שמעון כהן
במוצאי שבת פרשת ‘וישב’, אור לכ”א כסלו, זכתה ביתר עילית לארח את הגאון הגדול רבי שלמה ידידיה זעפרני שליט”א, מגדולי הדיינים ומרביצי התורה בדורנו, במסגרת האירוע המסורתי של תלמוד תורה “תורת חיים”. באולם “הדרים” המפואר התכנסו התלמידים והוריהם לערב של לימוד משותף, שיעורי תורה ושיחות הכנה לחג החנוכה.
לפני כשמונה שנים פתח תלמוד תורה “תורת חיים” את שעריו בעיר, בברכתו של מרן ראש הישיבה הגאון הגדול רבי גרשון אידלשטיין זצוק”ל. מאז הפך המוסד לבית עבור ציבור בני תורה ספרדים יוצאי ישיבות העילית, המבקשים לחנך את בניהם בחממה של תורה ולהכשירם לישיבות המובחרות.
בראש המוסד עומד הרה”ג רבי אפרים בנימין ישראל שליט”א, תושב העיר מזה 25 שנה ובוגר ישיבת פוניבז’. הרב ישראל זיהה את הביקוש הגובר בקרב בוגרי הישיבות הליטאיות והספרדיות למסגרת המותאמת לדרך חינוכם, והקים את המוסד שמהר מאוד הרחיב את גבולותיו.
הת”ת, החורט על דגלו מצוינות בכל התחומים, פועל תחת הכוונתם הרציפה של הגאון רבי חיים אקרמן, מגדולי מרביצי התורה בעיר, והגאון רבי יצחק שראבני שליט”א מבית שמש.
נגד ‘שרו של עשיו’
את המעמד המיוחד פתח מנהל המוסד, הרה”ג אפרים בנימין ישראל. בדבריו הסביר כי שרו של עשיו ביקש לנעוץ את טלפיו דווקא בכוחו של יעקב, המסמל את התורה ועמלה, מתוך הבנה שהתורה היא יסוד קיומו של עם ישראל. “אך זממו לא עלה בידו”, הדגיש הרב ישראל, “ואדרבה – בעקבות המאבק נוסף לנו פרק ‘גיד הנשה’ שעליו עמלים לומדי התורה לדורותיהם”.
“אתם, תלמידים יקרים”, פנה בהתרגשות לצעירי הצאן, “אתם המחזיקים את העולם בתורתכם, בהבל פיכם. עליכם העולם עומד, אתם מקור החיים של עם ישראל והעולם כולו. אשריכם!”
לאחר לימוד משותף של אבות ובנים, נערך חידון מקיף בהלכות ומנהגי חנוכה באמצעות “קליקרים” מיוחדים. במשך כשעה וחצי הפגינו התלמידים בקיאות מרשימה, כשהם מפתיעים אף את רבותיהם בידיעותיהם המקיפות.
“כאן עושים חיים”
שיא הערב היה בהגעתו של הגאון רבי שלמה זעפרני שליט”א. קהל המשתתפים קיבל את פניו בשירת “ימים על ימי מלך תוסף” שפרצה באופן ספונטני ונמשכה דקות ארוכות.
בפתח דבריו, הזכיר הגר”ש את היכרותו רבת השנים עם המנהל ועם אביו, הגאון רבי חיים שלום ישראל זצ”ל, ראש ישיבת “נר שמואל”. לאחר שסקר את האולם בחיבה, שאל: “מה עושים כאן בתלמוד תורה?” והשיב: “כאן ‘עושים חיים’. כן, כאן עושים ‘חיים אמיתיים’. לעשות חיים אין פירושו לאכול שוקולד או לשחות בים. ההנאה שאין למעלה הימנה היא לימוד התורה. לכן נקרא מקום קדוש זה ‘תורת חיים'”.
“לפני חג החנוכה”, המשיך הגר”ש, “הזמן שבו אנו מציינים את הגאולה מגזירות היוונים שביקשו ‘להשכיחם תורתך’, זה הזמן להגביר חיילים בתורה ובלימודה. בפרט בתקופה כה רווית אתגרים מבית ומחוץ, כשגזירות על הרוח יחד עם גזירות על הגוף מרחפות על עם ישראל ופעמי גאולה נשמעים – זה הזמן לאחוז בתורה ובגמילות חסדים”.
המעמד המרומם הסתיים בשירה נרגשת של “כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה”, כשהמשתתפים נוטלים עמם את רושם הערב המיוחד כצידה לדרך החיים.