יעקב מרגליות
שהחיינו וקיימנו והגיענו: אחרי שנים של עבודות, חפירות, בנייה וריבוד, סגירת הכביש לסירוגין ואינסוף סבל לאלפי נהגים מדי יום – הושלם בשעה טובה הפרויקט להכפלתו של כביש המנהרות, והכביש נפתח ביום רביעי בשבוע שעבר לתנועה מלאה בשני הכיוונים. המשמעות: הורדת הפקקים בכביש בס”ד לאפס, והגעה מהירה לירושלים וממנה – גם בשעות העומס.
כל אברך מביתר שנוסע לכולל בירושלים, מלמד שנוסע לחיידר, מורָה או מחנכת שנוסעת לבית הספר ועובד שנוסע למקום עבודתו – מכירים את הקושי להגיע בזמן בבקרים. מסיבה זו נאלצים תושבי ביתר להקדים ולצאת כשעה וחצי עד שעתיים לפני הזמן, וזאת כדי לא להסתכן באיחור למקום הלימודים או העבודה. כעת, בס”ד, הסיוט נגמר, וניתן לקוות להגעה מהירה לירושלים (אם כי עדיין יש לקחת בחשבון את העומס בכביש עוקף חוסאן).
פרויקט הכפלת המנהרות, שבוצע בהשקעה של כמיליארד שקלים, כלל את שדרוג המנהרות הקיימות, הוספת שתי מנהרות חדשות והקמת גשר חדש במקביל לגשר הקיים. הכביש המחודש כולל שתי מנהרות באורך של כ-900 מטרים כל אחת במקטע הדרומי (לכיוון ירושלים), ושתי מנהרות באורך של כ-300 מטרים כל אחת במקטע הצפוני (לכיוון גוש עציון), עם שני נתיבי נסיעה דו-מסלוליים. בין המנהרות מחברים שני גשרים באורך של כ-360 מטרים עם שני נתיבים דו-מסלוליים. לצד בניית המנהרות החדשות, שודרגו גם המנהרות הוותיקות והגשר הקיים.
המנהרות כוללות נתיב תחבורה ציבורית שיופעל במתכונת נת”צ מתחלף, בהתאם לעומסי התנועה המשתנים. ‘שערים’ מפרסם את המתווה המלאה: בשעות הבוקר – בהן ישנו עומס גובה לכיוון ירושלים – ישמש הנתיב כעורק כניסה לעיר ירושלים מגוש עציון; ובשעות העומס אחר הצהריים – בהן העומס הוא לכיוון גוש עציון, בשל האנשים הרבים החוזרים לבתיהם – יתחלף כיוון הנסיעה בנת”צ וישרת את אלה הנוסעים לכיוון גוש עציון.
הכביש הארוך במדינה
כל מי שנסע בשנים האחרונות מביתר לירושלים ובחזרה – לא יכול היה שלא להתעכב על המחזה מרחיב הלב: לצד כביש המנהרות ניכרת תנופת כרייה ובנייה, לקראת השלמתה של מנהרות נוספות – במקביל לשתיים הקיימות מזה שנים. תושבי ביתר שרגילים לעשות את הדרך הזאת, שמחו לעקוב אחר כל שלבי הבנייה וקצב ההתקדמות של הכביש החדש, כריית המנהרות ובנית הגשר. מתחילת החציבה בהר, דרך הקמת הגשר, ועד להפיכת המנהרה למפולשת במבצע הנדסי גדול ומורכב. זאת במקביל לעבודות החיזוקים במנהרות הוותיקות.
כעת, עם השלמת העבודה ההנדסית המורכבת והשאפתנית – כביש המנהרות הוכפל, כאשר המנהרות הוותיקות תהיינה דו-נתיביות לכיוון גוש עציון וביתר, ואילו המנהרות החדשה תהיינה אף הן דו-נתיביות, לכיוון ירושלים. התקווה היא כאמור כי הכפלת הכביש תביא להעלמת הפקקים בשעות העומס, דוגמת שעות הבוקר, ותהפוך את הנסיעה לירושלים לחוויה מהירה ויעילה.
אם מדברים חזון שהתממש, שלא לומר חלום שהתגשם – חנוכת כביש המנהרות החדש בהחלט עונה להגדרה הזאת. חרף הפחדות רבות, ובניגוד גמור למה שטענו אנשי מקצוע לפני עשור – הפרויקט התקדם בקצב משביע רצון. הליכי ביצועו עמדו בכל הקריטריונים הכי מחמירים, ועל פי דרישות המקצוע הקפדניות ביותר.
