ב”ה
ביטן זעם: תושבי ביתר צריכים להפסיק לנסוע לירושלים כדי שילדיהם יקבלו הנחה?
דיון סוער התקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת סביב המצוקה הגוברת של תושבי העיר ביתר עילית, המשלמים סכומים גבוהים עבור נסיעות בתחבורה הציבורית בשל ביטול האפשרות לרכוש חוזה חופשי חודשי מקומי.
המשמעות היא כי ילדים הנוסעים רק מהבית למוסדות החינוך, משלמים סכום הגבוה במאות אחוזים מכפי שהיה לפני הרפורמות האחרונות. לבקשת ח”כ מאיר פרוש וביוזמת רה”ע מאיר רובינשטיין, קיים ח”כ דוד ביטן דיון בנושא בוועדת הכלכלה בראשותו.
אחרי הדיון הקודם, בסיומו דרש ביטן מנציגי משרד התחבורה ומשרד האוצר להציג מתווה לפתרון הבעיה, התקיים הדיון השני – אך גם במהלכו לא העלו נציגי המשרדים הממשלתיים פתרון, אלא התמקדו בניסיון להסביר מדוע מפלים לרעה את תושבי ביתר עילית.
בין היתר ניסו לטעון כי בג”ץ כבר פסק בנושא, אך מנכ”ל עיריית ביתר הבהיר כי הדיון המשפטי לא היה בנושא זה. ביטן הבהיר כי הסוגייה המשפטית לא רלוונטית שכן לא מדובר בשאלה משפטית, וכי השופטים לא דנו בנושא הרלוונטי.
נציגי משרד התחבורה הוסיפו טענה נוספת, ולפיה יש נסיעות יומיות רבות בין ביתר עילית לירושלים, ולכן יש קשר בין הערים – מה שהוביל להכללת ביתר במטרופולין ירושלים ולביטול האפשרות לרכוש חוזה נסיעה מקומי.
ביטן זעם ותהה: וכי תושבי ביתר צריכים להפסיק לנסוע לירושלים כדי שהילדים יקבלו הנחה? הצגתם רפורמה שנועדה כביכול להקל על האזרחים הנוסעים בתח”צ, וכעת אתם מספרים שיש כאלה שנפגעו מהרפורמה ומשלמים כעת הרבה יותר כסף על הנסיעות שלהם?
בהמשך דבריו אמר יו”ר ועדת הכלכלה: “השרה רגב הציגה את הרפורמה וסיפרה כי היא דואגת בכך להטבות עבור האזרחים. עכשיו אתם מספרים סיפורים שיש כאלה שנפגעו מהרפורמה? אם הרפורמה לא טובה, תתקנו אותה!”.
במהלך הדיון ניסו נציגי משרד התחבורה לעשות הקשר בין טיב השירות של התחבורה הציבורית בעיר ביתר עילית לבין הצורך לגבות סכומי כסף גבוהים יותר מהתושבים. נציג משרד האוצר אף ציין כי המשמעות של שינוי הרפורמה בעיר ביתר תביא לדרישות נוספות מערים אחרות, ולהוצאה כספית של מאות מיליוני ש”ח. נציג האוצר שאל האם תושבי ביתר יסכימו לשלם פחות כסף בתמורה לשירות פחות טוב בתח”צ.
ח”כ מאיר פרוש בתגובה, שאל האם המדינה מעוניינת לעודד את האזרחים להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית, או רוצה לפגוע בעיר המעודדת שימוש בתח”צ, ובכך לגרום לירידה בשירות ולתוספת רכבים פרטיים על הכביש.
בשל העובדה שנציגי משרד התחבורה ומשרד האוצר לא הציגו כל פתרון, הורה היו”ר ביטן על דיון נוסף בוועדת הכלכלה, כשהוא מצהיר שאם לא יציגו פתרון, הוא ידרוש כי השרה רגב תתייצב לדיון בו. הכלכלה. “רפורמה צריכה להועיל, ולא להיפך”, אמר ביטן.