שמעון כהן
בשורה לתושבי ביתר: אחרי שנים של נסיעה בכביש החד-נתיבי של כביש המנהרות, ואחרי חודשים ארוכים של מעקב דרוך אחר המנהרה המקבילה שטרם נפתחה לתנועה – סוף סוף רואים את ה’אור בקצה המנהרה’.
בהודעה שהוציאה עיריית ירושלים התבשרנו כי השבוע תיפתח ה’מנהרה הקטנה’ המחודשת, זו שקרובה יותר לירושלים ולתחנת הדלק ‘פז’, לאחר שלפני מספר חודשים היא נסגרה לתנועה לצורך שיפוצים כאשר התנועה נותבה למנהרה החדשה. כעת יפעלו שתי המנהרות במקביל, זו לצד זו, עם שני נתיבים לכל כיוון והדבר יחסוך עומסי תנועה.
מדובר במקטע שאורכו כ-1.5 ק”מ, המהווה חלק חשוב משער הכניסה החדש של ירושלים ומהווה את עורק התחבורה הראשי המחבר את עיר הבירה לגוש עציון, ביתר עילית ויישובי הסביבה.
לגבי המנהרות הארוכות – הקרובות יותר לעירנו: בימים אלו, כפי שאתם רואים, נמשכות במלוא התנופה העבודות על המנהרה החדשה, כאשר אנו עדיין מנותבים לעבר המנהרה החדשה. בעוד כשלושה חודשים צפויה המנהרה החדשה להיפתח לתנועה, ובמקביל תיסגר לתנועה המנהרה הישנה, לצורך שיפוצים – באותה מתכונת שאפיינה את המנהרה הקצרה.
העבודות בפרויקט כולו צפויות להסתיים במהלך שנת 2024 למספרם, שנה לפני התכנון המקורי.
במקטע הצפוני הוקם גשר באורך של 360 מטר ומנהרה חדשה באורך של 270 מטר. לצד המנהרות הקיימות, נוספו שני נתיבי תנועה לכל כיוון וכן נוסף נתיב תחבורה ציבורית ייחודי, המתחלף בהתאם לשעות העומס, כך שבשעות הבוקר הוא ייפתח לנסיעה מכיוון גוש עציון לירושלים ובשעות אחר הצהריים ישתנה לכיוון הנגדי. הנת”צ ייפתח עם השלמת הפרויקט כולו.
העבודות בפרויקט כללו גם את שיקום המנהרות הקיימות וכן את שדרוג המערכות במנהרות הקיימות והחדשות (כדוגמת אוורור, תאורה, מים, גילוי אש ותקשורת) למערכות טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות. הפרויקט הובל על ידי עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, ובניהולה ובביצועה המקצועי של חברת מוריה.
רק לאחרונה זכה המיזם המיוחד כולו בפרס הפרויקט המצטיין בישראל לשנת 2021 בתחום תשתיות התחבורה – פרס שהוענק לחברת מוריה בכנס השנתי של איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, שנערך באקספו תל אביב.
ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר, כי “פרויקט הכפלת כביש המנהרות יביא להקלה ניכרת בעומסי התנועה, יגביר את רמת הבטיחות ויאפשר זרימה קלה ונוחה יותר של התנועה. הכביש יגדיל את הנגישות לירושלים וממנה ויעניק עדיפות לתחבורה הציבורית. זהו עוד שלב בדרך להוציא את ירושלים מהפקקים”.
מנכ”ל חברת מוריה גלעד בר-אדון הוסיף, כי “פרויקט הכפלת כביש המנהרות (כביש 60) הינו פרויקט הנדסי בעל חשיבות עצומה לעיר ירושלים. סיימנו עוד שלב בפרויקט אשר יקל על עומסי התנועה וישדרג את רמת הבטיחות ואיכות הנסיעה לנכנסים וליוצאים מירושלים. חברת מוריה גאה לקחת חלק כה משמעותי בהקמת פרויקט חשוב זה”.