השם ‘כביש המנהרות’ מתאר את מקטע הדרך של כביש 60, המחבר את ירושלים עם גוש עציון, והוא מוגדר ‘הכביש הארוך במדינה’. הכביש נבנה בשנת תשנ”ו, ובמהלכו נכרו המנהרות הראשונות בארץ. אותו צמד מנהרות המשמש כיום את תושבי גוש עציון וביתר עילית – שהיה הפיילוט למנהרות נוספות מסוגן שנבנו בכבישי הארץ במהלך השנים האחרונות.
מחזון – למעשה
לפני כעשור וחצי בחנו בחברת ‘נתיבי ישראל’ את היתכנות ההרחבה של הכביש והמנהרות, זאת לאור הפקקים הרבים שנוצרים במקום בשעות העומס, עקב העובדה שבכביש יש נתיב אחד בלבד לכל צד. לאחר בדיקת המצב, נקבע כי אין היתכנות הנדסית לעוד מנהרה בלי לקבל תב”ע (תכנית בניין ערים) חדש, זאת משום שבמסגרת התב”ע הקיים – אין די מקום לשתי מנהרות. הוצאת הליך תב”ע חדש – אם הוא בכלל אפשרי- זו פעולה הכרוכה בפרוצדורה של עשרות שנים.
“בדרך כלל כשבונים מנהרות”, אומר ל’שערים’ אחד ממובילי הפרויקט, “יש מרחק של 14 מטר לפחות בין מנהרה למנהרה מקבילה, זאת כשהמנהרות הן מנהרות חדשות ולא פעילות. כאן הייתה לנו מנהרה פעילה, והתוכנית הייתה לבנות מנהרה נוספת בצמוד אליה, כשהמרחק בין המנהרות – בנוגע לצמד הצפוני נע המרחק בין חמישה מטרים לעשרה, ואילו בצד הדרומי – המרחק נע בין אפס(!) לחמישה, כשלאורך כל המנהרה המרחק הוא בערך שלושה מטרים”.
הפרויקט נחלק בין מספר קבלני ביצוע. הסיבה: המקטע הצפוני קשור לעיריית ירושלים, בעוד שבחלק הדרומי מדובר בפרוצדורה שונה ובהיערכות אחרת, כולל חידוש הפקעות עם היבט משפטי מול המנהל האזרחי. מתוך חשיבה טקטית הוחלט להתחיל את הפרויקט בחצי שקשור להיות ירושלים.
“החפירות התבצעו במפרצי העצירה של המנהרות הוותיקות, שבמקורן נועדו ככל הנראה לבניית חדרי חשמל. המפרצים הללו הם עמוקים וחודרים לתוואי של המנהרה החדשה. מה שיצר את הצורך לבנות קיר תמך להפרדה בין המנהרות. אגב, מכיוון שהחפירות התנהלו משני צידי המנהרה במקביל – נדרש דיוק מרבי, כדי ששתי החפירות תיפגשנה באותה נקודה ולא תהיה סטייה. לשם כך התבצעו לאורך החפירה מדידות מסיביות. שיטת המדידה נקראת ‘בנג’ מרק’ והיא מחברת בין נקודות מדידה שונות בו זמנית ונותנת את האינדיקציה הרלוונטית. ישנם מודדים מקצועיים המוסמכים לכך. הפועלים שישבו על ה’באגרים’ וחפרו – פעלו לפי ההוראות של המודדים.
בנוסף הותקנו במנהרות החדשות טלפונים ומצלמות, עבור שליטה של המשטרה, על מנת לפקח על תאונות ואירועים חריגים.
אחד החלקים המאתגרים במנהרות החדשות, הוא הנת”צ המתחלף לפי שעות העומסעל מנת לקדם את הפרויקט, יצאו המתכננים לסיור בארצות הברית, שם ישנן מנהרות שפועלות באופן דומה, כולל חילוף נתיבים בשעות מסוימות. אלא שבארה”ב החילוף של הנתיבים נעשה בצורה ידנית, בעוד שבכביש המנהרות שלנו – הכל יהיה ממוחשב ואוטומטי.
בין שתי המנהרות ישנו שקע קטן, מעין ‘נישה’, שבה יוקם חפ”ק לכיבוי אש, וזאת כחלק מהנחיות התכנון למנהרות.
