למה לא קולטים?!
@יעקב מרגליות
תשאלו כל דרדק בעיר ביתר עילית מהו הנושא הצרכני המעיק והבוער ביותר – והוא ישיב לכם על אתר: הקליטה הסלולארית. העובדה שבשנת תשפ”א, שלהי 2020 למספרם – ניהול שיחה סלולארית בעיר הוא עניין מסובך ומורכב כאילו אנו תקועים אי שם בשנות השבעים, כאשר טלפון סלולארי היה חיזיון רחוק – אינה מתקבלת על הדעת בשום צורה.
עיר עם למעלה משישים אלף תושבים, כאשר בחלק מהבתים (במיוחד ביחידות הדיור, אך לא רק) לא משתמשים בטלפון קווי והטלפון הסלולרי הוא אמצעי התקשורת העיקרי – והסיפור הזה, ניהול שיחת טלפון במכשיר הסלולארי עמוק בעידן ה-G5 – הוא פשוט עניין בלתי אפשרי. ניתוקים. שיבושים. דיבור מקוטע. שיחות שנגדעות באיבן שוב ושוב ושוב ומעוררות חוסר נעימות מול הצד השני לשיחה שאינו יודע להחליט אם אתם מדברים איתו מבונקר תת-קרקעי או מהקוטב הצפוני – זוהי מנת חלקנו, תושבי ביתר עילית שלא ביקשו שום דבר מיוחד מעבר לאפשרות הבסיסית, שקיימת במדינות הנחשלות ביותר בעולם: אפשרות לנהל שיחה סלולארית סבירה, מבלי שהשיחה תיקטע ותתנתק כמה פעמים.
ועוד לא דיברנו על המסע הלולייני שאנו מנהלים בתוך הבית, בניסיון להשיג בכל זאת איזושהי נקודת קליטה. במטבח אין קליטה. עוברים לסלון. גם שם, אפעס, השיחה נקטעת. עוברים לחלון. מתכופפים. מוציאים את הראש החוצה, אולי יחוס, אולי ירחם. אך לא. עוברים למרפסת, ושם פוגשים את השכן שמנסה אף הוא להשיג נקודת קליטה נוחה, אך לשווא. מעשרות מרפסות נצפים אנשים באותה מצוקה – מנסים לנהל שיחה, צועקים נואשות “הלו! הלו! אני לא שומע אותך, אתה שומע אותי?!” וצרת הרבים הזו מתסכלת את כולם.
האנטנה של השכן
הבעיה היותר גדולה היא, שאין אפילו את מי להאשים. הרשות המקומית מאשימה את משרד התקשורת. משרד התקשורת מאשים את חברות הסלולר. אלו בתורן מאשימות את המשרד וחוזר חלילה, במעגל קסמים בלתי נגמר. את התושבים כל זה פשוט לא מעניין: מה כבר ביקשו? בסך הכל ביקשו יכולת לנהל שיחת טלפון נורמלית.
קוראי ‘שערים’ בשנים האחרונות מכירים מקרוב את המאבק שאותו מנהל העיתון בשנים האחרונות לשיפור הקליטה. פה ושם נראה היה שהזעקה נשמעת בחלונות הנכונים, שמישהו מנסה להרים את הכפפה, שהנה מפציע איזה שביב של תקווה בקצה הבונקר חסר הקליטה – אבל אז, שוב ושוב מתברר כי הייתה זו שמחה מוקדמת, והעסק רחוק מפתרון.
כעת, בעידן הקורונה, כאשר עשרות אלפי ילדים מנסים להתחבר למרחב הקולי של תלמוד התורה ובית הספר והעומס רב – המצב רק הולך ומחריף כתוצאה מכך, ופתרון באופק – אין.
‘שערים’, בתור השופר הצרכני שלכם, תושבי העיר, החליט להרים את הכפפה ולמפות את מפת הקליטה הסלולרית של החברות השונות בכל האזורים בעיר. כך לפחות יוקל עליכם לבחור את השירותים הסלולריים המתאימים בהתאם לטיב הקליטה באזור מגוריכם וברחוב שבו ביתכם ממוקם.
