למי שעדין לא מעודכן – חשוב לציין: התקנות העדכניות בחוק להגנת הצרכן עושות סוף להתקשרות הבלעדית עם חברות המעליות לאחר התקנת המעלית, ומנטרלות למעשה את היכולת של החברות הללו להחזיק את לקוחותיהן כ’לקוחות שבויים’.
התקנות קובעות בין היתר כי על מתקין המעלית לתקן כל קלקול במשך שנה (שנת האחריות), לרבות אספקת חלקי חילוף מקוריים וחדשים ושירותי תחזוקה שוטפים – וכל זאת ללא תמורה.
לאחר תקופת האחריות, נותני שירות למעלית שאינם המתקין יכולים להיכנס לשוק. התקנות מחייבות את מתקין המעלית לספק לנותן השירות מטעם נציגות הבניין כל חלק חילוף (לרבות חומרה ותוכנה), וכן ציוד אחר הנדרש לשם מתן שירות למעלית.
כמו כן, התקנה אוסרת על מתקין מעלית לקבוע תנאים שונים לאספקת חלקי חילוף, לרבות בעניין המחיר וזמן האספקה על בסיס זהות הלקוח וזהות נותן השירות למעלית. נקבעה חובת תיעוד של כל שירות שסופק על יד מתקין מעלית, שיועמד לנציגות הבניין על פי דרישה וללא תשלום, למשך 7 שנים לפחות.
משיחה עם גורם במכון התקנים עולה, כי “ישנן 32 חברות בעלות תו תקן להתקנת מעליות ומעלונים. השוק מורכב מחברות קטנות, בינוניות וגדולות. החברות הקטנות והבינוניות מתקינות ונותנות שירותים בעיקר עבור מעליות יחסית קטנות ופשוטות יותר, בעוד שהחברות הגדולות יודעות לתת פתרונות גם לדרישות מורכבות יותר.
“עבור המעליות המורכבות יותר, התחרות בשוק כמעט ולא קיימת, מכיוון שתחזוקת מעליות אלו דורשת ידע והסמכה שאין באפשרות החברות הקטנות והבינוניות בענף להשיג עבור כל סוג מעלית והפתרון הספציפי שניתן באתר”.
השחקנים הגדולים בשוק הישראלי הם שחקנים שמשווקים או נמצאים בבעלות ארבעת השחקנים הגדולים בשוק העולמי. אלקטרה מעליות משווקת את OTIS בבלעדיות, ישראליפט שנרכשה על ידי KONE, טיסנקרופ מעליות באמצעות הנציג הישראלי של חברת THYSSENKRUPP ושינדלר נחושתן שבבעלות Schindler העולמית.
לסיכום: יש לכם בבניין מעלית? מומלץ לכם להצטרף לקבוצה שמבקשת לקדם התאגדות שתוזיל את העלויות ותשפר את השירות. תקבלו מחיר טוב. גם אם תהיה הצעה טובה יותר – הקבוצה המאוגדת תעבור לחברה הטובה יותר. “אנחנו ננהל משא ומתן על הכרטיסים ונייצג אתכם נאמנה, כדי שתקבלו שירות יעיל וענייני ומחירים הוגנים”, אומרים בקבוצה החדשה. “נעשה הכל כדי להביא לניצול מלא של הזכויות שמגיעות לנו, הן מצד החברה מספקת השירות, והן מצד הבודקים. נדאג לכך שכל ועד בית יקבל הכשרה מקצועית עבור חילוץ ממעלית במהירות וללא סיבוכים מיותרים”.
לפרטים נוספים ניתן לפנות בין השעות 18:00 ל-20:00, לאחד משני הנציגים שמובילים את קבוצת ההתאגדות: ראובן נתן לוי – 0548591992; נתן סינגר – 0528780696.
אנו ב’שערים’ נבקש מכם הקוראים לשמוע עוד על הנושא החשוב, ולקבל מכם כל מידע בעניין. אם יש לכם דיל טוב או הסכם טוב מול נותני שירות – נשמח שתשתפו את המידע, לתועלת כלל תושבי העיר.