חגיגת סיום הקורונה
משנה:
@יעקב מרגליות
אחרי שבועות ארוכים של הכנות מקיפות – זה מגיע בענק: ה’ביתר דייס’ – ימי המכירות המיוחדים שהשנה יתקיימו במתכונת מיוחדת ויצירתית שתביא בשורה ענקית לכל תושב בעיר – יוצאים לדרך באופן רשמי ומעורר התרגשות ותכונה רבה בכל מקום בעיר.
כפי שחשפנו כאן ב’שערים’ בשבועות האחרונים – לבטים רבים קדמו ליוזמה השנה. בשנה שעברה, כשיצא לדרך המיזם שהטריף את העיר והביא לעלייה עצומה במכירות בכל ענפי הצריכה בעיר, וכל זאת במחירים מצחיקים שאתגרו אפילו את ה’בלאק פריידי’ האמריקאי – אף אחד לא חזה שיחלפו חודשים ספורים והעולם ישתגע בגלל נגיף קטן שישנה את סדרי העולם.
וכך, בעיצומם של הסגרים החוזרים ונשנים, החלו בעיר להעלות בחשש את שאלת ה’ביתר דייס’ והאופן שבו ניתן יהיה לקיים את ימי המכירות המבוקשים הללו, אם בכלל. חלק מהדעות גרסו שאין מנוס – השנה צריך לוותר. אבל אז גברו הקולות שאמרו: ‘אדרבה, האתגר הזה הוא מנוף. הזדמנות של ממש. גם ישקם את העסקים המקומיים אחרי חודשים של דשדוש במכירות – וגם יאפשר לתושבים להצטייד במחירי ‘ביתר דייס’ אחרי חודשים של הקפאת מצב, גם בצריכה.
וכך, עם הרבה סייעתא דשמיא ואפילו ניסים לא מעטים – ה’ביתר דייס’ יוצא לדרך.
עם תחילתן של ימי המכירות ההיסטוריים – ולנוכח המצב הכלכלי המיוחד השנה, אפשר לומר אפילו ‘המרגשים’ – יצאנו לבדוק מה קורה בשטח. בכתבה הנרחבת הזו נביא לכם את המראות והקולות מהשטח הביתרי המבעבע והנלהב סביב היוזמה המיוחדת של חיזוק הדדי – הן של העסקים והן של הצרכנים.
הֶיוּ עימנו.
שהיו מגיעין מבני ברק
כבר בתחילת הסיור בשטח – שמחנו לקבל מבעלי העסקים משוב חיובי ומעודד: מסתבר, שרוב העסקים בעיר כבר הצטרפו ליוזמה ומציעים ללקוחות הנוהרים בהמוניהם בהתלהבות ושמחים על ההזדמנות גם לסייע בחילוץ העסקים מהדשדוש המתמשך בימי הקורונה וגם ליהנות ממחירים זולים וחסרי תקדים באמת. הם מרוקנים מדפים, מקבלים מוצרים מבוקשים במחירים מצחיקים, ומסייעים לבעלי העסקים לרוקן מדפים ממוצרים שאיתם נתקעו בתקופת הקורונה ולסיים את מחזור הכספים השנתי בכבוד, עד כמה שניתן.
בעלי העסקים מדווחים ל’שערים’ על הסתערות היסטרית שהחלה ב-250 העסקים שמשתתפים בימי המכירות חסרי התקדים בצורה ובמתכונת של השנה הזו – שנת הקורונה. קונים רבים מתחילים לגדוש את החנויות – לפי ההנחיות, כמובן – ונרשמת עלייה של עשרות אחוזים בנתוני המכירות.
וישנה עוד תופעה מעניינת: בעלי העסקים עדים לתופעה של לקוחות רבים מחוץ לביתר שמרימים טלפון ומתעניינים האם המבצע מיועד גם למי שאינם מתגוררים בעיר. מסתבר ש’חברך חברא אית ליה’, לכל אחד מתושבי ביתר יש בני משפחה ומכרים מירושלים, בית שמש וריכוזים נוספים – ורבים מהם מדווחים למכרים את תכונת המכירות השווה בעיר. וגם הם – לקוחות מחוץ לעיר – רוצים ליהנות ממחירי הרצפה החד פעמיים. ההערכה היא כי הגל הזה צפוי להתגבר בימים הקרובים. גם התושבים מופתעים מהנחות הענק והמבצעים המשמעותיים – ומרוקנים את המדפים.
בעלי העסקים נהנים כמובן מזרימת ההמונים אל מרכזי המכירות בעיר. ל’שערים’ נודע, כי ישנם עסקים שעושים מבצעי פתע – בהתאם להתעניינות ולביקוש. “כדאי לכם להיות בהיכון ולקוות שלא ייגמר המלאי עד שתתעדכנו במבצעים”, אמר אחד מבעלי העסקים.
