החל מהשבוע הבא יזנק סעיף ההוצאות של משפחה ביתרית ממוצעת במאות שקלים לחודש – וזאת עקב הרפורמה השערורייתית שהוביל משרד התחבורה, שייכנס לתוקף בתאריך ד’ אב >>> ‘ביתר 24’ יצא לבדוק את העלויות שיזנקו, ומתברר ב-400 שקלים למשפחה עם ארבעה ילדים >>> בנוסף: בעיר חוששים מסכנות שעלולות להיגרם כתוצאה מהרפורמה: קורקינטים ואופניים חשמליים, רכבים ישנים והסעת ילדים מעל המותר >>> הפרטים המלאים
יעקב מרגליות
בשבוע הבא זה יקרה: ביום ד’ מנחם-אב, בדיוק בתשעת הימים שבהם עם ישראל מֵצֵר ודואב על החורבן – תיפול על אלפי משפחות בביתר עילית צרת הרפורמה שהוביל משרד התחבורה, אשר מַפְלֶה לרעה את תושבי הערים החרדיות, ובראשן ביתר עילית.
בכל קרן רחוב בעיר סחים בימים אלה על הרפורמה המדאיגה, על משמעויותיה הדרמטיות מבחינת סעיף ההוצאות החודשי של כל משפחה בעיר, ובניסיון למצוא פתרון למכה הכלכלית הכבדה שמשרד התחבורה החליט להמיט על התושבים, תוך אפליה ברורה, בוטה וזועקת.
“המשמעות המיידית של כניסת הרפורמה לתוקף”, אומרים בעיר תושבים מודאגים, “היא הזנקת סעיף התחבורה של כל משפחה בעיר במאות רבות של שקלים”.
עוד 400 ש”ח למשפחה
הפירוט פשוט מאוד: ניקח לדוגמה משפחה ממוצעת בעיר, עם 7 נפשות. האבא הוא אברך כולל או עצמאי. עד היום הוא שילם על ‘חופשי חודשי פנימי’ 84 שקלים. מהיום הוא ישלם 225 שקלים – הפרש של 141 שקלים!
נעבור לאֵם המשפחה. היא עובדת. עד היום שילמה 84 שקלים, ומהיום תשלם 141. במקרה שלה, בגלל שהיא עובדת, ייתכן והעלות תהיה על חשבון המעסיק – שאולי גם הוא תושב ביתר עילית.
כעת נעבור לילדים: בהנחה שבמשפחה של 7 נפשות – ארבעה מתוכם משתמשים ב’חופשי חודשי נוער’ – המשפחה תספוג התייקרות דרמטית: במסגרת הרפורמה, התעריף של חופשי חודשי נוער מתייקר מ-48 שקלים ל-112.5 – הפרש של 64.5 שקלים. נכפיל זאת בארבעה ילדים – אז מדובר בזינוק של 258 שקלים בהוצאות הנסיעה של ארבעת הילדים. נוסיף לזה את הזינוק במחיר ה’חופשי חודשי’ של האבא – והגענו לתוספת הוצאות בסך 399 שקלים!
התחשיב שלעיל – שמראה כיצד משפחה של ארבעה ילדים תספוג תוספת 400 שקלים לסעיף תחבורה – עדיין לא כולל בחובו נסיעות לילדים שאין להם חופשי חודשי (נסיעות מזדמנות וכדומה). עבורם, המחיר יעלה מ 1.25 ש”ח ל-2.75 שקלים.
תעדיפי סדום ועמורה
כעת, הבה נפרט את טבלת התעריפים החדשים, כפי שכולנו עומדים לספוג אותם החל מהשבוע הבא – כל זאת במסגרת רפורמה שמתיימרת להיקרא ‘דרך שווה’:
למבוגר יעלה המחיר מ-84 שקלים עד היום, ל-225 שקלים מרגע כניסת הרפורמה לתוקף.
לנוער – המחיר עולה מ-48 ₪ ל-112.5 ₪.
נסיעה בודדת למבוגר– תקפוץ מ-2 ₪ ל-5.5 ₪
נסיעה בודדת לנוער – תעלה מ-1.25 ש”ח ל-2.75 ₪.
כלומר, בכל הסעיפים האמורים – מדובר במחיר שיקפצו בהרבה יותר מפי שניים (!).
מה בכל זאת גורם למשרד התחבורה לנסות ‘לשווק’ את הרפורמה בתור ‘דרך שווה’? ובכן, זוהי העובדה שנסיעה לירושלים תרד מ-7.2 שקלים כיום ל-5.5, וכן האפשרות לרכוש כרטיס מעבר בנסיעה פנימית, כמו גם העובדה שכרטיס חופשי חודשי יאפשר לנוע בכל הארץ.
שלוש סכנות מדאיגות
בעניין האחרון – האפשרות לנוע בעזרת ‘חופשי חודשי’ לכל הארץ – טומן בחובו סכנה ביטחונית וחינוכית עבור ילדים – שעלולים ח”ו, בהחלטה של רגע וללא שיתוף ההורים – לעלות על אוטובוס לכל מקום בארץ באמצעות כרטיס ה’חופשי חודשי’ שבכיסם. ההורים נקראים לפקוח עין ולחדד בפני הילדים את הסכנות.
סכנה נוספת: כדי לחסוך בהוצאות – אברכים רבים עשויים להעדיף רכישת רכב ישן מיד חמישית ומטה, מודל שנות התשעים, באלפי שקלים בודדים, ואולי אף יעמיסו עליהם מספר ילדים מעל המותר, באופן שמייצר סיכון כפול: הן עקב מצבו המכני הרעוע של הרכב, והן עקב הסעת ילדים מעל המותר.
‘פתרון’ נוסף שעלול להתגבש – הוא ריבוי אופניים חשמליים בעיר, במטרה לחסוך את הצורך לנוע בתוך העיר בתחבורה הציבורית. האופניים והקורקינטים החשמליים נחשבים למסוכנים, וכמות התאונות הקשות שבהן היו כלי תחבורה כאלה מעורבים בשנים האחרונות – היא גדולה ומדאיגה.
קושי בתחבורה פרטית
אז מה הפתרון? האם הגיע הזמן לגבש תחבורה פרטית בתעריפים הגיוניים? בדיקת ‘שערים’ מגלה, כי ההיתכנות לכך קלושה, שכן ההסעות הפרטיות של המוסדות גובות כיום כ-300 ש”ח עבור כל ילד.
ובכל זאת – לצד התפילות והמעשים הטובים – ישנה תקווה קלושה שבג”צ יכריע לטובת ההיגיון ויעכב את ביצוע הרפורמה במסגרת עתירה לבג”צ שהוגשה על ידי העירייה (על סיכויי העתירה להתקבל – ראו ריאיון נפרד שערך ‘שערים’ עם עורך הדין שהגיש את העתירה).
‘שערים’ ימשיך לעקוב, בתקווה שבשבוע הבא – לאחר הדיון בעתירה – נוכל להביא בפניכם בשורות טובות בעז”ה.