שמעון כהן
האטרקציה הבינהזמנימית של ביתר שגורמת סכנה גדולה: כל מי שמסתובב בכבישי העיר בימים אלה של בין הזמנים – לא יכול להחמיץ את התופעה שהפכה לדבר החם של החופשה הנוכחית: מאות קורקינטים גולשים במורדות הכבישים, ועליהם בני נוער תושבי העיר שמצאו לעצמם את אטרקציית בין הזמנים תשפ”ד, כנראה בהעדר מקומות נופש לצאת אליהם עקב המתיחות הבטחונית בצפון. במציאות הזו, הקורקינטים הפכו לבילוי המועדף על צעירים רבים בעיר בבין הזמנים הנוכחי.
ואכן, מאות קורקינטים כאלה (בעברית תקנית: ‘גלגינוע’) ‘השתלטו’ על כבישי העיר. בלילות הם זוהרים באור הירוק שדלוק בהם, ובכל מקום רואים אותם. מעליהם נערים נלהבים שמוציאים מרץ ואנרגיות ונהנים ב’בין הזמנים’. חלקם רכשו את הקורקינט – וחלקם שוכרים אותו לפי שעות. מסתבר שכמה יזמים זריזים זיהו את הפוטנציאל ופתחו עסקים להשכרת קורקינטים בביתר.
אלא שיחד עם ההנאה הקייצית והוצאת המרץ – לתופעה יש גם צד מסוכן מאוד. לא מדובר בתיאוריה, אלא במספר מקרים שקרו במהלך השבוע האחרון: תאונות דרכים או ‘כמעט’ תאונות, פציעות ונפילות של רוכבי הקורקינט ומשתמשי הדרך שחשופים לפגיעתם המסוכנת. בניסים גדולים, כל המקרים עד כה הסתיימו בפציעות קלות, ולא במקרים קשים וחמורים יותר ה”י, אבל אנחנו אמונים על הכלל הידוע – “אין סומכין על הנס”.
הבעיה העיקרית עם הקורקינטים, זו העובדה שהם נוסעים בכבישים (לפי החוק אסור לרכב עם גלגינוע על המדרכה, כדי שלא לפגוע בעוברים והשבים) – מה שהופך את הנוסעים לחשופים לפגיעת רכבים. בעלי הרכבים שרואים לפניהם קורקינט נוסע באיטיות מגיבים לרוב בקוצר רוח, ולעתים עלולים שלא להבחין בקורקינט שנוסע לפניהם או לצידם, והתוצאה עלולה להיות קטלנית רח”ל.
ואכן, לפי דיווחי משרד התחבורה, עם העלייה הגדולה בשימוש בקורקינט החשמלי חלה גם עלייה במספר תאונות הדרכים שמעורבים בהם קורקינטים חשמליים, במספר הרוכבים שהגיעו לאשפוז ואף במספר ההרוגים רח”ל.
תאונה בצומת
הנה תיאור שמסר ל’שערים’ נ’, צעיר תושב העיר שהתפתה בשבוע האחרון לאטרקציית הקורקינט החשמלי, והחוויה הסתיימה בצורה מסוכנת שלימדה אותו שיעור לכל החיים:
“זה היה יום רגיל של ‘בין הזמנים’. יצאתי בשעות הצהריים על הקורקינט החשמלי ששכרתי. פתאום, כשחציתי צומת בגבעה ב’, שמעתי צפירה חזקה. הסתכלתי ימינה וראיתי רכב מגיע במהירות לכיווני.
“הלב שלי התחיל לדפוק בטירוף. ניסיתי להאיץ כדי לחמוק, אבל הרכב היה קרוב מדי. הרגשתי את הפגוש שלו נוגע בגלגל האחורי של הקורקינט. איבדתי שיווי משקל ועפתי באוויר.
“הכל קרה כל כך מהר”, מתאר נ’ בשיחה ל’שערים’. “נחתתי על המדרכה, מטרים ספורים מהרכב שעצר בחריקת בלמים. הקורקינט התגלגל לכביש. שכבתי שם, המום ומבוהל, אבל בנס ובחסדי שמים גלויים לא נפגעתי באופן רציני.
“אנשים רצו אליי כדי לעזור. הנהג יצא מהרכב, חיוור כמו סיד. הוא אמר שלא ראה אותי בכלל עד הרגע האחרון. הבנתי שעשיתי טעות גדולה כשחציתי את הכביש בלי לשים לב.
“אני מרגיש שנולדתי מחדש. זה היה שיעור מפחיד, אבל חשוב. אני מקווה שהסיפור שלי יגרום לעוד בני נוער בעיר להבין כמה הקורקינט עלול להיות סכנת חיים, ושיסיקו לעצמם את המסקנות”, מסכם נ’ את המונולוג האותנטי, כשפיו מלא הודיה על הנס.
סכנה על גלגלים
ריבוי הקורקינטים בעיר מצריך לחדד את הכללים להימנעות ממצב סכנה, הן להולכי הרגל על המדרכות והן לרוכבי הקורקינט עצמם.
כידוע, השימוש בקורקינט החשמלי הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות. החל מתחליף לאופניים בקרב צעירים ובני נוער וכלה במבוגרים שעושים בו שימוש כרכב לכל דבר. מדובר בכלי תחבורה זול משמעותית מרכב פרטי, שאין צורך לשלם על הנסיעה בו, אבל כגודל הזמינות שלו כך המסוכנות שבו.
