שמעון כהן
מחר יהיה האות הזה – היום תשמע שוועתנו בהילולא דבר יוחאי:
אחרי שלל ההכנות, אי הוודאות, השיחות בכל קרן רחוב והניסיונות של המונים להשיג כרטיסים – רגע האמת של הילולת רבי שמעון בר יוחאי מגיע. מחר (יום שני) החל משעות הצהריים, יחלו מאות אלפי יהודים, ובהם אלפים מתושבי ביתר, לעלות על האוטובוסים ולהצפין ברינה לאתרא קדישא מירון, לשמוח ולהתפלל סביב ציונו הקדוש והטמיר של התנא האלוקִי רבי שמעון בר יוחאי ביום ההילולא שלו.
כידוע לכל, ביתר עילית נחשבת לאחת הערים המובילות בנסיעה למירון. זכו תושבי ביתר, והקשר שלהם לרבי שמעון בר יוחאי – הוא איתן ובלתי ניתן לערעור. זו העיר שבכל שנה בל”ג בעומר עוצרת מלכת; כביש הכניסה לעיר ורחובות שלמים נסגרים כדי לאפשר את תנועתם של מאות אוטובוסים המשנעים אלפים רבים של נוסעים לעבר אתרא קדישא מירון, לאחר חודשים ארוכים של הכנה. כל העיר נושמת וחוגגת מירון.
תושבי ביתר הקדימו לרכוש כרטיסים מהרגע שהתאפשר הדבר, ומבדיקת ‘שערים’ עולה כי כל הכרטיסים נרכשו כבר. בשטיבלאך ובמקוואות ישנן מודעות על כרטיסים שאותם אנשים מעוניינים לרכוש או להחליף בכרטיס לשעה אחרת, וכדאי לעקוב אחרי הפרסומים. כמו כן, עבור מי שטרם רכש כרטיס, ניתן לברר על הסעות פרטיות שמתארגנות, שבהן יתאפשר להגיע בבטחה לאחד החניונים הסמוכים ולהמשיך בשאטלים.
כל הדרכים למירון
כפי שפורסם ב’שערים’ מבעוד מועד, קיימים שלושה סוגי כרטיסים: לתחבורה ציבורית, להסעות פרטיות כמו אוטובוסים מאורגנים של קהילות, ולרכב פרטי. האפשרות הראשונה – נסיעה באמצעות התחבורה הציבורית – תיעשה בהתאם לבחירת הנוסעים, בתחבורה ציבורית מאזור מגוריהם. כרטיס הנסיעה הוא גם אישור השהייה בהר. אופציה נוספת היא נסיעה באמצעות חברות הסעה פרטיות ואוטובוסים פרטיים עד 50 נוסעים. הבחירה בכרטיס נסיעה זה, מאפשרת כניסה למתחם חניון האוטובוסים ‘כחל’ ומשם המשך הנסיעה בשאטלים אל היישוב מירון.
אופציה שלישית היא הגעה ברכב פרטי. כרטיס הנסיעה הנרכש מראש הוא עבור הנסיעה אל מתחם ההילולה באמצעות נסיעה בשאטל מהחניון. הבאים ברכב פרטי חונים בחניון ‘אליפלט’ ומשם ממשיכים בשאטל באמצעות כרטיס פרטי שנרכש מראש. בעת הכניסה לחניון יהיה צורך להציג את כרטיסי הכניסה בהתאם לכמות הנוסעים ברכב. החזרה הביתה תיעשה כבהלוך, באמצעות שאטלים אל החניונים שבהם התבצעה ההורדה.
ל’שערים’ נודע, כי משרד התחבורה משיק השנה לראשונה אפשרות נוספת לחזרה. במסגרת השירות יוכלו המתפללים לשוב ממירון באמצעות רכבת כרמיאל, אשר תופעל במתכונת מיוחדת לאורך כל היממה ולכל רחבי הארץ. הנסיעה חזרה ממירון באמצעות הרכבת תהיה ללא תיאום מראש, אך מותנית בהצגת כרטיס נסיעה הלוך של התחבורה הציבורית בלבד, כרטיס של חברות פרטיות לא יכובד. נוסף לכך, עם תום זמני השירות הרגילים של רכבת ישראל יופעלו רכבות ייעודיות לאורך שעות הלילה המאוחרות של ליל ל”ג בעומר.
