:
קפסולה של תורה
משנה:
4,103 תלמידי הישיבות שמתגוררים בביתר עילית – התחילו השבוע את לימודיהם בשמחה, כאשר מרביתם לא מתכוונים לצאת מבניין הישיבה במשך ארבעים הימים הקרובים, גם לא לחתונות של קרובים ראשי ישיבות ל’שערים’: הצלחת המתווה תלויה בהיצמדות מוחלטת ל’שיטת הקפסולות, ואנו מצפים מההורים לשתף פעולה, כדי שלא יושבת קול התורה ח”ו” וגם: הנתונים המלאים של כלל התלמידים והתלמידות בעיר
@יעקב מרגליות
33,416 – זהו מספרם, כן ירבו, של כלל התלמידים והתלמידות בביתר עילית שמתחילים כעת את לימודיהם מחדש. הבנים – תלמידי הישיבות וילדי תלמודי התורה – החלו את הלימודים בסוף השבוע שעבר, ראש חודש אלול, וחלקם מתחילים היום יום ראשון, ואילו תלמידות בתי הספר והסמינרים – יחלו את שנת הלימודים בעוד כשבוע, וההכנות בעיצומן.
האווירה בביתר עילית החל מראש חודש אלול תש”פ – משלבת רצינות של חודש אלול לצד שמחה והתחדשות שניכרות בכל מקום. השמחה וההתרגשות האלו – מקורן בפתיחה המחודשת של שנת הלימודים ברוב חדווה ותחושה של התחלה. הרבה יותר מאשר ‘פתיחת זמן’ בשנה רגילה – השנה מתווספת אל אווירת ההתחדשות הרגילה גם שמחה גדולה בגין העובדה ששנת הלימודים הקודמת הייתה חלקית בלבד, עשויה קרעים-קרעים ומלאת הפסקות ואי ודאות, בשל התפרצות הקורונה בגל הראשון.
עתה, עם החזרה סוף סוף אל ספסל הלימודים – התקווה היא כי תתאפשר שנת לימודים מלאה, פוריה ומוצלחת – וכמובן, בבריאות שלמה בעז”ה, מבלי שיהיה צורך להפסיק את הלימודים ולאלתר פתרונות מרחוק. עבור ‘ילדי תש”פ’ שחוו שנת לימודים כה מוזרה בשנה החולפת – ההפסקות הללו היו חוויה מכוננת אך מפוקפקת למדי – כזה שאיש לא היה רוצה לחזור אליה.
הנתונים הרשמיים של מספרי התלמידים בחלוקה לשכבות וגילאים – היא כדלהלן: מספרם של תלמידי הישיבות בעיר המתחילים את שנת הלימודים – עומד על 4,103, כן ירבו. מספרן של בנות הסמינרים בעיר שיתחילו את הלימודים בעוד כשבוע – עומד על 3,480, כן תרבינה. מספרם של התלמידים בגני ילדים – עומד על 8,163, כן ירבו. הילדים העולים לכיתה א’ – 2,734, כן ירבו. ומספר התלמידים בחינוך יסודי עומד על 17,668, כן ירבו.
לא בכדי זוכה ביתר עילית לתואר ‘עיר הילדים’ – כאשר מספרם של הילדים המתחילים עתה את זמן הלימודים הולך ועולה ב”ה משנה לשנה.
סגורים בקפסולה
מטבע הדברים, את העיניים לכדו בסוף השבוע המחזות של אלפי בחורים ישיבה שעה שהם נפרדים בהתרגשות מבני משפחותיהם, לוקחים מזוודה מלאה בחפצים ובתקוות – ונפרדים מהמשפחה למשך תקופה של חודש ויותר – מבלי שיראו את בתיהם בשבועות הקרובים, בהתאם ל’שיטת הקפסולות’ שבמסגרתה סוגרים את מבנה הישיבה, אין יוצא ואין בא, בניסיון למנוע הידבקות בין כותלי הישיבה.
ביתר עילית נתברכה בתלמידים רבים – חלקם לומדים בעשרות הישיבות שזרועות לאורכה ולרוחבה של העיר (בעיקר ישיבות לצעירים, וגם כמה ישיבות גדולות ששמן הולך לפניהן) וחלקם לומדים בישיבות הנודעות בשאר ערי הארץ. ישנם גם מאות בחורים מערים אחרות שגולים למקום תורה בביתר עילית – כאשר מיטב הישיבות רואות בעירנו מקום ראוי לגדל בו תורה, ללא ניסיונות ופיתויים מהסוג המצוי בעיר הגדולה, כאשר הם מוקפים אך ורק ביהודים יראי שמים ומשפחות של תורה וחסידות, מקום שחִנוֹ נסוך על יושביו.
ההכנות לפתיחת ה’זמן’ השנה היו מורכבות ומסובכות – הרבה יותר מבכל שנה. זאת, כמובן, בגין הנגיף הארור שהצליח לשבש את העולם כולו ולזעזע את סדרי החיים מקצה לקצה. לאורך הקיץ שחלף שובשו סדריהם של בתי המדרשות, ישיבות נסגרו בהתאם להוראות והבלבול שלט בכל. עתה, בסייעתא דשמיא, הושגו הסדרים במאמצים אדירים מצד ראשי הישיבות והעסקנים, ואפשר לשמוח בכך שקול התורה יימשך, הפעם ללא הפרעות והפסקות.
