שמעון כהן
הזמן: בְּרוֹן יחד כוכבי בוקר – שעת הנץ החמה של יום חמישי לסדר “לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ”. המקום: רחבת הבניין הקדוש והמפואר של ‘כולל חצות’, ברחוב הרב מוצפי בעיר. המעמד:חנוכת מקווה הטהרה החדש, המפואר והמהודר – מקווה ‘לייבוש עוזר’. המעמד נערך באווירה מרוממת ורוויית התרגשות, לאחר שנים ארוכות של השקעה אדירה בתכנון ובינוי של המקווה המפואר והמהודר ביותר בביתר עילית – ואחד המפוארים בארץ הקודש.
במעמד ההיסטורי, שהתקיים עם זריחת החמה, השתתפו רבני העיר, גדולי המקובלים, אישי הציבור וכמובן ציבור האברכים העומדים בבית השם בלילות, אברכי ‘כולל חצות’ המסולאים בפז. חנוכת המקווה סימלה נדבך נוסף במהפכה הרוחנית שמחולל כולל חצות בעיר, שמקיים את העולם, כפשוטו, כאשר קול התורה מתנגן בו בעשרים וארבע שעות היממה, יום ולילה ללא הפסקה, ובעיקר בשעות שבהם תושבי ארץ הקודש נמים את שנָתָם.
כפי שיפורט להלן, המקווה החדש מעורר עניין רב בעולם הטהרה, ומומחי מקוואות מקרוב ומרחוק מגיעים אליו – להתרשם מהידוריו וללמוד את חידושיו. זהו אחד המקוואות המפוארים ביותר שנבנו בארץ, פרי יוזמתו וחזונו של הגאון רבי יהושע מאיר דויטש, ראש מוסדות ‘כולל חצות’ וקהילת חסידי ברסלב המסונפת להם, שלא חסך במאמצים ובהשקעה אדירה בדרכו להקמת המקווה החדיש והמשוכלל בכל סוגי הפאר וההדר.
מהכותל המערבי לביתר
כיאה לכולל שגולת-כותרתו היא חיבור הלילה והיום בלימוד התורה הקדושה, בסדר לימוד שמתחיל בחצות הלילה ונשלם בתפילת שחרית כוותיקין – מעמד חנוכת המקווה נערך אף הוא עם הנץ החמה, בבחינת ‘יִרָאוּךְ עִם שָׁמֶשׁ’.
וכך, באשמורת הבוקר התכנסו המוני משתתפים בהיכל בית המדרש הגדול של ‘כולל חצות’, במרכז הבניין המפואר שכיפתו העגולה מתנוססת ונראית למרחקים – לתפילת שחרית כוותיקין. הגאב”ד הגאון רבי חיים ווייס שליט”א כיבד את המעמד בנוכחותו והצטרף לתפילה, כשלצידו ניצב המקובל הגה”צ רבי אביש ציינווירט שליט”א – אשר מדי יום במשך עשרות שנים מתפלל כוותיקין ליד שריד בית מקדשנו והפעם חרג באופן נדיר ממנהגו לכבוד המעמד יוצא הדופן.
כמו כן השתתפו במעמד חבר הבד”צ הגאון רבי אברהם שרגא שטיגליץ, מורה-צדק של קהילת כולל חצות הגאון פנחס קוריץ, וראש העיר ר’ מאיר רובינשטיין. כמו כן, כיבד את המעמד בנוכחותו אביו של ראש הכולל, הרה”ג רבי ישראל חיים דויטש שליט”א, מחשובי רבני ברסלב.
הרבנים החשובים שליט”א היו הראשונים שחנכו את המקווה בטבילה, והתרשמו מהפאר וההדר, כהכנה לתפילה ההיסטורית שלאחריה ייחנך אחד ממפעלי הטהרה המהודרים ביותר בארץ הקודש.
לאחר התפילה, בליווי שירה נרגשת וכלי זמר, הוביל הגה”ח רבי יהושע מאיר דויטש, ראש הכולל, את הקהל אל המקווה החדש. ברגע השיא, גילו התורמים הנדיבים, האחים ר’ יעקב יוסף ור’ אבא קלאק, את השלט המפואר בכניסה למקווה, הנושא את השם “מקווה לייביש עוזר” לזכר אביהם הרה”ח ר’ לייבוש עוזר קלאק ע”ה, שהקפיד על טבילת טהרה במקווה, ולשמו ולזכרו הוזילו מהונם למען טהרתם של ישראל בביתר עילית. התורמים, שהתרגשו עד דמעות, עמדו נרגשים כשברקע הציבור כולו שר ‘ק-ה זכות אבות יגן עלינו’.