אנו לא יכולים להבטיח לכם שיפור של ממש בעקבות התחקיר שלהלן – אבל לפחות כך ניתן לתמרן נכון ולמזער ככל האפשר את שיבושי הקליטה.
יובהר, כי באופן כללי – מצב הקליטה בכל ביתר עילית הוא גרוע מאוד. היכולת לקלוט באזורים מסוימים, קשור בעיקר לאנטנות שממוקמות ביישובים הסמוכים. כך למשל, חלק מתושבי גבעה ב’-2 שמנויים על חברות מסוימות – קולטים טוב יותר בזכות האנטנות שממוקמות בצור הדסה הסמוכה. או למשל, התושבים בשיפולי גבעה א’ (רחובות כף החיים והאדמו”ר מליובאוויטש) נהנים מקליטה טובה יותר יחסית בזכות היישובים אלון-שבות וראש-צורים.
יצאנו לדרך.
שני סוגי חברות
מהתחקיר שנערךעולה, כי חלק ניכר מהסיכוי ליהנות מקליטה סלולרית סבירה תלוי בחברת הסלולר שאת שירותיה אתם צורכים. שוק הסלולר בארץ פורח, ההיצע נרחב, וקיימות חברות ומותגים סלולריים רבים.
פרט מידע נוסף וחשוב לא פחות: כחלק מהתחרותיות בשוק הסלולר, לאחרונה נדמה שחברות סלולר חדשות צצות בשוק. ישנה תחרות במחירים ובחבילות המוצעות ללקוחות, ולכל חברה יתרונות משלה.
אז איך נדע במי לבחור? כאן תוכלו לקבל את מלוא המידע על סוגי החברות השונות הפועלות כיום בשוק.
תחילה לרשימת החברות שנמצאות היום בשוק. החברות הן ‘סלקום’, ‘פלאפון’, ‘פרטנר’, ‘גולן-טלקום’, ‘הוט מובייל’, ‘רמי לוי תקשורת’, ‘019 מובייל’, ‘הום סלולר’, ו-‘012 מובייל’.
החברות המנויות לעיל, נחלקות למספר סוגים: ישנן חברות שפועלות תחת רישיון של משרד התקשורת. משמעות הרישיון היא – שהן יכולות לפרוס ולהפעיל תשתית רשת ומערך אנטנות סלולריות. החברות המוגדרות ככאלה הן ‘פלאפון’, ‘סלקום’ ו’פרטנר’ הוותיקות, כאשר לכל אחת מהן מערך אנטנות משלה. חברת ‘הוט מובייל’ מפעילה רשת אנטנות משותפת עם ‘פרטנר’. ‘גולן טלקום’ החלה לפרוס רשת, אך בינתיים משתמשת בעיקר ברשת של חברת ‘סלקום’. גם ‘018 אקספון’ קיבלה רישיון להפעלת רשת סלולרית. היא חתמה על הסכם שיתוף רשתות עם רשת סלקום ל-10 שנים, והיא פועלת כיום כחברת סלולר תחת השם we 4G.
לצד הרשתות הסלולריות, ישנו סוג נוסף של חברות שפועלות על תקן ‘מפעילים וירטואליים’: החברות הללו רוכשות את השימוש ברשתות הקיימות, ופועלות באופן עצמאי לחלוטין – ללא שום קשר לחברת התשתית. בין הנמנות על חברות אלו נמצאות ‘רמי לוי תקשורת’ ו’סלקט’, המשתמשות בתשתית של חברת ‘פלאפון’, ואילו החברות ‘הוט מובייל’ ו-‘019 מובייל’ משתמשות בתשתית של ‘פרטנר’.
ומכאן – נעבור לסקר שערך ‘שערים’ בשבועות האחרונים.
במקום האחרון: סלקום
בשבועות האחרונים פנינו אליכם, התושבים, בבקשה כי תשלחו לנו משובים על איכות הקליטה במקום מגוריכם, על מנת שנוכל לבצע מיפוי מלא ומפורט של אזורי הקליטה של החברות השונות ברחבי העיר. הופתענו מההיענות הגבוהה: למעלה מ-250 תגובות זרמו למערכת, והן מכסות את כל הרחובות בעיר.
