מפקחין על הצדקה
שמעון מרגליות
עונים לטענות: במסגרת הפעילות של ‘שערים’ למען ציבור תושבי העיר – פנינו השבוע ל’קופת ביתר’ במטרה לברר האם נכונה התחושה שעלתה לאחרונה בקרב אי אלו תושבים כביכול הקופה אינה מסייעת מספיק במקרים שונים המתרחשים בעירנו המצריכים את טיפול הקופה (אף אם גם לדעת המבקרים – הקופה מצילה נפשות כפשוטו, אך תמיד ניתן לעשות יותר).
יצוין, כי הטיפול של ‘שערים’ בנושא נעשה במסגרת המדיניות של העיתון להתייחס לנושאים מסוימים כתוצאה מפניותיהם של תושבים – אם זה בנושא תרבות הבניה בעיר ואם זה היחס לו זוכים התושבים בקופות החולים, ולאחרונה בהעלאת נושא מכירות החסד המסייעות לתושבים מצד אחד אך שוברות את מטה לחמם של בעלי העסקים בעיר מן הצד השני. המטרה בכל הכתבות האלו היא לשפר את אורח החיים שלנו ולתקן דברים ולשפר את הדרוש לטובת כולנו.
אל ההחלטה להתייחס לנעשה ב’קופת ביתר’ – קדמו דיונים ארוכים: מצד אחד, ישנם תושבים בעיר אשר בפיהם טענות וביקורת, ומצד שני אין מענה מסודר מהקופה. חששנו מהנזק הגדול שיכול להיגרם לקופת ביתר כתוצאה מדיונים אלו, ומצד שני – אולי יש דברים שאכן טעונים שיפור. לאור הדברים הקשים שנאמרו אף בפורומים ציבוריים, וטענות קשות ללא זכות תגובה לקופת ביתר – החלטנו להרים את הכפפה ולהפנות אליהם את הטענות שנאמרו, כדי לתת לקופת ביתר את הבמה הראויה לפרסום תגובתה.
שאלות מורכבות
לאור מורכבות הנושא ורגישות העניין בחרנו להפנות את השאלות שהגיעו אלינו לחבר הנהלת הגמ”ח, עו”ד ר’ ידידיה מצגר, העובד בהתנדבות מלאה לטובת הקופה. נציין גם את השותפים הנוספים שעובדים יחד עמו – ר’ אברהם אורן, ראש מוסדות נתיבות שלום, ור’ פנחס ברים. שלושתם יחד עם מייסד הקופה הרב שמואל רבינוביץ.
את הפניות שקיבלנו הפנינו לר’ ידידיה מצגר, וביקשנו את תגובתו. חלק מהשאלות ששאלנו הן: האם קיימת פעילות בקופת ביתר שראוי לדווח עליה – פשוט כמעט ולא שומעים ממכם; האם ההבטחות שהבטחתם בקמפיין הגדול מתקיימות; כמו כן, הגיעו אלינו אנשים שפנו לקופת ביתר ולא קיבלו מענה, והיו כאלו שטענו שהתמיכה שהם קיבלו נמוכה מידי. כמו כן, שאלנו עוד שאלות חלקן קשות יותר כפי שהוצגו על ידי אנשים שונים.
כאשר הפנינו את השאלות – חששנו מאד שאולי לא נקבל תשובות, וייתכן שעצם מתן במה לטענות יכול להזיק לקופת ביתר, קופה של חסד שבוודאי מסייעת רבות במקרים קשים בעיר. מה מאד הופתענו מהתשובות המפורטות שקיבלנו, שיש בהם, לפחות לדעת המערכת, כדי להניח את הדעת ולהבהיר את התמונה המלאה – אף אם תמיד ניתן לפעול יותר.
את תגובת הקופה החלטנו לפרסם לטובת כלל הציבור, תושבי ביתר, שיידעו שקופת ביתר מתנהלת ב”ה כראי וכיאה לקופה עירונית הדואגת לכל המקרים הקשים.
