יעקב מרגליות
ימי ‘בין הזמנים’ בעיצומם. ומעל לחדוות הנעורים של הילדים והבחורים שיוצאים לטיולים אתגריים ברחבי הארץ ומחליפים כוח לקראת הזמן הבא – מרחפת דאגתם של ההורים מפני הסכנות בגוף ובנפש שאורבות בתקופה זו – זמן שבו המונים נמצאים בדרכים, יוצאים למסלולי-קצה מסוכנים, והסכנות אורבות בכל פינה.
לגודל הצער ודאבון הלב, ימי ‘בין הזמנים’ מועדים לפורענות מאז ומתמיד. אם מחמת ריבוי האנשים השוהים בדרכים שעומדות בחזרת סכנה, וכיהודים מאמינים אנו חוששים שמא הרפיון בלימוד התורה בימים אלו – גורם אף הוא להסרת מעטה ההגנה השמימי והרוחני. כך או כך, המציאות היא שבמשך השנים בכל ‘בין הזמנים’ כמעט היו קרבנות רח”ל. הרשימה היא ארוכה – יהודים שקיפחו את חייהם בתקופה זו ביבשה, בים ואף באוויר, בתפילה שהקב”ה יאמר לצרותינו די ומעתה נשמע אך ורק בשורות טובות ומשמחות.
גם ‘בין הזמנים’ הנוכחי נפתח בבשורות מחרידות.
בסופו של השבוע שעבר נחרד עם ישראל כולו למשמע הבשורה על הטרגדיה הנוראה בירושלים – כאשר חייהן האישה הצדקנית מרת שושנה גלוטשטיין ע”ה, ושתי בנותיה הקטנות – חיה שרה ע”ה וחנה ע”ה – קופדו בתאונה מחרידה. היה זה כאשר אוטובוס קו 402 שעמד ברחוב שמגר, ליד קניון ‘רב שפע’, החל להידרדר לפתע במורד הכביש לאחר שהבלמים השתחררו מחמת תקלה, ובדרכו קיפד את חייהן של האמא ובנותיה ע”ה, תושבות אופקים, מול עיניו של האבא יבדלחט”א, שהספיק בחסדי שמים להציל את בנו.
מאז היוודע הבשורה המחרידה, התעטף הציבור החרדי כולו יגון ואבל. עצום הוא האסון מלהיכתב, כאשר אם ושתי בנותיה עלו על מוקדה בסערה השמימה, והלב מאובן אפילו מלעכל את ממדי האסון הנורא. ביום שישי, שעות ספורות לפני כניסת השבת, השתתפו אלפים במעמד המצמרר של ההלוויה, שעברה בזירה התאונה, שם נעצרו המונים וענו אמן לקדיש שנשא האבא שליט”א, שהצדיק עליו את הדין באמונה רווית גבורה, כשהוא מבקש מעם ישראל להתחזק ולהוסיף קבלות טובות לעילוי נשמותיהן הטהורות של אשתו ובנותיה ע”ה.
פיגוע ליד הכותל
לגודל הצער, האירועים המדאיגים לא נעצרו ביום חמישי.
במוצאי השבת האחרונה, סמוך לשעה 01:30 בלילה, התבשרנו על כוחות חירום והצלה שהוזעקו לעיר העתיקה בירושלים לאחר שהתקבל דיווח על ירי לעבר אוטובוס סמוך לקבר דוד המלך ב’הר ציון’. מהדיווחים הראשונים התברר כי לפחות שני מחבלים פתחו בירי לעבר אוטובוס אגד, קו 3, שעשה את דרכו לרחבת הכותל המערבי. במקום טופלו שבעה נפגעים, שניים מהם במצב קשה, בהם בחורי ישיבות.
אחד מעדי הראייה סיפר: “האוטובוס יצא מהכותל ואיך שהוא עצר בתחנה הסמוכה לקבר דוד המלך והדלתות נפתחו – נורו ארבע יריות לעבר האוטובוס. שתיים פגעו בספסלים הקדמיים, ועוד שתיים פגעו באנשים שעמדו בקרבת האוטובוס”. דני שמואל, אחד החובשים שחשו לזירה, סיפר: “מדובר בזירה קשה. הענקנו סיוע רפואי ראשוני לנפגעים. מדובר באנשים שחזרו מתפילה בכותל המערבי”.