בימים האחרונים ישב הצוות המקצועי של ‘שערים’ למפות את נתוני הסקר, ואת התוצאות אנו מציגים בזאת בפניכם.
לפי המשובים שקיבלנו – הרשת עם הקליטה הכי גרועה בביתר עילית, הינה רשת ‘סלקום’ וכתוצאה מכך – גם ‘גולן טלקום’ היושבת על תשתיותיה של סלקום.
לעומת זאת, הרשת עם הקליטה הכי טובה בעיר באופן כללי – היא חברת ‘פרטנר’, ויחד עימה ‘הוט מובייל’, המתבססת על תשתיותיה.
במקום השני באיכות הקליטה נמצאת חברת ‘פלאפון’, יחד עם ‘רמי לוי תקשורת’ המתבססים על פלאפון. יודגש: גם כאשר אנו מדווחים על קליטה טובה – מדובר באופן יחסי לאיכות הקליטה הכללית בעיר, בבחינת הרע במיעוטו. אף חברה אינה מספקת קליטה אופטימלית בביתר עילית.
בדקנו את הסיבה לקליטה הגרועה, וגילינו את המקור לכך: חברת סלקום מחזיקה בעיר 2 אנטנות בלבד – אחת בכניסה לעיר, ואחת ליד גבעה C. מדובר בשני תרנים שבהן ישנן אנטנות שמשותפות לכלל חברות הסלולר, ולא באנטנה שייחודית לחברה זו.
מנגד, החברות עם הכי הרבה אנטנות ברחבי העיר הן ‘פרטנר’ ו’פלאפון’, כאשר פרטנר מחזיקה שתי אנטנות בתוך העיר – אחת מעל בניין העיר ועוד אחת מעל למתנ”ס ברחוב ברסלב – נוסף על שתי האנטנות המשותפות אשר בהן משתמשות גם יתר החברות, כפי שהסברנו לעיל. כך שחברה זו נהנית בפועל מארבעה אתרי קליטה.
חברת ‘פלאפון’ מחזיקה בעיר שלוש אנטנות – שניים בתרנים המשותפים לשאר החברות בכניסה לעיר ובגבעה C, ועוד אחת מעל למתנ”ס העירוני ברחוב ברסלב.
קליטה אווירית
לפי תוצאות סקר ‘שערים’, טיב הקליטה של כל חברה קשור באופן ישיר לפריסת האנטנות בעיר. החלוקה ברורה לחלוטין: הרחובות שקרובים יותר לאנטנות – קולטים טוב יותר, ואילו החברות הרחוקים יותר – קולטים פחות.
אם ניקח את הרחובות בגבעה א’ – רבי עקיבא, חזון איש, רוז’ין, חלק מרחוב דברי חיים, רבי נחמן מברסלב, אלעזר המודעי, החיד”א, התעוררות התשובה וקצת מרחוב זוועהיל – נגלה שככל שאנו יורדים יותר במורד הגבעה ומתרחקים מהאנטנה שמוצבת בכניסה לעיר – כך הולכת הקליטה של חברת ‘סלקום’ ונחלשת, עד כדי חוסר קליטה במורדות גבעה א’; מצד שני, ככל שאנו מתקרבים יותר למתנ”ס ברחוב ברסלב – אם אנחנו מנויים על החברות ‘פרטנר’, ‘פלאפון’ ‘הוט מובייל’ ו’רמי לוי תקשורת’ – נגלה שהקליטה הולכת ומשתפרת, אך זו תיחלש ככל שנתרחק מהרדיוס הקרוב למתנ”ס.
בגבעה B – התמונה זהה: הרחובות במעלה הגבעה – חיי יצחק, בנדר, המגיד ממעזריטש ותחילת החוזה מלובלין, וכן הרחובות חב”ד, כנסת מרדכי ותחילת מוצפי (מכיוון רחוב חב”ד), וכן רחוב ישמח ישראל – נהנים מקליטה משופרת יחסית, עקב היותם ממוקמים בקו אווירי ממול המתנ”ס ברחוב ברסלב. הדבר אמור לרוב החברות, למעט סלקום. אלו שמנויים על חברת ‘פרטנר’ יקבלו קליטה טובה גם ברחובות קדושת לוי, ישמח ישראל ומקצת מרחוב אוהב ישראל. למנויי חברת ‘פלאפון’ – הקליטה באזור הרחובות מוצפי, ישמח ישראל ותחילת לובלין – תהיה חזקה יותר.
