יעקב מרגליות
האור מפציע בקצה המנהרה: אחרי שנים של עבודות אינטנסיביות ופתיחה חלקית לסירוגין – אנו מתבשרים כי בהמשך השבוע הנוכחי ייפתחו באופן מלא ארבע המנהרות בכביש המנהרות החדש והמורחב. המשמעות: שני נתיבים לכל כיוון, כאשר כל מנהרה תשמש לכיוון נסיעה אחד – לכיוון ירושלים ולכיוון ביתר עילית וגוש עציון, דבר שיוריד את הפקקים ועומסי התנועה המוכרים לנו כל כך מהשעות האחרונות.
ל’שערים’ נודע כי ראשי העיריות והמועצות הקשורות לכביש המנהרות – בהם ראש עיריית ירושלים משה ליאון וראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין, כמו גם ראשי מועצת גוש עציון, הוזמנו לטקס פתיחת המנהרה השנייה שייערך ביום חמישי הקרוב, תענית אסתר. מדובר בפתיחתה של המנהרה הישנה, שכזכור נסגרה לתנועה לפני כשנה וחצי לצרכי שיפוץ וחידוש. החל מיום חמישי, למעשה, יהיו שתי המנהרות בשימוש מלא – בשורה שאלפי נהגים המתינו לה במשך זמן רב.
עוד נודע ל’שערים’, כי למעשה המנהרה המשופצת מוכנה כבר לנסיעה, אלא שהצבא והמשטרה מעכבים את פתיחתה עקב בעיות קליטה בתוך המנהרה, דבר שמעורר חשש בטיחותי במקרי חירום. עד ליום חמישי הקרוב צפויה הבעיה להיפתר, וכאמור ביום זה ייפתחו שתי המנהרות לתנועה.
תושבי ביתר עילית שביקשו בימים שני ושלישי השבוע לחזור הביתה לאחר שעת חצות הלילה – נאלצו לנסוע בדרכים חליפיות (דרך הוולאג’ה או עין כרם), עקב סגירה מוחלטת של כביש המנהרות לתנועה לצורך עבודות השיפוצים האחרונות. בהודעה שפורסמה על ידי חברת נתיבי ישראל נאמר כי בלילות אלה יבוצעו עבודות לילה בכביש המנהרות בין השעות 00:00 עד 05:00. לאור כך, תיחסם התנועה בכיוון אחד- במקטע שבין מחסום המנהרות ועד מחלף רוזמרין. ציבור הנהגים מתבקש להשתמש בדרכים חלופיות”.
הסוף לעומסי התנועה?
פתיחתן המוחלטת של שתי המנהרות לתנועה במקביל, היא כאמור בשורה חשובה אשר תקצר בס”ד את הפקקים ועומסי התנועה הארוכים והמעצבנים בדרך לירושלים. את התופעה הזו מכירים כמעט כל אלה שנוסעים מעירנו לירושלים: מחזה נפוץ הוא, שבדרך ל’כולל’ או לעבודה בעיר הבירה, התנועה מזדחלת, הלימודים החלו, שעת הפגישה עברה, ולנו לא נותר אלא להסתכל בשעון בעצבנות. בשנים האחרונות הפכו הפקקים והתנועה הזוחלת בכביש עוקף חוסאן, ואז בדרך מצומת אל-ח’דר למחסום המנהרות, ואז במנהרות עצמן – לחלק משגרת החיים מאלה שנוסעים לירושלים בבקרים.
הסיבה העיקרית לכל הפקקים הללו – הייתה העובדה שרוב הדרך לירושלים נאלצנו להסתפק בנתיב אחד לכל צד. מדובר בעשרות אלפי נהגים שעושים את דרכם באותן 3-4 שעות דרך אותו נתיב בודד וצר, מה שיצר צוואר בקבוק תחבורתי בלתי נסבל, והפך את הדרך לירושלים בבקרים לסיוט. די ברכב אחד שנתקע בצד, בתאונה קלה או בכל סיבה מעין זו – כדי שרבבות נהגים ונוסעי תחבורה ציבורית יאחרו לכולל או לעבודה. במעגלים הרחבים היה מדובר בעוגמת נפש למאות אלפי בני אדם: תלמידים שה’מלמד’ שלהם מאחר, תלמידות שהמורה שלהם לא הגיעה בזמן, חברי צוות לעבודה שחברם מאחר לפגישה חשובה והדבר יוצר מתח ואי נעימות, ועוד לא דיברנו על הדבר החשוב מכל – ביטול תורה לרבים.
