שמעון כהן
אחד הנושאים המעיקים עבור כל אחד שמשתמש בתחבורה הציבורית – הוא הנוהג הקלוקל של אוטובוסים שמדלגים על התחנה, או אוטובוסים שכלל לא מגיעים, או אוטובוסים שמאחרים וכיוצא בזה. אין לתאר את עוגמת הנפש בעמידה בתחנה במשך זמן ארוך בהמתנה לאוטובוס, ואז לגלות שהאוטובוס לא מגיע בזמן, או גרוע מכך – לראות את האוטובוס המיוחל חולף מול העיניים מבלי לעצור.
הציבור החרדי הוא הצרכן מספר אחת של תחבורה ציבורית בארץ. בשנים האחרונות הפך העידוד לצריכת תחבורה ציבורית ליעד לאומי ראשון במעלה של משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה והרשויות השונות, וזאת בכדי להפחית את זיהום האוויר ואת עומסי התנועה האדירים בכבישים. דא עקא, שבמקום לעודד באמת את צריכת התחבורה הציבורית במקום רכבים פרטיים – המציאות היא ששימוש בתחבורה ציבורית מְזַמֵן לא מעט עוגמת נפש, בשל העובדה שלא תמיד ניתן לסמוך על התחבורה הציבורית שתספק את המצופה ממנה – קרי: אוטובוסים שמגיעים בזמן, עם מספיק מקום, מעלים את כל הנוסעים ומסייעים להם להגיע למחוז חפצם ביעילות ובמהירות.
מה עושה נוסע שהאוטובוס לא הגיע או דילג על פניו? כמובן, מרים טלפון למוקד. אך גם כאן – עד כה נתקלנו בזלזול מחפיר: המוקדים מאוישים למחצה ולשליש, זמן ההמתנה הוא תמיד ארוך מהרגיל, והזמן בו ניתן להתקשר מסתיים בשעות הערב המוקדמות, בעוד שצריכת התחבורה הציבורית נמשכת עד לשעה 12:00 או 1:00 בלילה. מה יעשה אדם שהאוטובוס ‘הבריז’ לו בחצות הלילה? לכל היותר הוא יכול לדבר אל העצים והאבנים, או אל התחנה הריקה…
המציאות הזו הולידה תסכול עצום, ותחושת קיפוח אותנטית בקרב משתמשי התחבורה הציבורית.
מוקד עד 1 בלילה
בשבוע האחרון, אנו מתבשרים על שינוי לטובה בעניין. השבוע פרסמה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה על אודות נוהל חדש, המגדיר את התנהלות המוקד הטלפוני של משרד התחבורה (8787*) מול חברות התחבורה הציבורית.
במסגרת הנוהל החדש, מעתה, המוקד של משרד התחבורה יעביר ויתעד דיווחים של תלונות נוסעים מהשטח לחברות התחבורה הציבורית בזמן אמת. במקרים מסוימים, שהוגדרו בנוהל – המוקד של משרד התחבורה יהיה מחויב ליצור קשר מידי עם מרכז הבקרה של חברת התחבורה הציבורית הרלוונטית ולפעול מולה לפתרון הבעיה בזמן אמת.
כחלק מהנוהל, ובניגוד למצב עד היום שבו בשעות שלאחר סגירת מוקדי המידע של החברות לא היה לנוסעים לאן לפנות ועם מי לדבר – החל מעתה נדרשות כל חברות התחבורה הציבורית להציב מענה אנושי מידי עבור הפניות המועברות ממוקד משרד התחבורה, וזאת עד השעה 1:00 בלילה מדי יום.
המקרים שיטופלו על ידי מוקד משרד התחבורה בזמן אמת הם: אי יציאה של קו מתחנת המוצא, זאת כאשר מדובר על קו אחרון, או זה שלפני האחרון, וכן במהלך היום במקרה של תדירות אחת ל-40 דקות לפחות, או בקווים בתדירות גבוהה יותר שני אוטובוסים רצופים שלא יצאו כשחלפו 20 דקות ממועד יציאת האוטובוס הראשון.
מונית על חשבון החברה
נוהל דומה נקבע גם למקרה של אוטובוס שלא עצר באחת מתחנות מסלול הקו ולא העלה נוסעים. עוד נקבע בנוהל, כי כאשר מדובר באוטובוס אחרון ואין באפשרותה של החברה המפעילה לתת מענה בתוך 30 דקות – נדרש מהמוקד להציע לנוסעים לקחת מונית ולשלוח קבלה להחזר הוצאות.
מקרים נוספים בהם יטפל המוקד באופן מידי ויוודא שניתן מענה לנוסעים הם, תקלה באוטובוס, נוסעים שהאוטובוס ברח להם בתחנת התרעננות, ואובדן של תרופות נחוצות או ציוד מציל חיים.
עוד נקבע בנוהל, כי במקרה שמגיעים יותר משלוש פניות על אותו אירוע – מוקד משרד התחבורה יידרש לערב גורם בכיר יותר בהנהלת המוקד שיוודא את הטיפול בנושא.
האם אכן הנוהל החדש יפתור את מרבית הבעיות שעימן מתמודדים נוסעי התחבורה הציבורית? כאן יש לצפות לאכיפה רצינית של משרד התחבורה כלפי החברות המפעילות. ניסיון העבר מלמד כי גם כאשר נקבעו על ידי משרד התחבורה נהלים חשובים, כמו החובה להוציא תגבור במקרה של אוטובוס מלא שהשאיר נוסעים בתחנה – פעמים רבות הדברים לא יושמו בפועל. יש לקוות אפוא שהפעם מדובר בשינוי רציני לטובה, וכי משרד התחבורה ידאג לאכוף את הנוהל כהלכה, לטובת קהל משתמשי התחבורה הציבורית שהציבור החרדי הוא אחד ממרכיביו המרכזיים והחשובים.