זכתה עירנו המעטירה להיות אכסניה לבית ועד ייחודי במינו בתחום החינוך על כל גווניו. על פני כמחצית הקומה העליונה במתנ”ס העירוני שברחוב ברסלב, משתרעת לה המרכזייה הפדגוגית התורנית, או כשמה העדכני ‘המרכז לחינוך והוראה’, המהווה כלי מאין כמותו למלמדים ומחנכים ומפיצה את אור החינוך כמגדלור בלב ים.
את המקום המפואר והמכובד הזה יזם, בנה והקים בעשר אצבעותיו איש החינוך הרב אברהם קייזר הי”ו, תושב עירנו, שיחד עם ציוותו, מנהל את ‘המרכז לחינוך והוראה’ ומוביל אותו לשגשוג ולהתפתחות שאינם חדלים לרגע. מדהים להיווכח שמקום חשוב כל כך פועל למעשה ללא תקצוב וניזון מתרומות בלבד.
הסיור במקום מותיר רושם עמוק ומהמם ומעלה את ההרהור הנוקב, האם אין מרכז מסוג זה מתבקש מאליו בתחום החינוך, התופס מקום כל כך חיוני ומהותי בתפיסת החיים היהודית השורשית. מכלול ענייני ההוראה והחינוך דורש, כתנאי בסיסי, קורת גג מכובדת שתעסוק בהיבטיו השונים ותספק לעוסקים במלאכת הקודש, המגדלים את הדורות הבאים, כלים ראויים לעבודתם האחראית.
בשיחה מאלפת פרס הרב קייזר בפנינו את שלל פעילויות המרכז כמו גם את חזונו לעתיד.
קודם כל, נודה לך אם תוכל לתמצת לנו בקצרה את פעילויותיו של המרכז לחינוך והוראה
ובכן, המרכז, הנכנס לשנתו העשירית, ב”ה, פעיל בשני מישורים עיקריים: האחד, בתחום הלימודי. המלמד ימצא כאן מגוון עצום של חומרי עזר ואמצעי המחשה לכל הגילאים ולכל הרמות – העוסקים בנושאי הלימוד בתלמודי תורה. באמצעות חומרים אלו הוא יוכל ללמוד היטב את הנושאים שעליו ללמד בכיתה ולהעשיר בהם את ידיעותיו. זאת בנוסף לסיורים לימודיים הנערכים במרכז שמטרתם לאפשר למלמד להמחיש לתלמידיו נושאים מסוימים באופן מיוחד.
המישור השני הוא התחום החינוכי. הפעילות העיקרית בתחום זה היא הבאתם של עשרות מלמדים, מכל החוגים, המגזרים והעדות, למרכז, על בסיס שבועי וחלוקתם לכשמונה קבוצות דיון בהתאם לכיתות שבהן הם מלמדים. במסגרת זו המלמדים מעלים לדיון סוגיות חינוכיות שונות שבהן הם נתקלים במהלך עבודתם ומלבנים אותן יחדיו. כמו כן, במסגרת זו המלמדים גם מסייעים זה לזה – אם בהבנת חומרי לימוד מסוימים ואם בדרכי הקנייתם לתלמידים.
איך נולד הרעיון לפתוח מקום שכזה?
לפני כעשרים שנה התחלתי את דרכי בעולם החינוך כמלמד צעיר. כמו רובם המוחלט של המלמדים לא עברתי הכשרה כלשהי אלא עשיתי את דרכי מספסלי הכולל היישר למסדרונות התלמוד תורה. הגישה ולפיה לומדים את מקצוע ההוראה והחינוך במוסדות החינוך תוך כדי עבודה צרמה לי מהרגע הראשון.
יום אחד בראשית דרכי שמעתי את המנהל דן בנושא חינוכי מסוים עם שני מלמדים ותיקים. לא התאפקתי וחיוויתי אף אני את דעתי בעניין. הללו התרשמו וקיבלו את דעתי. במקום להרגיש טוב מהעניין, הייתה לי תחושה חמוצה. הלא הם בעלי ניסיון וותיקים בתחומם, כיצד יתכן שאני הקטן והירוק יכול להבין יותר טוב מהם. באותו רגע החלה להתפתח אצלי ההבנה שנושא כל כך חשוב ומהותי כמו חינוך והוראה אינו נרכש סתם כך מהניסיון, ויש צורך חיוני בהקמת מרכז שיהווה מעין בית מדרש למלמדים במגוון תחומי החינוך וההוראה.
מתי ניגשת בפועל ליישם את הרעיון?
לוקח זמן עד שרעיון מבשיל וקורם עור וגידים. למעשה התוכנית המקורית הייתה להתרכז בתחום החינוך יותר מאשר בתחום הלימודי, וכך גם אני רואה את תפקידו של המרכז לטווח הארוך. אך ככל שהתקדמתי לביצוע הרעיון הלכה למעשה, נוכחתי לדעת שקיים חוסר עצום במאגרי מידע ובעזרי למידה. כדי להכין את חומר הלימודים כראוי, נאלץ מלמד לעבוד קשה ולחפש את המידע ‘מתחת לאדמה’, לעיתים.
לכן, כשפתחנו את המרכז לפני כעשר שנים, בבניין ת”ת צאנז, הבשורה הייתה בעיקר בתחום של העמדת מאגרי מידע ואמצעי למידה שונים לרשות המלמדים. הללו גילו לפתע עולם חדש של אפשרויות זמינות המעניקות לחומר הלימודים שלהם נופך חדש בעשירית מהמאמץ שלו נזקקו קודם לכן. לפני כשש שנים העמידה העירייה לרשותנו את המקום שבו אנו שוהים כיום.
