יוחנן צוקרמן
בקול, בקדושה ובריתחא דאורייתא: אלפי בחורי החמד מקהילות הקודש החסידיות בעיר פתחו אתמול – יום א’ לסדר שמות – בתנופה אדירה של שעות רצופות בלימוד התורה הק’ לכבוד ימי השובבי”ם הנשגבים. זאת במסגרת שורת מבצעי עידוד והכנה שהוכרזו מטעם ‘הסיעה החסידית’ בעיר, בסימן: “רצוף אהבה – שובבי”ם מִיט אַ בְּרֶע’ן”.
כפי שכל תושב בעיר מכיר, בשנים האחרונות מנצחת הסיעה החסידית, תחת הכותרת “עשייה חסידית” על שורת מיזמים לרווחת קהילות הקודש, ובהן לטובת הבחורים הלומדים בישיבות החסידיות בעיר, ואלו המתגוררים בעיר ולומדים בישיבות מחוצה לה. גולת הכותרת בפעילות זו – היא שורת המבצעים, הפרסים והפעולות שנעשים בימי השובבי”ם, לחיזוק לימוד התורה באופן מיוחד ויוצא מגדר הרגיל, ובפרט בלימוד שעות רצופות, כנודע מהספרים הקדושים על שֶׂגֶב מעלתו של לימוד זה, בשעות רצופות וללא הפסקה, לתיקון הנפשות ולשפע ברכה בכל העולמות.
צדיקי הדורות נבג”מ כתבו גדולות ונצורות על עוצם הזכות לזכות למעלות רמות של קדושה על ידי הלימוד שעות רצופות בימי השובבי”ם, תוך תענית דיבור והַשְׁלָכַת הבלי העולם מאחורי הגוו – והסיעה החסידית בעירנו נחלצה חושים כדי להעמיד לבחורי הישיבות הק’, בני העלייה החפצים בקרבת אלוקים ובדבקות עצומה ונפלאה בתורתו הק’ – את העידוד והדרבון ואת מלוא הכלים הנדרשים כדי להעפיל לפסגות רמות בלימוד התורה בימי השובבי”ם הקדושים שסגולתם גדולה ונשגבה מאוד מאוד.
היענות אדירה ומרגשת
המבצעים כוללים כמובן את הלימוד הרגיל בזמני ה’סדרים’, תוך הקפדה מיוחדת על שעות רצופות ללא הפסק. לצד זאת, המבצע שם דגש על חיזוק הלימוד בזמני הפנאי – ימי שישי ושבת קודש, מוצאי שבתות וזמנים שבין הסדרים, ומסלול נוסף של לימוד מסכת מגילה על בוריה כהכנה לחג הפורים. במסגרת המבצע, הבחורים מנצלים את זמנם הפנוי להוספה בלימוד התורה ביגיעה ובדבקות עצומה, בליבון ההלכה ובצלילה לעומקי הסוגיות, כחלק מהטיפוס המתמיד בסולם העולה בית ק-ל, עד לשיא של קבלת התורה בפרשות יתרו ומשפטים.
ההיענות בהיכלי הישיבות הק’ בעירנו – היא עצומה. בכל ישיבה התמנה נציג מיוחד מטעם ‘הסיעה החסידית’, שתפקידו לשמש כתובת לפניות בכל הקשור למבצעי העידוד, ולקבל את הדיווחים השבועיים על שעות הלימוד שצבר כל בחור, כאשר ככל שיתרבו הנקודות – כך ישתדרגו הפרסים וזכות ההשתתפות בהגרלות.
מבעוד מועד כוּסוּ הקירות במסדרונות הישיבות בקמפיין מקדים שבישר על מבצע ‘רצוף אהבה – שובבי”ם מיט א ברע’ן’ המשמש ובא, והשנה – ביתר שאת ועוז, בבחינת ‘מעלין בקודש’. “בחורי ביתר עולים ומתעלים”, הייתה הסיסמה באחת הכרזות, לצד כרזות נלוות המדרבנות את הבחורים לעלות מעלות רמות בלימוד שעות רצופות.
הצוותים בישיבות הק’ דיווחו לעסקנו ונציגי הסיעה החסידית על התעניינות עצומה ונכונות מצד הבחורים להקדיש את כל אונם ומרצם ללימוד התורה ברציפות וביגיעה יוצאת מגדר הרגיל לאורך ששת השבועות הק’ של השובבי”ם – כאשר שבועות אלו יהוו דחיפה ועידוד להמשך ה’זמן’ ולהמשך החיים, כמנוף רב-עוצמה לעלייה והתעצמות בתורה הק’.
