יעקב מרגליות
הרכבים החשמליים הולכים וכובשים את ביתר עילית: בשנים האחרונות, כידוע, עובר העולם ‘מהפכה חשמלית’. המכוניות החשמליות נחשבות ל’דבר החם’ בשוק הרכב, כאשר יותר ויותר נהגים מעדיפים רכישה של מכונית שמונעת בחשמל במקום בדלק, וזאת משיקולים של חיסכון כספי ומניעת זיהום סביבתי.
רבים מכירים את ה’טסלה’ של איש העסקים הסנסציוני אלן מאסק, אולם בשוק יש שפע של מכוניות חשמליות, גם זולות יותר, שתואמות את הכיס הממוצע. למעשה, כיום כמעט כל חברה שמייצרת רכבים משווקת לפחות דגם אחד של מכונית חשמלית. בשנים האחרונות הפכה המכונית החשמלית טסלה מודל 3 הפכה למכונית החשמלית הנמכרת ביותר בעולם בכל הזמנים.
מכונית חשמלית היא מכונית המונעת על ידי מנוע חשמלי אחד או יותר, תוך שימוש באנרגיה המאוחסנת בסוללות נטענות. המכוניות החשמליות הראשונות כבר יוצרו במהלך שנות המ”מים, אך עד לשנים האחרונות לא נחשבו לדבר מצוי.
בהשוואה למכוניות עם מנועי בעירה פנימית, המכוניות החשמליות שקטות יותר, בעלות נצילות גבוהה, ואין להן פליטת גז. הן ידידותיות יותר לשימוש ודורשות פחות תחזוקה. מכוניות חשמליות יכולות להטען בתחנות טעינה ציבוריות או בעמדות טעינה ביתיות.
הדחיפה המשמעותית לשוק המכוניות החשמליות הייתה בשנים האחרונות, עם הורדה משמעותית של עלות הסוללות והגדלת טווח הנסיעה. ישנן מדינות בעולם שבחרו לתת תמריצים ממשלתיים לכך שאנשים יבחרו לרכוש מכוניות חשמליות. במדינות אחרות אפילו ישנה מדיניות להוציא מהשוק את כל כלי הרכב שאינם מכוניות חשמליות. אחת מהן היא קליפורניה, אשר נחשבת לאחד משווקי הרכב הגדולים בעולם, שם הוצא צו מיוחד שבמסגרתו משנת 2035 למספרם יהיה אסור למכור בקליפורניה מכוניות הפועלות על בנזין. נורווגיה צפויה להיות במדינת הראשונה שתעשה זאת עד לשנת 2025 למספרם, ובפועל כנראה מוקדם יותר בגלל הפופולריות של הרכב החשמלי.
המהפכה – גם אם בקצב איטי יותר – מגיעה גם לביתר עילית. בתקופה האחרונה נראות בעיר לא מעט מכוניות חשמליות, שבעליהן דאגו לעצמם לעמדת הטענה בחנייה שמחוץ לבית. בעיר ניתן לראות כיום עשרות רכבים חשמליים שנטענים מדי לילה בסמוך לבניינים בחלקי העיר השונים, ובהערכה כללית ניתן לומר שכמות הרכבים החשמליים בעיר עומדים על כ-200, ועוד היד נטויה.
יחד עם הצפי להתגברות התופעה בשנים הקרובות – מן הראוי לתת את הדעת להסדרתן של עמדות הטענה בעיר עבור רכבים רבים. בינתיים כל בעל רכב חשמלי דואג לעצמו לעמדת הטענה ליד הבית – אלא שמצוקת החניות בעיר בשעות הלילה הופכת את העניין למורכב, דבר שאף מהווה שיקול עבור אנשים רבים בבואם לרכוש רכב. הם מבינים שחנייה פרטית ליד הבית – כזו שלא תיתפס בלילה – היא עניין מסובך, ולכן הם מוותרים מראש על רכישת מכונית חשמלית, וזאת חרף היתרונות החסכוניים והסביבתיים.
אי לכך, ‘שערים’ זורק לפרנסי העיר את הכפפה, ומַפְנֶה לעברם הצעה צופה פני עתיד – להסדיר מתחמים להטענת רכבים חשמליים בעיר. ניתן לסדר למשל שבכל חניון לרכבים רבים (כמו זה שמאחורי מתנ”ס פריימן למשל, ועוד), יהיו כמה עמדות הטענה, וכך יינתן עידוד למעבר לכלי רכב חסכוניים יותר ומזהמים פחות. ייתכן שהדבר יהיה כרוך בחקיקת חוקי עזר מתאימים, שיעודדו את צריכת הרכבים החשמליים במקום הרכבים המזהמים.