שמעון כהן
זה קרה השבוע בדיוק, לפני 100 שנה. באולם בווינה נשמע משק כנפי ההיסטוריה. כאן מתקיימת האסיפה החרדית הגדולה ביותר כנראה מאז חורבן בית שני, זו שהשפעתה תהיה משמעותית וכבירה גם מאה שנה לאחר מכן. ‘הכנסייה הגדולה’ של אגודת ישראל, שאורגנה בידי גדולי ישראל כדי להעמיד תריס בפני אתגרי השעה הבוערים לאחר מלחמת העולם הראשונה – יוצאת לדרכה. היא נערכת בין התאריכים ג’-ט’ באלול ה’תרפ”ג.
גדולי ישראל – בהם מרנן ה’חפץ חיים’ וכ”ק ה’אמרי אמת’ מגור זי”ע, נכנסים אל האולם בזה אחר זה. במשך ימי הוועידה עולים אל שולחן הדיונים הנושאים הבוערים ביותר בציבוריות החרדית העולמית. ואז, במושב שנערך יום שישי בשבוע, בנוכחות מרן ה’חפץ חיים’ זי”ע, עולה אל הדוכן רב צעיר ומבטיח מהעיירה הפולנית סאנוק. קוראים לו הגאון רבי מאיר שפירא זצ”ל.
תקנה לדורות
נאומו נמשך שעתיים. במהלך הנאום, מציג מהר”ם שפירא את הרעיון ששינה את פני העולם היהודי לדורי דורות:
“אם כל בית ישראל בכל אתר ואתר ילמדו באותו יום את אותו דף גמרא, היש לך ביטוי מוחשי יותר לאיחוד העליון בין קודשא בריך הוא, אורייתא וישראל?! נוסע יהודי לאמריקה. כשהוא מגיע הוא מוצא יהודים עוסקים באותו דף שבו עמד היום, ומצטרף ללומדים בחדווה, מתפלפל עם הלומדים והם משיבים לו ונמצא שמו הגדול מתאדר מתגדל ומתקדש”. ספק רב אם הנוכחים באולם מבינים ברגע האמת שהם חווים היסטוריה שתשנה את העולם היהודי מקצה לקצה.
מאוחר יותר תתפרסם הקריאה הבאה: “הכנסייה הגדולה בווינה הטילה חוב מוסרי על כל חבר באגודת ישראל ללמוד לכל הפחות דף גמרא אחד בכל יום, וכדי לתת לעניין הזה אופי קבוע ומסודר הוחלט שאותו דף יהיה דף אחיד בכל העולם. ביום א’ של ראש השנה תרפ”ד יתחילו אפוא כל חברי אגודת ישראל ללמוד מסכת ברכות דף ב וכן הלאה בכל יום דף אחד כפי הסדר”.
כמה שבועות מאוחר יותר סופר כי הגה”ק ה’אמרי אמת’ זי”ע החל ללמוד את הדף היומי בראש השנה תרפ”ד. בליל ראש השנה, לאחר תפילת ערבית, ביקש שיביאו לו גמרא מסכת ברכות. המסר הזה הספיק לרבבות החסידים שעשו את ימי ראש השנה בעיירה גורא-קלווריא. וכך תתפשט התקנה לארצות נוספות, וכיום, 100 שנים בדיוק לאחר מכן, קשה לדמיין את העולם היהודי ללא ‘הדף היומי’.
“ההחלטה רבת התועלת הזאת, שאי אפשר עוד לערוך את ערכה הרם”, פורסם באחד מעיתוני היהודים בפולין, “נתקבלה ברצון אצל כל בני התורה ועשתה פרי תנובה. אין בית חסידי אחד ששם לא ילמדו את הדף היומי בחשק גדול. ונפלא הדבר כי תכף ביום א’ דראש השנה התחילו ללמוד את ה’דף היומי’ ברכות בכל עיר ועיירה כמעט, כל חברי האגודה גם עד כמה שנתפשט הלימוד דף היומי”.