מנהרות ‘בקטע טוב’
ביום רביעי שעבר נערך טקס חנוכתו של הכביש, במעמד בכירי משרד התחבורה, עיריית ירושלים, ראשי הערים בגוש עציון, ונציגי חברת ‘מוריה’. שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי “מדובר במגה-פרויקט של שדרוג והרחבת כביש המנהרות, הפותח את שער הכניסה הדרומי לירושלים, ומחבר אותה ליישובי גוש עציון, קריית ארבע, אפרת, ביתר עילית וחברון. מדובר בפרויקט בעל חשיבות אסטרטגית ותחבורתית, ביטחונית ובטיחותית גם יחד. הגיע הזמן שתושבי ‘עוטף ירושלים’ ייהנו מנסיעה נוחה ובטוחה בדרכם לבירה, שבה רבים מהם עובדים, לומדים וצורכים שירותים”.
רה”ע ירושלים, משה ליאון, הוסיף: “ירושלים תתחדשי, כביש המנהרות פתוח. עיר הבירה עוברת בשנים האחרונות מהפכה של ממש בתחום התשתיות, הבאה לידי ביטוי לא רק בפיתוח העיר עצמה, אלא גם בפיתוח דרכי הגישה אליה. גם ההגעה לעיר הופכת לנוחה יותר ובטוחה יותר. עוד פרויקט ענק מאחורינו ורבים עוד לפנינו. כי כל הדרכים מובילות לירושלים”.
רה”ע מאיר רובינשטיין אמר בטקס החגיגי: “אני רוצה לומר לשרת החבורה, לכל תושבי ביתר עילית וגוש עציון, לתושבי ירושלים ולכל עם ישראל: זו פעם ראשונה בשנה האחרונה שאנחנו מדברים על מנהרות – וזה עושה טוב בלב… אני רוצה לומר לשרת התחבורה – עשיתם לנו טוב בלב. אמרתם, קיימתם, וזה דבר שכמעט אינו בנמצא בשוק המקומי”.
עוד אמר רה”ע: “אני רוצה להביע הערכה גדולה לשרה, למנכ”ל חברת מוריה, ולכל מי שקשור לדבר הגדול הזה. החיים היו קשים מנשוא. הדבר הראשון שטיפלתי בעיר ביתר עילית – היה נושא התחבורה. בזה מתחילים – לא מסיימים. תחבורה אינה הדבר האחרון על המדף – זה הדבר החשוב ביותר לחיים תקינים של עיר ואם בישראל, לחיות באופן תקין. עכשיו אנחנו מתבשרים על שיפור איכות החיים, וזו בשורה ענקית. בוקר טוב ישראל!”
הכל מעלין לירושלים
מנכ”ל משרד התחבורה משה בן זקן אמר: “השלמנו היום פרויקט גדול ומורכב, בשיתוף פעולה פורה עם עיריית ירושלים וחברת מוריה, לרווחת כל תושבי העיר והבאים בשעריה. למרות שהפרויקט בוצע בתקופה קשה ותחת אילוצים ביטחוניים ובעיות כוח אדם עקב המלחמה, מנהלי הפרויקט, הקבלנים והעובדים השקיעו את כל המאמצים והשלימו את הפרויקט במועד ובתקציב שנקבע. ממזרח וממערב, מצפון ומדרום, אנו פותחים כניסות חדשות ומשודרגות לירושלים, כפי שמגיע לבירת הנצח של ישראל – וכך נמשיך גם בעתיד”.
מנכ”ל חברת מוריה לפיתוח ירושלים, גלעד בר אדון, סיכם: “פרויקט הכפלת המנהרות הינו פרויקט ייחודי ומשמעותי עבור תושבי ירושלים, גוש עציון והסביבה. לצורך הקמת המנהרות החדשות, בוצעו עבודות הנדסיות מורכבות בסמיכות למנהרות הקיימות הפעילות בהן הייתה תנועה תחבורתית זורמת. חברת מוריה גאה לפתוח לתנועה את כלל נתיבי הנסיעה הפרטיים בפרויקט בהקדמת לוחות הזמנים, ולהנגיש לציבור הנוסעים מנהרות חדשות, משודרגות ובטיחותיות. פרויקט הכפלת המנהרות מהווה שדרוג הכניסה הדרומית לעיר, אשר מצטרף לשורת הפרויקטים שהחברה מבצעת במהלך השנים האחרונות המשנים את פניהן של כל הכניסות לירושלים”.
כעת, עם הרחבת הדרכים לירושלים, ניתן לנשום לרווחה וליהנות מנסיעה מהירה לעיר הקודש. מי יודע, אולי זוהי הכנה נוספת שתכשיר את הדרכים לעלייה לרגל לירושלים כשייבנה בית המקדש…