דובר מד”א, זכי הלר, מסר כי “בפיגוע הירי נפצעו שבעה אנשים, אישה אחת ושישה גברים, בהם 2 במצב קשה, 5 במצב בינוני עד קל”. החובש נחמיה כץ והפרמדיק דוד טרכטנברג הוסיפו: “הגענו מהר מאוד למקום. ברחוב מעלה השלום ראינו אוטובוס עם נוסעים עומד באמצע הכביש, אנשים סימנו לנו להגיע לשני גברים כבני 30 שהיו באוטובוס וסבלו מפצעי ירי, הם היו בהכרה מלאה והתהלכו, כשהם עם פצעי ירי בפלג גופם העליון. הענקנו להם טיפול רפואי מציל חיים והעלינו אותם לאמבולנסים שהגיעו למקום. משם הם פונו לבית חולים כשמצבם קל עד בינוני.
“משם המשכנו לכניסה לחניון קבר דוד. ראינו 4 גברים, אחד מהם כבן 50 ושלושה כבני 30, שוכבים בהכרה מלאה וסובלים מפצעי ירי בפלג גופם העליון. כעבור זמן קצר הטרקטורון של מד”א הביא אלינו פצועה נוספת, כבת 30 בהכרה. הענקנו לפצועים טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותם בדחיפות לבתי החולים כשמצבם של 2 קשה, 5 במצב קל עד בינוני”.
בעקבות הפיגוע, ובשל החשש להסתובבותם של המחבלים לאחר שהצליחו להימלט מהזירה – נסגר הכותל המערבי, אין יוצא ואין בא, וכוחות הביטחון פתחו בסריקות נרחבות, כאשר המתפללים הנצורים בכותל המערבי ניצלו את המצב לתפילה נרגשת שהקב”ה יחוס על שארית עמו ויאמר לצרותינו די.
תעזבו את הסלולרי!
העובדה שבתקופה כזו מידת הדין מתוחה והדרכים בחזקת סכנה – מחדדת ומבליטה את הצורך לעורר על נושא הבטיחות בדרכים, ובמיוחד בתקופה זו. בעקבות האירועים, פנו רבנים בעיר ל’שערים’ בבקשה שנעלה על נס את החובה של כל הורה לפקוח עין על ילדיו בתקופה זו, בגשמיות וברוחניות, ולהרחיקו מהסכנה, בתפילה שהקב”ה יציל את כולנו מכל פגעים ומרעין בישין.
אחד הנושאים שבהם נדרשת זהירות מיוחדת – זו הבטיחות בכבישים, בעיר ומחוצה לה. כבר התרענו כאן רבות על הסכנה בכבישי ביתר, העמוסים וסואנים בשל אלפי רכבים שנוסעים בעיר במשך היום. חלקם אוטובוסים בינעירוניים כבדים שנוסעים באזורים הומי אדם, לצד משאיות מלט ומנופים, אוטובוסים עירוניים ורכבים פרטיים. הסכנה עצומה, ובמשך השנים האחרונות היו כמה אירועים מצערים.
מכאן נדרשת הזהירות העצומה: על הנהגים להיזהר ולפקוח שבע עיניים, ולהתרחק מכלי המשחית הסלולרי שבכל הקשור לכביש עלול להתברר ככלי הרג רח”ל!
והזהירות נדרשת כמובן גם להולכי הרגל: לא להתפרץ לכביש בשום אופן! להקפיד על חצייה אך ורק במעבר חצייה! להביט ימינה ושמאלה לפני כל חצייה! וכמובן להזהיר את הילדים שיחצו רק לפי הכללים, ובמקרה של ילדים מתחת לגיל 9 – לא לחצות ללא ליווי מבוגר!
וכמובן, אחד מגורמי הסכנה הגדולים בעירנו – הם האופניים והקורקינטים שמסתובבים בין הרכבים או מתפרצים מהמדרכה אל הכביש, תוך סיכון עצמי וסיכון העוברים ושבים. על כך – בשורות הבאות.
סכנה על גלגלים
כל מי שמתפלל באחד מה’שטיבלאך’ המרכזיים בעיר – נתקל במודעות שמציעות “קורקינט להשכרה” לפי שעות או ימים. הנערים ניגשים ללוח המודעות, מעתיקים את המספר ומחייגים בחדווה. אבל הם לא מודעים לסכנה שמסתתרת מאחורי הכלי התמים הזה. סכנה על גלגלים.
זה לא סוד. כל מי שיוצא מהבית שם לב שבמהלך השנים האחרונות הקורקינטים והאופניים החשמליים נראים יותר ויותר על הכבישים (ולמרבה הצער גם על המדרכות). אלא שדווקא זמינותם הופכת אותם לכלי משחית של ממש.
הנתונים מבהילים: לפי נתוני ‘אור ירוק’ – יותר מ-3500 נפגעים היו בשנת 2021 למספרם כתוצאה מפגיעת אופניים או קורקינטים חשמליים. מאחורי כל פצוע כזה מסתתר עולם ומלואו – משפחה שלמה שהתרסקה, ואנשים שקיפחו את חייהם. אחד מהם הוא הגאון רבי אברהם אריה אדרת זצ”ל מבני ברק, שלפני מספר חודשים נהרג מפגיעת קורקינט בעיר מגוריו. הבחור על הקורקינט נסע נגד כיוון התנועה ברחוב חד סטרי, וברגע אחד של חוסר שימת לב – הרכיבה הזו קיפחה את חייו של הרב אדרת זצ”ל.
