ביתר 24 - כל מה שקורה בביתר עלית
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • עיתון שערים
  • מתכונים
יום רביעי, ח׳ בסיון ה׳תשפ״ה
No Result
View All Result
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • עיתון שערים
  • מתכונים
No Result
View All Result
ביתר 24 - כל מה שקורה בביתר עלית
No Result
View All Result
ראשי חדשות אקטואלי אירועי חרדים באה"ק

הביאני המלך חדריו

וַיְהִי בְּעַשְׁתֵּי עָשָׂר שָׁנָה | הגאון הרב חגי שושן, מקורבו התורני של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל ומחשובי המו"צים בעירנו, בשיחת זכרונות נדירה ל'שערים' 

ג׳ במרחשוון ה׳תשפ״ה
| אירועי חרדים באה"ק, קהילה, תורה וחסד בביתר
0 0
הביאני המלך חדריו

משה יאיר וינשטוק 

“…עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן.”

ברחוב הקבלן 45 בירושלים הסתיימה תפילת מנחה, אך המניין המצומצם של תלמידי החכמים כמו סירב התפזר. העיניים היו נשואות אל מקים עולה של תורה, המאור הגדול שתורתו נפוצה בכל הארץ. הם כמהו לשמוע דבר מה – אמרת קודש, דבר הלכה או פניני הדרכה, שיהיו עבורם כטל חיים ותמריץ לשגרת היום המוקדשת כולה לתורה.

הזמן הוא המשאב היקר ביותר עלי אדמות – את הלקח הזה למדה קבוצת העילית של בני התורה בכל רגע שבו שהו בצל דמותו הקורנת של רבם. כתלמידים שראו כיצד הרב מנצל כל רגע, גם הם חסו על זמנם מאוד. לכן ביקשו לשמוע רק מעט ולמהר לשוב לבית המדרש.

מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק”ל נשא את עיניו הטובות אל קבוצת האברכים שבחדר. “אתם שואפים להיות…” כאן השתהה הרב מעט, סוקר במבטו את האברכים היקרים לליבו, “רמטכ”לים, כן?” כמבקש לוודא שהמסר שכה עמל להחדיר בהם אכן נקלט.

והוא אכן נקלט.

קבוצת האברכים שזכו להימנות על המניין המצומצם של מרן הגר”ע יוסף בכל יום בחדר לימודו – שם ביקש להתפלל מתוך בחירה כדי לחסוך בזמן היקר מפז – קיבלו לאורך השנים את המסר המהדהד: “העלו את השאיפות, הגביהו אותן! אל תהיו חיילים פשוטים, היו רמטכ”לים – לא פחות!”

כשאנו שומעים את התיאור מפיו של הרה”ג רבי חגי שושן שליט”א – הם נשמעים חיים מפיו כנתינתם ממש. אין אלו רק דברים ששמע ממרן במו אוזניו אין ספור פעמים; זוהי אבן יסוד המלווה את כל הליכותיו. זהו המצפן שהציב מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל בפני כל החוסים בצילו: אל תסתפקו בפחות מהטוב ביותר. שאו עיניכם תמיד לעמדות של הנהגה והובלה; אל תנוחו בחיקה החמים של הבינוניות. כי אין מנוחה בעולם הזה לבן התורה, וכל שנותיו הינן עלייה רצופה במעלות התורה שאין להן סוף.

תלמיד מגיל 11

אחת עשרה שנים חלפו מאז נסתלק מעמנו מרן הגאון הגדול רבי עובדיה יוסף זצוק”ל, ודומה שמורשת הנצח שהותיר אחריו רק מעמיקה והולכת עם השנים בקרב ציבור יראי השם. אם תרצו, זוהי התגשמות מופלאה של דברי חכמינו “גדולים צדיקים במיתתן יותר מבחייהם”.

הרה”ג רבי חגי שושן שליט”א, מחשובי מורי הצדק בעירנו, משמש כרב קהילות ומרביץ תורה לרבים. בתפקידו כחבר בצוות הרבנים העליון ורב פוסק בבית המדרש של מרן הראשון לציון הגר”י יוסף שליט”א – זוכה הרב שושן ליטול חלק מרכזי בההדרת ספריו של מרן הגר”ע יוסף. כחלק מכך זכה ליצוק מים על ידיו ולטעום מיערת הדבש של תורה, אהבתה ועמלה שאין להם סוף.

לקראת יומא דהילולא, אנו מבקשים לשמוע מפיו, מכלי ראשון, מעט מזעיר מאותם רגעי הוד בצל מרן, ללמוד מהליכותיו ואורחות חייו הנאדרים בקודש, ולקחת עמנו צידה לדרך החיים.

זכרו של מרן הגר”ע ניבט מיד בכניסתנו למעונו של הרב שושן. ערמות הספרים המתנשאות לפניו – גמרות, שולחן ערוך, ספרי שו”ת ראשונים ואחרונים – מהוות תזכורת חיה לשנות ההוד בצילו של מרן. והעט המתרוצצת על פני השורות הצפופות בכתב יד מרהיב ומסודר להפליא, משלימה את התמונה.

ממתי זכיתם לחסות בצילו של מרן זצוק”ל?

