מנהרת התקווה
שמעון כהן
בשורה טובה לתושבי ביתר עילית, יישובי גוש עציון והסביבה: השבוע הוכרז באופן רשמי על בחירת הקבלן שיבצע את השלב השני של הרחבת כביש המנהרות, עד להשלמת המשימה. בסופה של ההרחבה – יוכפל הכביש, עם שני נתיבים לכל צד, מה שיהפוך את הדרך לירושלים וממנה למהירה באופן משמעותי, בייחוד בשעות העומס.
כזכור, ‘שערים’ חשף את ההכנות הפרויקט לפני כשנה וחצי, וליווינו כאן את תנופת הבנייה של השלב הראשון. השלב הראשון כלל את כריית המנהרה הראשונה ובניית גשר נוסף – גשר גילה, שישלים את הגשר הקיים ויאפשר מסלול חדש בכיוון הנגדי, כאשר הגשר הקיים ישמש לנסיעה בכיוון אחד. העבודות בתוואי המנהרה מתבצעות בתנופה גדולה, וממש עוד מעט כבר נוכל לראות את המנהרה החדשה כרויה מצד לצד.
השבוע נודע ל’שערים’ על התפתחות חשובה בפרויקט ההנדסי המרתק – נבחר זוכה במכרז ההמשך. מכרז זה כולל את קטע הכביש שבין קצהו הדרומי של גשר גילה לצומת חוסאן. אורך הקטע מסתכם ב-3.8 קילומטרים, ובתוכו המנהרה הארוכה של הפרויקט, שאורכה מסתכם ב-890 מטרים.
עבודה של 5 שנים
לפי המידע שהגיע ל’שערים’, את העבודות על הקטע תבצע חברת “יואל וגילי עזריה” יחד עם חברת Ossa הספרדית. המכרז כולל את שיקום המנהרות הקיימות, כאשר כל זה אמור להיות גמור רק באמצע שנת 2025 למספרם (תשפ”ה).
הקושי בפרויקט והגורם המשמעותי בעיכובו עד לכדי ארבע שנים ויותר – יהיה שיקום המנהרות, כאשר כבר תוך כמה שנים בודדות תעבור כל התנועה במנהרות למנהרות החדשות – ואזי יתפנו לשיקום המנהרות הקיימות, כאשר ביצוע ככל הנראה יעכב את פתיחת כלל הפרויקט כולו. המנהרות יהיו תקניות ויבוצעו בהן תהליך מִנהור פנימי במעבר שבין שני המנהרות, לצד מפרצי חניות שונים.
בנוסף לכך, החודש התפרסם המכרז על המשך הביצוע של הכביש בשלב הרביעי – הרחבת הכביש מצומת חוסאן עד לצומת אלעזר, כאשר אז יהיה כביש דו-נתיבי עד לצומת גוש עציון. באזור צומת הגוש מתבצעות כבר עבודות תכנוניות לכביש עוקף עד לחברון, כך שאנו רואים התפתחות מרשימה של הכניסה הרביעית לירושלים במלוא עוצמתה, מה שיקרב את עירנו לירושלים ולעיר האבות חברון, כמו לכלל ישובי הדרום.
כביש אחד, ל”ט בעיות
במקביל, מתקדמים ההליכים התכנוניים סביב כביש 39. למי שאינו יודע – כביש 39 הוא כביש רוחב עתידי שיחצה את השפלה והרי ירושלים ממערב למזרח, ויקשר בין כביש 6 לבית שמש, לאשדוד ולמערב ירושלים. הכביש מיועד ליצור דרך גישה חדשה ומהירה לירושלים. תוואי הכביש יחצה את כביש 38 ויעבור בקרבת כביש 375 בין צומת האלה וצור הדסה, דרך עמק האלה.
עבור תושבי ביתר עילית, מדובר בבשורה של ממש: על פי המתווה, הכביש אמור לעבור באזור צור הדסה, ומשם לכיוון שכונת מלחה בירושלים. מדובר בכביש דו מסלולי, דו נתיבי, שיכלול גם רכבת להסעת המונים. תושבי ביתר עילית שיבקשו לנסוע לירושלים, יוכלו לצאת מהעיר לכיוון צור הדסה, שם לעלות על הכביש החדש ולהגיע לירושלים במהירות.
אלא שבניית הכביש התעכבה במשך שנים ארוכות, בשל בעיות תקציביות. לאחרונה החליט משרד התחבורה לפצל את תכניות הבניה של הכביש. על פי המתווה המוצע, קטע אחד מכביש 10 (בית שמש) ועד לכביש 60 (המנהרות) יקודם, ותנועת הרכבים בכביש תופנה לכיוון כביש המנהרות.
כיוון שעל פי תכנון זה, תנועת הרכבים בכביש המנהרות תהיה מאסיבית פי כמה וכמה מכמות הרכבים הנוסעת בו כיום – הצפי הוא לפקקי ענק ולחסימה כמעט מוחלטת של האפשרות לנסוע מביתר לירושלים באופן מהיר וישיר.
מטקסים עצה
בשל המציאות המתוארת לעיל, התכנסו לאחרונה בכירי הרשויות המקומיות שנוגעות לעניין, ביניהם ראש עיריית בית שמש הגב’ בלוך, ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין, ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן, ראש מועצת אפרת עודד רביבי, יו”ר מועצת מטה יהודה ניב ויזל ועוד בכירים רבים ברשויות המקומיות, שביקשו למצוא פתרונות לתכנית המוצעת, שטומנת בחובה מספר בעיות.
עבור תושבי ביתר, התכנית המוצעת כעת בעייתית במיוחד: הפקקים בכביש המנהרות קיימים ממילא, וניווט של אלפי כלי רכב נוספים לאותו הכביש תהפוך את הנסיעה מביתר לירושלים ובחזרה, לבלתי אפשרית. כמו כן, בקרוב צפוי אכלוס של אזור התעשיה היער האנגלי בביתר עילית – כאשר הצפי הוא שתנועת הבאים אל העיר תתגבר עוד יותר.
בסיומה של הפגישה הוחלט לפנות בשם הרשויות באזור למשרד התחבורה בבקשה להכניס את הכביש לתיעדוף ולשמר על התוכנית המקורית במטרה לאפשר לתושבי האזור כביש גישה חדש לירושלים ולא להעמיס עוד יותר את תנועת הרכבים בכביש המנהרות.