הנתינה שלא נגמרת לעולם | הדים עצומים בעקבות היריעה ב’שערים’ על סוד הנצח של ‘גמ”ח ביתר’ ומכתבו המפתיע של אחד מגדולי המו”צים בעירנו
שמעון כהן
דבר ידוע ומפורסם הוא בשער בת רבים, שהביתרים הם אנשים רציניים ומחוברים לטהור: תושבי ביתר שואפים לקיים את רצון הבורא יתברך בשלמות, וגם כאשר המחשבות נתונות לטרדות הפרנסה ובתוכניות כיצד לחתן את הילדים בבוא העת בכבוד ובקלות – המחשבות והתוכניות הללו הן חלק מעבודת השם, והן נשקלות במאזניים של ‘מה השם אלוקיך דורש מעימך’. לא מתפתים לפרסומות נוצצות וטרנדים חולפים, אלא מודדים את התוכניות במאזניים של נצח.
נוכח העובדה הבסיסית הזאת, אך טבעי היה שהמאמר המקיף שפורסם בסוף השבוע האחרון ב’שערים’, שעסק בפתרונות הכלכליים של ‘גמ”ח ביתר’ לקראת נישואי הילדים כתחליף מועדף לחלומות שוק ההון, שמשלב גם ביטחון כלכלי לעונת נישואי הילדים וגם רצון השם בעשיית ‘חסד בממונו’ – עורר שיח ער והדים נרחבים ברחבי העיר.
בכל חדר קפה של כולל ובכל הפסקה שבין מנחה למעריב, שיחות ודיונים נערכו בכל מקום, ופניות התעניינות רבות מספור נרשמו בגמ”ח המרכזי. תושבי ביתר מתעניינים באמת ורוצים לדעת את המסלולים הבטוחים, התשואות והאופן בו הכסף שלהם גם מבטיח להם את נישואי הילדים בכבוד בס”ד, וגם בינתיים מסייע לאחרים להשיא את הילדים בכבוד, במעגל חסד בלתי נגמר שבו גם הפירות נאכלים בעולם הזה, לצד הקרן שקיים לעולם הבא ולנצח נצחים.
אך בעוד רבים התמקדו בצד של ה”חיסכון” והדאגה לעתיד הילדים, הגיע למערכת מכתב מטלטל מאת אחד מחשובי הרבנים בעירנו, הרה”ג רבי מנחם קוריץ שליט”א, מגדולי מורי ההוראה בעיר, שמבקש להפוך את הקערה על פיה ולהציג זווית ראייה חדשה, עמוקה ומרגשת הרבה יותר.
במכתבו, מבקש הגר”מ קוריץ שליט”א לחדד כי “גמ”ח ביתר” אינו רק ‘בנק’ לחתונות, אלא ###בית הקיבול המהודר והיעיל ביותר לכספי הצדקה שלכם.## בין אם מדובר בתרומה שגרתית, נדרים ונדבות, או רצון להנציח יקירים – הרב חושף את “סוד המחזוריות” שקיים רק בגמ”ח, והופך כל שקל של תרומה לנצחי.
דבריו של הרב, המובאים כאן ככתבם וכלשונם, משנים את כל מה שחשבנו על המושג ‘נתינה’.
צדקה בכל עת
“בס”ד, לכבוד מערכת עיתון ‘שערים’, העושים מלאכתם נאמנה. הנידון: בעניין המאמר החשוב ‘וזאת תורת החיסכון’.
“שמעתי על היריעה המקיפה שפרסתם בסוף השבוע האחרון, וברצוני לחדד נקודה יסודית המסתתרת בין השורות, והיא מעלתה העצומה של החזקת וביסוס קרן הגמ”ח עצמה.
“כי הנה ידועה מעלת הצדקה, אך ישנה מעלה גדולה ונשגבה הימנה, והיא בבחינת “צדקה עשה בכל עת”. ורבים שואלים: כיצד ייתכן לעשות צדקה “בכל עת”? הרי נתן העני את המעות וקנה בהם צרכיו, וכלה הכסף.
“אמנם, מי שמחזק את מפעלות הגמ”ח בתרומות הגדלת הקרן, מתגלה כאן סוד הנצח של החסד. הכסף שנתתם לצדקה אינו “נגמר”. הוא ניתן כהלוואה לפלוני לצורך החג, חוזר לקופה, ניתן שוב לאלמוני לצורך רכישת תפילין לבנו, וחוזר חלילה. נמצא שאותו סכום עצמו, ממשיך לגלגל זכויות ולעשות חסד עם עשרות ומאות משפחות, שנה אחר שנה, ואולי אף לדורות עולם.