ממד ההפתעה הזה – לא פוסח על הלקוחות: “אני נהנה מכך שפתאום אני יכול לממש המון תכניות צריכה שבעדר תקציב הולם התעכבתי עד עכשיו עם המימוש שלהן”, אמר יהודה, לקוח נלהב שפגש את כתב ‘שערים’ באחת החנויות בכיכר העיר. “המבצעים כל כך טובים”, הוא מתלהב. “היתרונות הם רבים: אני קונה בעירי, מחזק אברך תלמיד חכם, והמחיר לגמרי מפתיע, אני התרגלתי לא לקנות בחנויות, ומשום מה הקמפיין משך אותנו לבדוק, והנה הופתענו, זה פשוט תופעה מדהימה בעיני לראות את התושבים מרוקנים מדפים. אני מקווה שיישאר משהו לאלו שיגיעו בימים הבאים או שבוע הבא”.
אבל ההפתעה ציפתה לנו כשפגשנו בחנות אחרת משפחה שלמה שבכלל לא מתגוררת בביתר עילית. זהו סיפורה של משפחת פ’ מבני ברק: “באנו מבני ברק, משפחה ברוכת ילדים, ופשוט הופתענו. נכנסנו לחנות, ואנחנו מגלים שיש לנו תקציב לקנות לילדים את כל מה שצריך – הכל מבלי לשוטט במקומות שלא כל כך מומלצים או להזדקק לטובות של רשות הדואר”.
מהנעשה בקו המשפחתי
כפי שכבר הבנתם, העסקה משתלמת לכל הצדדים. כך, למשל, מספר לנו ציון, תושב העיר: “כבר כמה שנים שאני מתכנן לקנות מיטת היי רייזר לילדים, אבל לא היה לי סכום מספיק כדי לקנות משהו חזק ואיכותי. אני לא רוצה את המיטות האלה, שחורקות ומתחילות להישבר אחרי שנה-שנתיים. החלטתי להמתין, עד שירחיב השם את גבולי. והנה, הלא ייאמן קרה: מצאתי מיטה טובה ואיכותית בחנות ותיקה ומוכרת בכיכר העיר, שמשום מה במשך כל שנותיי בביתר – חמש עשרה שנה – לא טרחתי אפילו להיכנס אליה.
“רק בגלל ה’ביתר דייס’ החלטתי לנסות, למרות שבהתחלה פקפקתי. אמרתי: ‘מה, החנות הזו תתחרה בחנויות הענק בירושלים? לא נראה לי שיש סיכוי…’ אבל לתדהמתי – גיליתי שיש פער של 650 שקלים(!) בין הצעה שהייתה לי כבר בכיס מחנות ירושלמית, כשהייתי בטוח שזול מזה לא יכול להיות – לבין המחיר שקיבלתי ב’ביתר דייס’ על אותה מיטה חזקה ואיכותית. ראיתי בכך ‘השגחה פרטית’ של ממש, וברוך השם – לאחר כמה שנים הגשמנו את החלום והתחדשנו במיטה טובה ואיכותית במחיר שלא חלמנו מעולם שנמצא כמוהו”.
תושב אחר מספר ל’שערים’ על מחירים אותם הוא מכנה “הזויים” בחלק מהעסקים, שלקחו את העניין ברצינות ופשוט ‘שחטו’ את המחירים: “אני מנהל קו משפחתי שכל בני המשפחה המורחבת מחוברים אליו, עם הודעות ועדכונים שרלוונטיים למשפחה שלנו. בימים האלה אני פשוט מעלה את המחירים והמבצעים בקו המשפחתי, והתגובות הם פשוט הלם.
“מסתבר”, אומר מנהל הקו המשפחתי, “שביתר עילית מספקת בביתר דייס – מחירים כאלה שאין להם מתחרים בכל הארץ. אבל יש גם פה ושם אכזבות, הוא אומר, ומכוון לחנויות הבודדות ממש שלא ממש התחברו לביתר דייס במתכונת הנכונה: “לצערי נתקלתי בשתיים-שלוש חנויות שלא הבינו במדויק את הקונספט. הן מפרסמות על מבצעים כשזה לא בדיוק קורה במציאות. אבל אלה היוצאים מן הכלל – שלא מלמדים על הכלל. חשוב מאוד שגם הם יפנימו את מה שהפנימו לפי התרשמותי רוב החנויות בעיר שמשתתפות ב’ביתר דייס’: מדובר במשחק הדדי לגמרי. מחירים ודילים טובים? אנחנו פה; לא? אז עוברים לחנות הבאה. כבוד לבעלי העסקים, לעירייה, לראש העיר ולפורום העסקים על היוזמה הנפלאה”, הוא מסכם בהתרגשות.