לצאת חובת כל השיטות
כהכנה דרבה לקראת המבצע והתנופה שבעקבותיו – נערך ביום ה’ האחרון, ערב ימי השובבי”ם, כנס מיוחד עבור ראשי הישיבות, הר”מים והצוותים הרוחניים מהישיבות הק’ בעירנו. הכנס נערך בראשות המרא דאתרא הגאון הגדול רבי חיים וייס שליט”א, ובהשתתפותם של נציגי קהילות הקודש בעיר, ראש העיר וחברי ‘הסיעה החסידית’ המנצחים על הפעילות במסגרת מיזמי ‘מיט א ברע’ן’, ובפרט מבצע ‘רצוף אהבה’ של ימי השובבי”ם. היה זה כינוס לתלמידי חכמים שעל כתפיהם מונח משא גידולם של תלמידי החכמים של הדור הבא, ותחושת האחריות המיוחדת הזו ריחפה לאורך הכנס המיוחד.
את הכנס פתח המנחה הרה”ח ר’ גדליהו אייזנשטיין, יו”ר ‘מצפן’ ומנהל הפעילות החינוכית ב’סיעה החסידית’, שעמד על ההבדל בין שתי גישות חינוכיות מנוגדות שקיימות בישיבות: ישנן ישיבות שהצוותים הרוחניים בהן דוגלים במבצעים תקופתיים לתימרוץ הבחורים מדי תקופה, על מנת לרענן ולייצר ‘פרישקייט’ בלימוד – לעומת ישיבות אחרות, שהקו החינוכי בהן מבכר שגרת לימוד, שבה הבחור לומד באותה שקידה בזמנים רגילים כבזמנים מיוחדים, עד שהדבר נעשה רגיל אצלו, מבלי שיזדקק למבצעים.
“מבצע ‘מיט א ברע’ן, שנערך על ידי הסיעה החסידית ולא מטעם הישיבות – אך כמובן בתיאום מלא והדוק עימן – יוצא ידי חובת כל השיטות”, הסביר הרב אייזנשטיין. “מצד אחד, המבצע מעודד את הבחורים להתחזק בלימוד התורה, והפירות שנקצרו בשנים האחרונות במסגרת מבצע השובבי”ם של הסיעה – הם מדהימים, כפי שכל אחד מהנוכחים כאן יכול להעיד מעדות אישית. מאידך, אין זה מבצע שנערך על ידי הישיבה, כך שגם הישיבות הנוקטות בשיטת ה’שגרה והרגילות’ – מקבלות בשמחה את כוח העזר הזה שמאורגן מטעם הסיעה החסידית”.
הרב אייזנשטיין הזכיר את הנאמר בפרשת ויחי על כך שיעקב אבינו ע”ה השתחווה בפני יוסף הצדיק, וכפי שרש”י מפרש – ‘תעלא בעידנא – סגיד ליה’. “עכשיו”, אמר הרב אייזנשטיין, “בחורי הישיבה הם המלכים, בבחינת: ‘מאן מלכי רבנן’. השנים האלה, שנות השקידה וההתעלות של הבחורים הק’ בלימוד התורה – הוא זמן מלכותם של הבחורים. אנו, נציגי הציבור, אישי החינוך והעסקנים, מצדיעים ו’סוגדים’ להם, ועושים הכל כדי להנעים להם את הלימוד. אנו מצדיעים ל’מלכים’ שלנו על המאמץ מעבר לנורמה. אנו נותנים מילה טובה ופרס עידוד, כדי לתמרץ ולחזק את הלימוד”.
במסגרת זו ציין הרב אייזנשטיין את העובדה שהשנה החליטו רה”ע הרב מאיר רובינשטיין, ואיתו-עימו יו”ר הסיעה החסידית הרב יצחק מאיר ברים, על ‘חידוש’ מיוחד: בכל ישיבה יתמנה אחד מחברי הצוות לנציג ‘מיט א ברע’ן’, במקום הנוהג של עדכון בקו הטלפון של ‘מיט א ברע’ן’ (למעט אלו הלומדים מחוץ לעיר), וזאת על מנת שלצד הפרסים וההגרלות יקבלו הבחורים מילה טובה, עידוד ומחמאה מאיש הצוות, והרי כל איש חינוך יודע על ערכה ומעלתה של מילה טובה שניתנת לבחור ומלווה אותו כל חייו, להמשך טיפוס ועלייה בסולם העולה בית ק-ל.
