שמעון כהן
עליית המחירים בכל ענפי המשק נותנת את אותותיה ברשתות המזון, ובימים אלה צפוי גל נוסף של התייקרות במגוון מוצרים בסיסיים.
אחרי שהממשלה היוצאת לא עשתה די כדי לבלום את עליית המחירים (“אין עליית מחירים, מדובר באגדות”, הכריז לא מזמן שר האוצר ליברמן. זוכרים) – בקרוב צפויים אזרחי המדינה להרגיש בכיסם עוד התייקרות כואבת, בתקווה שהממשלה המיועדת תפעל כמובטח לבלום את העלייה ואף להחזרת המחירים למתכונת שפויה ונסבלת.
הסיבה לעלייה הצפויה היא דרישתם של הספקים לעליית מחירים שהייתה אמורה להיכנס לתוקף כבר בתחילת החודש הלועזי הנוכחי – נובמבר למספרם. בינתיים הרשתות מסרבות לדרישה בשל החשש להשפעה רעה על הכנסותיהן ועל יכולת הצרכנים לעמוד בפעימה נוספת של גל ההתייקרויות הענק במשק. מצד שני, הספקים מתעקשים על העלאת המחירים.
דחייה לאחרי הבחירות
בינתיים, חלק מהרשתות מנהלות מאבק נגד הספקים כדי לבלום את עליית המחירים: ב’שופרסל’ הצהירו כי בינתיים לא אישרו לאף חברה העלאת מחירים. כך גם הודיע בעלי רשת ‘ויקטורי’, ואילו ב’יוחננוף’ ציינו כי הם שוקלים לפתוח יבוא מקביל כדי לבלום את העליות לאורך זמן. גם הרשתות ‘יש חסד’ ו’רמי לוי’ הודיעו כי הן מתנגדות לעליית המחירים.
בשלהי הקיץ הודיעו יבואניות הענק שהייקור נדחה לאחרי החגים, וזאת לבקשתם של רה”מ לפיד ושר האוצר ליברמן, שביקשו לדחוק את הקץ אל אחרי הבחירות, על מנת שהייקור לא ישפיע לרעתם בבחירות. כעת, כש’אחרי החגים’ ו’אחרי הבחירות’ כבר כאן, והספקיות מתעקשות על העלאת המחירים.
היבואנית ‘דיפלומט’ לייקר את מחירי המוצרים שהיא מייבאת, החל מטונה סטארקיסט ועוגיות אוריאו וכלה באבקת הכביסה אריאל, פמפרס ופיירי (שדורשת ייקור של עד כ-15%). חברות נוספות שהודיעו על ייקור מחירים – הן סנו (למוצרי נייר) שביקשה לייקר את המחיר עד 25%, קימברלי קלארק (כ-9%), יונילוור (עד 20%) ועוד. גם המחלבות ‘טרה’ ו’גד’ דורשות לייקר את מחיריהן (ייקור של עד 9%) על מוצרים שאינם בפיקוח, בנוסף למוצרים שעליהם התקבלה החלטת ועדת השרים הממשלתית לפיקוח על המחירים.
מאבק ענקיות
נוכח סירובן של הרשתות לייקור המחירים, הצרכנים חשים כבר בימים אלה במחסור במוצרים מסוימים שייעדרו מהמדפים. עם או בלי קשר למשבר המחירים – בימים אלה שורר חוסר במוצרי חלב. אם ראיתם שחלב בד”ץ של תנובה וטרה חסרים במדפים, ובמקום זה מוצבים קרטוני חלב בהשגחת ‘מהדרין’ אלטרנטיבית – הסיבה היא המחסור המדובר, שגורם למחלבות לשלוח חלב בד”ץ במשורה. המחסור איפשר ל’טרה’ להתמקח במשך כשבועיים לפחות עם רשת ‘שופרסל’, בלי להרגיש בבעיות תזרים כתוצאה מכך.
ב’כלכליסט’ פורסם, כי רשתות מזון כמו ‘שופרסל’ נערכים לצעדים חריגים מול שורת ספקים, בהם סוגת, פרוקטר אנד גמבל, מרס, ליימן שליסל, פררו, הנקל ועוד, עקב העובדה כי הללו דורשים העלאות מחירים בשיעור של עד 15%. לפי הדיווח, הרשת תבדוק מהם המוצרים הנדרשים ביותר של כל ספק, האם יש הצדקה להעלאת מחירו ואם כן באיזה שיעור. בשלב הבא תפעל הרשת להגיע להבנות עם ספקים לצורך צמצום שיעור ההתייקרות. אם הספק יסרב, הרשת תעבור להזמין ממנו רק את המוצרים החיוניים לה”. יצוין, כי ‘יש חסד’ היא חברת בת של ‘שופרסל’, וסביר להניח שמהלך זה ישפיע אף על רשת זו, המפעילה סניפים בביתר עילית. למערכת לא נמסר אלו צעדים אופרטיבייים מתכוונת רשת ‘רמי לוי’ לעשות מול דרישות הייקור.
להעדיף מותג זול
“בשבועות הקרובים נחווה אירוע מכונן במערכות יחסים בין קמעונאים לספקים”, נכתב ב’כלכליסט’. יהיה קרב ולא ברור כמה זמן הוא יימשך ומול כמה ספקים הולכים לעימות לא פשוט”. יש לציין, כי הערכה בענף הקמעונאות היא שבמידה וההתייקרויות ייכנסו לתוקף – הדבר יוביל גם חברות ישראליות כמו אסם, תנובה ושטראוס להציג דרישות דומות, שיכניסו את השוק לסחרור מחירים.
נוכח סחרור המחירים, ‘שערים’ ממליץ לקוראים לתעדף בזמן הקרוב מוצרים שאינם ממותגים, להעדיף את המוצר הפשוט והזול יותר על פני המותג היוקרתי יותר, ובכך לסייע לרשתות במאבק הצרכני החשוב. ללא כל קשר, לא אחת מתברר כי המוצר הלא ממותג אינו נופל באיכותו על מוצר דומה ממותג יקר, ולפעמים אף עולה עליו.
בתקווה שהממשלה המיועדת תעמוד בהבטחת הבחירות המרכזית שלה – ותגדע את עליית המחירים המשתוללת.
@צילום: Nati Shohat