תעלומה ואין קורא לה
משנה:
@יעקב מרגליות
לבבות רבים החסירו פעימה בעת אמירת ה’חצי הלל’ אתמול והיום בבתי הכנסת: ראש חודש אייר כאן. בעוד ח”י ימים יחול היום הגדול ל”ג בעומר – ועדיין, גם עכשיו, לאף אחד אין מושג כיצד תיראה העלייה למירון השנה. השאלות רבות, תשובות איִן, ובכל מה שקשור לעלייה למירון השנה – הבלבול חוגג בכל פינה.
לאף אחד בכל הרשויות שהוסמכו, הוועדות שכונסו והפרויקטורים שמונו – אין תשובה לשאלה האם יתאפשר לכל מי שחפץ לעלות ולהיראות בהר הקודש מירון ולשפוך את נפשו לפני השם בזכותו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי. אף אחד אינו יודע לומר כיצד תיראה הנסיעה למירון, ואלו קשיים עומדות הרשויות להערים בפני העולים למירון ביום הילולת התנא האלוקי.
אפילו השאלה הבסיסית ביותר – שאלת התחבורה למירון – עדיין לא נפתרה. נכון לשעת כתיבת השורות, בערבו של יום ראשון השבוע – לא יצאה שום הודעה מסודרת על אודות סידורי התחבורה מביתר עילית למירון, כמו גם משאר ערי הארץ. ‘שערים’ פנה לגורם במטה ההסברה שמונה מטעם המשרד לשירותי דת שאחראי על ‘פרויקט מירון’ – והתשובה הייתה: ‘עדיין אין פרטים, לכשיהיו – נוציא הודעה מסודרת’.
זהו מצב שלא ניתן לשאת אותו. מעולם לא זכור מצב כזה – שבו זמן קצר כל כך לפני הילולת הרשב”י, שרר חוסר ודאות ברמה כה מביכה, כאשר ההיערכות לוקה בחסר באופן מקומם ובלתי ניתן לעיכול.
ובכל זאת, כעיתון שדואג בראש ובראשונה לשרת את קוראיו – ‘שערים’ ינסה לעשות סדר בתוך שלל המידע המבולגן, ולספק לקוראים את מלוא המידע שהצטבר עד עתה.
על כך – ביריעה שלפניכם.
תזכורת כאובה
כבר בראשית הדברים נבהיר: אין ספק – מה שהיה במירון בשנים האחרונות, לא יכול להמשיך באותה מתכונת. האסון הכבד שאירע בשנה שעברה, בפטירתם של ארבעים וחמישה קדושי מירון זצ”ל כתוצאה מהדוחק והצפיפות במקום – היווה (לצד הידיעה שאין לנו הבנה בגזירות שמים ועלינו להתחזק ולתקן את עצמנו ברוחניות) תזכורת כאובה לכך שבכל מה שקשור לחיי אדם, אסור לעגל פינות, וצריך לעשות הכל כדי להרחיק כל חשש לסכנת נפשות.
מהסיבה הזו – רק מהסיבה הזו – הציבור החרדי ביקש לתת הזדמנות לוועדות השונות והפרויקטורים למיניהם, חרף חוסר הנוחות, וזאת כדי שיתאפשר להסדיר את העלייה למירון בצורה הנאותה, באופן שיוודא כי תהיה הקפדה מירבית על שלום הציבור והרחקה של כל בדל סכנת נפשות כתוצאה מצפיפות וכדומה.
אבל כאשר פחות משלושה שבועות לפני ל”ג בעומר לא רק שלא ניכרת בשטח היערכות מהותית לקליטת המתפללים כיאות, אלא שדווקא הגורמים שמונו לעשות סדר ולסייע בקליטת העולים – רק תורמים לחוסר הוודאות.
מצב כזה עלול אינו תורם לתחושת הבטיחות במקום, כאשר אנשים יעלו בחוסר סדר, ללא מידע מבוסס, ללא תכנון מוקדם, וללא יכולת להיערך כראוי לעלייה שיהודים משתדלים בה משך מאות בשנים.
המטרה: הגבלת העולים
ובכן, מההודעות הרשמיות שיצאו מסביבת ה’פרויקטור של מירון’, מר צביקי טסלר, עולה מגמה ברורה – להגביל את כמות העולים למירון. כך מסר בתדרוך לתקשורת שערך במירון: “יש כמה שינויים מרכזיים: 1. כמות האנשים שיתאפשר להם להגיע, 2. נערוך אירוע הדלקה אחד של באיאן ולמחרת לקראת מוצאי ל”ג בעומר יתקיים אירוע אזכרה לזכר חללי האסון. אנחנו דואגים למתווה של הילולא שגם ישמר את המסורת אבל גם ידאג שכולם יחזרו הביתה בשלום”.