רשמים מ’שבת אופרוף’
יצוין, כי רבים מיקירי מירון כבר הקדימו את הגעתם לפני שבת, ובהם נצפו רבים מתושבי עירנו ביתר עילית – שהקשר הנפשי והנשמתי שלהם לרבי שמעון בר יוחאי הוא איתן ועמוק. היהודים הללו, ה’אנשים של רבי שמעון’, מקיימים מסורת ארוכת שנים של יקירי ירושלים להקדים את הגעתם למירון לפני השבת שקודמת להילולא, בהסתמכם על דברי צדיקים זי”ע לפיהם “יום ההילולא נקרא יום חתונתו של רשב”י, ומשכך, השבת שקודמת לה היא ה’שבת אופרוף’ של רשב”י, ומי שמרגיש קרוב לתנא האלוקי – מקדים להיות אצל רשב”י כבר בשבת שלפני ההילולא. הייתה זו שבת מרוממת עד מאוד, כאשר הכל מתרגשים לקראת היום הגדול – יום שמחתו של רשב”י שקרב ובא.
בין המקדימים להגיע למירון נצפו כאמור תושבי ביתר רבים, ובהם עסקני מירון שנמנים על תושבי העיר, כמו גם עסקני החסידויות דוגמת באיאן וקרלין המארגנים את ההדלקות המרכזיות של החסידויות אשר מרכזיהם הגדולים כמו גם עסקניהם הבולטים נמצאים בעירנו המעטירה.
אבל גם בקרב אלו שנשארו בעיר – אווירת ל”ג בעומר הורגשה היטב בימים האחרונים. שירת ‘בר יוחאי’ בקעה מבתי הכנסיות והבתים, ילדים נראו גוררים קרשים להדלקות, וברחבי העיר מתכוננים לאירועים הגדולים לכבוד רשב”י, ובהם התהלוכה הגדולה וההיסטורית של ילדי ישראל (ראה בידיעה נפרדת).
אין ספק – ביתר ותושביה יתפסו מקום של כבוד ויקר באתרא קדישא, בהיותם של תושבי העיר קרובים לתורתו של רבי שמעון בר יוחאי ודבקים בדרכיו.
מייחלים להצלחה
ההילולא השנה מגיעה אחרי כמה שנים של התנהלות בלתי סדירה – החל בשנת הקורונה (תש”פ) בה היה ההר הקדוש סגור להמוני העולים, עבור לשנת תשפ”א בה התרחש האסון הנורא של מ”ה הקדושים, ובשנה שעברה – שבה ההילולא התנהלה כסדרה ב”ה, אך ציבור ענק חזר ממורמר לאחר שעות המתנה ארוכות ומייבשות ב’חניוני ויסות’, והתנהלות משטרתית איומה לאורך יום ההילולא, עד לפריצה שהובילה לסילוק המשטרה בצהרי היום.
התקווה והתפילה של כלל ישראל היא שהשנה, ל”ג בעומר תשפ”ג, נזכה סוף סוף לחוג ברינה וכהלכה, ללא שום הפרעות ועיכובים, ושזכותו של התנא האלוקי שיהודים רבים כל כך טורחים שעות ארוכות בחום ובשרב, בטלטולי הדרכים ובמאמצים עילאיים שלא נחסכים בגוף ובממון – נזכה אכן לחגוג בשמחה וברינה, להתפלל בטהרת לב וביישוב הדעת, ולחזור בלב מתרונן ומלא ישועות נשגבות.
