שמעון כהן
התרגשות חסרת תקדים בעיר התורה והחסידות: שבת פרשת וירא תשפ”ה תיזכר לדורות בביתר עילית. לראשונה מזה שנים רבות, זכתה העיר המהווה את הריכוז הגדול ביותר של חסידי קרלין-סטולין בארץ הקודש, לארח את כ”ק האדמו”ר שליט”א שהגיע לשבות בצל החסידים. ההתרגשות שאחזה בתושבי העיר בכלל ובחסידי קרלין בפרט הורגשה היטב באווירה של העיר, כאשר ההכנות הנרחבות והארגון המושלם העידו על גודל המעמד.
מבעוד מועד הוקם אוהל מפואר ורחב ידיים מאחורי האודיטוריום ברחוב ברסלב, שנועד לשמש כמוקד המרכזי לתפילות ולטישים. הוועד המארגן, בשיתוף פעולה הדוק עם העירייה, לא הותיר פרט לא מטופל: לאורך צירי ההליכה בין גבעה א’ לגבעה ב’ הציבה הסיעה החסידית עמדות התרעננות מוצלות, מצוידות בשתייה וכיבוד, כשמעליהן מתנוססים שלטים מאירי עיניים ובהם המילים “להשקות צמאי חסדיך” – ציטוט מתוך הזמר המפורסם ‘קה אכסוף’ שחיבר רבי אהרן הגדול מקרלין זי”ע.
מקרוב ומרחוק נהרו חסידים לשבת המרוממת, כאשר ביום שישי הגיעו מאות חסידים שאינם מתגוררים בביתר עילית, אשר ביקשו אף הם ליטול חלק בשבת ההיסטורית. הוועד המארגן דאג מראש להסדיר עבורם דירות, אפשרויות לינה ואש”ל מלא.
שישו בשמחת תורה
בשעות הצהריים של ‘פניא דמעלי שבתא’ הגיע האדמו”ר לעיר, כשהתחנה הראשונה הייתה בבית רב העיר, מורנו הגאב”ד הגאון הגדול רבי חיים וייס שליט”א, מרא דאתרא ביתר עילית. משם המשיך למצוות ביקור חולים אצל אחד מעולי רוסיה, שהתקרב ליהדות בזכות פעילותם של שליחי האדמו”ר במדינות חבר העמים וקשור למוסדות ‘לציון ברינה’ הפועלים בעירנו.
בשעה 14:45 יצאה לדרך תהלוכת הכנסת ספר התורה ברוב שירה וזמרה מבית הספר ‘בית ברכה’ של החסידות ברחוב רבי עקיבא בעיר. המשטרה, שנערכה מראש, חסמה את הציר לתנועה, והתהלוכה התקדמה בשירה וריקודים דרך רחובות רבי עקיבא ורבי אלעזר המודעי.
התהלוכה פנתה לרחוב חתם סופר, שם, בבית הכנסת ‘תפארת אברהם אלימלך’, הוכנס ספר התורה ברוב פאר והדר, לרגל יום היארצייט של האדמו”ר הרה”ק רבי אברהם אלימלך מקרלין הי”ד-זי”ע, שיום היארצייט שלו נקבע לי”ד חשוון. הריקודים נמשכו כחצי שעה בהיכל בית המדרש, כאשר המוני החסידים ששים ושמחים לכבוד התורה הקדושה ולזכרו של בעל ההילולא. לאחר מכן נערכה קריאת התורה בספר התורה החדש, כנהוג בקהילות ישראל.
מִנָהָר הַיוֹצֵא מֵעֵדֶן
בנטות צללי ערב, לקראת כניסתה של שבת, פסקה התזמורת מנגינתה והמוני החסידים התכוננו לתפילת מנחה וקבלת שבת שנערכו בהתרוממות הרוח ובלהט קרלינאי אופייני. התפילות נערכו בבית הכנסת שברחוב חתם סופר, והתחושה ההיסטורית פיעמה בלבבות, לקראת שבת שכל-כולה התעלות והתעדנות באור שבת מלכתא, והרווית הצימאון הרוחני מנהר היוצא מעדן.
לאחר מכן פנו הכל לסעודת חקל תפוחין קדישין. לציבור החסידים הרב נערכה סעודה מפוארת במתנ”ס, בארגונו המסור של אש”ל הכנסת אורחים קרלין-סטולין, שדאג מבעוד מועד לכל צרכי האורחים הרבים. חסידים המתגוררים בגבעה ב’ התפזרו להתארח אצל בני משפחותיהם המתגוררים בגבעה א’.
