מערכת ‘שערים’
הכל יודעים, כי לצד התארים שנקשרו לעירנו המעטירה בהיותה ‘עיר התורה והחסידות בהרי יהודה’ – לא פחות מכך מצטיינת העיר ביתר עילית בהיותה ‘עיר הצדקה והחסד’. הסכומים שתורמים תושבי העיר למטרות צדקה וחסד – הם עצומים בהיקפם, הרבה יותר מכפי היכולת הכלכלית של התושבים בעיר.
כידוע, ביתר עילית איננה נמצאת במדרג הכלכלי הגבוה בארץ ישראל. רבים מאוד מהתושבים זוכים להקדיש את חייהם ואת כל סדר יומם ללימוד תורה מתוך הדחק, וגם מקרב אלו שעושים לפרנסתם – רבים משתכרים משכורות ממוצעות של שכר מינימום, תוך כדי שמגדלים בחסדי השם משפחות ברוכות ילדים, והצרכים רבים, וההוצאות רבות.
אולם תושבי ביתר עילית חדורים באמונה טהורה, ויודעים בבירור שמצוות צדקה קודמת לכל, ועבורה שווה להתאמץ כפי היכולת ואף למעלה מהיכולת, בבחינת ‘עשר בשביל שתתעשר’, וכידוע מאמר הכתוב (מלאכי ג’) “הָבִיאוּ אֶת כָּל הַמַּעֲשֵׂר אֶל בֵּית הָאוֹצָר… וִיהִי טֶרֶף בְּבֵיתִי… וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת… אִם לֹא אֶפְתַּח לָכֶם אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי”.
ואכן, ישנו מתאם הפוך בין היותה של ביתר עילית במדרג הסוציו אקונומי מהנמוכים בארץ – לבין היותה במדרג סכומי הצדקה מהגדולים בארץ, אם לא הגדול שבהם ב”ה. כל גבאי הצדקה שמתייצבים בבקרים ב’שטיבלאך’ ובבתי הכנסת המרכזיים – המה מעידים כי סכומים כמו אלו שנאספים בביתר עילית, אין בנמצא כמותם כמעט בשום מקום בארץ. וכך גם ארגוני הצדקה העורכות מגביות תקופתיות.
כחלק מכך, וכהכנה-דרבה לקראת מצוות צדקה שתושבי העיר רוצים ומתכוננים להדר בה למען עניי העיר בפרוס ימי הפורים וחג הפסח ההולכים ומתקרבים – מערכת ‘שערים’ רואה לנכון לעורר בנושא דלהלן: בימים אלו מופצים בתיבות הדואר חוברות שמכילים מבצעים והגרלות כחלק מהקמפיינים של ארגוני חסד ארציים. החוברות מכילות רווח כפול לכאורה – מצד אחד מצוות צדקה עבור חולים וכדומה, ומצד שני – מתן שכרה בצידה בדמות ‘הגרלה סינית’ על מוצרים שונים וכיוצא בזה.
הפעילות מבורכת, וישראל קדושים נתבעים ונותנים.
לצד זאת – אנו מבקשים לעורר על היבט חשוב – והוא החישוב שראוי לכל תושב לערוך, כדי שההשתתפות במבצעים של הארגונים הארציים לא תבוא על חשבון התמיכה ב’עניי עירך’ במגביות הפורים והפסח הבאים עלינו לטובה.
לא לחינם בוחרים ארגונים ארציים דווקא בעיתוי של חודש שבט, בטרם יתחילו המגביות של פורים ופסח, זמן שבו לא נערכות התרמות יוצאות דופן על ידי קופות הצדקה המקומיות והארציות. העיתוי הזה מחושב ומדוקדק – ומטרתו להקדים את המגביות של פורים. דא עקא, שדווקא השיקול הזה צריך לעמוד מול העיניים שלנו: שמסגרת האשראי שלנו לא ‘תיתפס’ בצורה כזו, שכאשר תבוא קופת ביתר בעוד פחות מחודש לבקש עבור עניי העיר הזועקים לעזרה וסיוע – לא יתאפשר לנו ח”ו לפתוח את הלב ואת הארנק לטובת תושבי העיר.
ובמילותיהם הבהירות של חז”ל הקדושים: “עניי עירך קודמים”. לכל מבצע, לכל קמפיין – מבורך וחשוב ככל שיהיה.
כדאי לזכור: עניי עירנו משוועים לעזרה. בעוד זמן קט יפנו אליך גבאי ‘קופת ביתר’ המעטירה העושה גדולות ונצורות, לצד נציגי הקופות הקהילתיות שבכל קהילה וקהילה ודואגים לחלץ עניים ממיצר ולדאוג להם לצרכי החג, ויבקשו מכם תמיכה למען הקרובים ביותר אליכם – שכניכם, מכריכם, אחיכם ובני קהילתכם.
בבחינת מחשבה הקודמת למעשה, שימו נא לב שכרטיס האשראי שלכם לא יהיה ‘תפוס’ באופן שלא תוכלו לתרום לעניי עירכם, או לתרום סכום קטן מכפי שאתם יכולים. כמו כן, שימו לב שמהודר ורצוי להקדיש את מעשר הכספים לצדקה מאה אחוז לעניי העיר, יותר מאשר למכירה סינית כזו או אחרת.
ראוי לזכור: לפי רוב הפוסקים, כספי מעשרות יש להקדיש לעניים וללומדי תורה, ולפי סדר העדיפויות – ‘עניי עירך’ קודמים לכל.
כמובן, מי שזוכה לתרום גם לארגונים ארציים – אשרי לו ואשרי חלקו, ומדובר כידוע בארגונים ששמם יצא בכל הארץ כמי שמסייעים לרבבות בשלל תחומים, והם ממחזיקי העולם ללא ספק. אולם לצד זאת, ישנו סדר עדיפויות שקבעו חז”ל, ואליו ראוי להיצמד.
מי שהקב”ה הרחיב לו ונדבה רוחו להשתתף גם בהגרלות הסיניות למיניהן וגם בתמיכה הגונה ומכבודת לעניי העיר – זכות היא לו, ושכרו כפול מן השמים (ואולי יזכה גם לבונוס בדמות שואב אבק טורבו או טיסה לפראג). אולם במידה וישנו חשש כי השתתפות אחת תבוא על חשבון השנייה – ראוי להעדיף את עניי העיר. קמחא דפסחא קודמת להגרלה על מכונית נוצצת, וזעקה של ילד רעב מביתר, צריכה לגבור על חוברת פומפוזית ומפתה.
עניי העיר קוראים לכם. עיניהם נשואות ל’מתנות לאביונים’ שלכם, הם מייחלים ל’קמחא דפסחא’ שלכם. סוף תרומה – במחשבה תחילה. ובזכות מצוות הצדקה נזכה לשפע של טוב וחסד ולא יחסר לנו מאומה לעולם, והקב”ה יפתח לנו שערי הצלחה, פרנסה והרווחה ויריק לנו מברכותיו עד בלי די.