הרחובות שממוקמים בשיפולי גבעה א’ וגבעה ב’ – מתמודדים עם קושי של ממש בקליטת שיחות. חלק ניכר מהתלונות שהגיעו למערכת – הגיעו מהרחובות הללו, דוגמת בבא סאלי, חפץ חיים, קעניג, הדף היומי, אגרות משה, וחלק קטן מרחוב נדבורנה (הסמוך לבאבא סאלי), וכן הרחובות הגר”א ורבי יוסף קארו. כל אלו רחובות בעייתיים מבחינת הקליטה ברוב החברות, כאשר עבור מנויי סלקום מדובר בקליטה בלתי נסבלת ממש, ורחובות שלמים הם נטולי קליטה לכל דבר.
כמו כן, בגבעה ב’ – הרחובות אבא שאול, אוהב ישראל, אדמו”רי ויז’ניץ, כנסת יחזקאל והחלק האחרון של רחוב הרב שך – סובלים מבעיות קליטה עבור מנויי כלל החברות. כמו כן, עיקר בעיות הקליטה נעוץ בבניינים שנמצאים בתוך מעטפת של בניינים ואין להם קו אווירי פתוח לאנטנה – כדוגמת הרחובות קעניג, בבא סאלי, פחד יצחק, יסוד העבודה ודרכי איש.
יצוין, שמהרחובות שנמצאים באזור האחורי של גבעה א’ – כף החיים, הרב צדקה, הרבי מליובאוויטש, הרב אויערבאך – לא קיבלנו תלונות על קליטה לא טובה מכלל החברות. הסיבה לכך היא ככל הנראה קליטה שמתקבלת הודות לאנטנות שמשרתות את תושבי היישובים אלון שבות וראש צורים, הממוקמות בפאתי היישובים הללו, בקו אווירי שקרוב לביתר עילית. כך גם רחוב הרב שך ואוהב ישראל – שפתוחים לכיוון צור הדסה – נהנים כנראה גם מהאנטנות של צור הדסה.
דבר הרשויות
‘שערים’ פנה עם הנתונים לכלל הגורמים הרלוונטיים, על מנת לקבל את תגובתיהם. במשרד התקשורת נאמר לנו שהנושא בטיפול אינטנסיבי של שר התקשורת. חברות הסלולר טוענות כי תגבור האנטנות כרוכה באישורים רגולטוריים סבוכים, ואילו מלשכת ראש העיר נמסר ל’ביתר 24′ כי ראש העיר פנה שוב לשר התקשורת וביקש ממנו את התערבותו בהקמת מוקדי אנטנות נוספים בעיר. במכתב הדגיש ראש העיר את הסכמתה של העיריה לוויתורים מפליגים והכנסות כספיות צפויות – ובלבד שהקליטה בעיר תשתפר. “אין אנו מזלזלים במה שכבר נעשה”, נאמר במכתב, “כאשר מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך”, אולם הקושי בקליטה נמשך בגלל תנאים טופוגרפיים קשים. במכתב אף צוין כי “נוכחתי לדעת שערים עם כמות תושבים זהה – נהנות מעשרים אתרים סלולאריים של כל חברה, כאשר המצב היום שיש רק 3 אתרים לכל חברה בממוצע”.
יצוין, כי בימים האחרונים פנה אחד מתושבי העיר למשרד מבקר המדינה בתלונה על חוסר הקליטה בעיר, ובתגובה נאמר לו כי מעולם לא שוגרה פנייה בנושא למשרד מבקר המדינה, וכי הנושא ייבדק בהמשך. מומלץ אפוא לכל התושבים הסובלים מבעיות קליטה ומבקשים לתרום לשיפור המצב – שיגישו תלונות לכל הרשויות הרלוונטיות.
נמשיך לשאת את דגל המאבק החשוב הזה – עד לפתרון מלא בעז”ה.