לאחר מכן כובדו התורמים הנכבדים במעמד קביעת מזוזה בחדר הלובי המפואר בכניסה למקווה. הקהל הקדוש, יחד עם אברכי כולל חצות, ליווה את המעמד בשירי רגש וכן שירת ‘ויהי נועם השם א־לוקינו עלינו’, בליווי כלי זמר לכבוד טהרתם של ישראל. בתי המזוזה, שהוזמנו במיוחד לאירוע, הצטיינו בעיצובם המיוחד בגווני כחול ים, רמז לפסוק ‘וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם’.
חובה על כל אחד
בתום קביעת המזוזות, עלו המשתתפים לסעודת מצווה מפוארת שהוכנה בידי אברכי כולל חצות. הסעודה לוותה בכלי זמר ושירי התעוררות ושמחה, שהוסיפו לאווירה המרוממת.
תחילה כובד המרא דאתרא שליט”א לשאת דברים. הגר”ח וייס הדגיש את גודל מעלת השמירה שהעיר זוכה לה, בהגנה מיוחדת הודות לקול התורה הנשמע כאן בשעות הרצון הגדולות של חצות הלילה. הגאב”ד שיבח את התורמים על הזכות שנפלה בחלקם להחזיק את לימוד התורה בחצות בטהרה, ועל כך שהם מחזיקים כבר שנים רבות מספר אברכים בשותפות יששכר וזבולון.
הגאב”ד הדגיש במיוחד את זכותם הגדולה של התורמים בתרומת המקווה, שהוא כה נחוץ, במיוחד לאברכי חצות, המעוניינים ללמוד תורה בטהרה מבלי להיאלץ ללכת למרחקים ולבטל תורה, ובפרט בזמן מיוחד ועת רצון שכזו.
ראש העיר, ר’ מאיר רובינשטיין, שסייע בכל מאודו להקמת הבניין הקדוש והמקווה נשא דברים נרגשים: “כולל חצות הוא אבן שואבת לתורה וקדושה בעירנו. הרב דויטש מכתת רגליו להחזיק תורה, לא רק בכולל חצות אלא גם בכוללים ביום, עבור עשרות אברכים ועבור הקהילה הקדושה – קהילת כולל חצות”.
הגה”צ המקובל רבי אביש ציינווירט שליט”א הרחיב בשבח הקימה בחצות לילה, וציטט מדברי הזוהר הקדוש על העת רצון הגדולה בשעה זו. הגר”א ציינווירט הדגיש שזהו חיוב על כל אחד ואחד לקום בחצות, ואמר: “מי שלא זוכה לזה, לפחות שיחזיק את מי שעושה זאת”. המקובל שיבח את האחים קלאק על זכותם בהחזקת התורה ובכך שזכו להוסיף טהרה עם בניית המקווה המפואר.
רה”ע הוסיף: “זכיתי לקשר חזק ואוהב עם הכולל מאז יום היווסדו בבית מדרש עטרת הנחל. בכל הזדמנות אני מגיע להתפלל יחד עם האברכים”. בחיוך סיפר: “כשאני חוזר מאוחר בלילה ולוקח אברכים מבית שמש בטרמפ, אני תמיד אומר שהם כבר מתחילים את היום הבא – כשאצלי עדיין יום האתמול. כי זו המהות של אברכי כולל חצות – הם תמיד בהתחדשות”.
‘שהחיינו’ בקול נשנק
בשיא המעמד ניצב הנגיד ר’ יעקב יוסף קלאק, וסיפר בקול רועד מהתרגשות על היכרותו עם הרב דויטש, שהחלה לפני 23 שנה בבית הכנסת לנדאו בפלטבוש: “הקשר הזה נהיה כמו מגנט. כשביקרתי בכולל חצות לפני שלוש שנים, התלהבתי מהריתחא דאורייתא בשעות הרצון של חצות.
“כשראיתי שהאברכים הולכים למקווה רחוק, אמרתי שזה ממש חבל – כולל חצות בלי מקווה זה לא שייך, זה דבר אחד. החלטנו, אחי ואני, לתרום את המקווה לעילוי נשמת אבינו, שהיה מקפיד מאוד על טבילת מקווה ותרם לבניית הרבה מקוואות טהרה בעולם”. בסיום דבריו, בירך “שהחיינו” בקול גדול, כשדמעות התרגשות זולגות מעיניו.
לאחר מכן ניצב אחיו ושותפו לדבר-מצווה, הנגיד ר’ אבא קלאק שיחי’, והביע את התרגשותו מגודל הזכות שיש למשפחה ובירך גם הוא ‘שהחיינו’ בהתרגשות עצומה.