מקום מיוחד יתפסו ילדי החלאק’ה המתוקים – בהם מאות ילדי חלאק’ה מביתר עילית, שיינשאו על כתפי אבותיהם בחצר המערה וב’רחבת רבי אלעזר’ (שטח תולדות אהרן) שהשנה תהפוך לרחבת ריקודים לציבור הרחב לאורך יום ההילולא כולו. המתפללים יגזזו את מחלפות ראשיהם של ילדי החלאק’ה, יתכבדו במיני-תרגימה מהאבות המאושרים, ויחגגו את התעטרותם בצורה יהודית חיננית עם זוג פאות שמעידים על היותם בנים לעם הנבחר (לטיפים ועצות להורים של חתני החלאק’ה – ראו מסגרת נפרדת).
כאמור, בשעות הבאות המונים המונים את דרכם אל מירון, וימצאו שם ברכה כפולה ומכופלת, הן את אווירת “שמחת תורה” בחוץ, במתחם הציון ובסביבותיו, והן את אווירת ה’יום כיפור’ בפנים, בתפילה על הציון שתתאפשר באווירה רוחנית טהורה, כאשר הלבבות יתרוננו בתחושת “אשרינו מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו בהילולא דבר יוחאי”.
העסקן הביתרי של מירון
בין עסקני מירון שמתגוררים בביתר עילית, יבלוט השנה ר’ שמואל הולצמן, אברך בגיל 30 שמתגורר בעיר, מחסידי באיאן, שעוסק בהרכבת במות ופארענצ’ס לאירועים ציבוריים לצד אספקת סדרנים לקהל. לאביו ר’ משה הולצמן, גם הוא חסיד באיאן העומד בין היתר מאחורי ‘ר’ ישעילע’ס קאך’ בעיר, יש קשרים עם גורמים ציבוריים שונים והוא נחשב מאנשי מירון הוותיקים והמוכרים. שנים רבות הוא היה האיש שניהל את הקשר בין מדינת ישראל לאנשי העדה החרדית בכל הנוגע לתיאום הדלקות האדמו”רים. כך מצא עצמו ר’ שמואל הולצמן עסוק בחודשיים האחרונים בתיאום בין אנשי ‘העדה החרדית’ למארגנים, במטרה להבטיח שהכל יתנהל כראוי בציון רשב”י.
מדובר היה במלאכה מורכבת – להגיע לסיכומים שיהיו מקובלים על כולם. שעות ארוכות וימים רבים של שיחות עם גדולי תורה, רבנים ואדמו”רים, עד שגובש מתווה מוסכם על דעת רוב הקהילות, כולל האסון שאירע לפני שנתיים שנים עדיין טבוע בלבבות ולכן הייתה הסכמה עקרונית בדבר הצורך להגיע למתווה מוסכם מחד גיסא, ומאידך גיסא היו לאנשי העדה החרדית בקשות בתחומים שונים שבלעדיהם הילולת רשב”י אינה יכולה להתקיים.
אחד המקומות המרכזיים השנה יהיה ‘מתחם 89′ בתחתית ההר, שם ייערכו מעמדי הדלקות וריקודים. בגלל תחזית מזג האוויר שלפיה ירד גשם במירון בלילה שבין הימים ראשון לשני, מה שעורר חשש מבוץ שיצטבר במתחם 89 – הוחלט ברגע האחרון לשים זפת על כל המתחם.
רבות מההדלקות יתקיימו בשטח ענק, שטח 89 בלשון המקצועית, שהוכשר בתחתית ההר. במקום יפעלו שלושה מתחמים: אברהם, יצחק ויעקב, ובהם יתקיימו הדלקות בזו אחר זו. חלק מההדלקות יתקיימו במקביל וכל קבוצה תציג את התזמורת שלה. השטח הגדול שהוכשר יאפשר לחסידויות השונות לקיים שורה של אירועים. מי שיבקשו לעלות לציון רשב”י יוכלו לעשות זאת ללא הפרעה. ההערכה היא שההמונים יבקשו לעלות ולהתפלל סמוך לציון גם אם לזמן קצר. ההיערכות היא בהתאם ובמקרה של עומס יתבקש הקהל לגלות סבלנות. במקביל הסדרנים מאנשי העדה החרדית יוודאו שאין עיכוב מכוון.