עוד מתארים כותבי העתים: “נוכל לראות מזה שאין בנמצא בשום בית מספר ספרים אף גמרא אחת מסכת ברכות וכבר מתחילים לקנות מסכת שבת מיראה שמא גם הם תימכרנה ולא תמצאנה”.
ביכורים להשם
לפני כמה ימים, בהשגחה פרטית מיוחדת, זכו מאות אלפי לומדי ‘הדף היומי’ לחגוג את סיום מסכת גיטין ותחילת מסכת קידושין – לקראת ‘סיום חצי הש”ס’ שייערך בו’ תשרי תשפ”ד, אז יסתיימו להם חצי מהדפים במסכתות הש”ס.
ברוך השם, עירנו ביתר עילית נתברכה בעשרות שיעורים על פני כל היממה. שיעור-שיעור וייחודיותו. חלק מתחילים בשעה מוקדמת מאוד לפנות בוקר, וחלק מסתיימים בשעה מאוחרת מאוד אחר חצות. כל שיעור וקצבו, כל מגיד שיעור וסגנונו.
במסגרת היריעה הזו, נבקש להפנות זרקור לשיעור אחד ייחודי – שיעור ‘אור הבוקר’ שנערך מדי יום בבית הכנסת של קהילת ‘כולל חצות’ בעיר, בראשות הגה”ח רבי יהושע-מאיר דויטש שליט”א. השיעור נערך בין השעות 09:30 עד 10:00, ונמסר על ידי האברך בעל ההסברה המופלאה, פה מפיק מרגליות, הרב שמעון יצחק גליק שליט”א, מטובי האברכים בעירנו.
“ישנם אברכים שלומדים כל היום בכולל אבל רוצים להתחיל את היום עם שיעור דף היומי מתומצת”, מספר ל’שערים’ אחד הלומדים – אברך כולל שמיד לאחר השיעור ירוץ לעסוק ב’חושן משפט’ בעיון, אולם חשוב לו להתחיל את היום בשיעור מתומצת של הדף היומי.
לעומתם, ישנם כאלה שעמלים לפרנסתם ורוצים להיות מחוברים לתורה כבר בתחילת היום, בבחינת “ביכורים להשם”. אשר על כן הוקם הוקם שיעור דף היומי חדש מסוגו הן באיכות הן בכמות הן בזמן. הוא נערך בשעות הבוקר הצלולות והוא מועבר במתכונת קצרה שמתמצתת לא רק את הדף, אלא גם את עיקרי הדברים של הראשונים והאחרונים על הדף.
לרעות באיבי הנחל
בשיעור משתתפים מדי בוקר אברכים ואנשי עמל מסלתה ומשמנה של ביתר עילית. בהם אנשי מקצוע שעמלים לפרנסתם, מתווכים, יועצי משכנתאות, בעלי חנויות ועוד. כולם יושבים מרותקים לדף היומי שנמסר בצורה קולחת ורהוטה. שיעור שהוא ‘מעט הכמות’ מבחינת הזמן, אולם רב האיכות מבחינת עושר התוכן שהוא מקפל בתוכו.
בשבוע שעבר חגגו משתתפי השיעור את סיום מסכת גיטין. מעמד הסיום החגיגי נערך בגן מפואר בשם ‘חאן ערוגות’, הצופה לנוף מדברי קסום, בפאתי היישוב ‘איבי הנחל’ שבגוש עציון, סמוך ונראה ליישוב החרדי מעלה עמוס. המשתתפים ומגיד השיעור הודו על הזכות לפתוח את היום בשיעור נפלא, והודו להקב”ה על ששם חלקם מיושבי בית המדרש.
“מי שחשקה נפשו בתורה מוזמן להצטרף לשיעור הנכבד”, מציינים המשתתפים, ולא שוכחים להוסיף כי כיבוד קל מוגש עבור המשתתפים.
שיעור מעולה .
מג”ש מגדולי ת”ח שבעירנו.
שמעו ותחי נפשכם!!