יעקב מרגליות
השנאי שיביא סוף לתופעת הפסקות החשמל בגבעה ב’-2: בשבוע שעבר ציפה לתושבי הרחובות אוהב ישראל והסביבה הודעה מטעם חברת החשמל – על הפסקת חשמל יזומה שתיערך לאורך שעות הלילה המאוחרות. אלא שהפעם, לא מדובר היה בהמשך המטרד המוכר של הפסקות החשמל החוזרות ונשנות – אלא בהפסקה יזומה, לצורך התקנת שנאי חדש שנועד לתת מענה לעומס החשמל המביא לקריסת החשמל באזור.
ואכן, לאורך הלילה פעלו עובדי חברת החשמל בחדר החשמל שברחוב, מול בית הכנסת חב”ד, והתקינו שנאי רב עוצמה שאמור לספק את כמות החשמל הנדרשת לאזור. לדברי גורמים בחברה, השנאי ישפיע משמעותית על איכות זרימת החשמל לרחובות אוהב ישראל והרב שך.
התקנת השנאי באה כהמשך לפגישה שארך לאחרונה רה”ע מאיר רובינשטיין עם בכירי חברת החשמל, ובה העלה את מצוקת הפסקות החשמל שגורמות מטרד רב ואף סכנת נפשות עבור תושבי העיר. כזכור, דווקא בימים בהם נשברו שיאים ברמות החום והלחות בעיר ובכל הארץ – רחובות שלמים בעיר מתנתקים מזרם החשמל, כאשר חלק מהמקרים אירעו בערבי שבתות ובשבתות.
נ’, תושב העיר, סיפר על חוויותיו ביום שישי לפני מספר שבועות: “בבניין שלנו, לחצי מהשכנים היה בערב שבת חיבור לחשמל ולחצי מהשכנים לא היה. ניסינו להסתדר ולהתארגן עם כבלים מאריכים, שלפחות יהיה חיבור למקרר ולפלטה, על מזגן אנחנו כבר ויתרנו. הכל היה נראה תקין, עד שבשבת בבוקר הוחלפו היוצרות… השכנים שהיה להם חיבור חשמל ושאליהם חיברנו את המקררים והפלטות – נותק להם החשמל, והשכנים שלא היה להם חשמל – חוברו למערכת. כך יצא שלכלל הדיירים לא היה מקרר”.
גם בשבתות האחרונות נצפו ניידות של חברת החשמל עוברות בין ביתני אספקת החשמל בגבעה ב’ בניסיון לאתר את התקלה, כנראה ללא הצלחה. עקב הממד של פיקוח נפש עבור תושבים המחוברים לחמצן, הוראת הרבנים בדרך כלל מאפשרת טיפול בתקלות חשמל, אולם ברור היה שחייבים פתרון קבוע.
בזמנו הבאנו ב’שערים’ את דבריו של יהודה, חשמלאי בן העיר הטוען כי “כמעט רק בריכוזים חרדיים אתה שומע על התקלות, כי הם ידעו שהלקוחות הדתיים לא יתלוננו במהלך השבת. כך הם מווסתים את צריכת חשמל ללא צורך להיערך בהתאם”. ואכן, לפני זמן מה פנה גם סגה”ש במשרד התחבורה אורי מקלב אל שר האנרגיה יובל שטייניץ ואל יו”ר חברת החשמל רון טל, והלין על השירות הלקוי אותם קיבלו התושבים החרדיים. “חברת החשמל סגרה את שירות הלקוחות ולא נתנה שירות כלל לצרכנים, תושבים שביקשו לדווח על התקלה לא יכלו לתקשר עם החברה כלל”.
בנוסף ציין סגן השר כי בכל אזור ירושלים הוקצה מספר קטן של צוותים לתיקון עשרות התקלות שהתרחשו עקב עומס החום שהיה בסוף השבוע. חוסר התקשורת עם הלקוחות והצוותים המצמצמים שפעלו הביאו אף לכך כי הצוותים שהגיעו למקומות התקלה לא תקנו אותה בסופו של דבר היות ולא היה תקשורת עם התושבים במקום. לסיכום, דרש סגן השר מקלב משר האנרגיה שטייניץ, כי יפתח בבדיקה מקיפה למה שהוא מגדיר “ההיערכות הכושלת של חברת החשמל לעומס”.
כאמור, בכל הקשור לאזור גבעה ב’-2 בעיר, ובעקבות פגישתו של רה”ע עם בכירי חברת החשמל – נראה כי הבעיה נפתרה לשמחת התושבים, ולכל בני ישראל היה אור במושבותם.