יעקב מרגליות
ימי החנוכה השנה – שונים הם מכל ימי החנוכה שאנו זוכרים בעשרות השנים האחרונות; הפעם, כאשר אנו אומרים בתפילה ‘ועל המלחמות’ – אין זה זיכרון רחוק בלבד, של אירוע שקרה לפני אלפיים שנים; המלחמה נערכת כאן ועכשיו, בימים אלו ממש, והעיניים נשואות ל’נס חנוכה תשפ”ד’, כאשר הקב”ה יראה לנו את ידו הגדולה וישמיד את שונאינו וייתן את הטמאים ביד הטהורים ויתקיים ‘ולך עשית שם גדול וקדוש בעולמך’.
נוכח רעמי המלחמה ואור הנרות שמתמזגים זה עם זה – ‘שערים’ ליקט עבור הקוראים מספר ידיעות מעניינות על הנעשה והנשמע בבתיהם של גדולי ישראל בעקבות המלחמה שנערכת תוך כדי ימי החנוכה המאירים. בתקווה שהחיזוק הכללי והתפילות של כל עם ישראל יגיעו עד כיסא הכבוד ונזכה לניסים ונפלאות בזמן הזה.
‘אין חופשה בחנוכה’
בשבוע שעבר פרסמו גדולי ישראל מכתב דרמטי, ובו קריאה לחזק את לימוד התורה בימי החנוכה ולא להרפות חלילה, בפרט השנה, שאנו בזמן מלחמה.
את המכתב יזם הגאון רבי דוד לוי, חתנו של ראש הישיבה מרן הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל, הממלא את מקומו בישיבת פוניבז’. על המכתב חתומים גדולי הדור, חברי מועצת גדולי התורה של ‘דגל התורה’.
לשון המכתב: “לאחינו בית ישראל בכל מקום שהם, שלום ורב ברכה. הנה מתקרבים ובאים ימי החנוכה, שכידוע בימים האלו הייתה סייעתא דשמיא מיוחדת שנתבטלה הגזירה, וזכו לעסוק בתורה ולקיים מצוות, בזכות שמסרו את נפשם. והנה אנו בתוך שנת האבל על רבינו הגדול מרן ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין זללה”ה אשר מסר נפשו על חיזוק לימוד התורה בימי החנוכה, שכידוע הוא זמן רפיון.
“בימים אלו יש חיוב יותר גדול לעסוק בתורה כפי שהביא רבינו זיע”א במכתבו את דברי הרמח”ל ‘שכל תיקון שנתקן ואור גדול שהאיר בזמן מהזמנים, בשוב תקופת הזמן ההוא יאיר אור מעין האור הראשון, ותחודש תולדת התיקון ההוא במי שקיבלו’, ואם כן בחנוכה חוזרת ההשפעה של תורה ומצוות, והוא זמן המסוגל יותר מכל השנה להצלחה בתורה וגם לקיום המצוות בשלמות. ויש בו חיוב גדול לעסוק בתורה.
“לכן ראוי מאוד, במיוחד השנה, שנת פטירתו של אותו צדיק זיע”א, ובמיוחד בעת הזו שהיא עת מלחמה, להרבות בתורה, וחבל על כל רגע שמפסידים מתורה בימים אלו. ומן הראוי להוסיף עוד ועוד בלימוד התורה בימי החנוכה, בהוספת סדרי לימוד בישיבות, בכוללים וביחידים, וח”ו שלא יהיה רפיון בלימוד התורה בימים האלו.
“וכפי שכתב מרן זיע”א במכתבו בשנה שעברה, שפשוט שאין לבטל את הזמן בימים אלו באירועים שאין ראוי לבן תורה להשתתף בהם. ואנו מקווים שבמוסדות התורה ימשיכו בעסק התורה כמו שצריך, ויתחזקו בסדרי לימוד מיוחדים. ומי שהוא בר דעת וחכם יבין כמה יכול להגיע לדבקות בתורה בימים אלו, כפי שכתב השל”ה הקדוש כי ‘הימים הקדושים האלו ראויים ביותר להתמדת התורה מבשאר ימים’. וזכות זו תעמוד לנו להגנה על כל עם ישראל, ונזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו אמן”.
נרות בשמן טנקים
המלחמה לא מפסיקה לייצר שאלות מרתקות ודילמות הלכתיות מיוחדות, המתחדשות מיום ליום ובפרט לקראת ימי החנוכה. העולם התורני עוסק בתקופה האחרונה בסוגיות רבות מענייני הלכות חנוכה שקשורות למלחמה בה אנו מצויים.