ארבעים ימי קדושה
בשיחות שקיים ‘שערים’ עם כמה מראשי הישיבות בעיר, חוזר שוב ושוב המוטיב של ציפייה שה’זמן’ שמתחיל כעת יהיה רציף, ללא הפרעות וללא קטיעות ח”ו. לשם כך, לצד התפילה המתמדת, נדרש שיתוף פעולה מלא הן מצד הבחורים והן מצד הוריהם – להקפיד על שיטת ה’קפסולות’, לא להקל ראש אף לא לצורך גדול או מכל סיבה שהיא – כדי שלא יקרה מה שאירע במהלך הקיץ, כאשר ישיבות שבהן ה’קפסולה’ לא הייתה הרמטית – חוו הדבקה המונית ונאלצו לסגור את שעריהן.
ואכן, ברבות מהישיבות הכוונה היא להמשיך את הלימוד ברצף במשך ארבעים יום (“כמו ארבעים הימים שבהם היה משה רבינו בהר סיני – מראש חודש אלול עד יום הכיפורים”, כהגדרתו של אחד מראשי הישיבות בשיחתו עם ‘שערים’). הבחורים ישהו בישיבות החל מתקיעת השופר הראשונה של ראש חודש אלול, ועד לאחר שיישמע קול השופר במוצאי יום הכיפורים. אפילו לחתונות קרוביהם הם לא מתכוונים לצאת – וכל זאת כדי לא להשבית את הלימוד בישיבה.
‘שערים’ מלווה את אלפי הבחורים בתפילה שיעשו חיל בלימודיהם, יצליחו ויעלו מעלה מעלה לתפארת הוריהם ומוריהם, וימשיכו להביא הרבה כבוד ותהילה לעיר התורה והחסידות ביתר עילית. חילכם לאורייתא!
/
@דמעה של אבא
@ד’ ר’ – הורה לבחור ישיבה מתחיל
היום הזה הוא יום חג עבורנו.
ביום הזה אנחנו מובילים את בננו, מחמד עינינו, בפעם הראשונה לישיבה, בדרכו לטפס בעז”ה במעלות הסולם העולה בית ק-ל.
ביום הזה, עומדות לנגד עיניי השנים הארוכות שבהן טיפחתי את ילדי היקר, עוד מהיותו גוזל רך, לתורה ויראת שמים. יחד עם הרעיה הצדקנית, נטענו בו ערכים של תורה ומידות, ותמיד ייחלנו אל היום שהוא יהפוך ל’ישיבע-בוחער’ אמיתי, השוקד על התורה בדבקות.
והיום, הילד שלי היקר הופך ל’ישיבע-בוחער’ – – –
שנים של תקוות, של ציפיות, של הכנות – מתנקזות אל היום הזה, יום פתיחת הזמן. כבר באלול בשנה שעברה, הילד שלי החל בהכנות לקראת פרידתו מהחיידר, בדרכו להפוך בחור ישיבה. וכמו כל הורה שעובר את זה – התהליך הוא ארוך: התלבטות לאיזו ישיבה לשלוח, מהו ה’מקום תורה’ הטוב ביותר עבורו – מצד אחד ישיבה עם שם טוב, מצד שני ישיבה שהכי מתאימה כדי שהבחור שלנו יתפתח ויגדל בתורה. התייעצויות, התלבטויות, שאלה של גדולי הדור – ואז החלטה.
אחר כך מגיעה עונת המבחנים. המתח הוא רב, מטבע הדברים, כאשר בכל הזמן הזה הנער חוזר ומשנן את לימודו כדי שיגיע מוכן אל המבחן בפני צוות תלמידי חכמים. ואז הוא צולח את המבחן ב”ה, וצריך להמתין לתשובת הישיבה – – –
בסוף מגיעה התשובה (בתקווה שהיא חיובית, לא כמו ה’חיובי’ של הקורונה…), ומכאן מתחיל מסע ההכנות: בירור מי החברים שממשיכים איתו לישיבה הקטנה הזו כדי למצוא חברותא מתאימה, השגת הספרים הטובים ביותר על המסכת הנלמדת, דאגה שגם הגשמיות תהיה על הצד הטוב ביותר. הפרידה מהחברים לחיידר…
והיום, רבותיי, מגיע היום הזה. יחד עם כל המשפחה, נסחוב את המזוודה עבור ה’בן תורה’ הצעיר שלנו, נרד איתו עד לפתח הבניין, ונלווה אותו בדרכו להצטרף לליגיונות התורה, כאשר מהלב מתלחשת התפילה האהבהית והאימהית של אבות ואימהות יהודיים בכל הדורות:
אנא, ריבונו של עולם, פתח את ליבו של הבחור’ל שלנו כפתחו של אולם, שיצליח בלימודיו, שיפגוש חברים טובים, שיסתדר באופן הטוב ביותר. שיבין היטב את הגמרא, הרש”י והתוספות, שיגדל לאילן גדול, שלא תמוש התורה מפיו ומפי זרעו ומפי זרע זרעו עד עולם – – –
כן יהי רצון!
מספרם של כלל התלמידים והתלמידות בביתר עילית:
תלמידים בגני ילדים: 8,163
עולים לכיתות א’: 2,734
תלמידים בחינוך יסודי: 17,668
תלמידים בישיבות: 4,103
תלמידות בסמינרים: 3,480