כחלק מהלקחים שהתקבלו לאחר האסון, הוחלט כי התזמורות והנגנים במירון ימוקמו בשטח האחורי, בחצר רבי אלעזר, ולא כפי שהיה בעבר בסמוך לציון רשב”י. אולם מאבק ציבורי שאורגן – בין היתר בשבוע שעבר ב’שערים’, הביא לכך שגם בחצר המערה תושמע התזמורת, שתועבר מרחבת רבי אלעזר, כך שמי שיחפוץ בכך – יוכל לרקוד בחצר, תוך השארת מעבר בחלק הימני עבור היוצאים מהציון הקדוש (הכניסה תהיה דרך המדרגות ל’מרפסת הכהנים’, ואילו היציאה תהיה דרך חצר המערה.
טוב עין יבורך
השנה האתגר מוטל על כל אחד במיוחד – לגלות אחריות ולדאוג בטובת עין לזולתו, כדי שההילולא תעבור במתכונת הרצויה, ללא תקלות ח”ו. בשבת שמענו מאחד מזקני ביתר את שרגיל היה הצדיק הרה”ק רבי שלמה מזוועהיל זי”ע לומר ש”רבי שמעון מחלק הזמנות באופן אישי ליהודים העולים על ציונו ומצפה לבואם”. והפטיר אותו חסיד ישיש: “איזה פנים יהיה לנו אם אנחנו נגיל ונשמח, יהודים אחרים יחכו בתור בדרכים ותחת השמש הקופחת ואנחנו לא נתחשב בהם? ברור שהדרך לפעול ישועה היא בכך שמתחשבים בזולת בכל דרך – החל מהימנעות מדחיפות מיותרות, ועד לקיצור השהייה במקום כדי לאפשר זאת לאחרים”.
והפטיר אותו יהודי חשוב: “בכל ימיי נסעתי למירון, אף פעם לא השתהתי יותר משלוש או ארבע שעות, הרי בשעות אלו אפשר להספיק הכל ועוד לחזור בצלילות ובשפיות. זהו לימוד זכות על כלל ישראל, שרבי שמעון יראה כמה מוכנים אנחנו לוותר אחד עבור חברו ולנהוג כבוד זה בזה, ומשום כך מגיע שיעורר את גאולתנו!
באשר לקדושת מירון כולה – ולא רק פנים המערה עצמו – היה אחד מהקוראים ששלח קטע מה’מגיד מישרים’ שבו מתאר מרנא ה’בית יוסף’ זיע”א את הגילויים שהיו לו עם המגיד שנשלח אליו מן השמים. פעם אחת היה בחג הסוכות במירון וירדו עליו גשמים, וחשש הבית יוסף זיע”א שמא זהו סימן קללה. בא לנחמו המגיד משמיים שאדרבה – רשב”י רק שמח מבואם ומלימודם בזוהר הקדוש במערה ובכל הכפר. וכאשר מרן הרה”ק ה’נתיבות שלום’ מסלונים זי”ע ראה את דברי המגיד מישרים אלו, החל במנהג חדש: עד אז היה קורא את הקויטלא’ך בציון, ולאחר שראה את דברי המגיד מישרים לבית יוסף – היה קורא את הקוויטלאך בבית האכסניה שלו בכפר מירון, באומרו שהרי לדברי המגיד כל הכפר הוא בקדושת הציון הקדוש.
ואכן, התקווה היא שבזכות הציבור – ההילולא השנה תעבור בהצלחה, ונוכל להוכיח שכאשר הציבור החרדי נכנס לשטח, שום מפריע חיצוני ושום גורם ממשלתי לא יכול לעמוד מנגד, וכל השיפורים שנולדו אך ורק בזכות מאבקיהם של יהודים יקרים שקדושת מירון בוערת בנשמתם – יהיו הפתיח לשנים הבאות, שבהן נזכה סוף סוף לראות איך ההר מקבל את כבודו הראוי, ולא פחות מכך – עולי מירון מקבלים את כל השירותים והתשתיות שראויים להם.
