יעקב מרגליות
כמעט כל תושב בגבעה א’ מכיר את התחושות הקשות, חוסר האונים והזעם האין-סופי כלפי התנהלותה של חברת החשמל באזור שרווי בהפסקות חשמל חוזרות ונשנות.
“חזרנו לתקופת האבן”, אמר ל’שערים’ י’, תושב רחוב אלעזר המודעי בעיר, שהעביר השבוע שעות ארוכות בעלטה, ללא מזגן וכלי חשמל, ללא יכולת להתנהל בצורה בסיסית. “אנחנו מנסים לפעול לחברת החשמל כדי לבקש את תיקון התקלה – ואנחנו נתקלים במריחה. אין לנו ספק שמדובר בזלזול מכוון, שייחודי לעיר שלנו או לאזור שלנו, ולא היה קורה בערים אחרות”.
בשבוע שעבר, בימים ראשון ושני – שוב פקדו את תושבי גבעה א’ אותן הפסקות חשמל שהפכו לאחרונה לחלק משגרת החיים באזור. ביום ראשון הייתה כל גבעה ב’ שרויה בעלטה מוחלטת, למשך שעות ארוכות, החל משעות הצהריים ועד לשעה אחת בלילה. “לא יכולנו לעשות אמבטיות לילדים, להרתיח מים, לחמם אוכל במיקרוגל, להטעין את הטלפון הסלולרי שכבה, ועוד ועוד עשרות פעולות פשוטות ובסיסיות”, מספר י’ ל’שערים’.
עוד הוא מוסיף, כי היו תושבים שהיו גם מנוטרלי-תקשורת, עקב העובדה שהטלפון מבוסס על טכנולוגיית ראוטר, ואחרים לא יכלו אפילו לבשל, כיוון שהם משתמשים בכיריים שמופעלים על אינדוקציה.
לדברי התושב, רק בחודש האחרון אירעו הפסקות כאלה חמש או שש פעמים (!). בנוסף, באחד הימים התרחשו לא פחות מ 11 הפסקות חשמל ביום (!). רבבות תושבי העיר נאלצו להתמודד עם שעות ארוכות של הפסקות חשמל, כאשר לעסקים רבים בעיר נגרמו נזקים אדירים.
נקל לשער את תחושת הזעם, התסכול וחוסר האונים מול מציאות כזו שהפכה לשגרת חיים נוראית.
הפסדי עתק לעסקים
בחזרה ליום ראשון השבוע.
כאשר שקעה השמש – אל חוסר היכולת לבצע פעולות אנושיות בסיסיות – הצטרפה גם עלטה מוחלטת. “המתפללים בבתי הכנסת הוציאו ספסלים ושולחנות החוצה, כדי שיוכלו להתפלל וללמוד לאור תאורת הרחוב, שדווקא כן פעלה”, מספר י’ ל’שערים’.
מה עשיתם בכל אותן שעות? פניתם לחברת החשמל?
“פנינו עשרות פעמים. נתקלנו רק במענה אוטומטי שאמר ש’עקב נפילת מתח קיימת תקלה באספקת החשמל, אין צפי לתיקון התקלה’. זה היה התקליט בכל פעם שהתקשרנו. הרגשנו בחור אונים מוחלט”, משתף התושב.
באחת בלילה חזר מתח החשמל – אולם למחרת, ביום שני בשעות היום – שוב חזרה הפסקת החשמל. ושוב מצאו את עצמם התושבים חסרי אונים, מרגישים כמו בתקופת האבן, או כמו במדינת עולם שלישי.
אחד הענפים שניזוקים כלכלית באופן קשה ביותר כתוצאה מהפסקות החשמל הסדרתיות – הוא ענף העסקים באזור, שלא יכולים היו לחייב בכרטיס אשראי או להפעיל את הקופה הרושמת, ולכן נאלצו להשבית את החנות למשך ימים שלמים.
“במו עיניי ראיתי את בעלי חנות הגלידות ‘סופלה’ נאלצים להשליך לפח כמויות ענק של גלידות שנמסו והפכו למים”, מספר עד ראייה ל’שערים’. “כל הגלידות הלכו לפח. יש לשער שגורל דומה פקד בעלי חנויות לממכר בשר ודגים, כאשר לפי גורם בענף, ישנן חנויות שספקו נזק של כ-30,000 ₪ כתוצאה מהתקלקלות סחורה רק בשבוע שעבר.
חשוב לציין: הפסקת חשמל אינה יוצרת רק פיחות בנוחות החיים, כמו תאורה, מיזוג אוויר וכדומה – אלא עלולה להגיע לכדי פיקוח נפש ח”ו: כך למשל, כאשר ישנם תושבים שזקוקים לסיוע נשימתי באמצעות מחולל חמצן – הפסקת חשמל היא עבורם סכנת חיים ממשית ומוחשית. האם מישהו בחברת החשמל לוקח בחשבון את הסכנה הזו כאשר גוררים רגליים בטיפול, או גרוע מכך, כאשר יוזמים – לכאורה – הפסקות חשמל אזוריות כדי להקל בעומס הארצי?!
