שמעון כהן
בזכות התנא הא־לוקִי: אחרי כל ההכנות, השיח הער בציבור החרדי וגם החששות הרבים – שיחת היום ברחבי העיר, כמו גם בציבור החרדי כולו, הוא הסייעתא דשמיא שליוותה השנה את ההילולא הגדולה במירון, כאשר בסייעתא דשמיא, אחרי שלוש שנים של קשיים ותקלות, השנה זכינו ב”ה לחגוג את ההילולא כהלכתה, וזאת בזכות גילוי בגרות ואחריות מצד הציבור כולו, שהבין את הצורך להתמסר להצלחת המתווה לכבודו של רשב”י זיע”א.
אחרי השממה בתש”פ של הקורונה, האסון הנוראי בתשפ”א והקריסה בתשפ”ב עם המתווה המבולבל – השנה רבי שמעון הזמין את כולנו במאור פנים, וכבר רצה האלוקים את מעשינו. רבים מדברים על קרדיטים – אולם התודה הראשונה היא לבורא העולמים שנטע בלב כולנו את הבגרות ואת ההבנה כי האחריות מוטלת עלינו, על כולנו.
את תשומת הלב העיקרית תפסו האברכים היקרים שכיוונו את ההמונים ודאגו לסדר על ההר, וזאת במקומם של השוטרים והשוטרות שיצרו כל השנים אווירה לא נעימה בגשמיות וברוחניות. בעניין הזה יש לתת קרדיט לממ”ז החדש שוקי חאתאוכה, בן העדה הצ’רקסית, שהשכיל לשתף פעולה עם הפרויקטור החרדי ולהורות לשוטרים שלא להיות נוכחים בין ההמונים בהר.
סדרנים ‘משלנו’
כאמור, עיקר השינוי המבורך נעוץ בעובדה שכל הסדרנים על ההר היו בני הציבור החרדי, אברכים ‘היימיש’ משלנו. הציבור הגדול כ”י שיתף פעולה עם ההנחיות וההוראות, והדבר אף התבטא במיעוט הפינויים של מתעלפים וכדומה, שבשנים עברו היו תמיד במערה ובחצר הרשב”י.
השנה הבינה המשטרה כי תפקידה לשמור על הסדר, וכאשר עצם הנוכחות המשטרתית בשטח והחיכוך עם המתפללים איננו משרת את הסדר – רצוי לנהל את האירוע מהחפ”קים ולתת הזדמנות אמיתית לציבור החרדי לנהל את האירוע לבדו. מאות אלפי העולים הוכיחו כי ברגע האמת כולם מקשיבים להנחיות, נוהגים בעין טובה ובערבות הדדית, נוטלים אחריות אישית ומתנהלים בסדר מופתי. היה בכך מופת של קידוש השם מצד הציבור החרדי, שניהל את המערכה והצליח בה בסייעתא דשמיא.
גם המראות הקשים של האוטובוסים הקורסים מרבבות המשוועים לעלות אליהם בדרכם הביתה, שהפכו לאירוע שחזר על עצמו מדי שנה – נחסכו השנה ב”ה. נראה כי השנה המערך תקתק באופן יוצא דופן, ובמשרד התחבורה מסכמים בסיפוק רב את מבצע הסעת ההמונים להילולת רשב”י במירון.
הכוונה יעילה
אחד החששות המוקדמים הייתה לנוכח הגבלת הקהל השוהה בהר: כזכור, על פי המלצות הביניים של ועדת החקירה לאסון מירון, הוגבל מספר השוהים בהר. בהתאם לכך השהייה התאפשרה אך ורק ברכישת כרטיס נסיעה מראש. עם פתיחת מערך מכירת הכרטיסים ע”י משרד התחבורה, נרכשו כשישים אלף כרטיסים בשעה הראשונה, ובמהלך כל ימי המכירה נרכשו מאה ושישים אלף כרטיסים, מתוכם 100 אלף לתחבורה הציבורית. היה חשש כי העומס על ההר יגרום למשטרה לעצור את התחבורה ולעכב המונים במשך שעות בחניוני הוויסות, כפי שאירע בשנה שעברה, אולם כמעט ולא התקבלו דיווחים כאלה. בנוסף, במהלך כל שעות ההילולה הפעיל משרד התחבורה מערך היסעים נרחב למירון מ־20 מוקדי יציאה בצפון הארץ. כמו כן נרשמה הפחתה בעומסים בדרך חזור הודות לשירות הרכבות המתוגבר מכרמיאל שהפעיל משרד התחבורה.