הפוסק הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין סיפר בשבוע שעבר: “מישהו בא מהצבא ושאל שאלה, אמרתי ‘אשריכם ישראל’. הוא נמצא בעזה ואין לו שמן להדליק נר חנוכה, האם הוא יכול לקחת מהטנק שמן שטוב להדלקה ולהדליק באיזה בית או חדר שישן שם בעזה? אמרתי לו אין שום ספק שאתה יכול, ולמה? כי הרי הוא לוקח כמות רק לנר אחד, ולא צריך יותר מזה. זה שווה כמה פרוטות, והצבא מעוניין שלך יהיה את הכוח והסגולה הזו של נר חנוכה, ודאי שהם מוחלים. אין כל פקפוק בזה. אתה יכול לקחת ולהדליק, וראשי הצבא רוצים שתעשה כך וירווח לך ולכולם”.
בנוסף התייחס הגר”י לעצם הנידון של הדלקת נרות חנוכה בפתח הטנק, כשמדובר בחיילים ששוהים כל הלילה בטנק, ושם הם אוכלים וישנים. הוא סיפר ששאל על כך בזמנו את חמיו מרן הגרי”ש אלישיב זצ”ל, והוא פסק שלא להדליק שם נרות חנוכה, משום שהטנק אינו עשוי לשבת וליהנות בו ואין לו שם של ‘בית’, לכן אי אפשר לקיים בו מצוות הדלקת נרות חנוכה.
לאחר מכן הוסיף הרב זילברשטיין והפתיע בפסק הלכה חדש, באומרו: “האמת היא, לי נראה שהנמצא שם בעזה, בשעה שאינו יודע מהיכן יזחלו לו מחבלים, פטור מנר חנוכה. זה הרי לא נחשב בית, הוא ישן שם אבל ישן על גחלים…
“אמרתי לו שאני חושב שלא יוצאים ידי חובה, רק אשתו בבית או שליח בביתו – שידליקו עליו, והוא אינו יכול להדליק שם. הוא נמצא במצב מלחמה, ואין לו את היישוב הדעת להדליק שם וכל הזמן שקוע ומפחד במלחמה, כל רגע לשהות שם זו סכנת נפשות, הם זוחלים שם מתחת לאדמה המחבלים הללו, הם חיות רעות, לעניות דעתי צריך עיון גדול אם אפשר להדליק נרות בעזה. נר חנוכה נעשה ‘להודות להלל ולשבח’, וכשהוא נמצא שם אינו במצב של ‘להודות ולשבח’ אלא מבקש רחמים שהוא וחבריו יישארו בחיים. ואם רוצים אפשר להדליק בלי ברכה”.
התבטאות בבעלזא
בליל שבת פרשת ‘וישלח’ השתתפו מאות תלמידי ישיבת ‘הר עציון’ שבגוש עציון בעריכת הטיש של מרן האדמו”ר מבעלזא, כמדי שנה בשבת פרשת וישלח. לאחר הטיש, ערך להם הרבי ‘פירות טיש’ במעונו.
אחד מרבני הישיבה, הרב מרדכי פרידמן, סיפר לרבי מבעלזא על הזמנים הקשים שעוברים על הישיבה שכמאה מתלמידיה נמצאים כעת בתוך רצועת עזה, וכמה מהם אף נהרגו בקרבות, הי”ד.
תלמיד שנכח במעמד תיאר את תגובת האדמו”ר: “הרבי מבעלזא הרכין את ראשו, ולאחר זמן מה אמר בכאב: ‘גם אנחנו איבדנו אתמול יהודי, את הגאון רבי אלימלך וסרמן הי”ד’, הוא נרצח בפיגוע שהתרחש בבוקר יום חמישי בכניסה לירושלים ונמנה על חסידי בעלזא”.
האדמו”ר בירך את הבחורים ואת החיילים בקוראו פסוק מפרשת השבוע: “הצילני נא מיד אחי מיד עשיו, יעקב אבינו התפלל תפילה שבכל הדורות נזכה להינצל מידי עשיו הרשע”.
שופר בהר-נוף
ועוד בעניין הפיגוע שאירע בירושלים.
לפני כשבועיים, בעיצומה של תפילת שחרית ביום חמישי בבוקר בבית פוסק הדור הגאון הגדול רבי משה שטרנבוך, הורה הראב”ד באורח מפתיע לתקוע בשופר ואמר למתפללים: “אין צרה כמו בזמנינו, דם ישראל הפקר ביד צוררים, ולכן נתקע בשופר ונאמר י”ג מידות”.