אולי תוכל לסקור לנו באופן מפורט יותר, אלו כלים ימצא המלמד בבואו למרכז שלכם?
כמובן. קודם כל יש לנו ספרייה ענקית ובה מגוון רחב ביותר של ספרי יסוד, העוסקים בכל המקצועות הנלמדים בתלמודי התורה, לעיון במקום, וכן תיקיות עמוסות בחומרי עבודה שאותם יכול המלמד לצלם כאוות נפשו במכונת צילום העומדת לרשותו במקום. בנוסף, קיימים במקום מספר מחשבים המאחסנים מאגרי מידע אדירים הכוללים גם חומר ממוסדות בארץ ובחו”ל. במאגרים אלו יוכל המלמד למצוא שפע של חומר העשרה כמעט בכל תחום כמו גם עבודות כתובות על אינסוף נושאים. באמצעות מערכת מידע משולבת זו, יוכל המלמד להכין חומרי לימודים במקום כולל דפי עבודה ועזרי המחשה. הוא יוכל אף להסתייע במכשור היקר העומד במקום למגוון שימושים: כריכת ספירלה, כריכה בחום, למינציה, צילום צבעוני ועוד. כמו כן, יוכל המלמד לשאול אביזרי למידה לשימוש בכיתה לצד מקרנים, מסכים, רמקולים ואפילו תפאורה למסיבות.
הזכרת בתחילת השיחה סיורים לימודיים. מה הם כוללים?
ספינות הדגל של סיורים אלו הם שני דגמי ענק של המשכן וכליו ושל בית המקדש כולל הר הבית. דגמים אלו בנויים על פי קנה מידה קפדני ומעלתם העיקרית שהם מתפרקים עד לחלקים הקטנים ביותר. במהלך הסיור ישמעו המלמד והתלמידים סקירות מפורטות על נושאים אלו ויוכלו לפרק ולהרכיב את החלקים. סיור מומחש וויזואלי של שלוש שעות עם הצוות המקצועי של המרכז שווה ערך לשעות למידה רבות בכיתה.
בנוסף, ניתן להתרשם מתערוכת מלאכות שבת שחלקן מומחש באופן מעשי, כמו למשל, מלאכת אורג – המודגמת על ידי מכונה מיוחדת שנבנתה בהתאם לתיאורי המשנה. אגב, אחד מראשי ישיבת מיר ביקש לשאול דגם זה של מכונת האריגה כדי להבין טוב יותר מלאכה זו שהתקשה בה שנים רבות. כמו כן, מודגם תהליך ייצור תפילין ושופרות באמצעות רכיבים אמיתיים.
נושאי סיור אלו קשורים למקצועות קודש. יש לכם מה להציע גם במקצועות חול?
ודאי. בתחום זה במיוחד מהווה המרכז כלי חשוב גם בידי בתי ספר לבנות. יש לנו מגוון אביזרים להמחשת נושאים לימודיים ידועים, כמו: מערכת לבחינת חוק כלים שלובים, שלד אדם מתפרק לחלקים, מחזור הדם, מערכות העין והלב, מנסרה, מראות קמורות וקעורות ועוד. ניתן להתרשם גם ממיצג של שעשועים אופטיים, שדרכם, אגב, אנו נוהגים להעביר מסר כללי לחיים ולפיו הסתכלות שלילית על אדם יכולה לנבוע מטעות אופטית בסך הכל.
מעבר לכך קיימת במרכז תערוכה מרשימה של חפצים ומוצגים היסטוריים – ששימשו את אבותינו בדורות הקודמים. זה לצד זה ניצבים: מגהץ פחמים, פרימוס, מכונת כתיבה, מכבש דפוס הפועל על עיקרון סידור אותיות עופרת, פנקסי תלושים מתקופת הצנע, טלפון חוגה ועוד אביזרים שאבד עליהם, כמעט, הכלח. מטרת תערוכה זו, מעבר לאטרקציה ההיסטורית שבה, היא להעביר מסר עקיף לתלמידים המבקרים במקום שלמרות תנאי החיים הקשים ששררו בעבר בכל זאת התעלו אבותינו וגדלו ברוחניות.
נשמע מרשים ומעניין מאוד. אך, מסבר פניך נראה שעוד לא אמרת הכול …
אכן … בשנים האחרונות פנינו גם לתחום ההוצאה לאור. הניסיון הרב שצברנו במקום והמפגשים התכופים עם אנשי החינוך שבאים אלינו תמידים כסדרם העלו את הצורך ביצירת חומר מעובד לתלמידים בתחומי למידה שונים.
עד כה הוצאנו הגדה של פסח, הלכה בהירה, המקרא הבהיר ומשנה בהירה (שני האחרונים בצורת חוברות). ב”ה, הדרך הייחודית, פרי ניסיוננו והכרותינו את התחום מקרוב, שבאה לידי ביטוי בספרים אלו, התקבלה בהתלהבות במוסדות החינוך השונים, וגדולי ישראל רבים, וביניהם הגראי”ל שטיינמן שליט”א, שיבחוה והיללוה.
מה החזון שלכם לעתיד?
כפי שכבר אמרתי, חזוננו האמיתי הוא ליצור ב ‘מרכז לחינוך והוראה’ בית מדרש לענייני חינוך שבו יוכל המלמד להפוך למחנך במלוא מובן המילה.
תקוותנו שלא יארכו השנים וחלומנו יהפוך לממשי, אי”ה.