שמעון כהן
‘אחרי החגים’ זה כאן, ויחד עם הוספת ‘ותן טל ומטר’ שתושבי ארץ ישראל יתחילו השבוע – חוזרות אל השולחן הבעיות העירוניות שחייבות קידום דחוף ובוער.
בשבוע שעבר עסק ‘שערים’ בבעיית הקליטה ברחבי העיר – שנשמעת לא אחת כ’עיר מנותקת’ מבחינת מצב הקליטה הנוראי. הכתבה זכתה להדים רבים, והגיעה עד לשולחנו של שר התקשורת, יועז הנדל, ששוב אמר כי הוא מנסה לפתור את הבעיה. אולם תושבי העיר השבעים מהבטחות, מחכים לתוצאות מעשיות בשטח. גם את הנושא הזה ימשיך ‘שערים’ – השופר של תושבי ביתר – ללוות, עד לפתרון.
השבוע אנו מעלים בעיה נוספת שמעיקה על אלפי תושבים בעיר, והיא בעיית התנועה ב’כיכר העיר’ והרחובות המובילים אליה. מדובר בבעיה אקוטית של פקקים, עומסי תנועה קיצוניים, ומצוקת חנייה ללא נשוא, בעיה שמגיעה לעתים עד לאזורי הכניסה לעיר.
בתקציר – נציג את הבעיה שכל נהג בעיר מכיר: ככל שמתקרבים ל’כיכר העיר’ במרומי גבעה ב’ בשעת העומס – כך נתקלים בקושי לתמרן במחסום התנועה שגוזל דקות ארוכות ויקרות. המחזה מוכר לכולם: הכיכר גדולה וסואנת, מזרקת המים פועלת במרץ ויונים עומדות ממעל ולוגמות לרוויה ממי המזרקה, והמוני תושבים, כן-ירבו, גודשים את החנויות במרכזים המסחריים שסביב הכיכר.
שאון הכיכר מרהיב והמזרקה שפועלת במרכזה מרנינים את הלב – אלמלא עניין אחד שמעיק ברוב שעות היום: פקק התנועה הכמעט קבוע בכיכר העיר. נהגי ביתר יודעים – אם לא רוצים להיתקע למשך דקות ארוכות ויקרות בפקק תנועה, עדיף לחפש דרכים אחרות לכיכר העיר, במיוחד בשעות העומס ובערבי שבתות וחגים.
בליל של רכבים בכל הגדלים, אוטובוסים ואף משאיות וטרקטורים, ממלאים את הכיכר, עומדים ומתקדמים בעצלתיים, צופרים וצועקים זה על זה. נהג שממהר מנסה לעקוף בלב הכיכר, ובתוך כל הבלגן הזה מנסים הולכי הרגל לתמרן להם חצייה בטוחה לצד השני של הכיכר.
סימפוניה של צפירות
כבר לפני מספר חודשים החלו תושבים לעורר על כך, שהפקקים בכיכר שבמרומי גבעה ב’ – שכבר קיבלה בצדק את הכינוי ‘הגאולה של ביתר’ – הפכו לתופעה שחייבים לתת עליה את הדעת. פס הקול שנשמע בכיכר בדרך כלל, היא סימפוניה של צפירות וצעקות של נהגים שאינם מצליחים להתקדם.
ועד כמה שמצב מעיק כעת – זהו קדימון לקראת העתיד, שכן בימים אלה הולכים ונבנים סביב הכיכר מרכזי מסחר נוספים, מה שימשוך בעז”ה זרם גדול עוד יותר של לקוחות מביתר ומחוצה לה.
“בכל בוקר אני רואה את התנועה העומדת ושומע את הצפירות, ואני יכול רק להצטער”, סיפר ל’שערים’ אחד מבעלי החנויות סביב הכיכר. “מצד אחד זה מלמד על כברת הדרך שהעיר הזו עשתה, מבחינת גודל האוכלוסייה בלי עין רעה, מספר בעלי הרכבים וההתפתחות המסחרית. אבל מצד שני, ברור שמישהו צריך לתת את הדעת לבעיה על מנת לפתור אותה. זה לא יכול להימשך כך לאורך זמן”.
בתחקיר שפרסמנו כאן לפני מספר חודשים, שלווה במעקב ממושך בשעות שונות בשטח – ‘שערים’ עלה על הבעיה: שישה מעברי חצייה שלא מאפשרים לכלי הרכב להתקדם. מדובר במעברי חצייה שמסתעפים מהכיכר – מהרחובות ברים, בניין דוד, והר”ן לארבעת כיווניו. כמובן, הנהגים מחויבים במתן זכות קדימה להולכי הרגל. הם עוצרים, ומאחוריהם משתרכים רכבים נוספים.
בשעות העמוסות – כמו ימי שישי וזמני ההליכה והחזרה של תלמידי ותלמידות העיר לתלמודי התורה ובתי הספר – זרם הולכי הרגל הולך וגדל, וההמתנה להולכי הרגל היא ארוכה ועשויה לארוך דקות ארוכות, כשהדבר משליך על התנועה מכל צידי הכיכר. בזמני העומס החריגים – הפקקים משפיעים על כלל הרחובות הסמוכים בגבעה ב’, והמצוקה הולכת וגדלה.