הוא סיפר על פעולות ההכנה להילולא: “ההר מלא בתכונה של עבודה, שרובה קשורה בתשתיות פיזיות של בטיחות, שאנחנו משפרים ומחזקים אותן. כשנכנסנו לעבודות בהר ראינו ששטחים נרחבים שבעבר קלטו ציבור גדול היו מסוכנים והציבור לא ידע. מה שנספיק לשפר יהיה פתוח לקהל הרחב ומה שלא יהיה סגור”.
טסלר נשאל על סידורי הנסיעה בפועל – וזה מה שהיה לו לענות: “ההרשמה ורכישת כרטיסי הנסיעה שמהווים גם היתרי שהייה – תהיה מראש (מתי? איך? היכן? על כל זה לא סופק שום מידע).
“מספר כרטיסי הנסיעה מוגבל”, הדגיש טסלר, “כמות האוטובוסים מוגבלת. לכן כל אחד שרוצה להגיע להר יחויב לקנות מראש כרטיס נסיעה. בימים הקרובים נפרסם את האופן שבו זה יתרחש ולקראת סוף השבוע הבא נפתח לרכישה וכל כרטיס כזה יהיה מוגבל בזמן ובשעות”.
עוד עדכן טסלר: “לאלה שמגיעים מרוב חלקי הארץ תהיה תחנה מרכזית בחניון פרוד, משם הם יצאו בשאטלים מהירים. מספר האנשים שיוכלו להיות בהר בו זמנית ייגזר מכמות השטח שנצליח לפנות בשבועיים הקרובים ולהגדיר אותו כבטוח. אני מעריך שבין 15 ל-20 אלף בו זמנית. אבל משך כל זמן ההילולא המספרים יתקרבו מאוד למספרים של שנים קודמות”.
כאן השמיע ה’פרויקטור’ דברים של טעם, כשאמר: “בראש ובראשונה אנחנו מצפים מהציבור לאחריות אישית וערבות הדדית. מי שיישאר מעבר לזמן שהוקצה לו גוזל את ההזדמנות של אדם אחר לציין את ההילולא”.
כאמור, כמה ימים חלפו מאז התדרוך האמור – ועדיין לא יצאה שום הנחיה מסודרת באשר לסידורי הנסיעה למירון.
החברות: ‘אין לנו מידע’
יודגש: השנה בפרט – לא תתאפשר שום נסיעה למירון שלא דרך התחבורה הציבורית, כך שהציבור כולו תלוי בחסדיה של התחבורה הציבורית, כאשר גם זו צפויה להיות מוגבלת, כדברי הפרויקטור. גם לגבי הנסיעות המוגבלות – עדיין לא פורסם שום מידע שיש בו לשפוך אור על הנסיעה למירון.
כאשר גילינו שהרשות המוסמכת לארגן את ההילולא עדיין לא מפרסמת פרטים באשר לסידורי הנסיעה למירון – ‘שערים’ פנה לגורם בכיר בענף התחבורה המקומית, כדי להבין האם הם קיבלו כבר פרטים ממשרד התחבורה או מכל מידע ממשלתי אחר באשר לאופן הנסיעה למירון בשנה זו.
התשובה שהתקבלה: “הפעם, המפעיל (קרי, חברת התחבורה המקומית) – הוא גורם מבצע בלבד. מכירת כרטיסים, כמות כרטיסים, פריסה של שעות – הכל בשליטה מלאה של משרדי התחבורה, שירותי דת והמשטרה. אין לנו שום שיקול דעת או יכולת להחליט. אנחנו ממתינים לקבל הנחיות מפורטות מהגורמים שמנינו”.
‘שערים’ שאל: האם עדיין לא קיבלתם שום הוראות?
“ככל הידוע – לא קיבלנו”, ענה הגורם”.
וכל מילה נוספת – מיותרת.
‘אטימות ממשלתית’
כמובן, ההיערכות הלקויה וחוסר הוודאות – מדירים שינה מעיניהם של רבים מאלו שחפצים לעלות למירון. כידוע, מרבית תושבי ביתר עילית משתדלים לנסוע למירון, ובעיר שוררת אווירה של דאגה וחוסר ודאות.
