצומה של בנייה ישנה גם בתחום הזה. העיר ביתר היא עיר צעירה יחסית, מסבירים לנו בעירייה. ולכך בשנים האחרונות בעיקר ראינו את הגידול בצורך לגני ילדים, מעונות יום ובתי ספר, ותלמודי תורה כמובן. ככל שהשנים עוברות ואוכלוסיית הילדים מתבגרת, נוצר הצורך להקמת ישיבות וחינוך על יסודי לבנות.
אז זהו, שהטרקטורים כבר כאן, ובדיוק בשביל זה. בעירייה מפנים אותנו לרחוב הרב קעניג בעיר, שם כבר ישנן ארבע ישיבות קטנות בשלבי ביצוע, בעיצומה של בנייה מסיבית בסיוע תקציב ממשלתי. אבל זה לא הכול, שתי ישיבות גדולות כבר בעיצומה של הבנייה, אחת מהן ברחוב הטוב והמטיב, וישנן עוד כמה ישיבות בדרך. גם נושא הבינוי של הסמינרים מואץ מאוד, גם בעיבוי הקיים בתוספת קומות וכיתות לסמינרים קיימים, וגם מבנים חדשים, שכמה מהם החלו כבר את הבנייה ברחוב אוהב ישראל.
כשעובדים עם תקצוב ממשלתי כפופים מטבע הדברים לנהלים ולפרוגרמות של משרד החיוך. האם הם מכירים בצורך של אולמות בית מדרש למשל?
“אכן, קיים פער בין הפרוגרמה של משרד החינוך הפורמלית, שאינה מכירה את הצורך לאולם במבנה חינוכי. אולם בפעילות מאומצת של העירייה מול הגורמים במשרד החינוך ומתוך תקשורת פרקטית טובה ומועילה, מושגות הסכמות בדרך כלל, וכלל הצרכים של התלמידים מתמלאים בהצלחה ב”ה”.
דאגה לעתיד הטף
- מעונות יום
אם בכל התחומים האחרים, בתחבורה בבינוי או אפילו בחינוך היו נשואות עינינו קדימה, לראות היאך מתקדמים ולהיכן שואפים לגדול ולהתפתח, הרי שבנושא מעונות היום נשאלת השאלה – היש עוד למה לצפות? האם יש להיכן עוד להתפתח?
לצורך קבלת תשובות לשאלות פנינו גם כאן לעירייה, והחכמנו. כמות מעונות היום בביתר עילית היא אכן עצומה. אם בערים אחרות מדובר היה על תוספת של מעונות בודדים לשנה, הרי שביתר כיום מרושתת במעונות יום בכל השכונות כולן. העובדה הבאה תלמד אולי על היעילות העצומה של העירייה בנושא זה מול משרדי הממשלה הרלוונטיים.
האם יש להיכן לשאוף עוד?
“אנחנו ערים לצרכים של תושבי העיר”, אומרים לנו בעירייה. “כיום אנו סבורים שקיים עוד צורך אם כי לא גדול, ובעיקר במקומות חדשים. אבל גם בעתיד, אם יהיה צורך בהעמדת עוד מעונות יום – נדע לעשות את זה כפי שעשינו עד היום, אבל ניתן בהחלט לציין בסיפוק את ההישגים הגדולים שהיו לנו בתחום עד כה”.
מסגרת:
עתיד הבנייה: כך יורחבו שלוש הגבעות בעיר
שנים שמהלכים עלינו אימים. מספרים לנו שזהו, גמרנו, ולא תתכן עוד תוספת בינוי ודיור בביתר עילית. וגם אם יש להיכן להתפתח, אזי שתהיה זו הממשלה או שיהיו אלו האמריקאים שיבלמו כל מהלך של בנייה בעיר. העובדות בשטח מלמדות אחרת. תכניות הבנייה של ביתר עילית עצומות, מדובר על אלפי יחידות דיור מתוכננות, חלקן כבר בביצוע, חלקן בתכנון מתקדם וחלקן בתכנון ארוך טווח. בסך הכול בטווח הנראה לעין, מדובר על תוספת של כאלפיים יחידות דיור, ובטווח הארוך – עוד שלושת אלפים יחידות דיור נוספות.
- גבעה א’
בשיפולי גבעה א’ מתבצעת בימים אלו בנייה, אולם מדובר בחלק מזערי יחסית למה שמתכננת העירייה לעתיד, וכשאנו אומרים שהיא מתכננת, פירוש הדבר שכבר בימים אלו פורסמה תכנית התב”ע להתנגדויות. תכנית התב”ע כוללת כ-750 יחידות דיור, תוספת משמעותית בהחלט.
על מה מדובר?
בשיפולי גבעה א’, באזור המקביל לרחוב כף החיים וצמח צדק, שם מתוכננת הבנייה המדוברת, שתשתרע מהצד המזרחי עבור דרך דרום וכלה בצד המערבי הנושק לגבעה ב’. כאמור, התכניות כבר הוגשו להתנגדויות, ולפי הצפי לא אמורות להיות התנגדויות. בכל אופן, לא כאלו שתעוררנה בעיות של ממש. - גבעה ב’
נכון להיום, הרחוב התחתון בגבעה ב’ הוא רחוב ‘הרב אבא שאול’ הפונה לכיוון גבעה א’. ובכן, זה עומד להשתנות. בעירייה ישנן תכניות לבניית תוספת של כ-560 יחידות דיור שימוקמו בדיוק שם, וישתרעו על פני שתי רחובות מתחת לרחוב ‘אבא שאול’, ובמקביל אליהם – באזור ההצטלבות של רחוב ‘אוהב ישראל’ ו’הרב שך’, מתוכנן לקום פארק גדול בן שלושים דונמים, באותו אזור בו ממוקמת כיום המגרסה.