“למעשה, כבר מגיל אחת עשרה נשביתי בקסמו. היה זה בשיעוריו הקבועים בבית הכנסת ‘היזדים’, בעיקר במוצאי שבתות. אמנם השיעורים היו עמוקים ואת רוב התוכן כמובן לא הבנתי אז, אבל התענגתי על זיו פניו של מרן ועל הסיפורים שתיבל בהם את דבריו. פשוט נמשכתי כבעבותות קסם אל השיעורים. לאט לאט כמובן הבנתי יותר, אך יותר מתוכן השיעורים, מרן הקרין לכל סובביו כי אין עוד דבר מלבד התורה הקדושה, שדבר בעולם לא ישווה לה, ושאין ערך לאדם, לעם ולעולם בלעדיה. המסר הזה היה חוצה גילאים ומגזרים ונחקק בעצמות.

“היו לי עוד מספר הזדמנויות להתקרב אל מרן, אולם בעיקר לאחר נישואיי זכיתי להתקרב יותר אל האור. כשחיפשתי כולל ראוי ללמוד בו, ומכיוון שהתגוררתי בצפת, שקלתי ללמוד באתרא קדישא מירון. אולם אז שמעתי כי הגאון רבי משה יוסף שליט”א נענה להפצרות אביו לפתוח כולל להלכה ודיינות בשכונת הר נוף בירושלים. ניגשתי למבחני הקבלה, וכשהתקבלתי – ראיתי בכך אות משמים. כאן למעשה התחיל הפרק המשמעותי בחיי”.

השאיפה: ‘רמטכ”לים של תורה’

הכולל של רבי משה יוסף היה צמוד לביתו של אביו מרן הגר”ע, וגם קרוב לליבו. “מרן רבנו עובדיה יוסף”, נזכר הרב שושן, “היה מגיע מעת לעת למסור בפנינו שיחות ושיעורים, שהיו עבורנו עולם ומלואו. 

“בשיעור הראשון, בו קיבל את פנינו, שרטט בפנינו את עולם השאיפות שיהיה נר לרגלינו: לכוון הכי גבוה שאפשר – להיות “רמטכ”לים”. הוסיף אז מרן ואמר כי ללמוד על מנת להיות רב ומורה הוראה בישראל, זה לימוד תורה לשמה, בדיוק כמו לימוד במסגרת הרבצת תורה לעדרים או שיעורים לתלמידים בישיבה.

“מרן הדגיש בפנינו כי התורה היא הכול בחיים והיא המטהרת ומזככת את האדם. ‘לומדי תורה אינם צריכים לתעניות וסיגופים’, אמר לנו, ‘כי התורה היא המטהרת אותם והמאור שבה מחזיר כל אחד למוטב’. ורבות הן זכויותיהם שהם מחזיקים את העולם בתורתם, כנאמר: ‘אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי”.

להורות הוראה בישראל

הרב שושן נזכר: “מרן זצוק”ל שב והדגיש בכל עת כי עלינו לשאוף להפיץ תורה והוראה בישראל. בהקשר זה היה חוזר ואומר לבל נהיה בבחינת ‘אִם חָכַמְתָּ – חָכַמְתָּ לָּךְ’ (משלי ט), כלומר, שלא נשמור את החכמה לעצמנו. הוא היה דוחק בכל אחד מאיתנו: ‘מה אתה עושה בשביל כלל ישראל? הלוא זו השאלה שתישאל בבוא היום בעמדך בפני בית דין של מעלה, כשהקב”ה בכבודו ובעצמו ישאל ‘מה עשית בשבילי?” והעושה בשביל כלל ישראל ומרבה תורה בישראל, כמוהו כעושה בשביל הקב”ה עצמו.

אותו רף גבוה של שאיפות שהתווה בפניכם הגר”ע, קיבל ביטוי באופי הכולל שנוסד בהכוונתו?

“אכן. לא היו אלו דברים מן השפה ולחוץ, אלא תכנית עבודה ממשית. הכולל בראשותו של הגר”מ הציב רף גבוה בכל תחום. התקיימו בו מבחנים כסדר, וכלל האברכים נדרשו להגיע לציון של תשעים אחוזים לפחות. היה זה אתגר מיוחד, אך מלא סיפוק.

“בכולל למדנו באופן קבוע את תורתו של הגר”ע בצמוד לסדר לימוד השולחן ערוך ונושאי הכלים. אז נתקלנו באתגר: שו”ת ‘יביע אומר’ מסודר כסדר השאלות והתשובות, כשכל תשובה נוגעת בנושאים רבים ובסוגיות מגוונות, והיה קושי להגיע לכל המקומות הרלוונטיים ללימודנו בתוך התשובות.

“מול צורך זה נולד המיזם העצום של ה’מפתחות’ ל’יביע אומר’. אברכי הכולל היו שותפים למשימה – לסדר את המפתחות על פי סדר השולחן ערוך ועל פי נושאים. הייתה זו עבודת נמלים. אגב המלאכה המורכבת, נחשפנו ביתר שאת לגאונותו המבהילה של מרן הגר”ע, ששילב בתשובותיו מובאות מכל מקצועות התורה וארגן אותן ביד אומן לתשובות בהירות ערוכות לתלפיות.

“כך זכיתי להימנות על הצוות שעסק בחיבוריו של מרן, המאירים את תורתו הבהירה לארץ ולדרים בה”.