בתקווה, בתפילה ובביטחון שנזכה לכל סוגי הישועות בזכותו של רשב”י, ו”תורתו מגן לנו, היא מאירת עינינו, ימליץ טוב בעדנו אדוננו בר יוחאי!”
המדריך למשפחות של חתני החלאק’ה
זכיתם שילדכם בן השלוש יחגוג השנה חלאק’ה למירון? הנה 60 עצות וטיפים מועילים שיהפכו את החוויה למיוחדת ביותר בס”ד >>> כך לא תשכחו שום פריט נחוץ, ותרגיעו את הילד במעמד הבלתי שגרתי עבורו >>>
מומלץ לרקוד עם ה”חתן” בבית על הכתפיים, כדי להכינו ולהרגילו למעמד, כדי שלא יבכה ושלא יפחד במירון
1. .2 להראות לו בבית מכונת תספורת ולתת לו להדליק ולכבות כדי להרגילו לא לפחד מהרעד ומהרעש של המכונה
2. לרשום שם + מספר טלפון עם לורד טיפקס בצד הפנימי של כיפת החתן.
3. להכין מספריים דווקא מסוג טוב מאוד (לא עם אלו עם ידיות הפלסטיק החלשות, כי זה נתקע ומצער בכל גזיזה)
4. לקשור את המספרים ללולאות המכנסים עם חוט ארוך (עדיף גומי קפיצי בסיגנון סליל מחזיק מפתחות) ולהכניס את המספרים לכיס
5. להשתדל לנצל את ההדלקה בלילה לריקודים עם חתן החלאקה על הכתפיים, כדי שבכל מצב המשפחה תרגיש שהשתתפה בשמחה, לא לסמוך על הריקודים בבוקר
6. לזכור לכוון בעת הריקודים להודות ולהלל לבורא העולמים שזיכה אותי לגדל ולחנך ילד בישראל לתורה ומצוות ומעשים טובים בשמחה של מצווה
7. מובא בשו”ע סימן תקל”א סעיף ו’ בשערי תשובה וז”ל האריז”ל: “הלך למירון בל”ג בעומר לגלח את בנו במשתה ושמחה בימים ההם, ולכן יש לזכור להיות לפחות ביום ההוא כל הזמן במצב של משתה ושמחה ולא בלחץ של תפקיד קשה, אלא להרגיש זכיה ושמחה ולשתף בזה את החתן ולדבר יא תו כל הזמן לרוממו, לטפחו ולשמחו כי זהו יום שמחתו.
8. רצוי לכבד את הסבים והרבנים בתספורת לפני הנסיעה למירון , ש כדי במירון לא יהיה לחץ
9. כדאי לקחת את כל השערות באיזור הפיאות ולהכניסם בגומיה שחורה (כדי שלא יגזזו את זה בטעות).
10. כשמסדרים את השערות של החתן בצורה יפה – כדאי להשאיר קווצת שער אסופה בגומיה (מהחלק העליון של הראש) מתחת לכיפה, כדי שאם יגזרו בצד של הפנים לא יתפרק החלק התחתון.
11. לפעמים מרוב לחץ לא נזהרים וגוזזים שערות מלפנים שזה חלק מהפיאות, יש לשים לב שזה לא יקרה, ובכלל, רצוי שהאבא ידריך ויכוון מה לחתוך, ולא שהאיש יבחר לו מאליו, שאז עלול לצאת תקלה ח”ו
12. לפני הנסיעה: להביא בקבוקוני מים קרים לשתיה ושטיפת פנים וכדומה, רצוי עם פקק נוח (מומלץ מי עדן).
13. להכין כיפה נוספת לחתן החאלק’ה שתהיה מוכנה בכיס של האבא ובה תחובות סיכות רזרבה.
14. לקחת מצלמה עם בטריות מלאות (ובטריות רזרבה) וכרטיס עם מספיק מקום לתמונות.
