יוחנן צוקרמן
יוסי הוא ילד טוב – חינני, מוכשר, חברותי ומוצלח. ה’מלמדים’ שלו משבחים אותו, החברים בחיידר מחבבים אותו. יוסי הוא בהחלט נחשב כילד טוב, מבית טוב וחמים.
אבל היה שלב שבו ההורים של יוסי הרגישו שמשהו לא תקין. לא לגמרי בסדר. הלב שלהם דאג. למעשה, ניתן היה לחלק את סדר יומו של יוסי בין שעות שבהן הוא היה ‘ילד טוב’ – לשעות אחרות, שבהן הייתה מתפרצת מתוכו דמות קשה לעיכול.
יוסי היה ילד טוב – כל עוד מה שקרה סביבו היה לרוחו. אבל כשמשהו לא היה לרוחו, כשהוא היה מתאכזב, כשהוא לא היה מקבל משהו שהוא ציפה לקבל – התגובה הייתה קיצונית. שעות רבות הוא היה עסוק באכזבה ובהשלכותיה והיה מפזר כעס לכל הסביבה.
וכשיוסי כעס – היה קשה לשהות במחיצתו. הוא היה מתפרץ באימפולסיביות, מתנתק מעצמו ומהעולם שסביבו, שקוע בעצמו ומתנהג כמו סיר לחץ מבעבע. כל חוויה רגשית חריגה, הייתה מוציאה אותו מפוקוס לגמרי.
וההורים – זוג הורים אוהבים ודואגים, שעתיד ילדם חשוב להם – לא ידעו את נפשם מדאגה. “מה יהיה עם יוסי שלנו?”, הם שאלו בלילות ובימים, חוששים לעתידו של הבן-יקיר שסובל מבעיה אקוטית שמאיימת על עתידו האישי והחברתי.
יוסי עולה מדרגה
“קל לפספס בעיה כזו”, אומר לנו המחנך הרב דוד משה הגר שליט”א, מנכ”ל ומייסד מרכז ‘מדרגה’. “במקרה הזה שהגיע אלינו – סיפור שקרה באמת – דווקא עובדת היותו של יוסי ילד טוב בסך הכול, שבשאר הזמן מתפקד בצורה מיטבית, הייתה חלק מהבעיה. כי קל לפספס בעיות כאלו, להדחיק ולהמשיך הלאה, ולהתנחם בעובדה שברוב הזמן יוסי התנהג בסדר.
“למרבה האבסורד, דווקא בעיות קיצוניות הפוגעות בתפקוד היומיומי, כמו ניתוק לימודי מוחלט, תוקפנות, חציית גבולות והפרת משמעת, הם המקרים שבהם צופרי האזעקה מופעלים לאלתר וההורים מגיעים אלינו לטיפול מקצועי. אבל מקרה בו ילד על פניו מתפקד בצורה טובה ולא מגיע למצבי קיצון – כאן הבעיה האמיתית, כי קל לפספס אותה. אותן בעיות שפחות מייחסים להן חשיבות, הינן הבסיס הרקע לבעיות הגדולות ומצבי הקיצון שאליהם מגיעים ילדים למרבה הצער. דווקא בעיות כאלה – אנשים נוטים פחות להביא לפתחנו, אנשי המקצוע המטפלים בבעיות חינוכיות מגוונות”.
ומול החֶסֶר הזה – מבקש הרב הגר להתריע. גם בעיות ‘קלות’ – דורשות פתרון. ולו כדי שהן לא תתפתחנה לכדי בעיות קשות ומסובכות.
במקרה של יוסי, הילד המתואר בפתיחה, למזלו הוא נולד להורים נהדרים. בסייעתא דשמיא שהייתה להם – הם ידעו לזהות את הבעיה בזמן, ואז החליטו החלטה נבונה ומתבקשת – לטפל בבעיה ולא להזניח אותה. זאת בכדי שיוסי לא יגרור את הבעיה הלאה. שהיא לא תגדל ותתעצם ככל שיתבגר.