“לאחר מכן, לאור פנייתו של ראש הכולל הגר”מ יוסף, עסקנו בהגהת הספרים ‘טהרת הבית’. כשעיינו בספרים למול כתבי היד, גילינו שיבושי דפוס רבים והוספות מאוחרות שלא נכנסו למהדורה הראשונה. היה צורך לערוך את הספר מחדש, וראיתי בכך זכות עצומה – ליטול חלק במהפכה שחוללו הספרים בעולם הספרדי בכל העולם כולו”.

מחזה בחדר הלימוד

בשנת תשס”ד פנה ראש הכולל הגאון רבי משה יוסף שליט”א לאביו זצוק”ל והציג בפניו את הצורך להוסיף חיבור נוסף על סדרת הספרים הנחוצה ‘טהרת הבית’, שמנתה באותה העת שני כרכים. רבי משה מנה באוזניו כמה נושאים הטעונים ביאור שלא הופיעו בכרכים שיצאו כבר לאור, והגר”ע נעתר לבקשה.

“ואז”, מתאר הרב שושן בהתרגשות, “נקראתי אני לבוא אל המלך. הגר”ע זימן אותי אליו, כנראה לאור העובדה שנטלתי חלק במהדורה המחודשת של הספרים הראשונים. לצד הלחץ שתקף אותי בשעה שמיהרתי אל הקודש פנימה והלב שהחסיר פעימה, הרגשתי את גודל השעה ואת הזכות העצומה שנפלה בחלקי. הגר”ע ביקש ממני שאכין תקציר להלכות החסרות שיופיעו בכרך ג’ בסדרה, כדי שישמש לו לעזר במלאכת כתיבת הספר, ואני ניגשתי לאלתר בחרדת קודש לשליחות שאותה הטיל עליי מרן.

“לאחר שהגשתי את התקציר כפי שהתבקשתי, ארכה כתיבת הספר זמן, שכן מרן היה באותה תקופה שקוע בעיקר בעניינים אחרים. לאחר קרוב לשנתיים הושלמה המלאכה ותכריך הכתבים עבר אליי שוב. מרן ביקש שכיוון שהיה לי חלק ביצירה – שאעבור ואגיה את הכתבים. כמובן שנעתרתי ברצון ועברתי על הכתובים בהגהה מדוקדקת”.

‘קח סוכריות לילדים’

“תוך כדי הגהה נתקלתי בקטע מסוים שהיה לי לא מובן, והגעתי למסקנה כי ככל הנראה ישנה טעות כלשהי. הגעתי למרן זצוק”ל עם הכתבים וההגהות, והצגתי בפניו את הקטע המדובר. מרן עיין בקטע כמה רגעים, ואחר כך אמר: ‘נכון, חסרים כאן שני משפטים שכנראה נשמטו בהקלדה’. ואז החל להכתיב לי ציטוט מדברי בעל ‘שבט הלוי’, מרן הגר”ש וואזנר זצוק”ל, שהוא מה שהיה חסר.

“כנראה שהיה על פניי מבט מופתע, לנוכח הגאונות המבהילה שנחשפתי אליה כאן בצורה בלתי אמצעית, שמרן הבחין בה. ‘מה יש?’ שאל אותי, ‘אתה לא מאמין?’ ואז שלף את ספר ‘שבט הלוי’ מהארון, והראה לי את המילים במדויק כפי שציטט אותן באוזניי. אלו אכן היו המילים החסרות, ומשהושלמו – היו הדברים מאירים, בהירים ונהירים.

“בתהליך ההגהה זכיתי לשבת בשעות לפני הצהריים עם מרן, ויחד עברנו על כל הערה. גם כאשר הייתי סבור שמדובר בטעות קטנה שיש לתקן אותה – חששתי לתקן בעצמי והראיתי למרן. כשאמרתי לו כי אני חושש לתקן על דעת עצמי, אמר לי בסיפוק: ‘אשרי אדם מפחד תמיד’. ערכה של המילה הכתובה היה עצום בעיניו ואנחנו ידענו כי כל שינוי חייב לעבור את ביקורתו ואישורו.

“באחד מהימים הללו, נטל לפתע מרן זצוק”ל כמה סוכריות בידיו הקדושות ואמר: ‘תן לאשתך ולילדים, ואני מברך שתצליח בכל מעשי ידיך’ – כך ביקש לגמול לי על המלאכה.

“אגב”, נזכר הרב שושן, “אציין כאן סיפור שזכה לתהודה ולפרסום, הממחיש גם הוא את הגאונות יוצאת הדופן של מרן. היה זה בזמן שאחד מספריו ירד לדפוס. והנה הגיעה הודעה בהולה מהמדפיס, כי ככל הנראה אחד מדפי כתב היד אבד לו. הוא היה בלחץ ובחרדה גדולה. מרן הגיע אז לבית הדפוס, הביט בכתבי היד ואמר: ‘אכן, חסר כאן דף אחד… אבל אל דאגה…’ הרגיע את האיש, ‘אנא ממך, סגור את הדלת כדי שאוכל להתרכז…’ הלה עשה כבקשתו, ואז החל מרן להרצות את כל תוכן הדף החסר מילה במילה, וכך הושלם החסר במלואו.