עדות של 30 שנה
בשלב זה כובד המרא דאתרא מורנו הגאון הגדול רבי חיים וייס שליט”א, גאב”ד ורבה הנערץ של עירנו, לשאת דברים בשבח ומעלת היוזמה לחיזוק התורה בימי השובבי”ם. הגר”ח וייס העלה על נס את רוּם ערכם של ראשי הישיבות והצוותים המכונסים במקום, המייצגים למעלה מארבעת-אלפים בחורי ישיבות הלומדים בקדושה ובטהרה תחת שרביט חינוכם המנוסה. “עיני ארבעת אלפים בחורי חמד כ”י נשואות לשולחן הזה, והם מייחלים לחיזוק ולעידוד שיקבלו לתגבורת לימוד התורה בימי השובבי”ם הקדושים, שגודל ערכם וסגולתם מובא בספרים הק’.
“למעלה משלושים שנה שבהן זכיתי להימנות בין מרביצי התורה בישיבות הקדושות”, אמר המרא דאתרא בהתרגשות עצומה, “ומעדות אישית יכולני להעיד על כך שכל בחור ובחור התעלה בימי השובבי”ם בתורה ובקדושה, בזכות אווירת החיזוק והפעולות שנעשו לדרבון הלימוד בשעות רצופות. לא היה ‘שובבי”ם’ אחד שלא ראיתי בו בחורים שקיבלו תנופה עצומה שמלווה אותם עד עצם היום הזה, לכל ימי חייהם, תנופה וחיזוק שהחלו בששת (או בשמונת, בשנים מעוברות) השבועות האלה, שתוכם רצוף לימוד תורה ברציפות ובקדושה, לזיכוך הנפש והנשמה.
“כל בחור יודע שלאחר לימוד של שעה אחת ברציפות וללא הפסקות – הוא מרגיש חיזוק מיוחד, ועל אחת כמה וכמה לאחר לימוד של כמה שעות. בספרים הקדושים מוזכרים תיקונים עצומים לנשמה בשבועות אלו, ויש שנוהגים להתענות בהם, אולם אצל תלמידי הישיבות הק’ – התענית הכי גדולה היא תענית דיבור, וכאשר תענית הדיבור מגיעה עם לימוד התורה הק’ – המעלה היא גדולה ועצומה, אין לתאר ואין לשער, ועין לא ראתה א-לוקים זולתך”.
בסיום דבריו הודה המרא דאתרא הגר”ח וייס שליט”א לפרנסים שעומדים מאחורי המיזם האדיר של ‘שובבי”ם מיט א ברע’ן – ובראשם לרה”ע הרב מאיר רובינשטיין ולאיש העומד לימינו – יו”ר הסיעה החסידית הרב יצחק מאיר ברים, ש”מכניסים כוחות עצומים לאורך השנה כולה, בסיועם של כלל חברי הסיעה החסידית, ובפרט בהשקעה העצומה שניכרת לחיזוק התורה בימי השובבי”ם. אשריכם, פרנסים יקרים, שמחזקים את קול התורה ואת לימוד התורה, וגדול שכרכם בזה ובבא”, סיים המד”א.
קשר של תורה
לאחר מכן נשא רה”ע הרב מאיר רובינשטיין דברי חיזוק למתכנסים, לקראת המבצע הגדול שעומד לצאת לדרך. את דבריו פתח בדברי הגמרא במסכת נדרים (פא ע”א) ‘מפני מה אין מצויין תלמידי חכמים לצאת תלמידי חכמים מבניהם?’, ובין התשובות לכך מובאת תושבתו של האמורא הק’ רבינא – “שאין מברכין בתורה תחילה”. וכאן מביאה הגמרא את דברי רב יהודה בשם רב, על אודות דבר זה שנשאל לחכמים ולנביאים ולא פירשוהו, עד שפירשו הקב”ה בעצמו – על עוזבם את תורתי, שלא בירכו בתורה תחילה”. בעל ה’בן איש חי’ זי”ע מסביר בספרו ‘בן יהוידע’ שהכוונה היא שהתורה לא הקיפה את כל חייהם. אף דברי הרשות צריכים להיות סובבים-הולכים סביב התורה הק’.
