רשת המזון “רמי לוי” משיבה על הטענות נגדה: “אנו היחידים הנמצאים תחת פיקוח צמוד של וועדת כשרות מיוחדת, עושים הכול למנוע תקלות בעתיד”. במקביל נמשכות התגובות של קוראים רבים החושפים טענות חדשות נגד רשתות מזון בביתר. כתבת המשך.
הסערה שעוררה כתבת התחקיר של שערים, בשבוע שעבר, על מצב הכשרות של מוצרי המזון ברשתות המזון ובמרכולים בעיר מלמדת שהציבור לא נותר אדיש והוא מצפה לשינוי יסודי במצב הנוכחי שאינו מאפשר לסמוך בלב שקט ורגוע על המאכלים הנמכרים ברשתות המזון הממוקמות בעיר של חרדים לדבר ה’ המקפידים על כשרות מהדרין, ללא פשרות. משיחות עם תושבים רבים שפנו למערכת עולים פרטים חדשים על תקלות שנוצרו בעקבות זלזול של רשתות מזון ומכולות בעיר ברמת הכשרות של מוצרי המזון שעל המדפים.
תקלות במגוון מוצרים
המקרים מקיפים מגוון של מוצרי מזון, בלא אבחנה. במקרה אחד, ופלים מצופים שנחו על המדף באחת החנויות בעיר, עם שלט גדול “נאפה לאחר הפסח” הובררו ככאלה שנאפו לאחר פסח תשע”ב(!). הדבר התגלה רק באמצעות בדיקה דקדקנית באותיות הקטנות שבתחתית האריזה.
במקרה אחר, אברך שקנה באחת מחנויות המזון בעיר מארז של פיצות אישיות קפואות, גילה לתדהמתו שהמדובר במוצר המבוסס על חלב נוכרי, וזאת רק לאחר שבני הבית כבר טעמו מהפיצות. האברך שלא זכר היכן נרכש מארז הפיצות לא ידע אל מי להתלונן, ומובן שגם הפסיד פיצוי כספי על המוצר שנרכש בתום לב ובלא צל של חשש מרמת הכשרות של המוצר. חשוב לציין שאריזת הפיצות הייתה זהה לגמרי בצורתה לזו שתחת כשרות מהדרין מלאה.
במקרה נוסף, תושב העיר שקנה באחת החנויות בעיר מארז של מרק נמס, המגיע בד”כ כמוצר פרווה- מהדרין, , גילה להפתעתו, עם הגיעו לביתו, שהמדובר במוצר בשרי בהשגחת הרבנות בלבד.
אך אם לא די בכך, היחס בו נתקלים לעיתים צרכנים המבקשים לעורר את תשומת ליבם של בעלי החנויות גורם להם להרגיש שההתנהגות אליהם מזלזלת וחסרת התחשבות בעקרונותיהם: תושבת גבעה ב’ שביקרה באחת מרשתות המזון הגדולות בשכונה והעירה את תשומת ליבם על כך שראוי שהמבצעים הגדולים על העופות יחולו גם על מוצרי בשר למהדרין מן המהדרין המקובלים על הכול, נתקלה ביחס מזלזל מצד המוכר:
“מה אתם עושים עסק, כולנו יהודים, מה פתאום זה משנה איזה הכשר”.
התגובות
רשת המזון רמי לוי לא נותרה אדישה לטענות שעלו נגדה בתחקיר שערים, בשבוע החולף. לטענת נציגי רמי לוי ששוחחו עם כתב שערים, הרשת נמצאת תחת מערכת הכשרות המהודרת מטעם בית הדין של המרא דאתרא הרב תופיק שליט”א, כשהם כפופים לכל הוראות בית הדין, הן בענייני כשרות והן בהיבט הרוחני של צביון החנות. לטענתם, בשונה מרשתות אחרות, הרי שעל הסניף שלהם בעיר ביתר קיים פיקוח כשרותי קבוע הכולל את החנות עצמה, ומייד כשנודע להם על התקלה בהכשר של מוצרים מסוימים, עשו כל שביכולתם לטפל בבעיה, ואף זכו לשבחים מתושבים על אופן הטיפול בתקלה ועל רמת הפיקוח הקיימת על מוצרי המזון בסניף.
מטעם חברת “משובח” נמסר שהם אינם מייצרים שקדי מרק בימות השנה, ואילו שקדי המרק שהוזכרו בכתבה אינם שייכים כלל לקו הייצור שלהם.
מערכת הכשרות של העדה החרדית הגיבה אף היא על הכתבה, בטענה שבמדריך הכשרות של “העדה החרדית”, היוצא לאור לקראת הפסח, מופיעה הזהרה ברורה על כך שהם אינם מקפידים על שינוי אריזה בימות הפסח, ולכן יש להיזהר שבעתיים בעת בחירת מוצרי מזון לימות הפסח בהשגחת העדה החרדית.
מערכת שערים מבהירה שבכתבת התחקיר בשבוע שעבר לא נקבע שחברת “סוגת” אורזת את המוצרים במקומות הנגועים בחמץ , אלא רק העירו את תשומת לב הציבור באופן כללי לעובדה שכשאין פיקוח נאות על המוצר, לא ניתן לדעת במדויק היכן התאכסן המוצר וכיצד הובל לחנויות, ולכן חשוב בעיקר בימי הפסח לבדוק בשבע עיניים שמדובר במוצר עם השגחה מהודרת, הפותרת אותנו מכל סימן שאלה ומכל חשש.
ציבור הקוראים מתבקש לעקוב בעת הקניה אחר מצב הכשרות של כל מוצר ומוצר, ללא יוצא מן הכלל, ולא להסתמך על החנויות, כדי שנוכל כולנו להיות שקטים ורגועים בכל הנוגע לכשרות המאכלים המגיעים אל פינו.