פרסומי ניסא
כפי שכבר דיווחנו לכם – להצלחה הזו חברו גורמים רבים באופן מופלא, ובשורות הבאות ניתן ביטוי הולם למובילי היוזמה ולמי שדחפו אליה בכל הכוח.
לפני כן, הנה מסר חשוב מ’פורום העסקים’ שפועל רבות בחזית הזו, לצד העירייה והעומדים בראשה: “אם חשבתם לקנות דברים לקראת חתונה, או שיש לכם אירוע בחורף – הקדימו את ההזמנות לשבוע הזה. אפילו להזמין צלם או שירות אחר לאירוע מתקרב – רוב ככל העסקים נותנים הנחות והטבות וגם מתנות בשבוע הזה, במסגרת האווירה הכללית של המבצעים וההנחות, כאשר חלק גדול של נותני השירות בעיר כמו טכנאי מכונות וכדומה – יצאו גם הם עם מבצעים.
“אז מצאתם דיל טוב? מבצע שאסור לוותר עליו? אל תמנעו טוב ממכריכם. ספרו להם. שתפו אותם, כך שהחגיגה הגדולה בביתר תפרוץ החוצה והתושבים מחוץ לעיר יגיעו לכאן ויחזקו את העסקים, וכך כולנו נרוויח מהימים המיוחדים האלו.
‘שערים’ פנה לדוברות העירייה כדי להבין איך הכל התחיל, וקיבלנו תיאור מפורט: “ההכנות למיזם התחילו בעצם כבר לפני כשנה – מיד כאשר הסתיימו האירועים של השנה שעברה. אבל כמו שכולם יודעים, הקורונה שיבשה את כל ההכנות, ונדרשה התארגנות אחרת. נאלצנו לשנות מהקונספט של כל שנה, ולהאריך את הפרויקט משבוע לשבועיים, וגם לקבל החלטה לצאת לדרך מבלי לדעת אם הכול יהיה פתוח. לכן נצמדנו הכי קרוב לימי החנוכה – לא כולל חנוכה – כדי שנהיה הכי בטוחים מבחינת ההצלחה של ה’ביתר דייס’.
“השנה, ראש העיר ביקש להקדיש גם את כלל הפעילות של ימי החנוכה של מחלקת התרבות לטובת עידוד הקניה בתוך העיר, והגברת המודעות של התושבים למגוון הרחב של העסקים שפועלים בעיר. יש תושבים שפשוט מקובעים לקניות מחוץ לעיר וחבל. יש בעיר כל הרבה מה להציע. העיר כבר לא כפר או עיר פריפריאלית. ביתר עילית היא עיר ואם בישראל. הקרבה לירושלים שזה מעלה גדולה – אבל ביתר צריכה להיות חזקה. היא תהיה כזאת כאשר התושבים ייחשפו לחיי המסחר השוקקים בעיר.
“כחלק מהראייה הזו – מזה כמה שנים שהעירייה שמה דגש לעידוד הקניה בתוך העיר וחיזוק העסקים שבה, אם זה בוועידות העסקים השנתיות, ואם זה הגמ”ח לעסקים שזה כבר השנה השנייה שהוא פועל וחילק קרוב למליון שקלים. לכך מצטרפת יוזמת ‘ביתר דייס'”, מסכמים בדוברות העירייה.
חמצן נשימה כלכלי
ל’שערים’ נודע, כי כלל בעלי העסקים בעיר קיבלו מבעוד מועד עדכון מפורט על פרטי הרעיון, לצד הדרכים להצטרפות אל היוזמה העירונית. בפני בעלי העסקים הודגש שבשום אופן אסור להם להפסיד; המטרה היא שהם ירוויחו, אבל שיעשו זאת בצורה שגם הלקוחות ירוויחו. לכן הומלץ להם לפנות לסוכני המכירות שלהם ולבקש מהם מחירים מיוחדים עבור ימים אלו. בסייעתא דשמיא – הרעיון עבד מעבר לצפוי. המחירים מדהימים ממש, ומדובר במבצעים שלא יחזרו על עצמם. הם תקפים רק לשבועיים אלו, ויש כאלו שיהיו רק לחלק מהימים או אפילו לשעות בודדות בלבד. שווה לעקוב ולנצל את ההזדמנות.