זכרונות מימי המעבר

למעשה, הקשר של הרב שושן עם מרן הגר”ע זצוק”ל החל עוד קודם לכן – בהיותו בחור בישיבת ‘ראשית חכמה’ של הגאון רבי שבתי אטון זצ”ל. הנסיבות היו מרתקות במיוחד. 

הרב שושן מספר: “באחד מימי בין הזמנים הוצע לי שאגיע עם חבר לעזור בהעברת אוצר הספרים של הגר”ע. היה זה בשעה שמרן עקר את דירתו מרחוב ז’בוטינסקי בשכונת רחביה אל רחוב הקבלן בשכונת הר נוף.

אחד המחסומים העיקריים שעיכבו את מרן בהסכמתו לעבור דירה היה שהוא היה רגיל לסדר בספרייה שלו, כשהוא יודע היטב היכן כל ספר מונח, והוא חשש שמעבר הדירה יערבב את הסדר ויקשה עליו את לימודו. בני ביתו הציעו אפוא שהספרייה תועתק במדויק מהדירה הישנה לדירה החדשה בלי שינוי כלל. רק אז נעתר מרן והסכים להצעה. ממני ביקשו לעזור באריזת הספרים בצורה מסודרת ומדויקת כדי שיוכלו להיות מוצבים בארונות שיוקמו מחדש בדירה בהר נוף.

“היו אלו ימים מרתקים במיוחד”, נזכר הרב שושן. “אנחנו היינו עמלים לארוז את הספרים, ומרן יושב ממש לידינו, עמל בתורה ושקוע בצורה כזאת שלא הבחין בנו ובעבודתנו בשעה שלמד. זו הייתה חוויה שלא תתואר במילים – לראות את מרן בעבודת הקודש שלו כשהוא והתורה חד הם.

“תוך כדי סידור הספרים גילינו בתוכם כתבי יד ואפילו שטרות של כסף שנשרו מהם, כשמרן ככל הנראה בתוך לימודו, מבלי משים, טמן בין הדפים והם נותרו שם. גם צ’קים שתאריכם עבר זה מכבר גילינו שם. כי כשמרן למד – כל העולם שסביבו לא היה קיים כלל.

“שבועיים ימים עמלנו שם על אריזת הספרים והם היו עבורנו מורשת נצח שלא תימחה. מרן הכיר לנו טובה גדולה על העזרה, והוא התעניין בי והיכן אני לומד, ואף בירך אותי בברכת קודשו שאזכה לבוא בברית השידוכים בשנה הקרובה. כשלושה חודשים אחר כך נערכו אירוסיי בשעטו”מ.”

סיפורי מופת וישועות 

בהקשר זה של סיפורי מופת שנבעו מכוח התורה של מרן הגר”ע יוסף – מציין הרב שושן: “לא הייתה זו דרכו של מרן באופן כללי לעסוק בנפלאות ובמופתים, אך מפעם לפעם אכן נחשפנו לסיפורים שכאלו.

“היה מקרה של אברך שאני מכיר אישית, שהגיע למרן פעם עם שאלה רפואית. הוא סיפר כי הרופאים ממליצים לעבור פרוצדורה רפואית מורכבת עם השלכות משמעותיות, כשהם טוענים בתוקף כי אין ברירה. מרן בירכו ואמר לו כי ‘הכול יהיה בסדר’ ושלא יעבור את התהליך. אותו אברך נהג כעצתו, ואכן כל התחזיות הפסימיות של הרופאים התבדו והכול על מקומו בא בשלום ב”ה.

“סיפור נוסף שאני מכיר התרחש במשפחה של אברך חשוב, שרעייתו נתקלה בשאלה רפואית סבוכה. גם כאן המליצו הרופאים את שהמליצו, אך התעקשו והזהירו שאם לא ינהגו כעצתם – ההשלכות תהיינה הרות אסון רח”ל. אותו אברך הגיע אל מרן הגר”ע ואף כאן מרן הורה לו שלא ידאג ושלא ינהג כהמלצות הרופאים. חלף פרק זמן ושוב הרופאים חיוו את דעתם הקודרת והאברך הגיע בשנית אל מרן. מרן שאל אותו אז: ‘אתה סומך עליי?’ ומשנענה בחיוב – הרגיע אותו והורה לו שוב שלא ישמע לעצת הרופאים, וגם כאן באורח נס הכול על מקומו בא בשלום.”

“והנה עוד סיפור מבהיל: ישנו אברך תלמיד חכם חשוב שביקש להדיר את הספר ‘רבינו ירוחם’ שהיה עד אז רק בדפוס ישן וקשה לעיון. הוא אף השיג מימון מנדיב בעל לב חם לתורה ולומדיה, אולם היה בפניו מחסום משמעותי: מרן החיד”א כתב כי אין להוציא את הספר מחדש וכי מי שיקל בזה ראש – יינזק ח”ו.

“הגיע אותו אברך לשאול את דעתו של מרן. הגר”ע ראה, ככל הנראה, שזה צורך השעה, ושאל את אותו אברך: ‘אתה מפחד?’ השיב האברך: ‘אם מרן סבור שזה בסדר – איני פוחד’. לשמע התשובה הורה לו מרן להתחיל לאלתר במלאכה.