חשש לסכנת-חיים
כאשר נחשפים לתדירותן של הפסקות החשמל באזור (כאמור, כשש פעמים רק בחודש האחרון), וכאשר עוקבים אחר חוסר המענה של חברת החשמל והשעות הרבות שעוברות עד ל”תיקון” התקלה – קשה שלא לחשוב על האפשרות שמדובר בהפסקות חשמל יזומות שנעשות בשעות שבהן נרשם עומס בצריכת החשמל הארצית. ייתכן שמהסיבה הזו נבחרים תושבי גבעה א’ בעיר לשמש כקרבן ולחיות ללא חשמל – על מנת שבאזורים אחרים בארץ החשמל ימשיך לפעול כסדרו.
לא אחד ולא שניים מתושבי הגבעה משתפים אותנו בהערכה הקשה שלעיל. “אנחנו תושבים מוחלשים”, אומר לנו ג’, תושב רחוב רבי עקיבא. “האוכלוסייה פה היא בחלקה ותיקה ומבוגרת, ובניגוד לצעירים של גבעה ב’ שיודעים להרים קול זעקה ולהגיע לכלי התקשורת – רוב התושבים בגבעה א’ אינם נוטים להרים קול ולעמוד בנחרצות על זכויותיהם. זו לדעתנו הסיבה לטיפול הלקוי ולזלזול – או גרוע מכך: לאפשרות שמדובר בהפסקות יזומות שנועדו להוריד את מתח צריכת החשמל הארצית”.
בדיקת ‘שערים’ מגלה, שלא מדובר בהכרח בחשד-שווא, שכן הפסקות חשמל יזומות אכן מבוצעות לעתים בשעות של עומס ארצי בצריכת החשמל. בזמנים כאלה כאשר יכולת הייצור של חברת חשמל יורדת מתחת לצריכה – החברה עשויה לבצע הפסקות חשמל יזומות. השאלה היא רק – ובהינתן ההנחה שאכן מדובר ברצף של הפסקות יזומות – נשאלת השאלה: מדוע נבחרים תושבי ביתר עילית, ובייחוד תושבי גבעה א’ בביתר עילית – לשמש כקורבן לאוזלת ידה של חברת החשמל?!
אפשרות נוספת – ולא בהכרח קלה יותר – היא שמדובר בתשתיות לקויות שגורמות להפסקות התכופות באספקת החשמל. גם האפשרות הזו לא פוטרת את חברת החשמל מביקורת קשה ונוקבת: האם הגיוני הדבר שבמשך שנים סובלת עיר מתשתיות לקויות והחברה אינה עושה דבר כדי לתקנם? האם החברה נרדמת בשמירה מול עיר שלמה שחיה תחת סבל איום – לעתים תוך סכנת נפשות לתושבים שזקוקים לחמצן – מבלי לעשות דבר כדי לפתור את הבעיה מהשורש?!
מתארגנים לתביעה
‘שערים’ פנה לעיריית ביתר עילית, כדי לשמוע על הטיפול בבעיה מול חברת החשמל. ואכן, בעירייה מספרים כי בעקבות גל הפסקות החשמל הללו, הורה רה”ע על הקמת לשכה משפטית שתקלוט את פניות התושבים ותסייע בתביעות נגד חברת החשמל, בגין הנזקים שנגרמו עקב הפסקות החשמל הרבות בעיר.
היועץ המשפטי של העירייה, עו”ד טוביה פסינגר, העמיד את לשכתו לפניות התושבים, כאשר התושבים נקראים להגיש ללשכת היועץ המשפטי את הוכחות הנזקים הרבים שנגרמו להם, במטרה לאסוף את הממצאים, ולסייע לתושבים בתביעות נגד חברת החשמל.
במקביל, שיגר רה”ע מכתב חריף להנהלת חברת החשמל: “שוב ושוב ישנן הפסקות חשמל שמובילות למציאות בלתי מתקבלת על הדעת. עשרות בעלי עסקים מפסידים סכומי עתק בשל קריסת מערכות החשמל, והימצאות של סחורות יקרות ללא קירור בהיעדר חשמל”.
עוד הוסיף רה”ע: “פניתי בעבר פעמים רבות במספר מכתבים, אך לצערי, ללא הואיל. משכך, אנו מקימים את הלשכה המשפטית שתסייע לתושבי העיר בתביעות נגד חברת החשמל. לא נוכל לשתוק עוד מול ההתנהלות השערורייתית זו הגורמת נזקים ישירים לתושבי העיר”. את מכתבו חתם רובינשטיין בדרישה “לפעול באופן מיידי להפסקת תופעות אלו, ולמציאת פתרון מיידי למציאות זו, שאינה מתקבלת על הדעת”.
“כולי תקווה שחברת החשמל תשכיל לפעול במהרה ותפתור את הבעיה מהשורש. לא ייתכן שיתייחסו לתושבי העיר כאל אחרוני המדינות בעולם השלישי. אנו נפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי שמקרים אלו לא יישנו”, מסר רובינשטיין.
ל’שערים’ נודע, כי עשרות תושבים כבר פנו ללשכה המשפטית בעירייה, כאשר בידיהם הוכחות לנזקים עצומים שנגרמו להם עקב הפסקות החשמל.