לאחר סעודת השבת, בשעה שמונה בערב, התקבצו ובאו המוני החסידים לטיש שנערך באוהל הגדול. השירה האדירה, ובפרט הזמר הקרלינאי הרוגש לזמר ‘ק-ה אכסוף’ – ניגונו המפורסם והקדוש של הרה”ק רבי אהרן הגדול מקרלין זי”ע – הדהדה למרחקים ועטפה את רחובות העיר בלהט של קודש. עד כדי כך, שאחד התושבים מרחוב הרב מוצפי בגבעה ב’ העיד בהתפעלות כי השירה נשמעה עד לביתו. המרא דאתרא הגר”ח וייס טרח מביתו ברחוב חב”ד שבגבעה ב’ וצעד עד לרחוב ברסלב כדי להשתתף בטיש המרומם.
בתום הטיש, בשעה עשר, התכנסו אברכי העיר לשיחה מיוחדת באודיטוריום הסמוך. האדמו”ר, שהתפעם מהצמיחה הרוחנית והכללית בעיר, שכוללת מאות בתי כנסיות של כלל החסידויות, ובהם מספר מרשים של בתי כנסיות של חסידי קרלין, דיבר על חשיבות התחזקות בלימוד התורה ואהבת חברים – שניים מיסודותיה המוצקים והמרכזיים של תורת קרלין. הרבי הביע תקווה שהביקור בעיר יותיר ‘רשימו’ – רושם רוחני עמוק שיישאר לאורך זמן.
כָּל עַצְמוֹתַי תאֹמַרְנָה
תפילת שחרית החלה בשעה שמונה, והייתה ספוגת רגשי קודש, בלהט הקרלינאי הידוע, ‘בקול בכוח ובכוונה’. לאחריה נערכו קידוש וטיש קצר. שוב התפזרו החסידים בין בתי האירוח לאוהל ההסעדה המרכזי שאורגן מטעם אש”ל הכנסת אורחים. שעות ספורות לאחר מכן נערכה סעודה שלישית באוהל המרכזי, ברוב עם הדרת מלך, עם ניגוני הקודש שמושרים בחצר החסידות בעת רעווה דרעווין.
השבת נחתמה בטיש ‘אליהו’ס’ המסורתי, לאחר ההבדלה, המבוסס על הזמירות לכבודו של אליהו הנביא שיבוא אלינו במהרה עם משיח בן דוד, בליווי כלי נגינה של חסידי קרלין.
הכרת תודה
הוועד המארגן הביע תודה מיוחדת לראש העיר, ר’ מאיר רובינשטיין, על דאגתו האישית והסיוע הנרחב בכל ההיבטים הטכניים של ארגון השבת. רה”ע עצמו אף השתתף אישית בטישים ובמעמדים המרוממים במהלך השבת, כמו גם יו”ר הסיעה החסידית וסגר”ע ר’ גדליהו אייזנשטיין ושאר חברי הסיעה, וכן רמ”ט רה”ע ר’ יהודה דייטש. על הדאגה לפרטים מול העירייה הופקד נציג חסידות קרלין בסיעה החסידית, העסקן רב הפעלים ר’ בעריש שמעיה, המכהן כיו”ר ועדת תכנון ובנייה.
כמו כן, ‘הסיעה החסידית’ נטלה חלק בארגון השבת המרוממת. בין היתר הוקמו עמדות התרעננות מוצלות לאורך הצירים המחברים בין גבעה א’ לגבעה ב’. העמדות צוידו בשתייה וכיבוד, ומעליהן התנוססו שלטים מאירי עיניים עם הכיתוב “להשקות צמאי חסדיך” – מילים מתוך הזמר המפורסם ‘קה אכסוף’ שחיבר רבי אהרן הגדול מקרלין זי”ע. כמו כן, נתלו שלטי “ברוכים הבאים” תחת הכותרת ‘לעטר בתפארת’, שקידמו את פני החסידים שבאו לחסות בצל הקודש.
כך הסתיימה השבת המיוחדת, שתיזכר בדברי ימיה של ביתר עילית בכלל ושל חסידות קרלין-סטולין בפרט. חסידים רבים ציינו כי ההשקעה והארגון המופתי שעליהם טרחו כלל המארגנים, סייעו לאווירה העילאית, כאשר השבת הותירה רושם עז על כל המשתתפים, בתקווה שהרושם הרוחני העמוק יישאר ויפעל את פעולתו להמשך עבודת השם בשמחה ובדבקות.