מזהירין על השבת
שמעון מרגליות
נרתמים לחיזוק השבת: בכינוס מיוחד של רבני העיר ביתר הוחלט על שורת צעדים חשובים לחיזוק וביצור חומות השבת בעירנו.
הכנס שולב בהבעת הוקרה לעשרות פעילים למען כבוד השבת בביתר עילית, המאוגדים תחת חברת “מזהירי השבת”. פעילים אלו פועלים מדי ערב שבת בעיר כדי שלא ייסעו רכבים בערבי שבתות סמוך לשקיעת החמה. נסיעות אלו, לבד מהעובדה שהן גורמות לזילות השבת – הן בעיקר מסוכנות מאוד, כי הילדים והמשפחות כבר מטיילים על הכבישים, ורכבים אלו נוהגים במהירות גבוהה במיוחד כדי להספיק להגיע בזמן למקומותיהם.
את הכינוס פתח הגאון הגדול רבי מאיר שמחה אויערבאך, רב שכונת הדקל וחבר בית דין צדק האשכנזי בעיר, בנו-חביבו של מרן הגרש”ז אויערבאך זצ”ל, אשר נדבך חשוב בפסיקותיו ההלכתיות שהתקבלו על כל כלל ישראל עסקו בשמירת השבת כהלכתה. הגרמ”ש אויערבאך דיבר על הצורך לתקן תקנות ולהסדיר את הדברים על מנת שלא יבואו לידי חילול שבת, ובפרט בשבתות אלה – כאשר ערבי השבתות מתקצרים והולכים.
(הערת המערכת: כאן המקום לציין את מידת זהירותו של הגרמ”ש אויערבאך בעניינים אלו מתוך חוויה פרטית של המוציאים לאור. בעבר, עיתון שערים היה מחולק בימי שישי, ולפעמים החלוקה הייתה מסתיימת לאחר חצות היום, קרוב לשבת קודש. כשזה היה קורה סמוך מדי לשבת – הרב היה מתקשר למערכת כדי לבקש שיעצרו את חלוקת העיתון, ושימשיכו לחלקו במוצאי שבת. לאור פניותיו של הגרמ”ש, וכדי שחס-ושלום לא ניכשל בזהירות הנדרשת – העברנו את יום הפצת העיתון לימי ראשון בלילה).
מתאחדים למען השבת
לאחריו נשא דברים הראב”ד הגאון רבי צבי ברוורמן, שבפתח דבריו הודה לרבנים על שיתוף הפעולה הנדיר בין רבני הקהילות, וכן ציין לשבח את העובדה שהעירייה לא מזניחה את הצד הרוחני של העיר, תוך ציות לרבני העיר. בדבריו, עמד הגר”צ ברוורמן על הצורך החשוב בחברת ‘מזהירי השבת’, ועל התועלת העצומה מכך.
כמו כן נשא דברים הגאון רבי משה דוד אדלר, רב ‘קהילות בני התורה’, בשבח העוסקים בקדושת השבת בעיר ועל זכותם הגדולה.
עוד השתתפו בכינוס ונשאו דברים: הרבנים הגאונים – חברי בית הדין רבי שלמה איצקוביץ, רבי ישראל ברזובסקי, רבי אברהם שטיגליץ, רבי דוד יצחק מנדלבוים, רבי אברהם בוטרמן, רבי משה טוביה וייסברגר, ר”י ברנדויין, ר”י רבינוביץ ורבנים נוספים.
ראש העירייה מאיר רובינשטיין, שהנחה את המעמד, ציין בדבריו את שיתוף הפעולה המיוחד בין כלל הרבנים והפועלים בעיר למען האידישקייט, וציין ש”דווקא בעת הזו כשליברמן ולפיד מתחרים ביניהם על חילול השבת – זו העת לבצר ולחזק את חומות השבת”.
הזווית של פראג’
בכינוס השתתף גם ה’גוי של שבת’ המיתולגי של ביתר, פראג’ דהאר, שסקר את המציאות הקיימת כיום בנושאים שונים בעיר, ולקבל את הוראות רבני העיר בנושאים אלו.
הרבנים החליטו על הנחיות במגוון נושאים, ביניהם ענין הנסיעות ברחבות העיר עם כניסת השבת: הוחלט כי ייסגרו שערי העיר לכניסת רכבים מיד בזמן כניסת השבת. נושא נוסף שהועלה הוא זמן סגירת המקוואות. עקב הצורך להתחשב באלו שנוהגין לטבול לאחר זמן הדלקת הנרות, הוחלט להותיר את הנושא לדיון לשם שמיעת כל הצדדים בעניין. הרבנים החליטו לשבת עם נציגי הקהילות והמקוואות, ורק לאחר שמיעת כל הצדדים – לקבל החלטה בעניין. בינתיים, הוחלט על סגירת המים החמים במקלחות זמן ניכר קודם כניסת השבת.
כך קראו להגביר את התיאום עם מפקדי המשטרה וכחות החירום, שלא ייסעו סתם ברחבי העיר.
רכב חשוד בשבת
ל’שערים’ נודע שבשבת החולפת נכנס רכב משטרתי עם נגרר לרחבי העיר, לתדהמתם של תושבי העיר. לאור התלונות שהגיעו למערכת, פנינו לעירייה לשם בדיקת העניין. הרי לא ייתכן שיסתובבו בעיר חרדית רכבי משטרה עם נגררות בעיר ויפרו את שלוות השבת, כאשר בוודאי לא מדובר בעניין של פיקוח נפש וכדומה.
לאור פנייתנו ולאור ההבנה שדבר כזה לא יכול לקרות שוב, פנה ראש העיר בדחיפות למפקד התחנה, וביקש הסברים על התנהלות המשטרה, כאשר הוא מדגיש באוזניו שדבר כזה לא יכול להישנות. להלן התגובה שהתקבלה: “הרכב המשטרתי שנכנס לעיר היה בפעילות מבצעית בגזרה, לאור העליה בפיגועים והתראות ממוקדות באזור, כאשר מדובר בעיקר בפעילות פח”ע עם רכבים חשודים, כאשר מדובר בחשש מוחשי ומוגדר כפעילות של חשש פיקוח נפש.
“על אף האמור, ההוראות המבצעיות מחייבת את הנהגים להיכנס לעיר רק משער B הקרוב יותר לתחנת המשטרה, כדי לשמור על השבת בפרהסיה של העיר. במקרה הנ”ל הייתה תקלה בשער האוטומטי בשער B, ולכן נאלץ הרכב להיכנס משער A”.
עוד הוסיפה המשטרה בתגובתה: “יצוין, שלשוטרי התחנה מודעות גבוה לרגשות הציבור ותושבי העיר, וכל פעילות שאינה בגדר של פיקוח נפש לא מתבצעת כלל בשבת. לאור התקלה וחשיבות העניין ביקשנו ממחלקת הבטחון של העיר שתעמיד לרשותנו אמצעים, על מנת שלא נצטרך גם במקרה של תקלה להיכנס מהשער A, גם במקרים של פיקוח נפש”.
בתום האירוע ניתנו לאברכי מזהירי השבת תעודות כבוד עליהם חתומים כל רבני העיר ביתר, אשר עודדו אותם להמשיך בפעולה ברוכה זו.