15. להטעין פלאפונים לפני הנסיעה.
16. רצוי להכין תג זיהוי על בגד החתן ולכתוב בו: שם, טלפון, פלאפון, ולתלות עליו עם סיכת ביטחון.
17. חשוב מאד לקחת עגלה לחתן. לא כדאי לנסוע בלי זה.
18. לקחת שקיות להקפאה, למאכלים, לשערות הגזוזות, ולהקאה במקרה הצורך.
19. מומלץ לקחת מכונת תספורת נטענת (ללא צורך בחשמל)
20. לזכור להביא ספר תהילים וכן סידור.
21. לדאוג לכסף רזרבה כדי לחזור עם מי שרוצים, בכל זמן ובכל מצב.
22. בקבוק פלסטיק קטן עם ליקר וכמה כוסיות) רצוי בקבוק אחד קטן או שניים של תמציות אפיה) לסבים ולרבנים בודדים.
23. נחוץ מאוד לקחת חבילות טישו לכל הדרך (גם פלסטרים ואקמול, שלא נצטרך)
24. מסרק וג’ל לאוטובוס (לשערות).
25. ביום זה כדאי להשתמש רק בטיטולים, גם למי שנגמל כבר (תקלה בנושא זה גורמת לאי נעימות רבה) לא לשכוח לקחת טיטולים רזרבה ומגבונים. המגבונים טובים גם לריענון פני הילד לאחר שינה באוטובוס ובמירון.
26. בנוגע לשטריימל – עדיף לקחת שטריימל קל וישן בהשאלה לל”ג בעומר, או להביא גם את הקופסא ולשים בבגאז’ של העגלה, כדי שיהיה היכן לאחסן אותו בזמני ריקוד וכדומה ולא להיות לחוצים מהעניין (יש שבאים למירון בלי זה עקב הקושי).
27. רצוי להביא כיפה רזרבה גם לאבא.
28. רצוי להביא כובעי שמש לאחים ואחיות של החתן.
29. לחתן חאלקה בעל משקפיים, רצוי לקחת חוט בכיס, ובעת הצורך לקשור את החוט למשקפיו שלא ייעלם.
30. להדביק לעגלה מדבקה עם שם וטלפון (עדיף בנייר עם למינציה או נייר מצופה דבק ניילון)
31. לקחת כמה ניילונים ריקים לכל מקרה שנצרך כגון לשערות, לסנדוויצ‘ים או לפעקל’ה כדי לא להיתקע אם השקיות נקרעות או נרטבות (במירון קשה להשיג שקיות).
32. לא לחשוב על חסכון כספי בנושא של מקום באוטובוס לחתן החאלקה, החתן צריך לשבת במקום רגיל באוטובוס בהלוך, ובפרט בחזור שיישן ויניח ראשו על רגלי אביו (לא כדאי בגלל חיסכון של 70 ₪ לסכן את כל שמחת התגלחת).
33. רצוי לקחת שקית אשפה גדולה כדי להלבישה על ילד החלאק’ה, שלא תדקורנה לו השערות.
34. רצוי להביא מברשת רכה להוריד את כל השערות מהצוואר (שמפריעות מאד)
35. להביא דברים או ממתקים המושכים את לב החתן כדי שישתף פעולה.
36. בזמן הנסיעה כדאי לשחרר את הילד מהבגדים המיוחדים של החאלק’ה, חליפה, קפטן, עניבה וכדומה
37. לעודד את הילד שיישן באוטובוס כמה שיותר (. לא להלחיצו, אלא ליצור תנאים שיוכל לישון).
38. לזכור לברר אצל החתן האם הוא רעב, צמא, נצרך שירותים, וכדומה
39. לשמור על ה”חתן” שלא יתלכלך מאוכל, הקאות, נפילות, בוץ וכדומה.
40. רצוי להישאר רגוע ים כל הזמן ולזכור שהקב”ה מנהל את העולם, והוא מכוון כיצד הכל יתנהל.