“את העניין הזה – אנו בעירייה משתדלים לתקן”, הסביר רה”ע. “מטבע הדברים, אנו אמונים ומופקדים על דברי הרשות – להעמיד את כל התנאים הגשמיים לקיום עיר של תורה וחסידות. אבל תפיסתנו היא שגם דברי הרשות צריכים להתנהל סביב התורה הקדושה ותוך התבוננות מתמדת כיצד ניתן לפעול עבורה.
“כחלק מכך, חרטנו על דגלנו שהקשר של העירייה עם בחורי הישיבות הק’ יהיה רק סביב לימוד התורה הק’ וחיזוקה. עכשיו, כאשר באים ימי השובבי”ם הק’ – מתאמצת העירייה באמצעות ‘הסיעה החסידית’ לעודד ולהגביר את קול התורה, כאשר אנו מקדישים משאבים רבים ועצומים למען מבצע ‘רצוף אהבה – שובבי”ם מיט א ברען’, בתקווה ובתפילה שהמאמץ יישא פרי לשם ולתפארת ולתהילה. זוהי מטרתנו וזוהי זכות קיומנו”.
‘להוציא את המסמרים’
בהמשך דבריו שיבח רה”ע את ראשי הישיבות, הר”מים, המשגיחים וחברי הצוותות הרוחניים – שחייהם מוקדשים להכוונת הבחורים במסילה העולה בית ק-ל, ובפרט עתה, ערב ימי השובבי”ם. הרב רובינשטיין סיפר על הרב מז’יטומיר זצ”ל שבערוב ימיו התגורר בירושלים וישב בליל שבת אחד ל’שֶבֶת אחים’ במחיצת חסידים, שם שמע הסבר נאה מ’החוזה מלובלין’ זי”ע על דברי חז”ל “סעודה שהנאתך מרובה – משוך ידך הימנה”. ואמר הרבי מלובלין זי”ע שגם אם אין חובה להסתלק מהסעודה, לפחות ראוי למשוך את היד, להשתהות ולא להתנפל ברעבתנות. הרב מז’יטומיר סיפר שלמחרת, ביום השבת קודש, נערך קידוש בבית המדרש והוגשו פיסות קוגל חם. “בהיזכרי בווארט של ‘החוזה’, מוללתי תחילה את הקוגל בידי, כדי למשוך ידי ולא לאכול מיד. והנה, תוך שאני ממולל, מצאתי מסמר חלוד שהיה בתוך ה’קוגל’. ראיתי בחוש כיצד ניצלו חיי בזכות ה’שבת אחים’ והווארט ששמעתי בו.
“וזה תפקידם של הצוותים הרוחניים היקרים שמכונסים כאן – ‘להוציא את המסמרים’, ולהעמיד את בחורי החמד שיחיו בקרן אורה של חיי תורה וחסידות בקדושה ובטהרה”, סיכם רה”ע.
אחרון הדוברים היה הגאון רבי יהושע קוגל, מנהל רוחני של ישיבה גדולה באיאן בעיר אלעד, שהסביר על החשיבות בכך שמצבעי השובבי”ם מגיעים דווקא מ’גורם חיצוני’ – כלומר הסיעה החסידית, ולא מתוך הישיבה, שבכך ישנו מסר שאומר: מבחינת הישיבה – צריך ללמוד תמיד באותו ה’ברען’. אבל כאשר מגיע גורם מבחוץ ומכריז על עידוד הלימוד – יש לקדם זאת בברכה, וכך מרוויחים בכפליים.
בסיום המעמד הובעה הוקרה לראש העיר הרב רובינשטיין, יו”ר הסיעה החסידית הרב ברים, מנהל הפעילות החינוכית הרב אייזנשטיין, ושאר חברי הסיעה החסידית שמשקיעים בהקדשת כוחות עצומים להצלחת המבצע, לצד הצוותים הרוחניים שנותנים את הגיבוי ושיתוף הפעולה למען הגדלת לימוד התורה וכוח התורה בעיר התורה והחסידות – במלוא הברע’ן וההתלהבות, כפי שבחורי ביתר הוכיחו בעבר ויוכיחו גם השנה בעז”ה.