יעקב מרגליות
“כל בעל עסק שאינו מתושבי ביתר עילית עלול למצוא עצמו ברגשות מעורבים. בעוד בעל עסק מכיר את העירייה מצידה האחד של דף הארנונה, כשהעירייה דואגת להשית עליו ארנונה עסקית יקרה שמתעדכנת כלפי מעלה משנה לשנה, מודדת לו את שטח החנות וכמה מקום תופס דוכן הראווה בחוץ – תושב ביתר עילית מכיר את העירייה מצד אחר לגמרי”.
במילים אלו נפתחה כתבת ענק שפורסמה לפני זמן קצר במוסף הפיננסי של עיתון ‘המודיע’, במסגרת סקירה כלכלית על מצב הערים החרדיות לרגל שנת הכספים החדשה. הזרקור הופנה אל שבוע עידוד העסקים השנתי, שמוכר בעירנו בשם ‘ביתר דייס’.
למי שלא זוכר – ה’ביתר דייס’ התחיל השבוע, שבוע פרשת ‘יתרו’, הזמן שבו ניצב עם ישראל ‘כאיש אחד בלב אחד’ לקבלת התורה. וכידוע, ערבות הדדית חשובה כגופי תורה – וכך יצא לו לדרך השבוע הייחודי שביתר מתפארת בו, שבוע של מבצעים אטרקטיביים והטבות מפליגות במסגרת המיזם לעידוד העסקים הביתריים.
מומלץ לכל קורא לצאת בימים אלו לחנויות ולמרכזי הקניות בעיר, ולעקוב אחרי המבצעים המיוחדים, המחירים המוזלים והאווירה הקנייתית השוקקת. ‘שופינג’, קוראים לזה בעולמות החולין – אלא שבעיר של יראים ושלמים כמו ביתר – מעלים את ה’שופינג’ לקדושה והופכים זאת למסורת חווייתית מרתקת, שמצד אחד משתלמת כלכלית, ומאידך גיסא – משקפת באופן מרהיב ומדהים את ערך הערבות ההדדית שביתר מגדלת עליו את ילדיה.
וכך הפך ‘ביתר דייס’ לשבוע המכירות הביתרי האטרקטיבי שזוכה ב”ה להצלחה מסחררת משנה לשנה – והשנה, ב’ביתר דייס תשפ”ד – ביֶתֶר שאת ועוז. הצלחת ה’ביתר דייס’ עשתה לה כנפיים בשנים האחרונות בכל רחבי העיר. מכל מקום מגיעים לקוחות שמבקשים להצטייד במיטב הסחורה, כלי בית, בגדי ילדים, חומרי בניין, מוצרי אלקטרוניקה ומחשבים, וכמובן מוצרי מזון לרוב. זכתה ביתר והיא הפכה למטרופולין מסחרי שעומד כמובן במקום משני להיותה מרכז שוקק של תורה וחסידות הנשפכים ממאות בתי הכנסיות והמדרשיות שבעיר.
השנה בחרו בעירייה להציג 100 הגרלות משתלמות במיוחד כאשר העירייה משתתפת יחד עם העסקים בחלק נכבד מעלות המוצרים היוקרתיים, וכל עסק מציע כרטיסי הגרלה כפי ראות עיניו.
בעיריית ביתר עילית וב’פורום העסקים’ מציינים לשבח את ההיענות המדהימה של כלל בעלי העסקים והתושבים לצעד המשותף שמזניק את הכלכלה המקומית ומביא אותה לשיאים חדשים ומבורכים. “אין דבר מרגש מזה”, אומר רה”ע ר’ מאיר רובינשטיין, “לראות את העסקים המקומיים משגשגים, כאשר כל תושב וגם מחוץ לביתר יודעים שבביתר הכי משתלם, הכי אמין והכי זול”
השכנים מקנאים
מבחינת בעל עסק ביתרי”, תיארה הכתבה ב’המודיע’ שעימה פתחנו, “העירייה היא זו ששותפה עמו בכל צעד ושעל, לא רק ברגעים הראשונים, גם כעת, בתחילת שנת המס שכולם מנסים להיפטר ממלאים עודפים – העירייה לצדו, היא גם לצדו כשהוא נתקע ואין לו תזרים שהוא זקוק לו מאד, ובעוד הרבה מאד מישורים. כן, גם הארנונה העסקית לא התעדכנה כמעט כבר עשור.