‘מצננים את האמבטיה’
“טוב שאתם מעבירים אליי את השאלות”, פותח עו”ד מצגר את תשובתו, כך יש לי הזדמנות לבדוק כל תלונה לגופה ולהשיב תשובה עניינית. יעידו עלי כל העסקנים שפנו אלי אישית, בכל מקרה – שזכו למענה ענייני בתוך פחות משעתיים. מאידך, ישנן האשמות כלליות שאין לי שום כלים להתמודד איתן. שווּ בעצמכם את הנזק הבלתי הפיך שהן גורמות על ידי החלשת המוטיבציה של הציבור להמשיך את הוראת הקבע לקופת הצדקה, ובעצם, המאשים, לוקח על עצמו אחריות על עוד משפחות, שהשבוע, לא יהיה לקופה כסף להעביר לה תלושים לקנות אוכל לשבת. חשבתם על זה?!
אז אנא, תהיו אחראים, אל תפריחו סיסמאות. מי שבאופן אישי מרגיש שלא עזרו מספיק במקרה שקרוב לליבו – אני מתחנן בפניו לפנות אלי בכל דרך. הנייד שלי מעולם לא היה חסוי והדוא”ל שלי הוא 5804445@gmail.com
“איך אפשר לומר על הקופה שהיא לא מתפקדת?”, תוהה מצגר. “מי שאומר את זה, כנראה יודע את מה שאני לא יודע. כי מה שאני יודע זה, שרק בתקופת בין הזמנים – כן, כן, כאשר כולם יצאו לחופשה – חוץ מהעניים המרודים שהקופה דואגת להם לצרכי השבת, ישבו הרבנים הגאונים הרב מועלם, הרב שטיגליץ, הרב בוטרמן, הרב איצקוביץ, והרב אוירבך, יחד איתנו העסקנים, ר’ שמואל רבינוביץ, ר’ פנחס ברים, ור’ אברהם אורן ואנוכי עבדכם ידידיה מצגר לא פחות מחמש פעמים למשך שעות ארוכות, כדי להכריע בבקשות שכולן, כולן, לא עלינו ולא עליכם לעולמים, דיני נפשות.
“מדובר במקרים של מחלות קשות רח”ל, בעיות רפואיות נוראיות, טיפולי שיניים דחופים, טרגדיות, יתומים ואלמנות ועוד ועוד. בין היתר, לצורך דחיפות העניין, ישבנו גם בימי שישי, עד שעות בודדות לפני שבת. הובאו מאות, כן, כן, מאות, מקרים של בקשות חריגות לקופה, וברובן אושרו מענקים כאילו ואחרים בכפוף לאילוצי תקציב. אז לבוא ולומר שהקופה לא מתפקדת – זה עוול עצום כלפי הקופה ורבניה. אפשר תמיד לייעל ולסייע עוד ועוד, ולשם כך – אנו פתוחים לקבל כל פנייה, אבל לצנן את האמבטיה ובכך להביא חלילה להחלשת מערך התרומות המביאות להצלת נפשות כפשוטו – זה מעשה שיש לתהות האם הוא אחראי.
“וכעת לעובדות: אני אספר לכם קצת על מה קרה בקופה בחצי השנה האחרונה. אין יותר טפסים המפוזרים ב’כוללים’ למילוי בשיטת ה’או שיצליחו או שלא יצליח’. אין יותר גבאים ועסקנים שלוחצים על גבאי הצדקה לדאוג לאנשי החצר הקרובים אליהם. אין יותר טלפונים לעסקני הקופה בעבר ובהווה, אפילו לא לרבנים בלחץ מטורף שחייבים לעזור לפלוני ולאלמוני וכדומה.
חקירה ודרישה
“כל בקשה לתמיכה קבועה להוצאות שבת צריכה להיות מוגשת בכתב בלבד, עם אישור וחתימה של העסקן הקהילתי שלוקח אחריות אישית על נכונות תוכן הבקשה. על הבקשה להיות מפורטת ביותר, כדי להגיע למצב שרק מי שבאמת הכי זקוק – יקבל. הטופס מועבר לבדיקה ולאישור ועדת תמיכות שבודקת את תוכן הבקשה. הוועדה מתכנסת כאחת לחודש ומורכבת לפחות מרב אחד ושלושה גבאים.