גם המתחמים בתחתית ההר (‘מתחם 89’) תרמו בס”ד להצלחה. לצד מתחמי ההדלקה של החצרות, הוקמו היכלי הכנסת אורחים והיכלי תפילה ולימוד, שאפשרו לרבבות העולים להתפלל שחרית בבוקרו של יום ל”ג בעומר. בכל השעות היממה נערכו בו אלפי מנייני תפילה בהשתתפות יותר ממאה ושלושים אלף מתפללים. סמוך למתחם השטיבלך ניצב מתחם קבלת פנים, שבו הוגשו לציבור העולים קפה ומאפה מים קרים ושתיה קלה, לצד מתחמי הכנסת האורחים של הארגונים הוותיקים במירון.
לדאוג גם לנשמה
ועדיין, אי אפשר בלי ביקורת בונה. א’ – ברמת התשתיות יש עדיין הרבה מה לתקן. מדרגות רבות מדי (ביניהן המדרגות הארוכות מ’דרך מהדרין’ לציון, שחרף הסדר המופתי ששרר בהן ב”ה בזכות ההכוונה של האברכים הסדרנים, עדיין מדובר במדרגות רבות מדי, תלולות ומסוכנות למדי), מעקות מעטים מדי, מרפסת כהנים שמלמטה נראית תלויה על בלימה.
לצד זאת, אנו רואים לנכון להביא את מכתבו האותנטי של אחד מקוראי ‘שערים’, בו – לצד השבחים הרבים – הוא מצביע על עניין רוחני חשוב הטעון תיקון:
“לכבוד מערכת שערים, אחדש”ט. בעקבות פרסום הכתבה שלכם שבועיים לפני לג בעומר, בעניין תיקון דרכי המהדרין במירון. ראיתי צורך לשתף אתכם את רגשותיי לאחר מסעי למירון: ראשית אודה לכל העושים במלאכה, ראוי שיפור עצום בכל דרכי מירון. בחניונים, בהר, ובציון עצמו, נוטלים ברכה לעצמם הסדרנים בתוך הציון. עקבתי אחר כמה מהם וראיתי שהם הוכנו ותורגלו מראש, ולא נכנסו לשום ויכוח עם אף אחד, ובזכותם זכיתי לגשת לציון הרשבי, לאחר שנמנעתי מזאת רבות שנים” (הערת המערכת: נקודה זו נאמרה על ידי נוסעים רבים – שהודות לסדר החדש זכו להיכנס אל תוך מערת הציון בל”ג בעומר לראשונה בחייהם, ואכן מדובר במתווה חכם וראוי מאוד ב”ה).
“אך לגוף דאגו, אבל לנשמה לצערי לא מספיק. כפי שהתרעתם מראש, הדרכים היו בחזקת סכנה, מהירידה מהאוטובוס לכיון המתחם החדש, וגם בחזור לציון הרשבי, היו מלא תערובות ומכשלות. לצערי דווקא בשנה זו כאשר ההגה היה בידיים חרדיות ראינו ליקוי כזה. הדבר חמור פי כמה כאשר התריעו מראש על התקלה, כפי שעשיתם ב’שערים’. כולם היו עסוקים בגשמיות, אבל לא ברוחניות. חייבים לתקן שם תיקון גדול.
“בנוסף, נשגב מבינתי למה האוטובוסים עוצרים רק במקום אחד, כאשר ניתן לעשות בהחלט 2 תחנות הורדה 1 ליד המתחם החדש ו-2 ליד הכניסה הראשית, הטרחא דציבורא שצריכים ללכת הלוך וחזור סתם, הוא דבר שצריכים לקחת בחשבון. והעיקר שיתקבלו ברצון תפילתנו בזכות אדוננו רשב”י. ש. ק. ביתר עילית”.
אנו ב’שערים’ נמשיך ללוות בעז”ה את התיקונים ואת השיפורים הנדרשים באתרא קדישא מירון, לרווחת הציבור הקדוש העולה לשם לא רק בל”ג בעומר – אלא בשבתות ובימי חול בכל השנה כולה.