“העירייה כאן וראש העיר בפרט מגויסים לגמרי לטובת העסקים”, מספר ל’המודיע’ בעל עסק בעיר. “כולם כאן יודעים שיש את ‘פורום העסקים של ביתר עילית’ שעומד הכן בכל רגע נתון למען התושבים. אי אפשר לשכוח את ההתגייסות שלהם בכל מקרה מצער או במקרים שנדרש לטפל, הם עמדו בחזית. אנחנו חיים בפלנטה אחרת. בעלי עסקים מערים אחרות פשוט מקנאים בנו, ויש על מה”.
כתב ‘המודיע’ יודע לציין את הפרט שידוע זה מכבר לכל תושב בעיר: “גולת הכותרת של העשייה למען בעלי העסקים הוא מיזם ‘ביתר דייס’ (ימי ביתר) שפועל מדי שנה, ומטרתו לסייע לבעלי העסקים בעיר ולוודא שהתושבים עושים את הקניות שלהם בעיר. רה”ע ר’ מאיר רובינשטיין אומר: “אנו פועלים כדי לחזק את העסקים בעיר, ועל הדרך, גם התושב מרוויח מכך שלא צריך לנסוע לערים אחרות ומקבל מחירים הוגנים וטובים בסמיכות לבית”.
בכתבה הובא ריאיון נרחב עם ראשי ‘פורום העסקים’, אשר תיארו על הפעילות הענפה שנערכת מזה תשע שנים. “הקמנו מערכת שפעלה מול העסקים, לראות מה חסר ומה אפשר לסייע. הפורום הזה שייך לראש העיר שהרים את העסקים על נס. כי רה”ע לא רואה בעסקים פרה חולבת, אלא מוקד צמיחה של העיר, ולכן הוא לא חושב איך להוציא מהם כסף אלא איך לעזור להם, וזה משנה את כל הגישה כלפיהם”.
ראשי פורום העסקים סיפרו על תקופת הקורונה, כאשר העיר מצאה עצמה במצב כלכלי קשה, והפורום היה המתאם בין העסקים למשטרה איך כן ניתן להפעיל את העסקים בכל אופן. כך גם במסגרת ‘ועידת העסקים’ שמתקיימת בכל שנה, ראש העיר מפתיע עם רעיון חדש או בשורה טובה לעסקים. פעם הכריז על גמ”ח מיוחד לבעלי עסקים, במסגרתו ניתן לקבל הלוואה של שלושים אלף שקל בתשלומים נוחים, בצורה קלה עם מינימום ניירת, “הוא עושה הכל שהעסק יעמוד על הרגליים, וכמה שיותר מהר”.
כל הסביבה מתעניינת
כאן הגיע תיאור מפורט של סיפור ההצלחה שמוּכר לנו, תושבי ביתר, כ’ביתר דֵייס’: “המיזם מחזיר את הצבע ללחיי בעלי העסקים בעונה הכי רדומה בשנה. בשיא החורף, כאשר אין חגים באופק, כל בעלי העסקים יוצאים, במבצעים חסרי תקדים על שלל מוצרים, והכי יפה לראות איך כולם מרוויחים ומרוצים. גם בעלי העסקים וגם תושבי העיר ואפילו מחוצה לה”.
העיתון תיאר כיצד לקראת ימי המכירות העיר מתקשטת כל פעם בצורה אחרת, מתחדשת במיתוג מיוחד ומשתמשת במגוון דרכים כדי להכין את העיר ל’ביתר דייס’, לפעמים מדבקות ולפעמים דגלים או שיר מיוחד”.
התגובות השנה – עולות על כל הציפיות. “המוכרים מרוצים, כי הם רואים עלייה משמעותית ביותר במחזור המכירות, אחדים מספרים על מחזור כמו של ערבי חג”, מספרים ב’פורום העסקים’, “והלקוחות נהנים עד הגג. ב’ביתר דייס’ הקודם ראיתי אב למשפחה רוכש שלושה זוגות משקפיים במאה שקלים לזוג, לו ולילדיו, ושנבין, מדובר במסגרות ממותגות בשווי שבע מאות שקל כל אחת. אבי המשפחה אמר בהתרגשות ‘אני קונה אותם כעת לכבוד פסח’. מה שלא בטוח שהוא יכול להרשות לעצמו בימים רגילים, וקל וחומר בערבי חג”.