גם בעירייה, שמנסה לאורך השנים לסייע ככל האפשר בנושא הנסיעה למירון – שורר זעם וחוסר אונים. רה”ע ר’ מאיר רובינשטיין אמר ל’שערים’: “לצערנו, ישנה אטימות גדולה מצד הממשלה בכל הנוגע להילולת רשב”י במירון. במקום להפקיע שטחי ענק שברובם עומדים ריקים כל השנה, ולהשמיש אותם לטובת הציבור הרחב, כפי שבכל מדינה מתוקנת היו עושים – מתעסקים בקוסמטיקה של תיקון מדרגות.
“כל השנים זעקנו שהפתרון למירון מסתכם במילה אחת: ‘הפקעה’ – הפקעת שטחי מנהל ושטחי גידול בסביבות מירון, ולפצותם בשטח קרוב באופן כפול ומכופל. זה מה שנדרש כדי לאפשר את עליית הרבבות אל ההר.
“אם בעבר, נציגי הקהילות והעירייה היו מטפלים בנושא, השנה, הזמנת הכרטיסים וכל מה שמתרחש בהר, נמצא בידי הממשלה, שלא ניהלה שום שיח עם ראשי הרשויות. כמובן שאנו, פה בעיר, נשתדל לארגן את היציאה למירון, כמדי שנה, באופן הטוב ביותר. אך לצערי, אין אף גורם בממשלה שמייצג את האינטרסים של הציבור החרדי במירון.
“יצוין לטובה ח”כ הרב מאיר פרוש, שפעל כדי שלפחות במתחם ‘בני עקיבא’, תהיה פעילות לקהילות כמקדמת דנא (ראה מסגרת). זה בהחלט חשוב לציבור גדול בעיר. אנחנו מסבירים כבר שנים שיש לפזר את הפעילות ברחבי ההר, כך שלא ייוצר צוואר בקבוק במקום אחד, ואם היו מנהלים איתנו שיח בעניין, זה היה תועלתי.
“ברוך השם שההדלקה המרכזית של קהילת קודש באיאן מתקיימת, וזו בהחלט בשורה חשובה, אך נדרש מהממשלה להתייחס לאירוע החשוב הזה, לפחות כמו שהייתה מתייחסת לאירועים של הציבור הכללי”.
כמובן, ‘שערים’ ימשיך לעקוב גם בשבוע הבא אחר ההתפתחות – בתקווה שעד אז ישרור מעט יותר סדר ונוכל לדעת כיצד תיראה העלייה להר מירון בשמחה ובבטחה.
וכדאי הוא רשב”י לסמוך עליו בשעת הדחק.
שמחה פורתא
בשורה לחסידויות: מתחם ‘בני עקיבא’ אושר לקיום טישים במהלך ל”ג בעומר
לאחר מאמצים רבים, מתחם בני עקיבא בישוב מירון, אושר לשימוש חסידויות וחצרות רבנים בל”ג בעומר הקרוב.
כזכור, בהתאם למסקנות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, יתקיים השנה בהר מירון אירוע הדלקה יחיד של כ”ק האדמו”ר מבאיאן שליט”א. חצרות חסידיות רבות ביקשו לקיים אירועי טישים ברחבי המושב סמוך להר מירון, ובמהלך השבועות האחרונים נעשו מאמצים כבירים לאתר מתחמים מתאימים ברחבי היישוב מירון, בהם יוכלו אדמו”רים ורבנים לקיים את אירועי ל”ג בעומר בבטחה.
באחרונה נערכו מספר ישיבות קדחתניות ופגישות, במטרה לאתר ולאשר מתחם שישמש את המוני המשתתפים באירועים הפרטיים ובכלל זה הטישים. במהלך השבוע החולף, נפגש ח”כ מאיר פרוש עם השר לשירותי דת מתן כהנא וביקש את התערבותו לאיתור פתרונות והכשרת מתחמים.
לאחר מאמצים רבים מצד החסידויות – אושר לשימוש מתחם ‘בני עקיבא’ הנמצא בסמיכות להר, לאחר שנמצא מתווה מוסכם על כל הצדדים. על פי המתווה, במתחם ייערכו מספר אירועים שונים בשעות שונות, עם הגבלת משתתפים. האחראים על ריכוז הפעילות מול החצרות החסידיות הם יועצי הפרויקטור ניצב (בדימוס) אריק יקואל ואליהו ארנד.
במתחם ‘בני עקיבא’ צפויים לערוך את אירועי ל”ג בעומר חסידויות קרלין וזוויעהל, וכן רבה של צפת רבי שמואל אליהו. האישור כפוף לתוכניות בטיחות ואבטחה שיאושרו על ידי הגורמים.