שמעון כהן
מחזקים את חומות השבת – במובן המילולי ביותר: החל מהשבוע הבא, יהיה בכניסה לעיר תמרור ‘אין כניסה בשבתות וחגים’, כך שאיסור הנסיעה ברכב בעיר בשבת-קודש (למעט רכבי ביטחון והצלה) יקבל תוקף חוקי, עם סמכויות משטרתיות לאכוף את איסור הנסיעה. המשמעות: נסיעה בשבת ברחובות ביתר שלא לצורך ביטחון או הצלה – תיחשב גם לעבירה חוקית על כל המשתמע.
הצביון הפומבי של שבת קודש ברחובות העיר, הוא אחד מסמליה של ביתר עילית. כעיר שכל תושביה הם חרדים לדבר ד’ – האווירה בעיר משעת דמדומי חמה של יום שישי בערב ועד למוצאי שבת היא אווירת קודש מופלאה. כאשר פרט לרכבי ביטחון וחירום, בל תיראה בה מכונית חולפת. הידיעה כי הקב”ה ברא את העולם בשישה ימים ונח ביום השביעי – חדורה ונטועה בליבו של כל תושב בביתר, והכל מהדרים בעיר “לעשות את השבת” ולדאוג לצביון השבתי של העיר הטבוע עמוק במרקם החיים הביתרי ומטפח תחושת אחדות וחיבור בין תושביה.
אולם לצד שמירת השבת הטבעית בעיר – עד כה לא הייתה שום אפשרות חוקית למנוע את הכניסה בעיר בשבתות. לשומרים המוצבים בכניסה לעיר לא הייתה כל סמכות חוקית בעניין, כך שהיו מקרים בהם נהגים התעמתו עם השומרים ויצאו כשידם על העליונה, באין להם יכולת לאכוף את צביונה השבתי של העיר.
כעת מתווסף לכך תוקף חוקי, שיסייע למנוע מקרים בודדים של כניסת רכבים לעיר תוך חילול שבת, בדמות השלט ‘אין כניסה בשבתות וחגי ישראל’. השומרים בכניסה לעיר מקבלים מעתה את מלוא הסמכות החוקית למנוע כניסה לעיר בשבתות, ואף לערב את המשטרה במקרה הצורך.
מדובר בתמרור 401 בספר התמרורים של משרד הרישוי, אשר לו מוצמד השלט ‘בשבתות ובחגים’. לפי הגדרות החוק, תמרור 401 מורה על כך שהכביש סגור לתנועת רכבים משני צדדיו, מכל מיני סיבות לרבות: דרך שלא בשימוש, עבודות בדרך וכדומה, כאשר ביישובים מסוימים בארץ – התמרור משמש לאיסור כניסה בשבתות ובחגים.
סמכויות אכיפה
לפי לשון החוק “נהג שייכנס לכביש בניגוד להוראת התמרור, יהיה צפוי לקבלת קנס כספי ורישום נקודות אשר עשוי להעמיד בסכנה את רישיונו”.
החוק הישראלי מאפשר לכל יישוב לפעול בהתאם לצרכי היישוב, כאשר בשנים האחרונות הוצבו שלטים כאלו במספר יישובים שמטרד הנסיעה תוך חילול שבת מפריע להם. הנהלת היישוב אף יכולה לפנות אל המשטרה בבקשה לאכוף את התמרור. ערים חרדיות רבות מציבות את התמרור בכניסה אליהן, אך בביתר עילית נמנע הדבר עד כה עקב עניינים בירוקרטיים שונים. כעת, בפעילות העירייה וראש העיר, מצטרפת העיר למהפכת השבת.
השלט מאפשר כאמור אכיפה משטרתית מלאה, בדומה לכל עבירת תנועה. כך למשל, לפני כשנתיים הוצב שלט דומה בכניסה למושב ישעי, באישור המועצה האזורית מטה יהודה ולפי בקשת ועד המושב, בו מתגוררים תושבים דתיים וחרדיים. התקשורת ניסתה לעורר סערה, אולם המשטרה הגיבה: “במטרה להרתיע נהגים שלא מצייתים לתמרור ונכנסים למושב בשבתות, תבצע המשטרה אכיפה גלויה וסמויה בשילוב מצלמות, והעבריינים יזכו לדו”ח. אנו מבקשים מכולם לכבד את הוראות התנועה ואת התמרורים ובמקרה זה לא להיכנס למושב בשבת”.
תקדים ירושלמי
בהקשר זה – שקשור אף לרפורמה המשפטית שהממשלה מנסה לבצע בימים אלו – ניתן לציין פסק דין אבסורדי שעורר סערה לפני מספר שנים, כאשר שופטת החליטה לזכות נהג שנכנס בליל שבת קודש לרחוב בעיר העתיקה שבו הוצב תמרור ‘אין כניסה בשבתות ובחגים’.
העבירה בוצעה בשעה 20:18 והשופטת זוכוביצקי-אורי התעלמה מתכליתו של התמרור – להימנע מפגיעה ברגשותיהם של שומרי שבת קודש – והרהיבה עוז כאשר טענה שהמחוקק לא הגדיר את המונח “שבת” ולכן ייתכן שהשבת מתחילה בשעת חצות הלילה – בהתאם ללוח הלועזי של אומות העולם שבו התאריך הבא מתחיל בשעת חצות…
יש לקוות כי ביתר עילית לא תיתקל בפסיקות אבסורדיות שכאלו.