“בשלב הבא הקופה מבצעת בדיקות מדגמיות, ותתפלאו – אחרי כמה טלפונים של בירורים, אנשים מסוימים ביטלו את הבקשה, כי גילינו שיש להם הכנסות למשל משכירות של יחידות דיור. למשל, לפני כשבועיים היה דיון בוועדת חריגים על משפחה מסוימת, ומשהו היה נראה לי מוזר בהכנסות וההוצאות של המשפחה. ביקשתי לבדוק את העניין ביסודיות. הערב גיליתי שראש המשפחה מבזבז את כספו על עניין מפוקפק ומסוכן מאוד, שמצריך בהחלט טיפול – אך טיפול בשורש הבעיה ולא בסימפטום שלה, כלומר העוני שבו נמצאת המשפחה.
“בקשות חריגות מוגשות בטופס מיוחד מלא ומפורט. הן נידונות בפורום, כפי שציינתי לעיל. ורובן, כן רובן, מאושרות. כך היה רק בחודש האחרון שאושרו מאות בקשות. הכל כמובן כפוף לאילוצי תקציב. יש היום בקופה קריטריונים מאוד ברורים למי נותנים וכמה. ועדות התמיכות מיישמות את זה בשטח. כך שברי לי שמי שאמר שהקופה ‘לא מתפקדת’ וכדומה – שוגה לחלוטין וחבל שהוא גורם עוול עצום לתושביה העניים של ביתר, בכך שהוא מחליש את התורמים הנכבדים שסוברים בטעות מוחלטת ובשוגג שמא יש משהו בדבריו”.
עו”ד מצגר מסכם: “אני מזמין כל אחד לפנות אלי באופן אישי בכל עניין ממוקד וספציפי. לא באמירות כלליות שלא ברור בהן נגד מי ונגד מה הן מופנות. מאז שנרתמתי לפי בקשת הרבנים ונקראתי אל הדגל – אני משתדל לפנות הרבה מזמני כדי לסייע לרבני הקופה ועסקניה לטפל ברגישות ובמסירות בכל מקרה שמצריך את התערבותה. אני מרגיש שליחות עצומה בעניין, ומזמין את כולם לתרום ולהירתם”.
שואפים קדימה
כפי שנוכחתם לראות, התגובה מדברת בעד עצמה. גם משיחות שלנו עם גורמים המעורים בעיר עולה כי הקופה פועלת יומם ולילה. צריכים להבין ולהפנים כי קופת ביתר אינו מפעל הזנה שנותן לכל מי שצריך. הפתרון הוא לא כל פעם חמש מאות שקל לשבוע לצורכי שבת; יש אגף נפרד שמטפל בשיקום הכלכלה של אנשי מחוסרי יכולת. מנסים לארגן להם פרנסה, מקומות עבודה, להעניק להם כלים לצאת ממעגל המצוקה, כי הרי אין שום ענין להנציח עוני ולהפוך משפחות לתלותיות בצדקה.
“יש מקרים רבים מספור שבהם הקופה תומכת ויש דברים שאנו מפנים לקרנות שמתמחות בזה”, אומר לנו גורם נוסף בקופה. “המטרה שלנו”, אומר הגורם, “היא למצות כמה שיותר את הכסף שמגיע מהתושבים לטובת עניי העיר. גם כשמגיע אלינו מקרה קשה מאחת הקהילות – אנו עושים קמפיין ‘מצ’ינג’ מול הקהילה ואנו דורשים מהם להתגייס גם, כך שהטיפול במקרה נופל על עוד אנשים, וכך יוצא שהמשפחה מקבלת בסופו של דבר פי כמה מכפי שהייתה מקבלת אילו הייתה הקופה עוזרת לה לבדה.
“אנו בתחילת הדרך”, מבטיחים ב’קופת ביתר’. “יש כל כך הרבה דברים שאנו עושים, הן מצד שיקום הקופה והתייעלות הקופה, צמצום בהוצאות, הורדת הוצאות פרסום ויח”צ וקיצוץ משכורות וכדומה. אנו עושים כל מה שאנו יכולים כדי שקופת ביתר תצליח, שהאימון שנתנו בנו התושבים יהיה מוצדק, ושכמה שיותר משפחות ייעזרו על ידינו”, מסיימים בקופה.