גל של הצעות לפתרון זרם למערכת ‘שערים’ לפתרון מצוקת העומס בכיכר הר”ן. הרעיונות לשיפוט הקוראים
יעקב מרגליות
בעקבות התחקיר שפורסם בשבועות האחרונים על עומסי התנועה סביב כיכר הר”ן, והפתרון המשורטט שהופיע בגיליון שעבר (כזכור, הפתרון מדבר על הפיכת הכביש העליון של רחוב הרב ברים לקטע להולכי רגל בלבד) – זרמו למערכת ‘שערים’ תגובות רבות מתושבים אכפתיים המבקשים ללטש את הפתרון, או להציג פתרונות משלהם.
לא נגזים אם נאמר שמדובר בהררי תגובות שזרמו למערכת העיתון – מה שלמד על האקוטיות של הבעיה ועל כך שמדובר במצוקה שמפריעה לתושבים רבים. מתוך התגובות הללו, ולטובת מקבלי ההחלטות בעירייה שעוקבים בקשב רב אחרי ההצעות והבעיה נמצאת על שולחנם – יוצגו בזאת עוד מספר פתרונות נבחרים שנשלחו למערכת על ידי תושבי העיר. את הפתרונות הנבחרים ביקשנו ממחלקת הגרפיקה של ‘שערים’ לשרטט באופן מקצועי, על מנת להקל על המחשת הדברים.
ראשית לכל – עוד בטרם ייערכו שינויי תשתית, מספר תושבים הצביעו על פתרון זמני בדמות הצבת סדרני תנועה בכיכר, אשר יווסתו בצורה נכונה את השילוב בין תנועת הרכבים לתנועת הולכי הרגל. אחת הסיבות המרכזיות לעומס ולפקקים, היא רצף הולכי הרגל שעוברים במעברי החצייה שבצומת בכל רגע נתון, כמעט ללא הפסקה, והחובה על בעלי הרכבים לתת זכות קדימה להולכי הרגל. כאשר התנועה תחולק בצורה נבונה בין הולכי רגל לנהגים – באמצעות מעין ‘רמזור אנושי’ שיקצה זמן שווה להולכי רגל ולנהגים – ייתכן שהדבר יוביל לפתרון, ולו זמני.
הצעה נוספת שנשלחה למערכת, מדברת על ביטול מקומות החנייה לאורך רחוב הר”ן, מה שירחיב את התנועה ואולי יאפשר תנועה דו-נתיבית. ההצעה נתמכת על העובדה לפיה לכל מבני המגורים מסביב ישנן חניות פרטיות מהצד השני של המבנים. כך ירוויחו התושבים נתיב נוסף – שיהפוך לנת”צ, מסלול ייעדי לתחבורה ציבורית. כך שעצירתם של האוטובוסים בתחנות לא תעכב את התנועה הפרטית.

העתקת מעברי חצייה
עוד פתרון אפשרי שהגישו חלק מן התושבים, טמון בהצעה לפיצול מעברי חצייה. לפי ההצעה, יבוטל רצף מעבר החצייה שמובילים ישירות מהמרכז המסחרי ‘ביתר סטור’ ל’קניון שמחת משה’, כך שאלה לא יהיו שני מעברי חצייה רצופים. כדי לעבור מצד לצד, יהיה צורך לעשות מסלול רגלי קצר, עד להגעה לצידו השני של הכביש (בדומה למעברי החצייה שקיימים מול בניין העירייה).
בנוסף – ניתן להעתיק את מעברי החצייה ברחוב בניין דוד פנימה יותר, באופן שלא יהיו סמוכים מדי לכיכר. כך למשל, מעבר החצייה בין החנות ‘אלגנט מן’ לחנות הנעליים ב’ביתר סטור’ – יועתק אל מעלה הרחוב, ויחבר בין ‘משקאות בעיר’ ל’סיטי שקל’, וכך יופחת מעט העומס שרובץ על הכיכר עצמה.
פתרון נוסף גלום ברעיון להעתיק את תחנות האוטובוסים מסוף רחוב הרב ברים – סמוך מאוד לכיכר – למטה יותר, באמצע הרחוב, כך שהעומס לא יהיה בתחילת הרחוב. כמו כן, ניתן לבטל את מפרצי החנייה בתחילת הרחוב, אשר גורמים לעתים קרובות לעומס תנועה.
ובל נשכח את התוכנית שהצגנו בשבוע שעבר, פרי תכנונו של התושב ר’ נחמן גטר מ’המבשר’, להפוך את מעלה רחוב הרב ברים למדרחוב – כלומר, קטע שנועד להולכי רגל בלבד.
כל אחד מהרעיונות הנ”ל, ובטח שכולם יחד – יכולים להוות פתרון לבעיית העומס בצומת. כך למשל, אם יבוטל מעבר החצייה הרצוף מ’ביתר סטור’ ל’שמחת משה’, ובנוסף לכך יועתק מעבר החצייה של רחוב בניין דוד פנימה יותר, לצד ביטול החניות ברחוב והרחקת תחנות האוטובוס מהכיכר – ניתן לשער כי זרימת התנועה תשתפר משמעותית. אם לכך תתווסף פתיחת מסלול נפרד לתחבורה ציבורית – על חשבון החניות לאורך רחוב הר”ן – הרי שזה יהיה צעד שיקל באופן דרמטי את הפקקים התמידיים בכיכר העמוסה והסואנת ביותר בעירנו.
כאמור, אלה רעיונות שהעלו תושבים אכפתיים, ולמיטב ידיעתנו – יש לכך קשב רציני בקרב מקבלי ההחלטות בעירייה. אתם מוזמנים להוסיף ולשפר את הרעיונות, ואנו נשתדל לתת לכך במה לטובת עירנו המעטירה.