בני משפחתו של הרב אדרת זצ”ל סיפרו, כי “בבוקר שבו התרחש האסון אבא יצא ללוות את אמא לעבודה. בדרכם הם היו צריכים לחצות את הכביש במעבר חציה ברחוב הרצוג. רחוב חד סטרי רגוע ושקט. אבא התבונן ימינה לכיוון ממנו מגיעים רכבים, הוריד רגל אחת לכביש, אלא שאז הגיח משמאל קורקינט חשמלי נגד כיוון התנועה. הוא פגע באבא שנפל לאחור על שפת המדרכה ונפגע בגזע המוח.
“באותו זמן אמא לא הבינה כמה הפגיעה קטלנית, היא אמנם ראתה שאבא מפונה באמבולנס, אבל חשבה שייקחו אותו לטיפול קל במעיני הישועה. אלא שעקב הפציעה הקשה הוא פונה לבלינסון, וכשהגענו לשם כבר ציפתה לנו עובדת סוציאלית שיידעה אותנו בכך שהמצב קשה מאוד. אבא הוכנס לסי.טי ראש ובשעה 11:15 בבוקר כבר הבנו שאנחנו אחרי הכל. היינו בהלם – אף אחד מאתנו לא הבין איך ייתכן שבתוך רגעים קצרים הכל נגמר, היו צרחות וזעקות, הרגשנו שעולמנו נחרב”.
וכמו סיפורו של הרב אדרת זצ”ל – היו עוד סיפורים קשים של אבדן ושל פציעות, של התמודדות אינסופית ושל הרבה צער וייסורים, הכל בגלל רגע אחד של פזיזות, חוסר שימת לב במהלך רכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים.
הנתונים מדברים על 1,335 בני אדם שנפגעו בתאונות דרכים שנגרמו מקורקינטים חשמליים. חמישה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים. 214 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים. ו-78 ילדים מתחת לגיל 16 נפצעו בתאונות דרכים בהן היו מעורבים נהגי קורקינטים חשמליים. 8.5% מכלל נהגי הקורקינטים החשמליים שנפצעו.
כמובן, גם בגזרת האופניים החשמליים – עצומים הם הנפגעים, ובמספרים גדולים עוד יותר: 2,287 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. 13 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בהן היו מעורבים אופניים חשמליים. 381 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בהן היו מעורבים אופניים חשמליים. ו-261 ילדים מתחת לגיל 16 נפצעו בתאונות דרכים בהן היו מעורבים נהגי אופניים חשמליים – 13.5% מכלל נהגי האופניים החשמליים שנפצעו.
בהיותם במדבר יהודה
וישנם אלו שיוצאים לטייל בשטח – וגם שם אנו למודים בשורות קשות שהגיעו במהלך השנים מטיולי שטח שנעשו בצורה לא זהירה. כמעט בכל שנה מתבשרים על משפחות או קבוצות בחורי ישיבה שאיבדו את דרכם בשמורות טבע שונות, כאשר לעתים הדבר מסתיים באיתור וחילוץ בס”ד, אך ישנם מקרים אחרים רח”ל.
הנה דיווח שפורסם בשנה שעברה: “אמש סמוך לשעה 20:30 הוזעקו חובשי ‘איחוד הצלה’ ומתנדבי יחידת החילוץ גליל עליון יחד עם פקחי רשות הטבע והגנים כדי לסייע בחילוץ בני משפחה חרדית שטיילו בנחל כזיב. בני המשפחה טעו בניווט ונתקעו שעות ארוכות בסבך עצים בלי מוצא עד שירד הערב. בעקבות המצב הם החליטו לעצור במקומם ולהזעיק עזרה.
“למקום הגיעו כוחות גדולים של מחלצים שסרקו את האזור שעות ארוכות עד לאיתורם. בסופו של דבר האירוע הסתיים באורח נס בשעה 1:45 בלילה, כשהמטיילים במצב טוב, אבל הם היו תשושים וצמאים לאחר שעות ארוכות של המתנה בקור”.
והנה עוד דיווח אופייני מלפני שנתיים: “תלמידי ישיבה מירושלים טיילו במדבר יהודה וטעו בדרך. הצעירים נזקקו לחילוץ מכיוון שלא התכוננו לטיול כראוי ויצאו עם מפה לא מעודכנת. ‘למעט כמות מים מספקת, הם היו לחלוטין לא מוכנים למסלול הזה’, אמר ניתאי, אחד המחלצים. ‘הם יצאו בלבוש רגיל שאינו מתאים לטיול מסוג זה, לקחו איתם מפת כבישים ישנה (במקום מפת סימון שבילים) ולא בדקו כמה זמן ימשך הטיול. כך הם סיכנו את עצמם באופן חמור ביותר.
