יעקב מרגליות
השבת השחורה בירושלים:
השמועה המחרידה על הפיגוע הנורא שאירע בליל שבת קודש בשכונת נווה יעקב בירושלים – מכניסה את הגזרה לכוננות. הייתה זו תזכורת כאובה נוספת למצב שבו אנו שרויים – כבשה בין שבעים זאבים, מתמודדים מול חיות צמאות-דם שחיות על חרבן, שמקדשות את הרציחה והמוות, ואם השם לא ישמור עיר – שווא שקד שומר.
שבעה קרבנות הי”ד נרצחו במסע הטבח שערך מחבל בליל שבת סמוך לבית הכנסת ‘עטרת אברהם’ בשכונת נווה יעקב בירושלים. היה זה קצת לאחר השעה שמונה בערב, ליל שבת קודש, כאשר המחבל עלקם ח’יירי ימ”ש, תושב א-טור שבמזרח העיר ירושלים, הגיע לשכונה כשבידו אקדח. הוא הגיע למקום באמצעות רכב פרטי, ופתח במסע ירי בסמוך לבית הכנסת. הוא רצח שבעה אנשים הי”ד.

לאחר מכן נמלט המחבל מהמקום, ונתקל במחסום מאולתר שהקימה המשטרה בסמוך לבית חנינא. הוא יצא מרכבו, שלף אקדח והחל לירות לעבר השוטרים. הללו ניהלו עימו קרב יריות והצליחו לחסלו בס”ד.
בשעות שלאחר מכן – החלו להתחוור ממדי ההרג הנורא: הנרצחים הם אליהו מזרחי הי”ד, בן 48, ורעייתו נטלי מזרחי הי”ד, בת 45. השניים שמעו את קולות הירי מביתם ועזבו את סעודת השבת המשפחתית כדי לנסות לסייע לפצועים. האישה, נטלי הי”ד, עבדה במשך עשרים שנה כאחות במרכז הרפואי הדסה עין כרם, כולל ביום שישי האחרון. תוך כדי שהם מנסים לסייע – הם נרצחו על ידי המחבל הארור.
בנוסף נרצח בפיגוע הבחור הצעיר אשר נתן מורלי הי”ד, וכן גבאי בית הכנסת נר השלום, ר’ שאול חי הי”ד, ואיליה סוסנקי הי”ד בן ה-26. הנרצחת השביעית בפיגוע היא אירנה קורולובה, אזרחית אוקראינה שעבדה בסיעוד אישה מבוגרת, תושבת השכונה.
בפיגוע נפצעו עוד שלושה יהודים: האחד הוא צעיר בן 24, מורדם ומונשם, ופצוע נוסף בן 16 שמצבו מוגדר בינוני, ועוד פצועה כבת 65 במצב בינוני.
כוננות גבוהה
אחר הערכת המצב שהתקיימה במשטרה הנחה מפכ”ל המשטרה קובי שבתאי על העלאת הכוננות לרמה הגבוהה ביותר, כאשר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. משטרת ישראל מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 של המשטרה על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת.
“מדובר באחד הפיגועים הקשים שנתקלנו בהם בשנים האחרונות”, אמר המפכ”ל. “המחבל הגיע וירה בכל מי שנקרה בדרכו. גם אנשים שבאו לבדוק ולראות מה קרה נורו באותו השלב. לאחר מכן הוא עלה לרכב והתרחק כ-300 מטרים. מרגע הקריאה למשטרה תוך 5 דקות צוות שוטרים שהיה בצומת הגיע, והשוטרים ירו בו בחזרה ונטרלו אותו. מדובר כאן במפגע בודד שהגיע, ביצע ירי במספר אנשים”.
הפיגוע הנורא גרר זעזוע כלל-עולמי, כאשר מכל העולם נשמעו גינויים בעקבות מעשה הטבח האכזרי, שאירע בדיוק ביום שבו מציין העולם את ‘יום השואה הבינלאומי’. מדובר בפיגוע הרצחני ביותר מאז שנת תשס”ח, והכאב והזעזוע מקיפים את כולם. עם צאת השבת התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני, בו הוחלט על שורת צעדים – בהם איטום בית המחבל, שלילת אזרחות למשפחות מחבלים, וצעדים נוספים.
התחזקות רוחנית
כיהודים יראי שמים אנו יודעים שאירוע שכזה אינו יד המקרה סתם, וכי מדובר באיתות שמימי שקורא לנו להתחזקות, כל אחד בעניינים שהוא צריך להתחזק בהם, וכמובן – הגברת התפילות לשמירה על כלל ישראל.
שעות ספורות לאחר צאת השבת התבטא הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת ‘רמת אלחנן’ בבני ברק וחבר מועצת גדולי התורה, כי “עם ישראל בוכה – אי אפשר לצעוד וללכת ברחובותינו”. את דבריו אמר הגר”י בבכי גדול, כשהוא מביא את הפסוק ב’איכה’: “הקב”ה אומר ‘מה אעידך, מה אדמה לך הבת ירושלים, מה אשווה לך ואנחמך בתולת בת ציון, כי גדול כים שברך, מי ירפא לך’. ומה עם ישראל עונה? ‘נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד השם’. יש לנו תשובה אחת שאותה אנחנו יכולים להשיב – הבריאה כולה כפופה לתורה. נכון שצדו צעדינו, והרחוב לא מוגן עבורנו, אבל הרחוב כפוף לתורה, אם התורה תגיד משהו – אין בריאה, אין שום דבר, הכל בטל.
“כשנשפך דם נקיים, יש רק תשובה אחת – לכרות ברית עם התורה. אם נכרות ברית עם התורה – אין לנו ממה לפחד, משום דבר. לא לדבר בבית המדרש ובבית הכנסת, לא להפסיק באמצע הלימודים, בלי טלפונים, בלי כלום, הלימוד הוא לימוד, ואז אין לנו ממה לפחד”.
גם הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, הקדיש את שיעורו השבועי לרפואת פצועי הפיגועים ולעילוי נשמת הנרצחים. בדבריו הביא את מה שנאמר בספר ‘הרוקח’, על אלו שנרצחים על קידוש השם בגלל שהם יהודים: “בשמים יש שבע שורות שיושבים לפני הקב”ה. מי יושב בשורה הראשונה? חשבנו אולי הרבנים, גדולי התורה, ראשי הישיבות. כותב הרוקח, שמי שיושב בשורה הראשונה – הם אלו שנהרגו על קידוש השם, שנהרגו בגלל שהם יהודים. הם יושבים בשורה הראשונה. אלו שנרצחו אתמול בלילה, רוח השם תניחם בגן עדן, הי”ד”.
ולצד ההתחזקות הרוחנית הנדרשת – האירוע מצריך גם תשומת לב והשתדלות בגשמיות, וכפי שלימדו אותנו חז”ל – ‘אין סומכין על הנס’. על ההיערכות הביטחונית באזורנו – תוכלו לקרוא בידיעה נפרדת.