41. לצלם את החתן על רקע האוטובוס לפני הנסיעה (ילד מאוד אוהב תמונה עם אוטובוס, וזו מזכרת יפה ומיוחדת מהאוטובוס בו נסעו).
42. בדרך מהדרין, לא להזדרז ולרוץ אלא ליהנות מההמתנה וההליכה יחד עם כל עם ישראל.
43. ילד שרגיל להשליך את נעליו, צריך עינא פקיחא מיוחדת עליו (עדיף לרשום שם).
44. לקחת בחשבון שיתכן שיקרעו כפתורים של העסן חאלט או שיתלכלכו נעלי החתן (אם מוכנים לזה מראש, לא מתרגזים וכועסים).
45. במקומות צפופים, לשים את הקצוות של חגורת העסן חאלט בכיסים, כדי שלא ייאבד.
46. לזכור לקבל ברכות מזל טוב בשמחה ורוגע ולאחל בחזרה. לפעמים בזמן לחץ לא מקבלים בסבר פנים יפות.
47. נחוץ וראוי מאוד לסכם עם המשפחה על זמן ומקום המפגש ליציאה חזרה בלי לסמוך על הפלאפון, כי לפעמים אין קליטה או שהרשת תפוסה ואז יש עגמת נפש שלא מצליחים לדבר.
48. רצוי לסכם עם בני הבית על מיקום מדויק היכן יוכלו לחזות בריקודי החאלקה במירון
49. לזכור לתת שתיה לחתן החאלקה גם בריקודים (להורידו מדי פעם לשתות).
50. במירון, במצב של לחץ, לא לסיים לגזוז מסביב לפיאות, היכן שיש ספיקות אלא לעשות תספורת כללית, ובבית להשלים את התספורת בצורה רגועה מסביב לפיאות.
51. לפעמים כשמורחים ג’ל, זה כואב אחר כך בתספורת (ולכן אולי עדיף לשטוף לפני התספורת)
52. לזכור שהתספורת הסופית היא המצוה עצמה ולא דבר טכני, אלא חינוך של קיום מצוה דאורייתא “לא תקיפו פאת ראשכם”.
53. כדאי שאת התספורת עם המכונה יעשו לחתן ממש לפני שנוסעים חזרה (הדבר האחרון)
54. זה העת והזמן להוזיל דמעות ולהתחנן לריבון העולמים שיגדל נער זה לתורה ולחופה ולמעשים טובים, ויהיה חשקו בתורה ובמצוות בזכות התנא האלוקי רשב”י זיע”א
55. ישנם זמנים ומצבים שהכניסה לשטח המערה אפילו לחצר המערה דחוסה מאוד והחתן נבהל מאוד ומאבד עשתונות, ולכן יש אומרים שעדיף להימנע מלהידחק לשם, ובוודאי למערה עצמה שהיא סכנת נפשות ממש, ובפרט שהשנה יש שטחים גדולים ושמחים מסביב לתועלת הציבור.
56. לתקופה קצרה אחרי ל”ג בעומר, כדאי להחביא את כל המספריים בבית, ישנם ילדים שחודר לליבם מחזה של חיתוך במספריים ועלולים לגזוז את הפיאות.
57. וזו המתנה הטובה שמקבלים מריבון העולמים: החתן מקבל פנים חדשות עם חן יהודי וזיו השכינה ממש מאיר על פניו.
58. לסיום, ידוע שכל דבר הנעשה בשמחה וקבלוהו בשמחה נשאר לעד ונחקק בנפשו ידוע שכל דבר הנעשה בשמחה וקבלוהו בשמחה נשאר לעד ונחקק בנפשו, כיוון שהדבר נעשה בשמחה והתרגשות וריקודים בשמחה והתרגשות וריקודים, והדבר נחקק לכל החיים.
59. ויה”ר שכשם שנכנס לשמחת מצוות התגלחת כן יכנס לתורה ולחופה ולמעשים טובים אמן ונזכה לרוב נחת דקדושה אכי”ר.