יוסף שלומוביץ
אין תושב בביתר שאינו מכיר את הפקקים והעומס של כביש המנהרות כמעט בכל שעות היום. יש והעומס נסבל וממהר להסתיים, ויש והעומס נשאר עומד גם למשך שעות ארוכות. אם זה בשעות הבוקר – בעיקר בדרך המובילה לבירה, מביתר וגוש עציון לכיוון ירושלים; ואם בשעות אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות – בעיקר בדרך חזרה מירושלים לכיוון ביתר והסביבה.
ולא רק, כל תאונה הכי קלה המתרחשת באחד מצדדי הכביש גורם לעומס בלתי נסבל לנוסעים בצד התאונה, ואף לנוסעים בצד שמנגד – מה שמוכר כ’פקק סקרנים’.
כפתרון לבעיה הוציא משרד התחבורה לפועל תכנית להכפלת הכביש עם בניית מנהרה חדשה שתשמש את הנוסעים בכביש זה, כשכל מנהרה תשמש צד אחד, האחד לכיוון ירושלים, והאחר לכיוון ביתר. התכנית רחוקה מלהתקיים, וכפי שפרסמנו כאן ב’שערים’ לפני מספר שבועות, כי מדברים כעת על היתכנות לתחילת העבודות בתחילת השנה האזרחית הבאה, לקראת סוף חורף ה’תשע”ט.
יוזמה חדשה של מועצת גוש עציון מבקשת לתת פתרון זמני ויצירתי במיוחד, ובכך לשים סוף לבעיית הפקקים של כביש המנהרות. לפי התוכנית, אשר התפרסמה לפני כשבוע ב’מקור ראשון’, כביש 60 בקטע שבין מחסום המנהרות למחלף רוזמרין, בקצהו הדרומי של כביש בגין, יהפוך לחד ־ סטרי בעל שני נתיבים למשך שעות ספורות בכל יום – בשעות הבוקר לכיוון ירושלים, ובשעות אחר הצהריים לכיוון גוש עציון. זאת, עד שתושלם התוכנית להכפלת הכביש בעוד כמה שנים.
במועצה האזורית גוש עציון מסבירים שזו הפעם הראשונה שנבחנת האפשרות לקיים הסדרי תנועה משתנים כאלו בישראל. “זו יוזמה מקומית שלנו, שהגשנו למשרד התחבורה”, אומרים במועצה. “לשמחתנו מצאנו אוזן קשבת אצל השר ישראל כץ. הוא נענה לבקשתנו, ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם גורמי מקצוע במשרד התחבורה ומנסים לקדם את התוכנית ככל יכולתנו”.
לפי ההצעה, הסדרי התנועה בכביש ישתנו בשעות הלחץ והעומס, בין שבע וחצי לתשע בבוקר ובין חמש לשש וחצי אחר הצהריים. בזמנים אלו הכביש יהפוך לחד ־ מסלולי כשהמסלול יהיה דו ־ נתיבי. הנוסעים בניגוד לכיוון התנועה יופנו לדרכים חלופיות, אשר הזמינה והקצרה שבהן היא כביש ולג’ה. במועצת גוש עציון מדווחים שהתוכנית הוצעה לפני כמה חודשים ועברה את השלב של בדיקת היתכנות בידי מומחי משרד התחבורה. כעת היא נמצאת כבר בשלבי תכנון ופיתוח בשיתוף המשרד, המנהל האזרחי וגורמי מקצוע.
לשם כך ערכו משרד התחבורה ספירת תנועה, שהעלה כי בשעות העומס של הבוקר, פי שלושה כלי רכב נוסעים לירושלים לעומת התנועה בכיוון הנגדי. כך גם בשעות השיא אחר הצהריים, מארבע עד שבע בערב: תנועת כלי הרכב לכיוון גוש עציון גבוהה פי שניים לערך לעומת התנועה לכיוון ירושלים.
“הפקקים פה בשעות העומס מקשים מאוד על חיי התושבים”, אומרים במועצה. “ציר 60 מנקז אליו את כל אזור בית”ר, הגוש המזרחי והר חברון, ונוצר עומס גדול מאוד במקטע שהכביש הופך בו לחד ־ נתיבי. בעינינו זה פתרון הולם, שישפר את איכות החיים באופן דרסטי. משרד התחבורה ערך את ספירת התנועה, ובקרוב צפויה להתקבל החלטה בנושא”.
הסדרי התנועה המתגבשים יהיו כאמור פתרון זמני עד להשלמת הרחבת כביש המנהרות, שנמצאת כעת בשלבי הכנה מתקדמים לפני הביצוע על הקרקע. “אנו מניחים שיידרשו עוד כשנתיים לתכנון ועוד כ־3־4 שנים לביצוע”, מעריכים במועצת גוש עציון. “בהערכה גסה, התוכנית החד ־ סטרית אמורה להיות פתרון ל־5 שנים לכל הפחות”.
ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן אומר שייקח זמן עד שהכביש יוכפל ובעיית הפקקים תיפתר, ולכן נדרשת חשיבה יצירתית. “שמענו כמה רעיונות כאלה מתושבים, והגענו למסקנה שהכוונה נכונה של התנועה יכולה להקל על העומסים. הפתרון נבדק לעומק במשרד התחבורה, ואנו בטוחים שאם ההצעה תתקבל נוכל לצמצם את הפקקים באופן ניכר”.
ממשרד התחבורה נמסר כתגובה לידיעה זו: “מדובר בהצעה בלבד, התוכנית טרם נבחנה”.