“החשיכה ירדה על מדבר יהודה אך בחורי הישיבה טרם נמצאו. למזלם הם הודיעו לבני משפחתם היכן הם מתכננים לטייל, עובדה שסייעה לכוחות החילוץ להבין היכן הם עשויים להימצא. במשך שעה ארוכה ערכו כוחות החילוץ חיפושים כדי לאתר את הארבעה עד שלבסוף הם אותרו, בסייעתא דשמיא, בכניסה למצפה יריחו בריאים ושלמים. זה היה לא פחות מנס”.
‘שערים’ פנה ל’רשות הטבע והגנים’ כדי לקבל כללים להתנהלות נכונה עבור אלו שמחליטים לצאת לשטח (לא מומלץ לעשות זאת, בטח למשפחות עם ילדים קטנים). אלו חמשת הכללים עליהם ממליצים ברט”ג:
א’ – תכנון: תכנון הטיול וההיכרות עם המסלול חשובים מאוד. כשעושים טעויות בטיולים צריך הרבה סייעתא דשמיא… טעות בשיקול דעת עלולה לעלות בחיים חס ושלום. אין דבר כזה – לצאת למסלול באופן ‘ספונטני’. חייבים לבדוק קודם את המסלולים במלואם, לדעת את האורך והסיכונים. לימדו מראש את אופי המסלול, אורכו, דרגת הקושי שלו, דרכי הגישה והציוד הנדרש. התאימו את מסלול הטיול לגיל המטיילים ולכושרם הגופני. ואז, לאחר שאתם מכירים היטב את השטח, את התנאים ואת ההתאמה לגיל המטיילים – צאו לדרך בזהירות.
ב’ – עדכון: עדכנו את הקרובים שלכם בפרטי המסלול המתוכנן. השאירו פתק על חלון הרכב ובו רשומים פרטים על המסלול שלכם, מספר טלפון, מספר המשתתפים בקבוצה ולוח זמנים משוער.
ג’ – מפה: לימדו מראש את המסלול וצאו לשטח מצוידים במפת סימון שבילים של אזור הטיול.
ד’ – אור: תכננו את הטיול באופן כזה שהוא יסתיים בטרם רדת החשיכה. אם נקלעתם לחשיכה – עיצרו במקומכם, הישארו בציר הטיול והזעיקו סיוע בטלפון.
ה’ – שיקול דעת: לכו אך ורק בשבילים מסומנים. ותרו על הטיול בימי שרב ובימים בהם קיימת סכנת שיטפונות.
ותצילנו מכל פגע
כפי שכתבנו בראשית הכתבה – הימים האלה מאתגרים. לצד הצורך להחליף כוחות לקראת ‘זמן אלול’ הבא עלינו לטובה – נדרשת זהירות שבעתיים שהחלפת הכוחות הזו תעבור בשלום, כדי שנגיע ל’זמן אלול’ בריאים ושלמים.
נקפיד אפוא על כללי הזהירות, בכביש, ברכב, באופניים ובשטח, לא נעגל פינות ולא נזלזל חס ושלום במתנה היקרה ביותר בעולם שהקב”ה נתן לנו – מתנת החיים – ונזכה לחזור בס”ד למחוז חפצנו בריאים ושלמים לחיים ולשמחה ולשלום!
ספר לכל נפש
בעקבות ריבוי המקרים הקשים בדרכים וקראת ‘בין הזמנים’ – ‘שערים’ יוצא במיזם ייחודי וראשון מסוגו: כל תושב ביתר עילית החפץ בחיים יכול לפנות למערכת ‘שערים’ ולקבל חינם אין כסף את הספר ‘מציץ מן החרכים’ שיצא לאור לאחרונה, שבו מבואר בשפה יפה ובתוספת סיפורים הפן התורני וההלכתי של חובת השמירה על חוקי התנועה. זהו ספר חדש עם תוכן נדיר ומזוקק העוסק בקדושת החיים, וחיוב שמירת חוקי התנועה, ותשובת המשקל – שחובר במיוחד כצורך השעה. הספר זכה להדרכתו הצמודה ולהסכמתו הנלהבת של הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט”א, רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק.
אלה המעוניינים לקבל את הספר יכול להגיע למשרדי מערכת ‘שערים’, ברחוב קדושת לוי 43, קומה מינוס 1, בין השעות 3:00 ל-6:00 אחה”צ, ולקבל את הספר האיכותי והמועיל ללא עלות.