“אין לך “קרן קיימת” גדולה מזו, שכל שקל שיוצא מכיסו של האדם לצדקה, אינו מתכלה, אלא הופך למעיין נובע שאינו פוסק. זהו המקום הראוי ביותר להפקיד בו כספי צדקה, כדי לחזק ולתמוך ולשקם את נצרכי עירנו, וכשהלווה מחזיר את ההלוואה – עני אחר לווה את זה, והזכות עומדת לתורם לעד.
“ישלם ה’ שכרכם ותהא משכורתכם שלמה.
“הכותב ומברך לכבוד התורה ולומדיה, מנחם קוריץ”.
עד כאן מכתבו של הגר”מ קוריץ שליט”א.
הסל שלא מתרוקן
כדי להבין את העומק בדברי הגר”מ קוריץ, נתבונן בדוגמה הפשוטה ביותר: הלוואות לחגים. כולנו זוכים לתרום לקמחא דפסחא או סלי מזון לשבת. זו מצווה חשובה מאין כמותה. אולם, המציאות היא שהמשפחה קיבלה את הסל, אכלה ושבעה, והכסף שהשקעתם – נגמר. בחג הבא תצטרכו לתרום שוב.
לעומת זאת, תרומה ל’קרן הלוואות לחגים’ ב’גמ”ח ביתר’ פועלת אחרת לגמרי. תרמתם 1,000 ש”ח לקרן? הכסף הזה ניתן כהלוואה למשפחה לפני פסח. הם קנו מצות וביגוד, עברו את החג בכבוד, ולאחר מכן החזירו את הכסף בתשלומים נוחים.
לקראת סוכות, ה-1,000 ש”ח שלכם כבר חזרו לקופה, וכעת הם יוצאים שוב למשפחה אחרת לרכישת ארבעת המינים! וכך בחנוכה, וכך בפורים. הכסף שלכם נשאר חי, קיים ופועל, ומייצר “ריבית דקדושה” של מצוות ומעשים טובים בלי סוף.
בר מצווה נצחית
דוגמה מרגשת נוספת היא קרן התפילין. הורים רבים מתקשים בהוצאה הגדולה של רכישת תפילין מהודרות לבנם הבר-מצווה. כשאתם תורמים לקרן זו, אתם לא מממנים ילד אחד בלבד. הכסף שלכם מאפשר להורים לקחת הלוואה, לרכוש תפילין, ולהחזיר את הסכום לאט לאט.
ברגע שההלוואה מוחזרת – הורים לילד אחר משתמשים באותו כסף בדיוק. בתרומה חד פעמית, אתם יכולים להיות חתומים בשמיים על הכנסתם לעול המצוות של עשרה, עשרים ואפילו מאה נערים בעיר! הזכויות של כל הנחת תפילין שלהם במשך חייהם – נזקפות לזכות אותו סכום ראשוני שתרמתם ולא משכתם חזרה.
ספרי תורה ובתי כנסת
אותו עיקרון אדיר פועל גם בפרויקטים הגדולים והיקרים לליבנו. אדם רוצה לתרום לכתיבת ספר תורה או לבניית בית כנסת. בדרך כלל, תרומה היא “חד פעמית”. תרמתם לבניין – יש קיר. תרמתם לספר תורה – יש יריעה.
אך בהפקדת צדקה בקרן הגמ”ח המיועדת להלוואות למוסדות ובתי כנסת, מתרחש פלא. בית כנסת אחד לווה את הכסף, בונה את ההיכל, ומגייס תרומות להחזר ההלוואה. ברגע שהכסף חוזר – בית כנסת ###שני## לווה אותו, ומיד אחריו בית כנסת שלישי. המשמעות היא בלתי נתפסת: בתרומה אחת שלכם, נבנו בפועל עשרות בתי כנסת! עשרות ספרי תורה נכתבו! הכסף שלכם לא נח לרגע. גם אחרי 120 שנה, הקרן שהעמדתם ממשיכה להסתובב בעיר, לבנות, לנטוע ולעשות פירות.
לחזק את ה”יש”
המכתב של הגר”מ קוריץ שליט”א הוא קריאת כיוון לכל מי שמבקש לתת צדקה במקום שבו התשואה הרוחנית היא מקסימלית. הצורך הגדול של “גמ”ח ביתר” הוא בהגדלת ההון העצמי (ה”קרן”), כדי שיוכלו לתת מענה ליותר ויותר פניות. כל תרומה לגמ”ח – בין אם היא קטנה או גדולה, בין אם היא מכספי מעשר או סתם נדבת לב – היא לא סתם “נתינה”. היא הנחת אבן יסוד בבניין נצחי שאינו מפסיק להיבנות.
זה הזמן של כולנו לחזק את הקופה של העיר, לא כדי למשוך את הכסף בעתיד, אלא כדי שהוא יהיה שם תמיד בשביל האחרים. זוהי “צדקה עשה בכל עת” כפשוטו.