ברוכים הבאים ל’מדרגה’ – המרכז לפיתוח אינטליגנציה רגשית.
המקום שנותן מענה
העוברים והשבים בפאתי גבעה ב’ בעירנו מצאו את עצמם עומדים מול מחזה לא שגרתי. הזמן: שלהי ימי ה’ספירה’, לפני כשלושה שבועות. המקום: רחוב אבא שאול 25. המחזה: רבנים, מחנכים ואישי ציבור באים לחנוך את ‘מדרגה’ – המקום שממציא מזור ופתרון למגוון אתגרים חינוכיים אישיים.
וכך, בזמן הנשגב של ערב קבלת התורה – עסקו מייסדי המרכז ב’דרך ארץ קדמה לתורה’ – והציבו את הנדבך לצמיחתם של ילדי ביתר וסביבותיה בתורה, במידות ובדרך ארץ, תוך זיהוי מוקדם של בעיות והמצאת פתרון ומענה מקצועי בס”ד.
היה זה מעמד חנוכת הבית וקביעת מזוזות למעונו החדש והמרווח של ‘מדרגה’ – הארגון שזוכה לאמונם המלא של רבני העיר ועומד בנשיאותו של חבר הבד”ץ הגאון רבי אברהם שרגא שטיגליץ שליט”א, מעמודי ההוראה הגדולים בעירנו, והרב שכל הדבר הקשה יובא למעונו, מכל קצות העולם.
כשאנו מבקשים הצצה ראשונית למרכז ‘מדרגה’ – אנו נחשפים לעולם שלם ודינמי של רגשות שמאפיינים נערים ומתבגרים. לכולם מעניקים ב’מדרגה’ כלים מעשיים לוויסות והכרה של עולם הרגש, על מנת לייצב את עולמם של הילדים והנערים ולבנות אותו בצורה בריאה וטובה.
‘מדרגה’ לא קם בחלל ריק. מזה שנים שכל מי שעוסק בחינוך, אם מדובר בהורים בבית ואם במחנכים וצוות ההוראה בתלמודי התורה ובבתי הספר, מרגישים שיש מה שלא ניתן לו מענה מסודר. מדובר בכל אותן בעיות שאינן מקרי קצה. כמו: מוטיבציה ירודה, קושי חברתי, עצבנות, אימפולסיביות, רגישות יתר, ביישנות, חוסר בטחון עצמי וכן הלאה.
מדובר בכל אותן תופעות שממוקמות בסך הכול בטווח הנורמה, ואנשים לא ‘הופכים עולמות’ בשבילם. אבל אנשי החינוך בעלי הרגישות, יודעים להבחין היטב כי לא מדובר בגזירה שצריך להשלים עימה, אלא בבעיה שניתן לפתור, עם קצת יותר רגישות, תשומת לב ומענה מקצועי. אין כל סיבה לתת לילד להתבגר בצל אותם קשיים ולבנות את כל חייו הלאה כשהן חלק ממנו.
לווסת את הרגשות
פנינו לרב דוד משה הגר שליט”א, מייסד ‘מדרגה’, וביקשנו להבין קצת יותר.
מה המענה שנותן למעשה ‘מדרגה’?
“ניתן לומר כי הכול מקופל בצמד המילים ‘אינטליגנציה רגשית’.
אם בעבר ייחסו את המתכון להצלחה באינטליגנציה השכלית, מה שמכונה IQ (איי.קיו) – הרי שמחקרים הוכיחו שדווקא אינטליגנציה רגשית גבוהה, היא זו שמבטיחה בס”ד הצלחה בכל תחומי החיים.