“תוך כדי שעמד על הדרת הספר, החלה רעייתו לא להרגיש טוב. הוא הגיע לפני מרן שוב ומרן שאל אותו: ‘אתה מפחד?’ ושוב הייתה תשובתו של האברך: ‘אם מרן אומר שזה בסדר – איני מפחד’. הסיפור חזר על עצמו שוב כשאחד מילדיו נפצע, ושוב ביקש מרן הגר”ע לוודא שהלה אינו פוחד והורה לו להמשיך עד שבירך על המוגמר. 

“קשה לנו בעיני הבשר שלנו להביט נכוחה ולהבין את הסיפור ומשמעויותיו, אולם נקל לשער כי מרן, כשזיהה כי עולם התורה זקוק לכך – נטל על עצמו את מלוא האחריות ופעל להגן על אותו יהודי תלמיד חכם שגדולתו אינה רק בתורה אלא גם באמונת חכמים.”

נחת מדורות של תורה

מרן זצוק”ל הקים עולה של תורה והקים דור של תלמידי חכמים, רבנים ודיינים, האם שמעת מנו משהו פעם על עמלו שעשה פירות?

“אני זוכר מעשה מיוחד שהייתי נוכח לו. היה זה בזמן שלמדתי בחברותא עם הגאון רבי עובדיה יוסף שליט”א, ראש ישיבת ‘אוהל יוסף’ בבני ברק, כשלפתע ניגש אלינו הגאון רבי משה יוסף שליט”א ושאל את רבי עובדיה: ‘מה שאלת אתמול את סבא?’

“הרב עובדיה לא הבין בתחילה על מה מדובר והגר”מ סיפר כי ראה בשעת בוקר את הגר”ע, בשעה שהלך על ה’הליכון’ שהיה בביתו לצורכי בריאות, בוכה ממש. רבי משה נחרד וביקש לדעת מה קרה, אולם הגר”ע בתחילה לא השיב. לאחר שהגר”מ הפציר בו, ציטט הגר”ע את דברי התוספות במסכת כתובות: ‘כיון שראה אדם שהתורה מחזרת אחרי בניו ובני בניו – לא תמוש מזרעו עד עולם’ ואז הוסיף וסיפר: ‘אתמול הנכד שאל אותי שאלה בתורה, אז איך לא אבכה מהתרגשות?’

“שמע הנכד רבי עובדיה את הדברים ואז נזכר: ‘אתמול מורי וחמי הראשל”צ הגאון רבי שלמה משה עמאר שליט”א ביקש ממני לברר אצל סבא איזה שם לעניין גיטין…'”

תחת אבותיך יהיו בניך 

משאלות אסטרונאוטים ועד סוגיות דיפלומטיות: הצצה נדירה אל מרכז ההוראה העולמי

הגאון הרב חגי שושן שליט”א משמש כחבר בצוות הרבנים בלשכת הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט”א. כששאלנו אותו על מלאכת קודש זו, סיפר:

“הכול התחיל בשעה שפניתי ללשכתו של הראשל”צ בנוגע למשרה כלשהי שהייתה על הפרק, ואז הציע לי הגר”י להצטרף לצוות הרבנים בלשכה שלו שבבית הדין הגדול לערעורים. מאז נחשפתי לתעשייה של תורה והלכה בקנה מידה בינלאומי.

“השאלות שמגיעות ללשכתו של הראשל”צ מקיפות את כל חלקי השולחן ערוך ונוגעות לכל תחומי העניין שרק ניתן להעלות על הדעת: שאלות שמגיעות מאנשי חלל שמבקשים לדעת איך יחשבו את זמני היום וזמני השבוע והחגים; אנשי מודיעין שמבקשים לדעת האם בשהייתם על אדמת אויב מותר להם לאכול מאכלי טריפה; דיפלומטים שפעילים במוקדי הכוח החזקים בעולם בזירה הבינלאומית שמבקשים לדעת הכוונה הלכתית בנוגע לשמירת שבת, ועוד.

“זו מלאכה מרתקת עם אחריות כבדה, ואגב מלאכתי שם נחשפתי לדמותו רבת ההוד של מרן הגר”י שחולש על אימפריה של תורה והלכה חובקת עולם מתוך גאונות ובקיאות בלתי נתפסות.

“לצוות הרבנים יש את הזכות להיות שותפים בניסוח הטיוטות לתשובות השונות ולהיות לעזר למרן הגר”י במלאכת הקודש.”

תגיות: מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל

עוד בנושא

אשרינו, מה טוב חלקנו

אשרינו, מה טוב חלקנו

מערכת ביתר 24
כ״ב באייר ה׳תשפ״ה
0

במשרד ירושלים ומסורת ישראל סיכמו בסיפוק רב את הצלחת ההילולא בס"ד >>> ולצד השבחים המוצדקים על התקתוק היעיל של הילולת הרשב"י - יש גם כמה הארות לשיפור וייעול בשנה הבאה:...

