התופעה שהטרידה את תושבי העיר בשנים האחרונות – חוזרת שוב: תושבי העיר מעידים על עשרות מכתבים שהגיעו לפתע בבת אחת, לאחר עיכוב של שבועות רבים במסירה “המכתבים נזרקו בחוסר סדר בפתח הבניין, והדבר גרר עוגמת נפש והסתבכות עם רשויות שדורשות תשלום במועד”,, אומר אחד התושבים ל’שערים’ בדיקת ‘שערים’ גילתה: חברת ‘מסר’ שאמורה לשגר את המכתבים – היא האחראית למחדל המחדל, ההתקוממות, והדרישה לתיקון
@יעקב מרגליות
שוב חוזר מחדל הדואר בעיר לכותרות:# תושבים בעיר מתלוננים כי ביום חמישי האחרון – לאחר שבועות ארוכים של המתנה להגעתם של דברי דואר חשובים שהיו אמורים להישלח מרשויות ממשלתיות שונות – לפתע נזרקו בבת אחת בפתחי הבניינים ערמות ענקיות של דברי דואר שנצברו במשך שבועות, ומישהו בחברת ההפצה התעצל לחלק אותם בזמן.
כך, למשל, מספר ר’ פנחס-לייב, תושב רחוב אוהב ישראל ל’שערים’: “אני ממתין מזה כשלושה שבועות לכמה דברי דואר חשובים שהיו אמורים להגיע לביתי. בין היתר מדובר בכרטיס אשראי חדש שהזמנתי מהבנק, ועוד כמה מכתבים מהרשויות. חלף זמן, ודברי הדואר לא הגיעו. חשבתי שמדובר בתקלה, והזמנתי שוב כרטיס אשראי חדש. לצד זאת, קיבלתי הודעות על כל מיני תשלומים לרשויות שונות שלא בוצעו. התפלאתי: לא קיבלתי שום הודעה בעניין!
“ואז”, ממשיך ר’ פנחס לייב ומתאר, “לגודל התדהמה, קרה משהו שהסביר את המחדל במלוא חריפותו: ביום חמישי האחרון חזרתי לביתי בשעת לילה מאוחרת, וראיתי את הכניסה לבניין עמוסה בקרוב ל-100(!) מכתבים ודברי-דואר שהיו זרוקים בחוסר סדר מעל למתקן של תיבות הדואר. הדוור אפילו לא טרח להכניס את המכתבים לתיבות – אלא זרק הכל על המתקן. מדובר במכתבים שנשלחו במשך שבועות רבים, ולא הגיעו עד לרגע זה. בין המכתבים מצאתי כמובן, שני כרטיסי אשראי, בשל ההזמנה הנוספת שנאלצתי לבצע לאחר שראיתי שהכרטיס לא מגיע…
“הבעיה החמורה יותר”, מספר התושב ל’שערים’ – נוגעת לכל מיני תשלומים לרשויות שונות, שההודעה לגביהם הגיעה אליי באיחור. כך קיבלתי בבת אחת גם את המכתב הראשון, גם את מכתב ההתראה וגם את המכתב המזהיר מפני נקיטת הליכים בשל אי תשלום. זהו מחדל חמור ומקומם – שרובץ לפתחה של חברת ההפצה המתרשלת בתפקידה באופן מחפיר!”
הפתעה בפתח הבניין
סקירת ‘שערים’ מגלה, שאין זו הפעם הראשונה שבה מתבצע מחדל רשלני שכזה בעיר. לאורך השנים האחרונות התברר שוב ושוב, שמכתבים וחשבונות הנשלחים מהרשויות לתושבים – אינם מגיעים ליעדם בזמן, עקב רשלנותה של החברה האמורה לטפל בשיגורם.
כפי שהעיד התושב ששוחח עם ‘שערים’ השבוע – גם במקרים קודמים, הרשלנות הפושעת הזו גוררת לחיובים, ניתוקי חשמל, הפסקות שירות של טלפון וגז, וגם עיקולים בנקאיים ונקיטת הליכים משפטיים לא נעימים – על לא עוול בכפם של הלקוחות, אשר הופכים, שלא באשמתם ובידיעתם, לחייבים המסומנים במערכת הבנקאית כבעלי התנהלות כלכלית בעייתית, הכל בגלל מכתב גבייה שהתעכב והגיע ליעדו כעבור שבועות ארוכים מאז שנשלח על ידי הרשות.
כך למשל סיפר ל’שערים’, לפני כשנתיים, שמעון ב’, תושב רחוב קדושת לוי בגבעה ב’ בעיר: “זה החל לפני מספר שבועות. הגעתי הביתה בשעת ערב, ובכניסה לבניין שלנו – בניין עם עשרים ושבעה דיירים – גיליתי כמויות-עתק של מכתבי רשויות שנדחפו לתוך חמישה תאי דואר.