“בכדי להנגיש את המושג – מוסיף הרב הגר – הבה נרחיב מעט על אודותיו: במוח ישנן שתי מערכות האחראיות על התפקוד – ההיגיון והרגש. הן משמשות כביכול כשתי מערכות נפרדות, ובמידה מסוימת עשויות להיחשב כמנוגדות זו לזו. על פי רוב קיים תיאום נפלא ועדין בין שתי המערכות הללו: הרגש משלים את החשיבה והחשיבה משלימה את הרגש. אולם במצבי קיצון רגשיים, רגשות עזים משבשים את האיזון הזה, ואז המערכת הרגשית במוח גוברת על מערכת ההיגיון, ואנו עדים להתפרצויות, הסתגרויות, ועוד תופעות כאלו ואחרות, מהן קלות יחסית, ומהן משמעותיות יותר.
“היכולת להבין את אותן מערכות במוח והיכולת לתאם ביניהן ולווסת אותן היא שמכונה ‘אינטליגנציה רגשית’. והיא לשמחתנו, יכולת נרכשת”.
מה הוא המענה שאתם מציעים ב’מדרגה’?
“הבשורה שלנו הם סדנאות שאנו מעבירים לפיתוח האינטליגנציה הרגשית. למרות שבעת הצורך אנו מציעים גם טיפול ואימון פרטני לבעיות הדורשות התערבות מסוג זה, על ידי גורמי מקצוע האמונים על הטיפול בבעיות השונות – מוצר הדגל שלנו הוא הסדנאות היזומות לילדים, שמסייעות להם לטפל בעצמם ולעבוד על פתרון של התמודדויות אישיות.
במסגרת הסדנאות אנו מבקשים לפתח את המודעות של הילד לעולם הרגשי והשכלי שלו, ומלמדים אותו כיצד להשתמש בו בצורה נכונה ולווסת את הרגשותיו ותחושותיו וממילא גם את התגובות שלו בצורה מושכלת, נבונה ונכונה”.
התגובות נלהבות
לפי עדותם של הורים עימם שוחחנו – הסדנאות שמתנהלות באופן חווייתי ומרתק, מפתחות אצל הילדים גם מיומנויות וטכניקות, מהרמה הבסיסית ועד לרמות הגבוהות ביותר. ביניהם; תקשורת תוך אישית ובין אישית, שליטה עצמית, התמודדות עם תסכולים ואכזבות, ניהול כעסים, דחיית סיפוקים, אסרטיביות, ריסון אימפולסיביות, בניית דימוי עצמי חיובי, פיתוח מוטיבציה, התמודדות מול בקורת, ניהול קונפליקטים בדרכי שלום, פיתוח אמפתיה, הבעת רגשות, בניית שפה רגשית, ועוד.
מה המבנה של סדנא כזאת? – שאלנו את הרב הגר.
“מדובר בקבוצות קטנות בכל סדנה, שאותה מנחה איש מקצוע. המשימה הראשונה היא להגדיר, לחדד ולפתח את המודעות לאוסף הרגשות שלנו, לקרוא להם בשמות ולהבין את תפקידם. ולאחר מכן אנחנו מתחילים ללמוד ולתרגל איך לתפעל אותם נכון, איך יוכלו אותם רגשות להרים אותנו ולרומם אותנו, ולא חלילה לגרום לנו לחוויות לא נעימות ולהתנסות מאתגרת.
ומה התוצאות?
“התוצאות הן הדלק שלנו להמשיך הלאה. זו התרגשות גדולה מאוד לנהל את הסדנאות ולראות איך הילדים הופכים במהלכן לילדים אחרים, ממש כאילו פנים חדשות באו לכאן. כמו אותו בחור שכעת עולה בזיכרוני, שחרדה אחזה בו כל אימת שהיה צריך להוציא ולו מילה בודדת בנוכחות קהל. אחרי תקופה של השתתפות בסדנאות – ראינו פלאים: הבחור הלך והשתפר מפגישה לפגישה, וכיום הוא ניגש כשליח ציבור במניין גדול וגדוש מתפללים. מקרה נוסף שאני נזכר בו עכשיו, הוא של ילד שבמהלך הסדנה הצליח להתגבר לחלוטין על בעיית גמגום חריפה. היו גם ילדים שלמדו לשלוט בדחפים ובכעסים, וכן הלאה.