הדרן עלך כל הש”ס

הדרן עלך כל הש”ס

מערכת ביתר 24
י״ב בניסן ה׳תשפ״ה
0

מעמד מרשים של סיום הש"ס נערך בכולל "תורת אברהם זאב" בעירנו >>> רשמים וסיקור, והסיפור יוצא הדופן מאחורי סיום הש"ס הייחודי 

אשריכם תלמידי חכמים

אשריכם תלמידי חכמים

מערכת ביתר 24
י״ב בניסן ה׳תשפ״ה
0

אלפי בחורי ישיבות מקהילות הקודש החסידיות התכנסו למעמד רב-רושם "כהלכתו" בביתר עילית, לציון הישגיהם המרשימים במבצע שובבי"ם - למעלה מחצי מיליון שעות לימוד ומאות מסיימי מסכת מגילה. המעמד, שנערך בהשתתפות...

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו לקבוצת ה-WhatsApp
רוצה לפרסם בחינם?

רוצים להשאר מעודכנים?

לערוץ הטלגרם
לעדכונים ב-Whatsapp
לערוץ היוטיוב
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר
  • חדשות
  • עסקים
  • אירועים
  • דרושים
  • נדל”ן
  • מתכונים
  • תקנון אתר

יש לכם דיווחים או פניות למערכת?

טלפון למערכת ביתר 24 בלבד:

 

כתובת מייל:

Be**********@***il.com

Ⓒ כל הזכויות שמורות לביתר 24

Welcome Back!

Sign In with Facebook
Sign In with Google
OR

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

נגישות

מצבי נגישות

מצב בטוח לאפילפסיה
מבהיר צבע ומבטל היבהובים
מצב זה מאפשר לאנשים עם אפילפסיה להשתמש באתר בבטחה על ידיחיסול הסיכון להתקפים הנגרמים על ידי אנימציות מהבהבות או מהבהבותושילובי צבעים מסוכנים.
מצב לקוי ראייה
משפר את הוויזואליה של האתר
מצב זה מתאים את האתר לנוחיותם של משתמשים עם ליקויי ראייהכגון ראייה לקויה, ראיית מנהרה, קטרקט, גלאוקומה ועוד
מצב מוגבלות קוגניטיבית
עוזר להתמקד בתוכן ספציפי
מצב זה מספק אפשרויות עזרה שונות כדי לעזור למשתמשים הסובלים מ:לקויות קוגניטיביות כגון דיסלקציה, אוטיזם, CVA וכו', להתמקד בפריטים.הליבה של האתר נגישה יותר בקלות.
מצב ידידותי להפרעת קשב וריכוז
מפחית הסחות דעת ומשפר את המיקוד
מצב זה עוזר למשתמשים עם ADHD והפרעות נוירו-התפתחותיות בקריאה,הפונקציה מאפשרת גלישה והתמקדות באלמנטים מרכזיים באתר.כך קל להם יותר לגשת למידע באתר עם הרבה פחות הסחות דעת.
מצב ליקוי ראיה
מאפשר שימוש באתר עם קורא המסך שלך
מצב זה מגדיר את האתר כך שיהיה תואם לקוראי מסך כגוןJAWS, NVDA, VoiceOver ו-TalkBack קורא מסך הוא תוכנה למשתמשים עיוורים.עיוורים אשר מותקן קורא מסך במחשב ובסמארטפון שלהם, זקוקים לאתרי אינטרנטשתואמים ומאפשרים שימוש בקוראי מסך"

מילון מקוון

    חווית קריאה

    קנה מידה של תוכן
    ברירת מחדל
    זכוכית מגדלת לטקסט
    גופן קריא
    ידידותי לדיסלקציה
    הדגש כותרות
    הדגש קישורים
    גודל גופן
    ברירת מחדל
    גובה קו
    ברירת מחדל
    ריווח אותיות
    ברירת מחדל
    ישור לשמאל
    מיושר למרכז
    ישור לימין

    חוויה חזותית נעימה

    ניגודיות כהה
    ניגודיות אור
    מונוכרום
    ניגודיות גבוה
    רוויה גבוהה
    רוויה נמוכה
    התאם את צבעי הטקסט
    התאם את צבעי הכותרת
    התאם את צבעי הרקע

    התמצאות קלה

    השתקת צלילים
    הסתר תמונות
    מקלדת וירטואלית
    מדריך קריאה
    עצור אנימציות
    מסכת קריאה
    הדגש את הרחף
    הדגש פוקוס
    סמן שחור וגדול
    סמן גדול ומואר
    קריאה קוגניטיבית
    מקשי ניווט
    ניווט קולי

    ביתר 24 - כל מה שקורה בביתר עלית

    הצהרת נגישות - Accessibility Statement

    beitar24.co.il

    18/02/2022

    סטטוס תאימות

    אנו מאמינים שהאינטרנט צריך להיות זמין ונגיש לכל אחד, ולספק אתר אינטרנט נגיש לקהל הרחב ביותר האפשרי, ללא קשר לנסיבות וליכולת.

    כדי למלא זאת, אנו שואפים לדבוק בקפדנות ככל האפשר להנחיות נגישות תוכן האינטרנט של World Wide Web Consortium (W3C) 2.1 (WCAG 2.1) ברמת AA. הנחיות אלו מסבירות כיצד להנגיש תוכן אינטרנט לאנשים עם מגוון רחב של מוגבלויות. עמידה בהנחיות אלו עוזרת לנו להבטיח שהאתר יהיה נגיש לכל האנשים: עיוורים, אנשים עם לקות מוטורית, לקות ראייה, לקויות קוגניטיביות ועוד.