התכנית עדיין לא הוגשה להתנגדויות, אולם בעירייה, שמקדמים אותה בצורה מסיבית, גם כאן לא צופים קשיים מיוחדים, זאת משום שכל התכנית כולה נמצאת בתוך השטח הכחול המוקצה לעיר, כך שהסיכוי שתתעוררנה בעיות משמעותיות – קטן עד אפסי.
כל אלו הן התכניות בטווח הנראה לעין, כאלו שהן שברות מימוש בטווח של השנים הקרובות. אולם אין אלו התכניות היחידות עליהם עמלים ב’חברה לפיתוח ביתר עילית’. שם עובדים על תכניות מגירה נוספות, המבקשות לעבות את גבעה ב’ בשתי שכונות – גבעה ב’3 וגבעה ב’4. קידומן של התכניות הללו כפוף לכביש 3742 האמור לעיל, שיוכל ליצור רצף טריטוריאלי בין הגבעות, ולאפשר את הקמתן של שכונות אלו.
בטווח של כמה שנים מדובר? זאת לא ידעו בעירייה להשיב לנו.
כיון שמדובר בעתיד שאולי לא כל כך קרוב, ותלוי בפרויקט שצפוי להיות עמוס וגדוש בהתנגדויות ובהליכים משפטיים, האם נכון להשקיע בזה אנרגיות?
התשובה בעירייה היא חד משמעית. “לקדם תכנית שיכולה להתממש בטווח הארוך, פירושו להגיע מוכנים לכל תרחיש. אם נחכה עד שיבשילו התנאים ואז נתחיל להניע את התהליך, אזי נגיע אליו באיחור שיגרום לנו לבזבז זמן יקר. כל התפתחות של העיר שאנו רואים היום, היא תוצר של אותה דרך – להיות מוכנים מבעוד מועד, להיות חמושים בתכנית שבבוא היום תוכל להתממש בעז”ה”.
- גבעה ג’
גבעה C ההולכת ומתאכלסת, ניבטת בהדרה ממרומי הגבעה, אולם היא רק הפתיח, כך מבינים אנו במהלך השיחה עם גורמי המקצוע בעירייה. עוד כ-880 יחידות דיור מתוכננות להיבנות בגבעה זו, והליך האישור שלה בשלבים מתקדמים.
מדוע עכשיו עוסקים עדיין באישורים, לאחר שהגבעה כבר בבנייה והתשתיות שבה מוכנות?
“גבעה C אושרה עקרונית על ידי משרד השיכון, לבניית בתים צמודי קרקע, כשרק 200 יחידות דיור תוכננו לבנייה רוויה. היות והצורך המידי של אוכלוסיית היעד בביתר הוא בנייה רוויה, היינו בבנייני מגורים משותפים, הוחלט בעירייה לבקש את שינוי התב”ע שימיר כארבע מאות יחידות דיור צמודי קרקע, לכשמונה מאות ושמונים יחידות דיור בבנייה רוויה. הייתה התלבטות כלשהי בין גורמי המקצוע, האם לחכות עם שיווק הדירות עד להשלמת הליך שינוי התב”ע, או שנתחיל בבנייה הרוויה בחלק שכבר אושר. לבסוף הוחלט לבצע את החלופה השנייה, דהיינו – לבנות את מספר הדירות שאושרו לבנייה רוויה, זאת לנוכח העובדה, כי כל בנייה באזור יהודה ושומרון אפוף באי וודאות, ואם כיום יש לנו את האפשרות לבנות – עלינו לנצל זאת מחשש לעיכובים שעלולים לצוץ בהמשך.
במסגרת השינוי, האם יהיה גם שינוי בתשתיות?
אכן, התשתיות בכללותם, כולל רוחב הרחובות והכבישים ההיקפיים, יותאמו להכפלת אוכלוסיית התושבים. התכנית כבר פורסמה להתנגדויות וההליך כולו נראה די פשוט כשלא צפויים קשיים מיוחדים בעז”ה.
- התרחבות העיר
כאמור, תכנון הכביש 3742 שיגיש את כל אזור גבעות וגוש עציון לביתר נושא בתוכו בשורות רבות, ביניהן בשורת דיור משמעותית. לפי הצפי, בשעה שיאושר הכביש, תוכשר הקרקע לתכנית להתרחבות ביתר על חשבון שטחים המיועדים לבנייה הצמודים ליישוב גבעות.
בחברה לפיתוח ביתר עילית יודעים לספר לנו, כי מדובר על היקפי בנייה של כשלושת אלפים עד ארבעת אלפים יחידות דיור. קיים אמנם ספק לגבי השיוך המוניציפלי של יחידות דיור כאלו שייבנו, אבל מבחינת תשתית קהילתית, חינוכית וגם כלכלית, כמובן שאזור כזה ישויך באופן טבעי לביתר עילית.
אמנם מדובר בתכנית גרנדיוזית שעוד נכונו לה אתגרים רבים לפני שתאושר, אולם כיון שכבר ראינו תכניות כאלו ועוד יותר, שהתקדמו בביתר לאורך השנים ומחזון או אפילו חלום קמו ונהיו למציאות, קל לנו להניח כי גם תכנית זו, לא ירחק היום וגם היא תתממש לטובת העיר שלא מפסיקה להתפתח ב”ה.