שינוי תכנוני זול ומיידי: התוכנית המהפכנית שעשויה לפתור את בעיית עומס התנועה בכיכר העיר
יעקב מרגליות
בשבועות האחרונים העלה ‘שערים’ את נושא מצוקת הפקקים הבלתי נסבלת ב’כיכר העיר’ – בלב גבעה ב’ בעיר. מדובר בצומת שהפך בשנים האחרונות לסואן ביותר בביתר עילית, עקב ריבוי מרכזי המסחר שפועלים סביבו ומכונה בצדק ה’גאולה של ביתר’. לכך יש להוסיף את העובדה שבימים אלה הולכים ומוקמים סביב הכיכר עוד שני מרכזים מסחריים ענקיים – באחד מהם אמור להיפתח בשנים הקרובות סניף גדול של ‘אושר עד’ – דבר שרק עשוי להחריף את הבעיה.
את התוצאה, כולנו מכירים: מדי יום, ובעיקר בימי שישי וערבי חגים – נוצרים פקקי ענק סביב הכיכר וברחובות המובילים אליו. כתוצאה מכך, ‘שערים’ טיפל בנושא בחודשים האחרונים באמצעות כתבות תחקיר וריאיונות עם גורמים בעירייה, בחברה לפיתוח ביתר עילית ועם מומחי תחבורה. אחד הרעיונות שהועלו היה להתקין רמזור בכיכר שיווסת את התנועה בצורה נכונה, אולם הרעיון נתקל בבעיה, שכן התקנת רמזור תצריך לפרק את המזרקה שהציבה העירייה במקום בהשקעה עצומה.
השבוע אנו מציגים תוכנית מהפכנית לפתרון עומס התנועה בכיכר, בליווי שרטוט המצורף בעמוד זה. עיקרו של הרעיון הוא לבטל את הכניסה והיציאה מרחוב ברים לכלי רכב מכל סוג. כל התחבורה הציבורית והפרטית תופנה לרחוב פנים מאירים המקביל (שאינו נושק ישירות לכיכר). הקטע האחרון של רחוב הרב ברים יהפוך למעין ‘מדרחוב’ (שילוב של מדרכה ורחוב להולכי רגל בלבד), כך שהולכי הרגל יוכלו לעבור מכיכר העיר לקניון ‘שמחת משה’ ללא הגבלה.
הרעיון מאחורי התוכנית היא זו: ממעקב שערכנו אחר הסיבות לעומס התנועה, גילינו שהמוקד העיקרי לעומס מתרכז ברחוב ברים. האוטובוסים שפונים מרחוב הר”ן לרחוב ברים ולהיפך, תחנת האוטובוס שממוקמת בקצה רחוב ברים, סמוך לכיכר, והעובדה שמדובר בקטע שמחבר בין רחוב הר”ן לחלקים הנמוכים של גבעה ב’.
הרווחים המיידים של התוכנית:
- נתיב אחד פחות – דבר שיביא לירידה של 30 אחוז לפחות מעומס התנועה.
- האוטובוסים והרכבים הפרטיים ימשיכו ישר, במקום לפנות לרחוב ברים ולחסום את הכיכר.
- ביטול תחנות האוטובוס בקרבת הכיכר (והעברתם לרחוב פנים מאירים המקביל). כיום, תחנות האוטובוס הן מהגורמים המרכזיים לחסימת הציר.
- הגישה לחניוני ‘כיכר העיר’ ושמחת משה’ יתאפשרו רק מהרחובות פחד יצחק ופנים מאירים.
- עלות תכנונית מזערית לפחות בשלב הראשון. התוכנית ניתנת לניסוי ובדיקה ללא השקעה מיוחדת בשינוי תשתיות.
- יכולת יישום מידית.
את התוכנית הגה ושרטט תושב העיר ר’ נחמן גטר, איש עיתון ‘המבשר’, ותודת המערכת והתושבים נתונה לו. ‘שערים’ מזמין את הקוראים לחוות את דעתם על התוכנית. רעיונות נוספים והצעות לשיפור – יתקבלו בברכה.