בשנים האחרונות שמחנו להתבשר על עבודות שמתבצעות להכפלת המנהרות, וכן להכפלת הכביש שמוביל מצומת אל-ח’דר למנהרות. דא עקא, שכמו כל דבר שקשור לתחבורה – גם ההתקדמות התנהלה בקצב משלה: בבקרים יכולנו לראות בעיניים כלות את ההרחבה המשמעותית שבוצעה בציר התנועה שמוביל מצומת אל-ח’דר למחסום המנהרות – ולהצטער על כך שהוא עומד ריק, עם בטונדה גדולה שחסמה את האפשרות להשתמש בו. דבר זה גרם לפקק שנוצר כתוצאה מצוואר-בקבוק מיד אחר הרמזור, בשל העובדה ששני הנתיבים נהפכו לנתיב אחד.
התקדמות איטית
כאן ב’שערים’ התרענו מספר פעמים על האבסורד בו הכביש סלול, האספלט מוכן, אבל משום מה – הרשויות התנהלו בעצלתיים ואיש לא העלה על דעתו לפתור את המצוקה ההמונית המזיקה באמצעות פתיחה מוקדמת של ציר התנועה הזה, מה שישחרר את צוואר הבקבוק, יאפשר שני נתיבי נסיעה ויגרום להמוני נוסעים להגיע למחוז חפצם בזמן. וכך, במקום לפתוח את הנתיבים המוכנים לתנועה, אלפי נהגים נאלצו לעבור בנתיב בודד וצר. התוצאה היא שעות של פקקים יומיומיים, איחורים למקומות הלימודים והעבודה, ועוגמת נפש רבתית לכל כך הרבה אנשים.
הבעיה לא הסתיימה רק במחסום המנהרות, אלא המשיכה במנהרות עצמן. כידוע, בשנים האחרונות הוכפלו המנהרות, כך שלצד כל אחד משתי המנהרות הקיימות מזה שנים (הארוכה והקצרה, הצפונית והדרומית) – נסללה מנהרה מקבילה, כדי לאפשר נסיעה מרובת נתיבים לירושלים וממנה לביתר עילית וגוש עציון. דא עקא, שגם לאחר שנסללו המנהרות החדשות – עדיין נאלצו משתמשי הדרך להסתפק רק במנהרה אחת, כלומר בנתיב בודד לכל כיוון, וזאת בשל השיפוצים הארוכים שהתבצעו במנהרות הישנות.
גם לאחר שנפתחה לתנועה המנהרה הצפונית והארוכה שנסללה, כדי לשמש את הנוסעים מגוש עציון לירושלים – נסגרה במקביל המנהרה הישנה, לצורך שיפוצה ודיפונה מחדש, בתהליך שארך זמן רב.
כאמור, השבוע אנו מתבשרים כי סוף סוף, לאחר המתנה ארוכה ומייגעת – מגיעה הבשורה הגדולה בפתיחתן המלאה של ארבע המנהרות. כפי שהנהגים שמו לב, במנהרה החדשה ישנם שלושה נתיבים, בחלוקה דלהלן: שני נתיבי נסיעה לכלל הנהגים, ונתיב נוסף עבור תחבורה ציבורית, כאשר גדר הפרדה תחצוץ בין נתיבי התחבורה הפרטית לנת”צ.
וכך, הפקקים התכופים וצוואר הבקבוק שגורם להמונים לאחר לעמל יומם – אמורים להיות נחלת ההיסטוריה. כך יתאפשר כביש דו מסלולי רצוף מהרמזור של צומת אל-ח’דר ועד לכביש בגין, וייחסכו הפקקים האיומים והבלתי נסבלים.