הרעיון שמאחורי היוזמה בתקופה זו – זו הקִרבה לסוף השנה האזרחית, כאשר רוב בעלי העסקים נמצאים לקראת סיום שנת המס. מכירה של מוצרים במחיר מוזל חוסכת להם זמן ובירוקרטיה, וגם מזרימה להם הון עבור קניות לשנה החדשה. כאשר רק אחד עושה זאת זה נראה לא טוב – ועלולים לחשוב שמא העסק נמצא חלילה בהפסדים וכדומה. לצד זאת, לאיש אין סיבה להוריד מחירים בצורה דרסטית ולהכניס את השוק לתחרות ולצמצם את הרווחים. אבל כאשר רוב ניכר של בעלי העסקים מצטרפים לחגיגה – הכול נראה אחרת.
זהו הרעיון שמאחורי ‘ביתר דייס’, שכאמור מקבל משנה תוקף ותעצומות בשנה כזו – כאשר כל עסק זקוק לקראת סוף שנת הכספים לחמצן נשימה שיסייע לו לעמוד על הרגליים לאחר הסגרים הארוכים שהביאו בכנפיהם הפסדים צורבים.
מעל מיליון מדבקות
‘ביתר דייס’ מעניק לתושבי העיר הזדמנות של פעם בשנה, לקנות בזול, להפגין סולידריות ולתמוך בעסקים העירונים אחרי חודשים לא פשוטים בכלל. כלכלה עירונית חזקה הוא דבר מבורך גם עבור התושבים, שנהנים מאיתנות פיננסית בעירם. לא כן כאשר העסקים בתוך העיר כתוצאה מקניות בחוץ – התוצאה היא סגירתם של עסקים, צמצום ההיצע ועליית מחירים. עידוד הקניה בתוך העיר צריכה אפוא להיות מטרה של כל אחד ואחד מאיתנו.
לסיכום: יש לכם עסק ולא הסתפקתם להצטרף ל’ביתר דייס’? זה הזמן לבשר שעדיין לא מאוחר לגמרי: ההצטרפות היא פשוטה מאוד. צריך פשוט להכריז על מבצעים מיוחדים לרגל ה’ביתר דייס’, וליהנות מגל של לקוחות שיפקדו את חנותכם. צרו קשר עם ההפקה ונדאג לכם לערכה ולכל הדברים שיעזרו לכם להצליח
ועוד משהו: השנה כל עסק עושה הגרלה משלו על שלל מוצרים שווים ואיכותיים. בעל העסק קובע על מה תתבצע ההגרלה, ומאיזה סכום-קנייה תהיה אפשרות להשתתף בהגרלה, כאשר אותה קופסת הגרלות תמשיך לשרת את התושבים בהמשך הפעילות בימי החנוכה.
ומה עם הילדים? ובכן, גם אותם לא שכחו העירייה והמארגנים: 1,250,000 (במילים: מיליון ומאתיים וחמישים אלף) מדבקות(!) הודפסו בעבור ילדי העיר, והן נארזות בחבילה של כל חמש מדבקות בשקית, כך ש-250,000 סטים של מדבקות יחולקו לילדים על ידי בעלי העסקים משבוע הבא אי”ה. נסו להגיע לכמה שיותר מדבקות כדי להשלים את הסט. השלמתם? שמרו על המדבקות חזק, כי הן צריכות למלאות אלבום של תמונות אותו תצטרכו להחזיר, וכך תוכלו לקבל פרסים והגרלות.
עכשיו רק אתם, הקוראים, צריכים להצטרף ולאפשר את ההצלחה הדו-צדדית הזאת – של העסקים, ושל הלקוחות. זו הזדמנות שלא תחזור – בטח במתכונת המיוחדת הזאת.
האנשים מאחורי ההצלחה תודות וברכות לכלל האישים שחברו יחד להצלחת ה’ביתר דייס’. תודה מיוחדת למנהל המטה של ראש העיר, יהודה דייטש, שעושה בשליחות ראש העיר לילות כימים להצלחת הפרויקט; לגב’ דסי קרויזר מאגף ההתרבות שפועלת ימים ארוכים על מנת שפרויקט חנוכה ייצא לפועל על הצד הטוב ביותר. לגרפיקאיות המסורות בסטודיו ‘שערים’ על המיתוג העיצובי ועל הפקת החוברות המיוחדות של מבצעי ‘ביתר דייס’; לחברת ההפקה ‘טיפ הפקות’ בניהולו של מוטי רבינוביץ’, שפועל ללא לאות עדי שכל בעל עסק יקבל את המענה הרצוי, כמו גם על היצירתיות המיוחדת בהפקת כלל הפרוייקט; לזמר האגדי יוסל’ה קרישבסקי על הג’ינגל הנפלא; לאסטרטג חיים קליגר, על כל הסיוע והעצות והתובנות והרעיונות; ל’פורום העסקים’ העירוני שפועל רבות יחד עם כלל הגורמים להצלחת האירוע, ואחרון חביב – דובר העיריה שלמה גיל שלא מפסיק לדחוף את הפרויקט קדימה. תהי משכורתכם שלמה. |