לפליאת הנוכחים על ההוראה והדרשה המפתיעה דווקא בזמן ‘הפסקת אש’, נודע דקות ספורות לאחר מכן על פיגוע הירי בצומת הכניסה לעיר. הסיפור המלא התרחש כאשר הראב”ד נשא דברים קצרים ופתח בנימוק קצר על התקיעה בזמני צרה: “לדעת הרמב”ם יש חובה לתקוע בעת צרה, וזהו גם מנהג ירושלים תמיד שהיו תוקעים בעת צרה”.
עוד אמר בכאב: “אין צרה כמו בזמנינו שדם ישראל הפקר ביד צוררים והכל תלוי בתפילה, ולכן בא יבוא השופר ויעורר כל אחד מאתנו ובעיקר לעורר למעלה מלאכי רחמים שיבקשו רחמים עלינו.
“אנחנו בצרה גדולה עד מאוד”, הוסיף. “כוונתם היא למחות שם ישראל מהעולם שלא יישאר יהודי בעולם והם עומדים על זה, ולאט לאט מראים את המטרה שלהם, ואנחנו ישנים ולא מבינים. לכן אנחנו תוקעים בשופר לקיים רצון הבורא לתקוע שופר כמנהג ירושלים.
“אין בזה חשש בל תוסיף” הוסיף בהתייחסו לפן ההלכתי, “אנחנו לא מתכוונים להוסיף על התורה. השי”ת ירחם, אנחנו מבקשים רחמים מלמטה והקב”ה יענה מלמעלה”. הנוכחים במקום הופתעו מדבריו אולם קיימו את מצוותו. “רק חצי שעה לאחר מכן, כשהסתיימה תפילת שחרית”, סיפרו הנוכחים כי הבינו את כוונתו עת התבשרו על הפיגוע הקשה בכניסה לירושלים, בו נעקדו על קידוש השם הדיין הגאון רבי אלחנן וסרמן הי”ד, המחנכת מרת רחל איפרגן הי”ד והאישה מרת ליביה דיקמן הי”ד, כאשר האזרח דורון קסטלמן ז”ל נפטר אף הוא לאחר שנטרל את המחבלים והציל יהודים רבים.
נרות חנוכה בעזה
כמו כן נודע, כי תחת אש מחבלי חמאס, תוך כדי לחימה בלתי פוסקת, הדליקו בעזה את נרות החנוכה במנורות מרשימות שהוכנסו לשטח הרצועה במבצע חשאי של חסידי חב”ד.
בחב”ד מציינים השנה יובל שנים ל’מבצע חנוכה’, עליו הכריז בשעתו כ”ק מרן האדמו”ר מליובאוויטש זי”ע, וכחלק מכך נערכו להכפלת הפעילות. לאורך כל ימי החנוכה פועלים חסידי חב”ד עם כלל שכבות האוכלוסייה, באמצעות הדלקות ציבוריות ופרטיות, חלוקת סופגניות ועלוני הסברה, והפצת שמחה. במיוחד מתמקדים בפעילות עם חיילי צה”ל, תוך מאמץ מרבי להגיע ליותר מ-300,000 החיילים ואנשי כוחות הביטחון הפזורים בכל רחבי הארץ – בבסיסים, במוצבים, במחסומים, בחזית הדרום, בצפון ובמרכז. וכן, גם ברצועת עזה.
מנורה אחת הוצבה על גג אחד המבנים שבשכונה מרכזית ברצועת עזה, על ידי הרב דוד שץ. “אי אפשר בכלל לתאר את ההתרגשות הגדולה שהייתה בקרב הלוחמים. החנוכייה מסמלת את הניצחון היהודי – וזה בדיוק מה שהרגשנו כולנו במעמד הצבת החנוכייה”, סיפר הרב שץ.
בחלק מההדלקות הציבוריות בישראל, וגם בעולם, כובדו בני משפחות החטופים. בהדלקות משתתפים גם אישי ציבור ונכבדים, כאשר תשומת לב מיוחדת תוקדש למשפחות השכולות ולנפגעי הטרור, באמצעות ביקורי בית וחלוקת מארזי חנוכה מהודרים. במקביל, עשרות שלוחים ייעודיים במרכזים הרפואיים יקיימו הדלקות עם הפצועים. “לא משאירים אף פצוע מאחור”, אמרו החסידים.