רפורמת ‘דרך שווה’ – הסוף?
כזכור, עיתון ‘שערים’ ניהל מאבק ציבורי עיקש נגד רפורמת ‘דרך שווה’, לצד מאבק שניהלה עיריית ביתר עילית, שאף עתרה בעניין לבג”ץ. כעת, לאחר כינונה של הממשלה החדשה, אנו מתבשרים על ביטולם הצפוי של החלקים הבעייתיים ברפורמה, המשליכים על חייהם של תושבי ביתר עילית.
ל’שערים’ נודע, כי בלשכת סגן השר במשרד התחבורה, ר’ אורי מקלב, מגבשים בימים אלו מתווה לשינוי הרפורמה של השרה היוצאת מיכאלי בתחבורה הציבורית – ‘דרך שווה’. לפי התוכנית, במקום שהמחיר יקבע על פי אזורים גיאוגרפיים כפי שהחליטה השרה הקודמת, תוך החרגה לרעה של ערים דוגמת ביתר עילית – המחיר ייקבע על פי הרמה הסוציו-אקונומית של היישובים.
עוד נודע ל’שערים’, כי סגה”ש מקלב כבר קבע דיון בנושא לתחילתו של שבוע זה. בלשכתו מסרו ל’שערים’, כי הפתרון המסתמן הוא לשנות את ההגדרה שקובעת את המחיר בהתאם להגדרה גיאוגרפית על פי מפת הפריפריה המבוססת על מרחק. מעתה, ההגדרה תהיה סוציו-אקונומית, על פי דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של האשכולות 2-1 הנמוכים ביותר. ביתר עילית, כזכור, נמצאת באשכול 1 – כלומר, במדרג הסוציו-אקונומי הנמוך ביותר.
כפי שפורסם ב’שערים’ בהרחבה, רפורמת ‘דרך שווה’ כללה חמישה תעריפים ברורים ואחידים המבוססים על מרחק בלבד, וכחלק מכך – עלו מחירי הנסיעה העירונית עבור תושבי הפריפריה ובהם ביתר עילית, דבר שפגע עמוקות במשפחות רבות בעיר.
“הרפורמה תישאר, לא נבטל אותה”, אמרו בלשכת סגה”ש מקלב, ולצד זאת הדגישו כי “הקריטריונים להנחה ישונו, מפת הפריפריה שהייתה יצרה עיוות מהותי. איך זה הגיוני שהיום היישוב נווה דניאל מקבל הנחה – כאשר היישוב הסמוך ביתר עילית לא מקבל?”.
לצד הפעילות הנמרצת של מקלב – מתברר כי שרת התחבורה עצמה רגב איננה ממהרת לקדם את הרפורמה, ולכלי התקשורת ‘סרוגים’ מסרו גורמים בלשכתה כי “השרה הנחתה לבדוק את הנושא ולהגיש לה דוח מסודר שיראה אם הייתה או לא הייתה פגיעה באזרחים. אם תתברר כי הייתה פגיעה – אז ידונו בזה”. מקלב, כאמור, פועל על מנת לזרז את שינוי הרפורמה לטובה.