כאשר נוסעים בו בכבישים ראשיים הסכנה כפולה ומכופלת בשל ההתחככות עם רכבים גדולים, במיוחד כאשר הנוסע לא חובש קסדה, אבל גם בכבישים קטנים ואף בנסיעה במדרכות, דבר שאסור על פי חוק, הקורקינט החשמלי הוא כלי מסוכן, בעיקר להולכי הרגל – נשים ילדים וקשישים. תאונות קשות מתרחשות כאשר נוסעים בקורקינט החשמלי בירידות, מה שמקשה על עצירה פתאומית במקרי חרום.
הנסיעה בקורקינט חשמלי מאתגרת במיוחד בשל העובדה שלקורקינט אין מראה שמאפשרת לנוסע בו לראות מה קורה מאחוריו, כאשר גם סיבוב הראש מסוכן בשל הסכנה לאובדן שליטה על הקורקינט. בעיר כמו ביתר עילית המבורכת בילדים רבים כ”י שמסתובבים בחופשיות במדרכות ואף חוצים כבישים לבדם, הסכנה מפגיעה של קורקינט חשמלי כפולה ומכופלת.
רק לבעלי רישיון
כדאי לדעת שעל פי החוק נסיעה על קורקינט חשמלי מותרת רק למי שברשותו רישיון נהיגה או למי שעבר בהצלחה מבחן תיאוריה רגיל או בחינה ייעודית לרכיבה, ובכל מקרה היא מותרת רק מגיל 16 ומעלה.
“הורים רבים רוכשים לילדיהם קורקינט חשמלי בלי לדעת שמדובר בכלי רכב לכל דבר”, מתריעים מומחי בטיחות. “על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתרחשות ברחבי הארץ מאות תאונות מידי שנה עם מעורבות של קורקינט חשמלי. הכלל הבסיסי ביותר הוא אסור לרכוב על הכלי הזה ללא קסדה ובלי להכיר אותו היטב ולנהוג במשנה זהירות.
ישנם כאלו שרוכבים על הקורקינט החשמלי במהירות גבוהה, תוך כדי שיחה בטלפון נייד, או מרכיבים עליו חברים. חלק ניכר מהתאונות נגרמות כאשר הרוכב מאבד שליטה כתוצאה מנסיעה מהירה, או עליה על מדרגה בזווית חדה. נסיעה כזו עלולה להסתיים בתאונת דרכים ובפציעות מורכבות כמו חבלות ראש, שברים, פריקת כתף , קרע בשריר ועוד.
סכנת הסוללה
סכנה נוספת בקורקינטים החשמליים הוא הסוללה. כידוע, מדובר בסוללת ליתיום שלרוב משווקת ללא אישור של מכוני תקינה. טעינה מעבר לסף העליון של הסוללה בקרבת חומרים דליקים עלולה לגרום לפיצוץ הסוללה ולשריפה.
אם אתם בכל זאת בוחרים לנסוע על קורקינט חשמלי, אל תשתמשו בו בשום פנים ואופן בכביש בינעירוני, ועדיף כמה שפחות בכבישים סואנים ועמוסים. יש לשים לב לשינויים בתוואי הכביש, במיוחד כאשר מתקרבים לצומת או לאזור לא מוכר ולהימנע מתנועות חדות.
חובה לשמור על חוקי התנועה, לא לחצות באור אדום, לתת זכות קדימה לרכבים גדולים יותר ולהאט בקרבת מעבר חצייה. זכרו שאסור לנסוע בקורקינט חשמלי על מדרכות, ובעיקר לנסוע לאט ולנהוג משנה זהירות, ללא דיבור בנייד או שמיעת מוזיקה באוזניות.
מה אומר החוק?
לפי החוק, הרכיבה על קורקינט חשמלי מותרת רק מגיל 16, למי שעבר מבחן תיאוריה או בחינה ייעודית לרכיבה וקיבל אישור הכשרה לרכיבה.
חובה לחבוש קסדה עם מחזיר אור בכל גיל ובכל דרך.
רוכבים על שבילי אופניים. באין שבילי אופניים ניתן לרכוב על הכביש בזהירות ובהתאם לחוקי התנועה. בכל מקרה אסור לרכוב על מדרכה.
קורקינט חשמלי מוגדר ככלי בעל מנוע בעל הספק מרבי של 250 ואט, שמנועו מפסיק את פעולתו כאשר המהירות עולה על 25 קמ”ש, בהתאם לתקינה האירופית.
התקנות קובעות, כי בקורקינט חשמלי יותקנו אביזרי בטיחות, הכוללים פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר אור מאחור ומחזירי אור בצבע צהוב על דוושות האופניים.
התקנות קובעות, כי קורקינט חשמלי יישא סימון רשמי של המילים “גלגינוע”.
אסור להרכיב אדם נוסף על קורקינט חשמלי.
חלה חובת רישום והתקנת לוחית זיהוי על כלי רכב חשמליים. מספר הרישוי יהיה אישי לתושב וניתן יהיה להעבירו מכלי לכלי, אך לא מאדם לאדם.