“יש כמובן את תגובות ההורים והן מפרגנות מאוד, אבל יש את מה שאנחנו חווים בצורה בלתי אמצעית – מול הילדים, כשרואים את ההתקדמות שלהם, זו תחושת סיפוק שאין דומה לה.
“חשוב לי להוסיף, כי פעמים רבות כוחן של הסדנאות יפה למנוע בעיות קשות לפני היווצרותן, או על כל פנים לפני הקצנתן”.
לאלו גילאים מיועדות הסדנאות?
“נכון לעכשיו, הסדנאות נערכות לילדים מגיל 9 ומעלה, עד גילאי העשרה המתקדמים. בעזרת השם, אנחנו מתכוונים להרחיב את הפעילות ובכללה גם לתת מענה לגילאים צעירים יותר. הצורך בהחלט קיים, וככל שהמענה ניתן מוקדם יותר – כך הוא מיטבי יותר וגם מונע נזקים שעלולים להתרחש בינתיים”.
לדעת איך לעלות
למערכת נודע, כי בימים אלו עובדים ב’מדרגה’ על פיתוח סדנאות גם להורים. במהלך הסדנאות יינתן דגש על מגוון אתגרים, ובהם: איך ליצר אקלים רגשי בריא בבית וכיצד להכווין את הילד בצורה שתאפשר לו להתגבר על קשיים התנהגותיים שונים, ובמילים אחרות: איך לפתח אצל הילדים אינטליגנציה רגשית גבוהה.
“ההתעניינות ב”ה היא גדולה מאוד”, אומר הרב הגר. “אין לי ספק כי הורים שיפקחו עיניים לראות ויטו אוזן לשמוע, את אוצר הכלים שיש ל’מדרגה’ להציע – יצליחו בס”ד לשפר את עולמם הרגשי של כל בני המשפחה”. אפיק נוסף שאליו מתכוונים ב’מדרגה’ להתרחב ועליו עובדים בימים אלה – הוא מתן מענה רגשי לתלמידות, על ידי צוות נשות מקצוע מיומנות.
האם המרכז נותן מענה גם למערכות חינוכיות, כמו תלמודי תורה?
“בוודאי. זה למעשה הקונספט המומלץ לדעתנו. תלמוד התורה הוא הזירה העיקרית שבה באים לידי ביטוי קשיים רגשיים. האינטריגות החברתיות, היחסיות, הביטחון העצמי, תחושות של נחיתות, אימפולסיביות וביישנות – כל אלו בולטים מאוד על הרקע החברתי של התלמוד תורה. זו גם הזירה לפתרון”. ###האם הייתם ממליצים לכל הורה לשלוח את בנו לסדנא שכזאת?
“בוודאי שכן. אינטליגנציה רגשית גבוהה היא דבר שכל אחד מאחל לילד שלו, והמפתח שלו להצלחה. ככל שיש את הפלטפורמה שמעניקה כלים לשיפור אותה יכולת – בוודאי שיש בה ברכה לכל אחד. במקרה שמזהים קושי רגשי כזה או אחר – בוודאי שנכון לפנות ולהיעזר.
“אנו משקיעים רבות ביצירת אווירה נעימה וטובה עבור כלל הילדים, עד שהילדים משתוקקים כבר להגיע למפגשים שנערכים בצורה מכובדת וחווייתית מאוד. המוטו שלנו הוא: בפני כל אחד ניצב גרם מדרגות, כל קושי הוא מדרגה, אבל ההתגברות על הקושי מעמידה אותך במקום גבוה יותר. אנחנו מדריכים ומכוונים איך לטפס ולהעפיל במעלה המדרגות”. מרכז “מדרגה” עומד אפוא כעת לרשות תושבי העיר במעונו החדש והמרווח. להרשמה לסדנאות, ולכל צורך בתחום, ניתן להתקשר למס’ טלפון 073-3644235