לגודל האכזבה, בדיקת ‘שערים’ מגלה: למרות ההצהרות וההבטחות, הקצאת התקציב להוזלת התחבורה לא כלולה בתקציב 2026
יעקב מרגליות
בשבועות האחרונים שמחנו לבשר לכם, קוראי ‘שערים’ היקרים, על התפתחות חיובית במאבק להוזלת מחירי התחבורה הציבורית. נראה כי סוף סוף, לאחר חודשים של מאבק תודעתי – ההבנה מתחילה לחלחל לשרי הממשלה הרלוונטיים וכי קיים רצון לפתור את העוול ולהפסיק את האפליה שכל תושבי ביתר מרגישים בכיסם.
את המציאות מכיר כל אחד בעיר, ובוודאי כל מי שקרא את ‘שערים’ בשנה האחרונה: בעוד ערים חרדיות נהנות מתעריפי נסיעה מוזלים באופן ניכר, עשרות אלפי תושבי העיר משלמים פי כמה עבור אותו שירות. בראש טבלת החרפה ניצבת העובדה שכרטיס חופשי חודשי לילד או ילדה שצריכים להגיע לחיידר או לבית הספר, צריך לשלם סך של 157.5 שקלים, פי שניים ויותר מאשר בערים אחרות.
למרות העובדה שלאחרונה שמענו מספר הצהרות חיוביות בנושא, אנחנו מתריעים על בעיה מדאיגה: תקציב המדינה הולך ומתגבש בימים אלה, ובדיקת ‘שערים’ מגלה כי התקציב לשנת 2026 אינו כולל בשורה שתאפשר את תיקון העוול.
וכעת, כשחלון ההזדמנויות להכניס את התיקון לתקציב נסגר במהירות – הסיכון שהמצב יונצח לשנה נוספת הולך וגובר.
הודאה בעוול, אך ללא התקדמות
בשבוע שעבר הגיעה שרת התחבורה מירי רגב לסיור בעיר ונפגשה עם ראש העיר ר’ מאיר רובינשטיין וחברי העירייה. מעבר לבשורות על הרחבת כביש 375 וקווים חדשים לחיפה ולנתניה, השרה התייחסה לסוגיה המרכזית שיושבת על ליבם ומטרידה את מנוחתם של תושבי העיר: “נעשה עוול לתושבי ביתר עילית”, הצהירה, וסיכמה על קביעת פגישה משותפת עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ לתיקון המעוות.
ההצהרה חשובה, ההכרה במצב נחוצה – אך השאלה המרכזית נותרת ללא מענה: מתי ואיך?
כאן מתחילה הבעיה האמיתית. בדיקה שערכנו בדיונים התקציביים חושפת: התקציב להוזלת מחירי התחבורה בעיר לא מופיע בספר התקציב הקרוב. לא רק שהוא לא מופיע – הוא אפילו לא רשום כדרישה רשמית של משרד התחבורה מול משרד האוצר.
נוכח זאת, הנה תרחיש המשך צפוי וברור: בעוד ימים ספורים תצביע הממשלה והכנסת על תקציב 2026 למס’. ברגע שהספר ייסגר ללא סעיף ייעודי לתיקון האפליה – האירוע הסתיים לרעת תושבי ביתר. ההוזלה המובטחת לא תקרה, והדבר היחיד שנקבל זו שנה נוספת של הבטחות לפיהן “מדובר בעוול שצריך לפתור, נחכה שמשרד האוצר יאשר תקציב”.
פגישה עם שר האוצר – עליה הצהירה השרה – היא חשובה ונחוצה. אבל מה תעזור פגישה אחרי שהרכבת עזבה את התחנה? מה יועיל דיון עקרוני כשהתקציב כבר אושר? האם שרת התחבורה לא יכולה להפעיל את כוח המשילות של מפלגת השלטון בה היא חברה, ואף לערב במידת הצורך את ראש הממשלה, כדי לדפוק על השולחן ולהודיע ש’אין תקציב 2026 בלי הקצאת תקציב לתיקון העוול בביתר עילית’?
לכך יש להוסיף את העובדה הפשוטה לפיה העבר מלמד: הבטחות מעורפלות בלי שורה מפורשת בחוק תקציב – נשארות הבטחות על הקרח.
נקודת אור וקוץ בה
למרות התמונה העגומה, יש גם נקודות אור. סגן השר ר’ אורי מקלב עובד ברמה המקצועית: לאחרונה התבשרנו על פגישות שקיים מקלב עם יו”ר רשות התחבורה, וכן בניית פרופיל מיוחד שיאפשר הוזלה לתושבי העיר ועל עבודת מטה חשובה ומוקפדת.
אבל גם כאן מסתתר מלכוד: פרופיל בלי תקציב הוא תוכנית על הנייר. אפשר להכין את כל המנגנונים הטכניים, אולם ללא כסף מאושר בתקציב, שום דבר לא יזוז.
וכאן נשאלת השאלה: היכן הם, חברי הכנסת שלנו? איפה הח”כים מש”ס, מאגודת ישראל ומדגל התורה? מדוע הם לא דופקים על השולחן? מאיזו סיבה הזעקה של עיר שלמה, בת 100,000 תושבים בקירוב, לא מגיעה לאוזניהם ולא מהודהדת על ידם?!
אנו משמשים כאן לפה עבור רבבות התושבים ואומרים: חברי הכנסת החרדים, מכל הסיעות – זהו הרגע שלכם. התחקיר שלנו לא מצא אף חבר כנסת אחד שהגיש דרישה רשמית לתקצוב הוזלת המחירים בביתר. אף אחד לא הציב אולטימטום. אף אחד לא דרש שורה בתקציב.
אל תשלו אותנו!
ח”כים יקרים, עשרות אלפי משפחות בעיר, מאות אלפי נסיעות בחודש, מיליוני שקלים שנגזלים מכיסם כל שנה. כולנו תולים אליכם עיניים ומחכים שתפעלו.
זה לא זמן ל’פגישות’ נוספות. זה לא זמן ל’הבנות עקרוניות’. זה הזמן להכניס את התקציב להוזלת המחירים בביתר לספר התקציב. נקודה.
כל ועדת חריגים עתידית, כל הבטחה לפגישה נוספת עם שר האוצר סמוטריץ’ אחרי אישור התקציב – הוא הימור מסוכן על חשבון התושבים שמשקף בעיקר חוסר רצינות וניסיון למסמס את הפתרון ולדחות את תושבי ביתר בקש וגבבא, בדמות הצהרות אשלייתיות ששום דבר רציני לא עומד מאחוריהן. וכי זו חכמה גדולה – להשלות ולאכזב עיר שלמה עם עשרות אלפי אנשים נשים וטף שנותנים בכם אמון ורוצים להאמין למילה שלכם???!!!
הכוח בידיכם עכשיו, בימים הקרובים, לפני ההצבעה.
אחרי שהתקציב יאושר – יהיה מאוחר מדי. העוול צריך להיות מתוקן עכשיו, כחלק מחוק התקציב הקרוב, או שהוא לא יתוקן בשנה הקרובה.
תהיו רציניים – תפעלו! אנחנו נהיה כאן כדי להעלות על נס את כל מי שיפעל בצורה רצינית.