כששוחחנו בזמנו עם גורם בכיר בעירייה, נאמר לנו, אולי בצדק, כי “זהו מחירה של ההתפתחות בכיכר שהפכה ל’גאולה של ביתר’, וכמו שבגאולה בירושלים יש פקקים – כך אצלנו. לכל דבר יש מחיר”. יחד עם זאת, ל’שערים’ נאמר כי בעירייה נותנים את הדעת לבעיה ומנסים לקדם פתרונות.
גם בחברה לפיתוח העיר סופר ל’שערים’ כי מהנדסי תנועה יושבים מזה זמן על המדוכה, בניסיון למצוא פתרון מניח את הדעת. בין הרעיונות שמקודמים: רמזור להולכי רגל, שיאפשר תנועה רציפה של התנועה, עם הפסקות רק כאשר הרמזור יהפוך לירוק עבור הולכי הרגל.
בשיחה עם גורם בחברה לפיתוח ששוחח עם ‘שערים’, הסביר הגורם כי “כיכר העיר הוא עקב אכילס של העיר, משום שתנאי השטח בגבעה B הם כבישי אורך, עם מעט מאוד כבישי רוחב. כך יוצא, שבכל פעם שרחוב הר”ן הופך להיות פקוק – הדבר משפיע מיידית על הרחובות הסמוכים, קדושת לוי והמגיד ממעזריטש, מה שמוביל לפקקים כמעט בכל רחבי גבעה ב’”.
לדברי הגורם, “מבדיקה שערכנו התברר, כי רוב העומס נובע מכך שכלי הרכב אינם יכולים לפנות את הכיכר, בעקבות הולכי רגל שלא מפסיקים לחצות את הכביש. הפתרון הוא להביא למצב שרכב שמבקש לצאת מהכיכר יוכל לעשות זאת במהירות, והפתרון הוא רמזור שיווסת את תנועת הולכי הרגל בצורה נכונה יותר.
רמזור תקוע
אלא שעם הזמן שחלף מאז פרסום התחקיר, התברר כי ‘מתווה הרמזור’ אינו בא בחשבון, וזאת בשל הכיכר שמצויה בלב הצומת. מומחי תנועה שעימם התייעצו בעירייה, הסבירו, כי על מנת להתקין רמזורים – צריכים לפרק את הכיכר, וכדי לפרק את הכיכר, ייאלצו תושבי העיר להיפרד מהמזרקה הגדולה שמפארת את הכיכר. כך שהמזרקה הגדולה והמושקעת אינה מאפשרת הצבת רמזורים בכיכר.
כמובן, פירוק המזרקה עשוי לעורר כאב-לב בקרב תושבי העיר. מדובר במונומנט מושקע מאוד ומרשים, והשאלה שהעירייה תידרש אליה היא האם להעדיף את הנוחות על פני היופי. ייתכן שבסופו של דבר יגבר שיקול הנוחות, או שיימצא פתרון אחר. יש לזכור, כי מדובר באזור שאמור להכפיל את פעילותו בשנים הקרובות, עקב מרכזי המסחר שהולכים ונבנים מסביב, נוסף על מרכזי המסחר הקיימים – ‘לב ביתר’, ‘שמחת משה’ ו’כיכר העיר’.
וכיוון שרִמזוּר הכיכר נתקל לעת עתה בקשיים – מן הראוי לחשוב על פתרונות ביניים, דוגמת ניטור יעיל של התנועה באמצעות שוטר שיוצב במקום וידאג לוויסות נכון בין הולכי הרגל לנהגי הרכבים, או כל פתרון אחר שיקל על הקושי היומיומי עבור מאות נהגים הממהרים לדרכם ונאלצים לחוות דקות יקרות של עמידה בפקק.
פתרון נוסף שנבדק הוא – הוספת מסלולי נסיעה צדדיים לכיכר, באופן שיוריד את העומס. בחברה לפיתוח הסבירו ל’שערים’, כי “גם זה בתכנון כרגע. לקראת בנית המזרקה השארנו מקום לנתיב נוסף. התוכנית היא להכפיל את הנתיבים בכיכר עצמה, לרמזר את היציאות מהכיכר, ואנו מקווים שזה יפתור את הבעיה”.
בעיה ושמה חנייה
בעיה נוספת שעימה מתמודדים בעלי הרכבים שנקלעים לאזור – היא בעיית החנייה.