ראש המוסדות הגה”ח רבי יהושע מאיר דויטש סיכם את המעמד בדברים נרגשים: “לפני שנים ספורות התחלנו עם חמישה אברכים שקמו פעמיים בשבוע לחצות. היום, ברוך השם, יש לנו יותר ממאה אברכים וקהילה של 300 משפחות, כולל הוראה של 30 אברכים, כולל בוקר והיכל התורה שפועל מסביב לשעון”.
הוא הוסיף ותיאר בהתרגשות את ההכנות הרוחניות שנעשו להצלחת הבנייה של המקווה המהודר: “בכל לילה שלחנו שני אברכים שיעשו התבודדות על המגרש שהוקצה לכולל חצות. המקום הזה ספוג בדמעות של אברכים, בתפילות להצלחת המקום ולהשראת השכינה. ראינו ניסים גלויים בבניית הבניין הגדול, וישועה עצומה כשהאחים קלאק החליטו לתרום את המקווה. בהתחלה היה מדובר על שליש מהסכום שחשבנו, והם נתנו במסירות נפש יותר ויותר”.
הרב דויטש שיבח את האברכים: “בזכותם יש לי את הכוח להמשיך”. כמו כן הודה נרגשות לראש העיר ר’ מאיר רובינשטיין על עזרתו התמידית, ליד ימינו, רמ”ט ראש העיר, ר’ יהודה דייטש על נכונותו לסייע בכל עת, וכן לעסקן ר’ אברהם וייספיש על הכוחות העצומים שהכניס בבניית המקווה.
לסיום, הביא הגר”א דויטש טלית חדשה שקנה לכבוד המעמד ובירך עליה ‘שהחיינו’ בהתרגשות עצומה, כשהוא מכריז שהוא מכוון להוציא את כלל הנוכחים – הרבנים והאברכים – ידי חובה, כראוי למעמד שכזה, שמעורר התרגשות ותחושת התחדשות בליבות כולם.
הידור הלכתי וחדשנות טכנולוגית
המקווה החדש של כולל חצות בביתר עילית אינו עוד מקווה. מדובר ביצירת מופת הלכתית ולהבדיל טכנולוגית, המשלבת הידורים מחמירים עם נוחות מודרנית ברמה שטרם נראתה בעולם המקוואות בארץ.
“השקענו בכל חומרה והידור אפשריים”, סיפר הרב דויטש בהתלהבות. “המטרה שלנו הייתה ליצור מקווה שלא רק עומד בסטנדרטים ההלכתיים הגבוהים ביותר, אלא גם מספק חוויית טבילה נעימה ומרוממת”.
ההידור ההלכתי ניכר בכל פרט ופרט. המקווה בנוי בשיטת ‘בור על גבי בור’ כשיטת כ”ק האדמו”ר הרש”ב מליובאוויטש זי”ע – בשילוב חומרתו המפורסמת של ה’יטב לב’ זי”ע – שה’בור על גבי בור’ לא יהיה בבור הטבילה עצמו, אלא באוצר ההשקה שלצידו. כך הורווחו שתי החומרות בור זמנית.
לצד זאת, בבור המרכזי הוסיפו בור נוסף לצד בור ההשקה, בהתאם לחומרת ה’דברי חיים’, כך שהמקווה משלב שלושה שיטות-הידור בו זמנית. “אנחנו מתכוננים לביאת המשיח בכל יום”, אומר הגרי”מ דויטש בעיניים בורקות, “והמקווה הזה יהיה מוכן להיטהרות לכניסה למקדש ואכילת קודשים לכל הדעות והשיטות”.
החדשנות ניכרת גם במערכות המילוי של האוצרות, המתבצעות במים חמים, כדי לשמור על מי הגשמים שיישארו במקומם ולא יוחלפו על ידי המים המתמלאים. תעלות ההמשכה תוכננו בקפידה בצורה סיבובית, מהלך הנדסי מתוחכם שנועד למנוע הימצאות אוויר במים בעת ההמשכה.
אפילו הפרטים הקטנים ביותר זכו לתשומת לב יוצאת דופן. “הפקקים במקווה”, מספר הרב דויטש, “הם לא סתם פקקים. הזמנו אותם במיוחד ממפעל ויסקי בסקוטלנד, כדי להבטיח שיהיו עשויים מעץ שעם איכותי, ולא מגומי או פלסטיק”. בכל רחבי המקווה, האיטום נעשה בשכבות צמנטיות מרובות, תוך הימנעות מוחלטת משימוש בצינורות פלסטיק.