לדברי ‘המודיע’, הסוד של ה’ביתר דייס’ כבר מכה גלים גם בערים הסמוכות, ש”יודעים כבר להמתין ל’ביתר דייס’ הבא, והם יודעים גם לברר כבר מאחרי חנוכה מתי זה קורה השנה. ‘אנחנו מקפידים מאד לא לחשוף את התאריך, כי איננו רוצים שתהיה השבתה של העסקים. אלא דואגים לפרסם את התאריך פחות משבועיים לפני קיומה, וכך גם העסקים פועלים כרגיל כמעט עד לרגע המכירה'”, צוטטו ראשי פורום העסקים.
ובעלי העסקים? אין מרוצים מהם. “כל השנה אנחנו עובדים בעסק לבד. מעסיקים עובדים, משלמים את כל ההוצאות, טורחים בפרסומות, פעם בשנה יש לנו לוקסוס שהעירייה נושאת אותנו על כתפיה. זה תענוג שאין כדוגמתו, ואנחנו מאחלים לכל בעל עסק להרגיש את התחושה הנעימה הזו”.
כל הדרכים ל’ביתר דייס’
אז איך יכולים בעלי העסקים להצטרף?
דבר ראשון – לדאוג באמת למבצעים טובים ואטרקטיביים.
דבר שני – לשים שלט בפתח החנות – ‘חנות זו משתתפת ב’ביתר דייס’.
דבר שלישי – בעירייה הכריזו שכל בעל עסק שמעוניין להציע מחירים מיוחדים ל’ביתר דייס’ יכול לקבל ערכה ממותגת וחגיגית לביתר דייס, והשנה גם כרטיסי הגרלה לחלוקה לכל רוכש.
מלחמה כלכלית
“כאן אנחנו מגלים יצירתיות של בעלי העסקים שחושבים איזה מבצע הם יכולים לתת. יש כאלו שפותחים מוקד הזמנות לכבוד פסח, או הזמנות למתנות מחותנים לפסח, יש כאלו שרק מבקשים דמי רישום למכירה עתידית. “בקיצור, אנחנו נותנים את הקונספט והעסקים יוצרים את השיטה”.
“דיברנו על היצירתיות. אז הנה למשל חשמלאי הציע להזמין אצלו התקנת טיימר לבוילר במחיר של 200 שקל בלבד במקום 500 שקל בשגרה, אולם ההתקנה תתבצע בהמשך לפי הפניות שלו, כלומר זה יכול לקרות בעוד חודש או חודשיים, כשהוא יתפנה. הוא מרוויח שהוא יצליח למלא את הזמנים הפנויים, והתושבים מקבלים מחיר שהם לא יכלו לחלום עליו – זאת דוגמא אחת ליצירתיות. מבחינת התושבים, שברובם הורים למשפחות ברוכות ילדים, הם רואים ברכה ביוזמה לחדש בגדים ולמלא את הבית במוצרים איכותיים וטובים ובמחירים זולים. לפעמים יש את פינת המציאות של ציציות וטליתות עם פגם שלא נראה בעין, או גרביים עם פגימה באריזה – כל אלו מוצאים את הדרך להגיע ללקוחות, וכל הצדדים מרוויחים.
גם מכירות ביתיות, מוצרי טבע וכדומה מצטרפים למיזם – כל עסק שמעוניין שותף בו. התקופה הזו היא מצוינת, כאשר עונת החגים מאחורינו והאשראי כבר פחות מעיק על הלקוחות, וזה הזמן להתחיל לחשוב על החגים הבאים שבפתח, פורים ואחרי זה פסח הבאים עלינו לטובה”.
את שיתוף הזרועות למען הצלחת ‘ביתר דייס’ תיארו בפורום העסקים כך: “בדיוק כמו שבמלחמה אנחנו רואים שאין כמו שיתוף פעולה של כל הזרועות יחד, חיל האוויר והיבשה והים והמודיעין, כך בעירייה כאשר כל הזרועות פועלות יחד ההצלחה בסוף היא של כולם”.
כעת נותר רק ליהנות משפע ההיצע והמחירים הנהדרים. קנייה מועילה ומהנה!