“הדבר היה נראה לי מוזר, והתחלתי לבדוק את מקורם של המכתבים. לפי תאריכי השיגור הבחנתי מיד שמדובר במכתבים שהצטברו בחברת השיגור במשך שבועות ארוכים, אם לא חודשים. תוך כדי הבדיקה אני מגלה שחלק גדול של המכתבים לא נתחבו כלל לתאים הנכונים, וחלקם שייכים בכלל לבניינים אחרים”.
ר’ שמעון ציין: “מה שגרם לי להרגיש מוטרד במיוחד, זו העובדה שבין המכתבים ראיתי מכתבי התראה אדומים, התראות לפני ניתוק, הודעות עיקול וכדומה, כאשר באותה חבילה שהגיעה באותו יום נמצא גם המכתב הראשון והרגיל, גם ההתראה, וגם ההודעה על העיקול. כלומר, התושב, שאין לו דרך אחרת לקבל הודעות מהרשות – מתוודע בבת אחת על כך שהוא חייב, על כך שקיבל התראה ועל כך שננקטים נגדו הליכים – הכל שלא בידיעות ובוודאי שלא באשמתו, רק באשמת החברה שמתרשלת באופן סדרתי בשיגור המכתבים”.
שמעון מספר, כי הוא עצמו נפגע מהתופעה: “קיבלתי בבת אחת שני מכתבים מחברת החשמל – אחד הודעה לתשלום, והשני התראה אדומה לפני ניתוק. מדובר בשני מכתבים עם פער זמנים משמעותי בין שניהם. אבל בחברה לא ראו לנכון לטרוח לשלוח את המכתבים בזמן. השאירו את זה במשך שבועות ארוכים לשכב במרכז הלוגיסטי של החברה, ואז ‘נזכרו’ לשלוח הכל ביחד. כך קורה שאנשים מקבלים ניתוקים, התראות וקנסות, ומי יודע כמה מכתבים לא מגיעים כלל ליעדם. מדובר בהפסדים עצומים ובנזקים כלכליים שלא ניתן לשער, שלא לדבר על עוגמת הנפש הגדולה שכרוכה בעניין”.
כאמור, השבוע שוב חזרה התופעה – כאשר בפתחיהם של מאות בניינים בעיר נזרקו בבת אחת עשרות מכתבי חשבון מפוזרים, רובם לא בתוך התאים, חלקם שייכים לדיירי בניינים סמוכים, ורבים מהם מכתבים שיצאו מהחברות לפני שבועות ארוכים וכבר נשלחה התראה נוספת בגין אי התייחסות למכתב הראשון.
‘מסר’ משובש
בעקבות המחדל החמור, יצאנו ב’שערים’ להתחקות אחר שורשי התופעה, ובתחקיר שלפניכם נציג את הבעיה במלואה. ביקשנו לבדוק על כתפי מי מוטלת האחריות למחדל הבלתי נסבל, ומיהי למעשה חברת הדואר האחראית לרשלנות הפושעת הזו, בגרימת נזק עצום ללקוחות בגלל אי מילוי חובתה לציבור.
על פי המידע שנאסף במערכת – החברה שאמורה לשגר את המכתבים הללו ומתרשלת לכאורה בתפקידה, היא חברת ‘מסר ב.א.ב. בע”מ. מדובר בחברת-בת של ‘דפוס בארי’, המוכר במשך שנים כזכיין של חברות ממשלתיות המבצע עבור רשויות המדינה עבודות דפוס. בשנת תשס”ב (2002), עם פתיחת תחום הדואר הכמותי בישראל לתחרות – הוקמה חברת ‘מסר’ על ידי דפוס בארי, יחד עם קבוצת ‘בר’ ו’אביב שיגור’.
‘מסר’ הוקמה במטרה להתחרות בחברת דואר ישראל בשוק הדואר הכמותי (דואר הנשלח בכמויות גדולות על ידי בנקים, חברות אשראי, חברות תקשורת וכדומה). דפוס בארי הוא גורם מרכזי בתחום ההדפסה והעיטוף של דואר כמותי, וחברת “מסר” משלימה את פעילותו בתחום זה.
על פי בדיקת ‘שערים’, הבדיקה מפעילה מרכז לוגיסטי ראשי בראשון לציון ומתפארת בפריסה ארצית של למעלה מ-45 מרכזי הפצה ברחבי הארץ. בין לקוחותיה של מסר החברות המובילות במשק – בנקים, חברות אשראי, חברות תקשורת, חברות ביטוח, עיריות ועוד.
אבל מתברר, שלמרות 45 סניפי ההפצה שעומדים לרשות החברה – שיגור המכתבים לביתר עילית מתנהל בעצלתיים, כאשר מכתבים מגיעים ליעדם – אם מגיעים בכלל – באיחור בלתי נסבל ובלתי נסלח, תוך גרימת נזק ממשי ותועפות של עוגמת נפש לנמענים. כמו בתחקירי הקליטה והארנונה ותחקירים נוספים שפורסמו ב’שערים’