לילה בתוך מנהרה
@שמעון כהן
זה כבר הפך לשגרה נוראית ומרגיזה: החל משעות הערב, כל מי שחוזר לביתו בביתר עילית או בגוש עציון דרך כביש המנהרות – נאלץ לשרוף שעות ארוכות מאוד בהמתנה בכביש המנהרות, כאשר כל זה קורה ללא כל סיבה שנראית לעין.
בשבועות האחרונות, תושבי גוש עציון, ביניהם אלפים מתושבי ביתר עילית שחוזרים מלימודיהם או מעבודתם בשעות הלילה – זועמים לנוכח מה שנראה כהתעללות בנוסעים בלי שום הסבר הגיוני. כך למשל, ביום רביעי בשבוע שעבר, בהחלטה תמוהה במיוחד – הוחלט לעכב מאות כלי רכב, בהם אוטובוסים עמוסים במשפחות. ק’, אחד מתושבי העיר שנתקע שעות בפקק הבלתי נגמר, מתאר בשיחה ל’שערים’ את החוויה המפוקפקת: “נסענו להתפלל תפילת ראש חודש בכותל המערבי. זה התחיל כערב רגוע ושגרתי – אבל את הסיוט שעברנו בדרך חזור לא חלמנו שנחווה”.
ק’ ממשיך: “בשעה 12:35 בלילה הגענו למנהרה הארוכה לכיוון ביתר, ואז גילינו את ה’ברוך’ התנועה פשוט עמדה. פקק תנועה שארך ככל הנראה עד מחסום אל ח’דר, בלי לזוז בכלל. היינו עם תינוקת קטנה ברכב, והיא החלה לנוע באי נוחות ובכי. העייפות בשעות האלו גם נתנה את אותותיה אצל כלל הנהגים שהיו תקועים איתנו בכביש, והרצון להירדם – נענה בצפירות עזות של רכבים וצופרי משאיות עזות שנהגיהם חשבו כי פעולה זאת במנהרה תשפיע על השוטר האטום שהוצב במחסום אל ח’דר ולא אִפשר לאף אחד להתקדם”.
נסיעה מסויטת
ק’ מספר, כי “נוסעים רבים הביעו את תסכולם וכעסם על ידי צפירות חזקות ויציאה לטיול על הכביש, בניסיון לברר מה קרה. ובכן, התברר ששום דבר לא קרה… התקדמות של מטרים בודדים התרחשה אחת לחצי שעה. הילדים התעוררו, מהבית התקשרו בדאגה לנוכח העובדה שאבא ואימא לא בבית בשעה כזאת מאוחרת, מה גם שבבית הייתה עלטה מוחלטת, ממש חושך מצרים, עקב הפסקת חשמל בפאתי שכונת התמר!
“למעבר במחסום הגענו בשעה 02:30 לפנות בוקר!”, ממשיך ק’ לתאר את חוויותיו. “ואז ראינו את השוטר בודק פרטים של רכבים ומעכב אותם ללא סיבה, באטימות משוועת, וללא הבנה איזה צער הוא גורם – וכל זאת בנוכחותם של כמה שוטרים נוספים שמאפשרים לו את ההתעללות המחוצפת הזאת. לשאלתי, מדוע הוא מבצע בדיקה כזאת עם כל ההשלכות והסבל הכרוכים בכך לאלפי אנשים שרק רוצים להגיע הביתה – הוא ענה ש’אלו ההנחיות’.
“התקדמתי, כדי לא לעכב את התנועה שגם כך סובלת מעצירה יוזמה. משם הדרך הייתה פתוחה. הגענו הביתה בשעה 2:45 לפנות בוקר, עייפים וכאובים. אין שום סיבה להתעללות הזאת.
והנוסע מסכם את המונולוג הכעוס שלו: “אני גר בביתר עילית כמעט 30 שנה. חוויתי כבר נסיעות ארוכות, בימים הכי קשים – כמו מזגי אויר לא פשוטים, שלגים, אירועי חבלה ותאונות רח”ל, ובכל המקרים האלו – אף פעם לא הייתה לי נסיעה ארוכה שכזו כמו בלילה המסויט הזה. זו הייתה הנסיעה הארוכה ביותר שלי לביתר מאז ומעולם”.
מעדויות נוספות של תושבים ל’שערים’ עולה כי המצב הזה נמשך מזה יותר משבוע. ה’הנחיה’ לעכב נוסעים היא רק סיבה אחת לשיבוש התנועה בכביש המנהרות. העילה הנוספת קשורה לעבודות שאמורות להתבצע בכביש. העבודות הללו מתחילות בשעה מוקדמת יחסית – ולא כמקובל במקומות אחרים לבצען בשעות הלילה המאוחרות, מה שגורם סבל לנהגים כבר בשעות הערב.
יתרה מכך: הציפייה המינימלית הייתה שיוצב שילוט דיגיטלי ביציאה לכביש המנהרות על מצב התנועה, כדי שנהגים שלא משתמשים ב’וויז’ יידעו שעדיף לבחור בדרך חלופית (אם כי הנסיעה מדרך הוולאג’ה מושפעת אף היא מהמצב בכביש המנהרות, כאשר בפאתי הוולאג’ה נאלצים להשתרך בפקק שמושפע ישירות מהפקק במנהרות).
האוטובוסים לא מעלים
עוד היבט שהגיע למערכת ‘שערים’ מקוראים רבים – מדבר על בעיית האוטובוסים: בשל העובדה שישנה מגבלה על כמות הנוסעים שמותרים לעלות לאוטובוס, עקב הנחיות הקורונה – קורה לעתים קרובות שהאוטובוס מגיע לסך הנוסעים המותר, ומאז הוא לא עוצר בתחנות הבאות, בתואנה שאסור לו להעלות יותר. הבעיה היא שגם האוטובוס הבא כבר מלא ולכן אינו מעלה נוסעים, וכן זה שלאחריו… וכך יוצא שבתחנות בסוף המסלול בירושלים – האוטובוסים אינם עוצרים.
לא בטוח שחברות האוטובוסים – הפועלות לפי ההנחיות וכפופות להן – הן האשמות במצב. אולם ראוי שמשרד התחבורה יורה לחברות ההסעות לתגבר את האוטובוסים ולוודא שנשאר אף אחד לא נשאר בתחנה.
תושבי ביתר: אם אתם רוצים שהמצב ישתפר – אתם צריכים לפעול! אל תסמכו על ‘שערים’ בלבד שמציף את הבעיה. אם כל מי שנתקל בבעיה יתלונן לשר לביטחון פנים, למשטרת ישראל ולמשרד התחבורה – הסיכוי לשינוי המצב יהיה גבוה.
אנו ב’שערים’, נמשיך לעקוב בנחישות.