    אתר זה משתמש בטכנולוגיות שונות שנועדו להפוך אותו לנגיש ככל האפשר בכל עת. אנו משתמשים בממשק נגישות המאפשר לאנשים עם מוגבלויות ספציפיות להתאים את ממשק המשתמש של האתר ולעצב אותו לצרכיהם האישיים.

    בנוסף, האתר משתמש באפליקציה מבוססת בינה מלאכותית שפועלת ברקע ומייעל את רמת הנגישות שלו ללא הרף. יישום זה מתקן את ה-HTML של האתר, מתאים את הפונקציונליות וההתנהגות שלו לקוראי מסך המשמשים את המשתמשים העיוורים, ולפונקציות המקלדת המשמשות אנשים עם ליקויים מוטוריים.

    אם מצאתם תקלה או יש לכם רעיונות לשיפור, נשמח לשמוע מכם. תוכל ליצור קשר עם מפעילי האתר באמצעות המייל הבא

    קורא מסך ומקלדת ניווט

    האתר שלנו מיישם את טכניקת ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications), לצד שינויים התנהגותיים שונים, כדי להבטיח שמשתמשים עיוורים המבקרים עם קוראי מסך יוכלו לקרוא, להבין וליהנות מהפונקציות של האתר. ברגע שמשתמש עם קורא מסך נכנס לאתר, הוא מקבל מיד הנחיה להיכנס לפרופיל קורא המסך כדי שיוכל לגלוש ולתפעל את האתר ביעילות. כך האתר שלנו מכסה כמה מהדרישות החשובות ביותר לקורא מסך, לצד צילומי מסך של קונסולה של דוגמאות קוד:

    אופטימיזציה של קוראי מסך: אנו מפעילים תהליך רקע שלומד את מרכיבי האתר מלמעלה למטה, כדי להבטיח תאימות מתמשכת גם בעת עדכון האתר. בתהליך זה, אנו מספקים לקוראי מסך נתונים משמעותיים באמצעות ערכת התכונות של ARIA. לדוגמה, אנו מספקים תוויות טפסים מדויקות; תיאורים של אייקונים מניעים לפעולה (סמלים של מדיה חברתית, סמלי חיפוש, סמלי עגלה וכו'); הנחיות אימות עבור קלט טפסים; תפקידי אלמנטים כגון לחצנים, תפריטים, דיאלוגים מודאליים (חלונות קופצים) ואחרים. בנוסף, תהליך הרקע סורק את כל תמונות האתר ומספק תיאור מדויק ומשמעותי המבוסס על זיהוי תמונה-אובייקט כתגית ALT (טקסט חלופי) לתמונות שאינן מתוארות. זה גם יחלץ טקסטים המוטמעים בתוך התמונה, באמצעות טכנולוגיית OCR (זיהוי תווים אופטי). כדי להפעיל התאמות של קורא מסך בכל עת, המשתמשים צריכים רק ללחוץ על שילוב המקלדת Alt+1. משתמשי קורא מסך מקבלים גם הודעות אוטומטיות להפעיל את מצב קורא מסך ברגע שהם נכנסים לאתר.

    התאמות אלו תואמות לכל קוראי המסך הפופולריים, כולל JAWS ו-NVDA.

    אופטימיזציה של ניווט מקלדת: תהליך הרקע גם מתאים את ה-HTML של האתר, ומוסיף התנהגויות שונות באמצעות קוד JavaScript כדי להפוך את האתר להפעלה באמצעות המקלדת. זה כולל את היכולת לנווט באתר באמצעות מקשי Tab ו-Shift+Tab, להפעיל תפריטים נפתחים עם מקשי החצים, לסגור אותם עם Esc, לחצני הפעלה וקישורים באמצעות מקש Enter, לנווט בין רכיבי רדיו ותיבת סימון באמצעות מקשי החצים, וכן מלא אותם עם מקש הרווח או Enter. בנוסף, משתמשי המקלדת ימצאו תפריטי ניווט מהיר ודילוג על תוכן, הזמינים בכל עת על ידי לחיצה על Alt+1, או כרכיבים הראשונים של האתר בזמן ניווט עם המקלדת. תהליך הרקע מטפל גם בחלונות קופצים שהופעלו על ידי הזזת הפוקוס של המקלדת לעברם ברגע שהם מופיעים, ולא מאפשר להיסחף הפוקוס מחוצה לו.

    משתמשים יכולים גם להשתמש בקיצורי דרך כגון "M" (תפריטים), "H" (כותרות), "F" (טפסים), "B" (לחצנים) ו-"G" (גרפיקה) כדי לקפוץ לאלמנטים ספציפיים.

    פרופילי מוגבלות נתמכים באתר האינטרנט שלנו

    מצב בטוח לאפילפסיה: פרופיל זה מאפשר לאנשים עם אפילפסיה להשתמש באתר בבטחה על ידי ביטול הסיכון להתקפים הנובעים מהנפשות מהבהבות או מהבהבות ושילובי צבעים מסוכנים.

    מצב לקוי ראייה: מצב זה מתאים את האתר לנוחיותם של משתמשים עם ליקויי ראייה כגון ראייה משפילה, ראיית מנהרה, קטרקט, גלאוקומה ועוד.

