עיר במלחמה
@יעקב מרגליות
נמשכות הפרובוקציות שמארגנת משטרת ביתר-עילית: דומה שההתנהלות הזאת – לבוא לבתי כנסיות ובתי מדרשות על מנת לחולל מהומות, התקהלויות ומעצרים מתוקשרים – הפך ללחם חוקה של המשטרה המקומית. השוטרים, שנוהגים בבריונות ובאטימות, נהנים מהפרובוקציה, והמפקדים, ככל הנראה, שמחים לקבל את הפידבק התקשורתי.
אם בתקופה הראשונה של הקורונה, ובייחוד לאחר כניסתו לתפקיד של המפקד ניר ליפשיץ – נראה היה כי מתנהלת אכיפה מתחשבת, תוך הבנה לצרכי התושבים המקומיים, הידברות עם רבני העיר והפעלת רגישות כלפי מרקם החיים העדין והמיוחד בעיר – הרי שבתקופה האחרונה סיגלה המשטרה התנהגות של “פיל בחנות חרסינה”.
בכל בוקר יוצאים השוטרים, וכמו משחרים לטרף. הולכים לשטיבלאך המרכזיים, מתנהלים בבריונות, מפרקים מנייני תפילה, עוצרים ודוחפים אברכים עטורי תפילין לזינזנות המשטרתיות. אין כל ניסיון להידבר, לנסות להשיג מתווה מוסכם או לבוא לקראת התושבים המבקשים להתפלל.
יודגש ויובהר: תושבי ביתר עילית, כיהודים חרדים האמונים על שמירת התורה – יודעים על חובת הזהירות בתקופה זו, ומקפידים על שמירת הבריאות. הם יודעים, ש”יותר משצריך האדם להיזהר שלא יוזק – עליו להיזהר שלא יזיק”. ככל שישנן הפרות בוטות – בוודאי שצריך למגר אותן. אולם בוודאי שלא זו הדרך, ובמיוחד אמורים הדברים כאשר ישנו אפס התחשבות בציפורי הנפש של כל יהודי חרדי – תורה ותפילה וכדומה.
עוד מסבירים עסקנים מקומיים שמשוחחים עם ‘שערים’ השבוע, המשטרה צריכה להבין שתושבי ביתר עילית אמונים על דעת תורה. הם מצייתים לגדולי התורה, הקברניטים הרוחניים של העיר, אליהם הם מריצים את שאלותיהם בכל תחומי החיים. לא בריון כחול-מדים יורה להם כיצד לפעול בחייהם. אם המשטרה המקומית חושבת שיש דברים שצריכים להשתנות – בבקשה, שיואילו להידבר עם רבני העיר המנחים את דרכנו ואת חיינו, ולא ינסו לפעול מעל לראשם של קברניטנו ומנהיגנו”.
אולם דומה כי במשטרה אוטמים אוזניים. העיקר הכותרת התקשורתית.
קו פרשת המים בהתנהלות המשטרתית והמעבר מניסיון להידבר ולנהל שיח – לפעילות אגרסיבית ואטומה, הוא ככל הנראה בחתונה שנערכה בחסידות ‘תולדות אברהם יצחק’, אז, בגלל תמונה שפורסמה ובה נראה שוטר מכבד את כ”ק האדמו”ר – התחוללה סערה תקשורתית, ומני אז החליטו במשטרה המקומית “להחזיר את הכבוד המשטרתי הפגוע”, כביכול, ולהוכיח לכל המדינה שהמשטרה בביתר עילית אינה מתחשבת, אינה מכבדת רבנים ואינה “נכנעת” לחרדים כפי שהתקשורת הציגה זאת.
עד עתה, נראה שהמשטרה מצליחה במשימתה. עובדה, שהמשטרה המקומית התגאתה בעובדה לפיה שיעור האכיפה בביתר עילית נמצא במקום הראשון בארץ(!). מדובר על מיליוני שקלים שבהם נקנסו יהודים, בעלי משפחות עניים, המתגוררים בעיר בעלת שיעור האבטלה הגבוה בארץ ודירוג סוציו אקונומי מהנמוכים בארץ. דווקא כאן חושבת המשטרה להעשיר את קופת המדינה, מהלחם והחלב של תושבים מסכנים שנתפסו עם מסכה שלא מכסה את כל האף וכדומה.
כאמור, בשבועות האחרונים הולכת האכיפה ומתגברת. כל תפילת שחרית בשטיבלאך המרכזיים בעיר מסתיימת במכות ועצורים. בשבוע החולף עצרו את הגבאי של שטיבלאך ‘קארו’ ברחוב דרכי איש בגבעה ב’, לצד אברכי-משי נוספים.
לשיא הגיע הזעם הציבורי כאשר אתמול (יום א’) בבוקר נעצר האדמו”ר הצעיר מלעלוב-ביתר. האדמו”ר, המוכר לכולם כאברך עדין-נפש ובעל מידות, שמעולם לא הרים את קולו, וזוכה לעדת מעריצים בארץ ובחו”ל – נפל קורבן להתעללות המשטרתית ונלקח למעצר. לאחר שעות ארוכות ומייגעות בבית המעצר, ובהתערבות גורמים רבי כוח והשפעה, שוחרר האדמו”ר, כשהזעם הציבור מסרב לשכוך.
יצוין, כי רבני העיר שוקלים לצאת להפגנה נגד ההתנהלות המשטרתית בעיר, וחבר הבד”צ הגאון הגדול רבי ישראל ברזובסקי פנה לתחנת המשטרה המקומית כשהוא מלווה בראש העיר, כדי להגיש את הבקשה לקיום ההפגנה.
בשבוע שעבר, בעקבות קריאת בית דין צדק ביתר עילית שפורסמה ב’שערים’ על הצורך לפנות לחברי בית הדין לפני הפנייה לשלטונות – עקב תופעה של הלשנות שאינן נכונות – התחצף כתב של אחד מכלי התקשורת והתקשר לחבר הבד”ץ הגר”י ברזובסקי שליט”א. הלה התחזה לתושב העיר ש’סובל’ מחתונה שנערכת ליד ביתו ושואל האם לגשת ולהלשין. חבר הבד”צ אמר את דעת תורתו ללא כחל ושרק, והכתב, במעשה נלוז שעורר זעזוע מקיר לקיר – הלך ופרסם את ההקלטה ברבים.
לסיכום, המשטרה מתעקשת להשאיר את הבעבוע בעיר על אש גבוהה, כאשר הפחד של כולנו הוא ממחזות דוגמת אלו שנראים בימים האחרונים בבני ברק ובמקומות נוספים, שם ערכה המשטרה ליל-פרעות עם רימוני הלם, מסוקים ואף ירי חי באוויר רח”ל. “אם המשטרה לא תתעשת ותיכנס למסלול הידברות – מי יודע להיכן יתגלגלו הדברים”, אומרים גורמים בכירים בעיר.
בתקווה להתעשתות מהירה.