נס מילוי הבורות
הרב דויטש מספר על סייעתא דשמיא מיוחדת שראו הבונים: “בעקבות בדיקה נוספת של מאגר מי הגשמים, התגלו ליקויים. לכן, לאחר פסח, כשכבר לא נראה גשם באופק, רוקַנו המאגר לגמרי והתחלנו מחדש לאטום ולבצע את כל העבודה. לאחר כל הבדיקות, כשהמאגר היה מוכן, הגיעו באופן בלתי צפוי שתי מערכות גשמים חזקות שמילאו את המאגר מחדש. זה היה סימן מרגש מהשמיים”.
איכות המים במקווה הוא נושא שזכה לתשומת לב מיוחדת. פילטרים מתקדמים ומשוכללים, שפותחו על ידי הרב יצחק אייזן בפיקוחו של חבר בד”צ העדה החרדית הגאון הגדול רבי שמואל ברנדסדורפר – מבטיחים שהמים יישארו צלולים ונקיים לאורך זמן, תוך חיסכון משמעותי בכלור. “כבר ביום שישי הראשון, כשמאות אנשים טבלו, המים נשארו נקיים וצלולים כאילו עדיין לא טבלו בהם”, העידו הטובלים.
ההשקעה בנוחות לטובת הטובלים – ניכרת בכל פינה. מערכת חימום תת-רצפתית הותקנה בכל רחבי המקווה, כולל בספסלי הישיבה העשויים שיש מהודר. המגבות המוצעות לטובלים הן עבות במיוחד וארוכות, והסבון והשמפו הם מתוצרת Tork, החברה הטובה ואיכותית בתחום. מערכות טכנולוגיות מתקדמות דואגות לתגבור לחץ המים ולסינון האבנית, מה שמבטיח חוויית טבילה מושלמת.
האווירה במקווה היא עוד היבט שזכה למחשבה רבה. מערכת שמע איכותית משמיעה צלילים חסידיים מרגיעים, ומערכת הכרזות אוטומטית מזכירה את זמני קריאת שמע, תפילה והדלקת נרות. “רצינו ליצור מקום שלא רק מטהר את הגוף, אלא גם מרומם את הנשמה”, מסכם הגרי”מ דויטש.
תשומת לב מיוחדת ניתנה לתכנון הפונקציונלי של המקווה. הושקעה מחשבה רבה וייעוץ רב בכל פרט. למקלחות יש כניסה מיוחדת ופתח נפרד ליציאה. המתלים למגבות ממוספרים, וכל אחד מקבל מתלה עם מספר אישי. המקווה מצויד גם במערכת אוורור וחימום מתקדמת, המבטיחה נוחות מקסימלית בכל עונות השנה.
“רצינו שהמקווה יהיה מקום שאנשים ירצו להגיע אליו,” אומר הרב דויטש, “מקום שמשרה אווירה של קדושה וטהרה, אבל גם נעים ומזמין.”
הבניין עצמו, המכונה “הבניין הקדוש”, הוא יצירת אמנות אדריכלית. “כשמו כן הוא – ביופיו ופארו”, מעידים הכל, והגרי”מ דויטש מתאר כיצד הבנייה כולה נעשתה מאבן ירושלמית עתיקה ומיוחדת, בפנים ובחוץ. המקווה נבנה בלי פשרות, גם מבחינת ההידור והכשרות, גם מבחינת הפרקטיקה והנוחות של הטובלים, וגם מבחינת היופי והפאר שלא ניתן למצוא בשום מקום.”
מקווה של מסירות
המקווה החדש של כולל חצות הוא עדות חיה למסירות, לחזון ולאהבת התורה והטהרה שמוסדות ‘כולל חצות’ מסמלים. המקווה מהווה נדבך משמעותי נוסף במהפכה הרוחנית שמחולל הכולל בביתר עילית, ומבטיח להיות מוקד משיכה לא רק לתושבי העיר, אלא לכל מי שמחפש טבילה מרוממת ומהודרת לפי כל השיטות.
“זוהי התגשמות של חלום”, סיכם הגרי”מ דויטש בהתרגשות בלתי מוסתרת, “ואני זוקף זאת לדבר אחד – התפילות, הדמעות והמסירות נפש של רבים. המקווה הזה הוא סמל לתנופה הרוחנית של קהילתנו המקרינה על העיר כולה, תוך שאנו זוכים לסייעתא דשמיא והשגחה פרטית על כל צעד ושעל. אנו רואים במקווה הזה לא רק מקום לטבילה, אלא מרכז רוחני של ממש,” הוא מסביר. “הוא ישמש כמקור השראה ועידוד לכל מי שמבקש להתעלות בעבודת השם בקדושה ובטהרה”.