בהקשר לכך נמסר ל’שערים’ מהחברה לפיתוח העיר, ש”כל פרויקט בנייה שמתוכנן באזור הכיכר – צריך לתכנן חניון עם מספר רב של מקומות חנייה, כפי שישנם כבר בקניון ‘כיכר העיר’ וקניון ‘שמחת משה’. חברת ‘אלואל’ שביצעה את הבנייה בשני המרכזים המסחריים, עמדה בדרישות ובנתה חניונים. גם ברחבת קניון ‘לב ביתר’ יש חניון רחב ידיים, שמשמש בלילות את אלה שמגיעים לאולם ‘גולדן סקאי’ ובימים – את אלה שבאים לחנויות במרכז המסחרי. כמובן שגם המרכזים המסחריים שנבנים כעת – נדרשים בתכנון חניונים רחבים”.
בשולי הדברים מוסיפים בחברה העירונית, כי “במסגרת התכנון של גבעה C הכנסנו לתוך תקנון התוכנית את היציאה לכיוון כביש 375. זהו חלק ממטלות היזם שזכה במגרשים הנוספים בגבעה C. אנשים שירצו לצאת מהעיר בזמני עומס – יוכלו להשתמש ביציאה הזו”.
בחברה מציינים, כי רחוב בנין דוד עומד לעבור מהפכה – כאשר ברחוב מקודם פרויקט לבניית כ-14 אלף מטרים של מסחר שיהפוך אבן שואבת לכל התושבים. “זה יהיה מגנט לכל תושבי העיר. אנשים יפסיקו לצאת מהעיר לקניות מחוץ לעיר, כי פשוט ניתן יהיה לקנות הכל בכיכר העיר, מה שיגדיל את היקף המסחר בעיר ויגדיל את הכנסותיה. אבל ברור שמקביל צריך לתת את הדעת לכשל התנועתי – כדי שהמקום יהיה לא רק אזור מסחר שוקק, אלא גם אזור ידידותי עבור בעלי רכבים שיוכלו לנסוע במהירות ולמצוא מקום חנייה בקלות. על כל זה אנחנו נותנים את הדעת ומקווים למצוא פתרונות”.
עוד יש להוסיף, כי בטווח הארוך יותר תיסלל יציאה נוספת מביתר עילית – משיפולי גבעה ב’-2, דרך רחוב אבא שאול והרב שך, מה שיחלק את העומס בין שני חלקי גבעה ב’ ויעלים לחלוטין את תופעות העומס וצוואר הבקבוק באזור היציאה מהעיר במרומי גבעה ב’ כפי שאנחנו מכירים זאת כיום.
דרוש פתרון מידי
כאמור, הקושי ומשך הזמן שנדרש כדי לקדם פתרון לטווח הארוך – מחייב חשיבה על הקלת העומס בטווח המידי, כדי להביא לפתרון כלשהו, ולו חלקי. המצב שבו תושבי העיר נתקעים בפקקים שעשויים להימשך כ-25 דקות, מצריך פתרון מידי.
אחד הפתרונות האפשריים הוא הצבתם של פקחי תנועה מטעם העיריה בשעות העומס, לתמרון התנועה, וכך להקל על בעלי הרכבים ונוסעי האוטובוסים.
גם את מקומות החנייה באזור יש לקחת בחשבון, כיוון שהרצון של נהגים לאתר חנייה בסביבות הכיכר מהווה את אחת הסיבות למצוקת התנועה. אפשרות שצריכה להילקח בחשבון והיא הצבתם של שלטי הכוונה למגרשי החניה הקרובים, מתחת לקניון ‘כיכר העיר’ וקניון ‘שמחת משה’, תוך ציון דיגיטלי של מספר מקומות החנייה הפנויים, כפי שמקובל בערים מרכזיות. כמובן שיש לצרף לכך אכיפה שתשאיר את כלל מקומות החניה לשימוש התושבים ולא ינוצלו לטובת מחסנים או מיזמי נדל”ן מאולתרים.
בעניין הזה מן הראוי היה גם לטפל במקומות החניה ליד הסופרמרקט ‘רמי לוי’ שבמתחם חיים זקן, בגבעה ב-2. גם שם, לטענת תושבים, חלק ממקומות החנייה הופקע ללא היתר על ידי גורמים עסקיים, מה שיוצר חוסר בחניות. מתבקשת אכיפה עירונית על צורת הפריקה של הסחורה מהמשאיות, כיוון שמדי יום חוסמות משאיות את המדרכה או נתיב שלם בכביש, תוך יצירת סיכון להולכי הרגל באזור.
מעיריית ביתר עילית, שהנושאים שהועלו בכתבה נמצאים על שולחנה והם מטופלים – נמסר ל’שערים’ כי הגורמים המקצועיים בעירייה יושבים על המדוכה ומחפשים בימים אלו פתרונות יצירתיים. “הנושא נמצא בחשיבה מתמדת. רק בימים אלו עמלים על הקמת כיכר בצומת ‘החוזה מלובלין’ ו’אדמו”רי ויז’ניץ’, וכיכר נוספת ביציאה מן העיר מכיוון גבעה ב’ – וזאת כדי להקל על עומסים במקום. אנו מקווים שגם ל’כיכר העיר’ יימצא פתרון. לאחר שתתגבש הצעה סופית בעז”ה נפרסם אותה לציבור”.