    מצב מוגבלות קוגניטיבית: מצב זה מספק אפשרויות מסייעות שונות כדי לעזור למשתמשים עם ליקויים קוגניטיביים כגון דיסלקציה, אוטיזם, CVA ואחרים, להתמקד במרכיבים החיוניים של האתר ביתר קלות.

    מצב ידידותי ל-ADHD: מצב זה עוזר למשתמשים עם הפרעות קשב וריכוז והפרעות נוירו-התפתחותיות לקרוא, לגלוש ולהתמקד במרכיבי האתר הראשיים ביתר קלות תוך הפחתת הסחות דעת באופן משמעותי.

    מצב עיוורון: מצב זה מגדיר את האתר כך שיהיה תואם לקוראי מסך כגון JAWS, NVDA, VoiceOver ו-TalkBack. קורא מסך הוא תוכנה למשתמשים עיוורים המותקנת במחשב ובסמארטפון, ואתרי אינטרנט חייבים להיות תואמים לה.

    פרופיל ניווט במקלדת (לקויי מוטורי): פרופיל זה מאפשר לאנשים בעלי מוגבלויות מוטוריות להפעיל את האתר באמצעות Tab, Shift+Tab ומקשי Enter. משתמשים יכולים גם להשתמש בקיצורי דרך כגון "M" (תפריטים), "H" (כותרות), "F" (טפסים), "B" (לחצנים) ו-"G" (גרפיקה) כדי לקפוץ לאלמנטים ספציפיים.

    התאמות נוספות של ממשק משתמש, עיצוב וקריאות

    התאמות גופנים - משתמשים יכולים להגדיל ולהקטין את גודלו, לשנות את משפחתו (סוגו), להתאים את המרווחים, היישור, גובה הקו ועוד.

    התאמות צבע - המשתמשים יכולים לבחור פרופילי ניגודיות צבע שונים כגון בהיר, כהה, הפוך ומונוכרום. בנוסף, משתמשים יכולים להחליף ערכות צבעים של כותרות, טקסטים ורקעים, עם למעלה מ-7 אפשרויות צביעה שונות.

    אנימציות - משתמשים אפילפטיים יכולים להפסיק את כל האנימציות הפועלות בלחיצת כפתור. אנימציות הנשלטות על ידי הממשק כוללות סרטונים, קובצי GIF ומעברי CSS מהבהבים.

    הדגשת תוכן - משתמשים יכולים לבחור להדגיש אלמנטים חשובים כמו קישורים וכותרות. הם יכולים גם לבחור להדגיש רק אלמנטים ממוקדים או מרחפים.

    השתקת אודיו - משתמשים עם מכשירי שמיעה עשויים לחוות כאבי ראש או בעיות אחרות עקב השמעת אודיו אוטומטית. אפשרות זו מאפשרת למשתמשים להשתיק את כל האתר באופן מיידי.

    הפרעות קוגניטיביות - אנו משתמשים במנוע חיפוש המקושר לוויקיפדיה ולוויקימילון, המאפשר לאנשים עם הפרעות קוגניטיביות לפענח משמעויות של ביטויים, ראשי תיבות, סלנג ואחרים.

    פונקציות נוספות - אנו מספקים למשתמשים את האפשרות לשנות את צבע וגודל הסמן, להשתמש במצב הדפסה, להפעיל מקלדת וירטואלית ופונקציות רבות אחרות.

    תאימות לדפדפן וטכנולוגיה מסייעת

    אנו שואפים לתמוך במגוון הרחב ביותר של דפדפנים וטכנולוגיות מסייעות ככל האפשר, כך שהמשתמשים שלנו יוכלו לבחור את הכלים המתאימים ביותר עבורם, עם כמה שפחות הגבלות. לכן, עבדנו קשה מאוד כדי להיות מסוגלים לתמוך בכל המערכות העיקריות המהוות למעלה מ-95% מנתח השוק של המשתמשים כולל Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera ו-Microsoft Edge, JAWS ו-NVDA (קוראי מסך), שניהם עבור Windows ועבור משתמשי MAC.

    הערות, הערות ומשוב

    למרות מאמצינו הטובים ביותר לאפשר לכל אחד להתאים את האתר לצרכיו, עדיין עשויים להיות דפים או חלקים שאינם נגישים במלואם, נמצאים בתהליך של נגישות, או שחסר להם פתרון טכנולוגי הולם כדי להנגיש אותם. ובכל זאת, אנו משפרים ללא הרף את הנגישות שלנו, מוסיפים, מעדכנים ומשפרים את האפשרויות והתכונות שלה, ומפתחים ומאמצים טכנולוגיות חדשות. כל זה נועד להגיע לרמת הנגישות האופטימלית, בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית. לכל עזרה, אנא פנה אלינו 

     

    Accessibility Statement

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to

    No Result
    View All Result
    • נדל”ן
    • דרושים
    • אירועים
    • עסקים
    • חדשות
    • עיתון שערים
    • מתכונים
    • תקנון ופרטיות

    created by: digital boutique

    רוצה לפרסם תוכן באתר?

    מלא את הטופס בצורה קלה ומהירה ואנו נפרסם עבורך!

    כתבה חדשותית
    נדל"ן למכירה / השכרה
    אירוע
    הוספת / עדכון עסק

    צ׳אט עדכונים וחדשות

    -
    00:00
    00:00

    Queue

    Update Required Flash plugin
    -
    00:00
    00:00